• Hiistu hahmo Kirjoittaja

17.04.2014 23:57 #1 :: Hiistu
Edesmenneet
Muistelin, että tällainen yleispätevä ketju oli jo olemassa, mutta se taisikin olla joskus edellisellä foorumilla...

Tähän ketjuun voi siis kertoa tiedon jonkun niin sanotusti julkisen henkilön, esimerkiksi kirjailijan, kuolemasta.

Kirjailija Gabriel García Márquez (mm. Sadan vuoden yksinäisyys) on kuollut. Uutinen esimerkiksi Ylen sivuilla: Linkki. Asiaankuuluvasti nimitetty "maagisen realismin mestariksi".
Muokannut 18.04.2014 10:52 Hiistu Syy: erikoismerkit

18.04.2014 10:45 #2 :: Pisania
Edesmenneet
Minua vihlaisi viikko sitten uutinen loisteliaan Sue Townsendin poismenosta. Hän oli erinomaisen hauskojen Hadrianus/Adrian Molen päiväkirjojen kirjoittaja. Hesarin muistokirjoituksessa ei tosin mainita hänen muita teoksiaan, jotka ottivat nekin kantaa brittiläiseen yhteiskuntaan huumorin keinoin. Sattumalta luin pari viikkoa ennen suru-uutista Townsendin kirjan Number 10, jossa pääministeri lähtee valeasussa kiertämään maataan. Daily Mailin mukaan Townsend oli paraikaa kirjoittamassa uutta Adrian-kirjaa. Voih... :sad:
Muokannut 18.04.2014 10:46 Pisania

• Lupus hahmo
  • Lupus

13.05.2014 20:58 #3 :: Lupus
Edesmenneet
Alienin luonut taiteilija H.R. Giger on kuollut.

• tnjrp hahmo
  • tnjrp
    Mekaanikko
14.05.2014 09:13 #4 :: tnjrp
Edesmenneet
Tuo tunnettu xenomorfi on toki vain erittäin pieni osa Gigerin laajasta ja hyvin tunnistettavasta taidetuotannosta.
www.sfsite.com/news/2014/05/13/obituary-h-r-giger/

Edellispäivänä lähti varmasti aika paljon vähemmän tunnettu Patrick Woodroffe. Toki wanhalta caartilta saattaaa löytyä hyllyistä spefikirjoja, joissa on Woodroffen kansi.
www.sfsite.com/news/2014/05/12/obituary-patrick-woodroffe/

Omituinen ja ikävä yhteensattuma. On selvästi huono aika olla vuonna 1940 syntynyt surrealisti.
Muokannut 14.05.2014 09:14 tnjrp

18.06.2014 17:27 #5 :: Formaldehyde
Edesmenneet
Iäkäs näyttelijä Marja Korhonen on kuollut. Nainen teki töitä teatterissa, televisiossa sekä radiossa. Minulle hän on tullut tutuksi kuunnelmahahmo Noita Nokinenän äänenä.

21.08.2017 17:36 #6 :: Echramath
Edesmenneet

Uutinen, joka 2000-luvun edettyä näin pitkälle ei toki yllätä, mutta haikeaksi vetää: eräs viimeisistä "vanhoista suurista nimistä" Brian Aldiss on menehtynyt 18.8. juuri 92. syntymäpäivänsä jälkeen.

21.08.2017 19:00 #7 :: Dyn
Edesmenneet
Äh, just luin uutisen herran 92-vuotissynttäreistä ja mietin, että siinäpä pitkäikäinen kirjailija. No, hyvät mullat sitten vaan. :(

16.10.2018 13:44 #8 :: Mustelmann
Edesmenneet
Arto Paasilinna nukkui pois eilen maanantaina 76-vuotiaana. Pari kirjaa olen häneltä joskus lukenut. Moni on lukenut ne kaikki, olihan mies yksi menestyneimmistä kotimaisista kirjailijoista.

Ylen uutinen:
yle.fi/uutiset/3-10459266

16.10.2018 14:09 #9 :: LordStenhammar
Edesmenneet
Mies oli ollut heikossa hapessa aika pitkään. Jäniksen vuosi, Ukkosenjumalan poika, Hirtettyjen kettujen metsä ja Onnellinen mies ainakin hyviä romaaneita. Mutta sitten on valitettavasti sellaisia, kuin Herranen aika, jota ei huvittaisi suositella oikein kenellekään. Silti kunnioitan miestä duuneistaan.

12.11.2018 23:04 #10 :: Mustelmann
Edesmenneet
Stan Lee on kuollut kypsässä 95 vuoden iässä. Legendaarinen sarjakuvakäsikirjoittaja oli sairastellut pitkään, vaikka mielestäni hän vaikuttikin aina virkeältä teräspapalta.

Ylessä lisää:
yle.fi/uutiset/3-10504845

12.02.2019 15:29 #11 :: Mustelmann
Edesmenneet
Olli Lindholm on kuollut yllättäen sairauskohtaukseen. Lähtö koitti vain 54-vuotiaana, vaikka elämäntavat olivatkin olleet kunnossa jo pitkään. Mies taisi kuitenkin vetää viinaa ihan reippaasti nuorempana. Yö-yhtye teki aika hyvää rokkenrollia kasarilla, vaikka niistä uudemmista iskelmäbiiseistä bändi kai parhaiten tunnetaan.

Ilta-Sanomien uutinen:
www.is.fi/viihde/art-2000005998453.html

24.07.2019 23:52 #12 :: Mustelmann

Hesarin uutinen:
www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006183748.html

25.07.2019 16:52 #13 :: Echramath
Edesmenneet

Astorethein kirjoitti: Näyttelijä Rutger Hauer vaihtoi maisemaa. Hänet muistetaan parhaiten Blade Runnerista, mutta miehen uraan mahtuu tietenkin paljon muutakin hyvää.

Hauer eli siis juuri nähdäkseen, osuiko Blade Runnerin tulevaisuudenvisio vuodesta 2019 paikkaansa. Leffa tosin sijoittuu marraskuuhun, mutta tuskin tässä mitään avaruussiirtokuntaa saadaan parissa kuukaudessa aikaiseksi.

22.06.2020 22:26 #14 :: Mustelmann
Edesmenneet
Elokuvaohjaaja Joel Schumacher on kuollut 80-vuotiaana. Enpä tajunnutkaan, että hän oli noin vanha. Miehen vei syöpä, mikäpä muukaan. Muistan ohjaajan aina niistä kahdesta Batman-elokuvasta, mutta hänen uralleen mahtuu myös oikeasti hyvää matskua, kuten mainio Falling Down.

The Hollywood Reporterin uutinen
Muokannut 22.06.2020 22:28 Mustelmann

01.11.2020 15:42 #15 :: Mustelmann

BBC:n uutinen eiliseltä:
www.bbc.com/news/entertainment-arts-54761824
Tykännyt: Iivari, HourglassEyes

01.11.2020 22:21 #16 :: HourglassEyes
Edesmenneet

Mustelmann kirjoitti: Sean Connery on poistunut keskuudestamme. Legendaarinen ja karismaattinen herrasmiesnäyttelijä ehti täyttämään elokuussa 90 vuotta. Itse en ole Bondeista koskaan välittänyt, mutta olihan niitä merkittäviä rooleja muissakin elokuvissa. Zardozia unohtamatta.

BBC:n uutinen eiliseltä:
www.bbc.com/news/entertainment-arts-54761824

Connery oli henkilökohtainen Bond suosikkini, mutta paljon muitakin upeita rooleja jätti jälkeensä hän.
Eläköön miehen charmantti skottiaksentti ikuisesti, hail and farewell!

04.01.2021 21:15 #17 :: Mustelmann
Edesmenneet
Alexi Laiho jätti maalliset keikkalavat ja lähti tiluttamaan muihin maisemiin. Uutinen tuli kyllä täytenä yllätyksenä, miehellä kun oli ikää vasta 41 vuotta. Bodom ei ole minulle mikään suosikkibändi, mutta onhan sitä tullut kuunneltua ja livenäkin ehdin sen kerran näkemään.

yle.fi/uutiset/3-11723185

04.01.2021 22:41 #18 :: LordStenhammar
Edesmenneet
Olihan tämä surullista. Itselleni CoB sellainen gateway-bändi, jota tuli sen vuoden pari teininä fanitettua, kunnes löysin ns. kovempia juttuja. Laiho kyllä paras suomalainen kitaristi itselleni. Jotkut proge-tyypit saattaa olla eri mieltä.

08.02.2021 13:26 #19 :: LordStenhammar
Edesmenneet
Boris Hurtta meni pois. Rikollisen vähän olen hänen tuotantoonsa tutustunut. Joku nide löytyy hyllystä. Oli ilmeisesti ainakin Suomen mittakaavassa ihan tekijämiehiä.

08.02.2021 17:16 #20 :: Mustelmann
Edesmenneet
Hukkui ilmeisesti jäihin. Ne pari romaania tuli joskus luettua ja muistan pitäneeni. Ei kyllä mitään hajua, oliko mies kirjoittanut mitään enää myöhemmällä iällä.