09.02.2021 10:35 #21 :: KiLLPaTRiCK
Edesmenneet
Nimi kuulostaa kauhena tutulta. Eikös hän antologioita kerännyt 80 ja 90-luvulla?

Edit. Kävin vähän tutkimassa Risingin, Adlibriksen ja Antikvaarin hyllyjä ja eivät kyllä kirjat soittaneet kelloja. Kai tuo nimi on vain jäänyt mieleen erikoisuutensa takia ja noista kokelmista joissa sen olen nähnyt.
Muokannut 09.02.2021 10:44 KiLLPaTRiCK

10.03.2021 16:34 #22 :: Echramath
Edesmenneet
Lars Göran Petrov . Perkele. akko sanoa, että on laittanut hiukan hiljaisemmaksi kuin kenenkään ei-henkilökohtaisesti-tuntemani kuolema. Lemmy... kun Lemmy kuoli, olihan se selvää ettei sellainen ukko voi elää ikuisesti ja 70 vuoden ikäkin oli jo räikeää luonnonlakien pilkkaa. Ajatukseni olivat vähän kuin ukon omat viimeiset sanat, he had good run, fuck it. Mutta LG:n vei syöpä ennen 50-vuotissyntymäpäivää. Hemmetti, oma 50-vuotispäivänikään, no ei se nyt nurkan takana ole, mutta lähempänä kuin 30-vuotispäiväni kuitenkin. Sitä nyt oli jotenkin ajatellut, että jos Bruce Dickinsonin kielisyöpäkin parannetaan, kaiketi 2020-luvun tulevaisuuden LG:kin saadaan palautettua lavoille huutamaan ja hyppimään, mutta ei.

Petroviin tuli silleen henkilökohtaisempi suhde siksi, että hänet olin nähnyt niin läheltä. Jos menee katsomaan jotain Iron Maidenia, yleensä suuri osa yleisöstä näkee Brucen paremmin skriiniltä kuin paljain silmin, eikä fanaattisimpien fanien kanssa kannata ruveta kiistelemään parhaista sijainneista, mutta Entombed eikä varsinkaan Petrovin oma derivaatio Entombed A.D. ei tietenkään koskaan saavuttanut sellaista kansansuosiota – vaikka DCLXVI – To Ride Shoot Straight And Speak The Truth onkin useimpia deah metal -levyjä helpommin lähestyttävä ja usein death'n'rolliksi kutsuttu. Tampereen Klubillakin innokkaita kuuntelijoita oli ehkä kymmeniä ja siinä pääsee toki aivan eri etäisyydelle artistista, jopa niin lähelle, että saattoi luulla, että Petrovin DNA:ta olisi saanut matkamuistoksi useammankin kloonin tarpeiksi kaikissa mahdollisissa eritteissä, joita innokkaasti riehuvan hevipultsarin (lainaus piffiltä) päästä lentää. Mutta showmies henkeen ja vereen, eikä mikään väkisin kiertuetta vetävä leipäpappi.

2008 Tuskassa tosin en nähnyt koko bändiä lainkaan, koska puoli festaria oli ängennyt samaan telttaan, mutta olin silti vakuuttunut, että tässähän olikin ihan perkeleen kova bändi. Kirjaimellinen death metal kun nyt ei ole ehkä koskaan itselleni ollut se aivan omin genre (Amon Amarh on örinäheviä, jos jokin). Mutta Entombed tosiaan olikin death metalin Motörhead. Onko edelleen, aika näyttää, alkuperäisjäsenten Uffe Cederlundin, Alex Hellidin ja Nicke Anderssonin kokoonpano sai pitää Entombed-nimen vähän nolon lakitupataistelun jälkeen joskus 2014, mutta eipä sieltä ole kuulunut sittemmin mitään muuta kuin se taltioitu keikka, jos vedettiin läpi toinen albumi Clandestine, se ainoa, jossa Petrov ei ollut mukana erottuaan bändistä hetkeksi 90-luvulla. Vaikea sanoa, ikonisen vokalistin ääni on nitoutunut niin syvälle bändin nimen käsitteeseen, että olisikohan parempi, jos jatkaisivat jollain muulla nimellä.

Kepeät mullat, Chief Rebel Angel .

(Ironisesti muuten Tuska 2008:ssa en vielä silloin tajunnut mennä katsomaan Kreatoria siinä vaiheessa, bongasin bändin tosi hyväksi vasta seuraavalla Tuska-keikalla paljon myöhemmin – vai seurasinko sivukorvalla ja tunnistin vain Enemy of Godin, ehkä niin, eihän sitä koskaan aina tajua hyvän päälle ajoissa. Motörheadin kanssa kävi kanssa vähän sellainen juttu jossain vaiheessa, etten koskaan todistanut bändin keikkaa oikeasti kunnolla, mutta sehän olikin rokkibändi ja minä en pahimmassa metallivaiheessa ollut niin perusrokista innostunut, ja sitten kun olivat Tampereella olin köyhä kuin kirkonrotta ja sitten Lemmyllä alkoikin tulla tunnit täyteen. Erään kerran piti lääkintämiesten kanssa ihmetellä onko seurueen perseet juonut diabeetikko kuollut vai sammunut (oli jälkimmäistä) kun Motörhead soitti Nummirockissa. Ja 2008 Tuskassa missasin Nilen, joka on ehkä toinen oikeasti isompi death metal -suosikkini, mutta toisaalta sentään samaan aikaan oli sentään Týr ja minusta on hauskaa jos färsaarelainen ukko huutaa ihan selvällä suomella, että tämä biisi kertoo nyt sitten vasarasta. Mutta semmoista se on musiikin liveseuranta, levyjä voi sentään soittaa aina.)