Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia

18.06.2014 18:21 #21 : Formaldehyde

Emelie kirjoitti:

Formaldehyde kirjoitti: Muistelen lukeneeni japanilaiseen bishounen-ilmiöön liittyen, että erityisesti teini-ikäisten nuorten naisten on hankala samaistua karskeihin ja karvaisiin äijiin, pitkäraajaisissa ja kauniskasvoisissa bisheissä tätä tarttumapintaa on enemmän. Selittäisi ehkä jotain myös poikabändien suosiosta (?).

Aika jännä. Onko tämä universaalia vai vaan japanilaisten piirissä yleistä? Mietin vain sen takia, että itse olen aina hiukan kavahtanut juurikin tuollaisia poikabändiläisiä ja etsinyt miehistä voimaa sekä älyä ulkoisen olemuksen sijaan.

Olin käsittävinäni lukemastani tekstistä, että ilmiö on globaali.

Hesarin sivuilla on parhaillaan aihetta liippaava testi ja sitä saattava teksti, joka ikävä kyllä jää tyngäksi. Juttu käsittelee ainoastaan miesten ulkoisia piirteitä ja on otsikoitu Miellyttävätkö naiselliset vai miehekkäät kasvot? Aiheesta supistetusti artikkelia lainaten:

Yksilöllisten mieltymysten lisäksi kasvonpiirteiden suosimiseen vaikuttavat naisen ikä, kuukautissykli, kulttuuritausta, aivojen rakenne, estrogeenitaso, e-pillerien käyttö sekä etsiikö hän pitkäkestoista suhdetta vai lyhytaikaista seksisuhdetta.

Meillä Risigillä ei taida toistaiseksi olla parinmuodostus- tai parisuhde-asioista kuin ketju nettideittailulle, joten jokuselle uudellekin ketjulle olisi tilaa.

Emelie kirjoitti: Jokunen vuosi sitten kävelin kaupungilla pukeutuneena itselleni tyypilliseen värimaailmaan eli mustaan, ja jollain hiukan syrjemmällä kadulla erään pikaravintolan edessä oli nuorista miehistä koostunut porukka (ehkä 4 henkilöä). He taisivat puhua tytöistä, sillä kun kävelin porukan ohi, joku sanoi jotain, ehkä tyyliin: "Entäpä tuo?" minua tarkoittaen, jonka jälkeen sitten toinen poikaporukan tyyppi käänsi päätään, katsoi minua ja totesi: "Ei, liian musta minulle." Tästä tuli vaan niin hyvälle mielelle. :tongue:

Ihanasti sanottu. :heart:

• Metusalem hahmo
  • Metusalem
19.06.2014 13:01 - 19.06.2014 13:02 #22 : Metusalem
Vastaus käyttäjältä Metusalem aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Paikallisessa baarissa paikallinen herrasmies tokaisi lähtiessäni: "Yleensä me ollaan heitetty sun näköiset tyypit ulos täältä, mutta sulle mä sanon että tervetuloa uudestaankin." Tämän nyt tietysti voi tulkita monella tavalla, mutta itse tulkitsin kohteliaisuutena.
Viimeksi muokattu: 19.06.2014 13:02 Metusalem.

• paanpa hahmo
  • paanpa
    Mekaanikko
19.06.2014 16:29 #23 : paanpa
Vastaus käyttäjältä paanpa aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Meinasin jo aiemmin kirjoittaa tämän oman unohtumattoman kohteliaisuuden, jonka eräs sosiaalitäti kerran minulle laukoi, mutta pelkäsin sen olevan liian negatiiviseksikin tulkittavissa oleva.

Nyt en kuitenkaan malta olla sitä tähän kirjoittamatta.

Konteksti tuossa tilanteessa oli aika ikävä, muttei mikään maailmoja kaatava - keskustelu kuitenkin liikkui pääosin melko painavissa aiheissa. "Täti" oli itse noin 50-vuotias ja melko pyöreä.

Tuli siinä jotenkin sitten puheeksi se, miltä minä itse koen näyttäväni muiden silmissä. Omaan realistiseen tapaani sanoin ensin, että varmasti pääosin melko rumalta. Korjasin sitä sitten kuitenkin, että en nyt ehkä varsinaisesti täysin rumalta, vaan että olen ehkä vähän naivistisen näköinen kaikkine pyöreyksineni.

Keskustelu päättyi tältä osin sossutädin seuraavaan (kutakuinkin näin kuuluneeseen) lausahdukseen: "Niin, no minusta sinä näytät joltain sellaiselta Fingerpori-sarjakuvan hahmolta."

Ensimmäinen romaanini, Pauli Myyrä, on nyt myynnissä: www.paanpa.net/paulimyyra
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi, Laureline

• Dragonil hahmo
  • Dragonil
21.06.2014 03:13 #24 : Dragonil
Vastaus käyttäjältä Dragonil aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Muistan kun rippileirillä jokaiselle tehtiin oma sydän, joita kierrätettiin ringissä ja joihin kirjoitettiin positiivia asioita muista leiriläisistä. Kun oma sydämeni tuli luokseni, kaksi lausetta kyllä voittivat kaikki muut:

1. Järkevin tuntemani silmälasipäinen
2. Kävelevä tietosanakirja

That's what I am, folks!

There is no ignorance, there is knowledge.

• Sapfo hahmo
  • Sapfo
    Epäkuollut
23.06.2014 23:01 #25 : Sapfo
Vastaus käyttäjältä Sapfo aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
"Olet syntisen kaunis." On sanottu vuosien varrella pari kertaa.

"Sun pitäisi avaa ravintola."

"Sä olet kiltti, ehkä liian kiltti. Aina autat muita vaikka joutuisit nousta haudasta."

Kohteliaisuuksia on monia, erilaisia. Riippuu keneltä ja milloin sellaisen saa. Minusta jo halaus on kohteliaisuus toisaalta kunnon haistattelukin on ansaittua ja mielestäni sekin kohteliaisuus, käänteisenä.

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.

06.10.2014 19:37 #26 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Tossa pari viikkoa sitten oli tilaisuus kokeilla jousiammuntaa. Ensin oli oikean tekniikan opettelua ja siinä hetken tunnusteltuani muodostin ilmeisesti täysin oikean jousiammunta-asennon. Opastajani sitten rupesi kyselemään olenko joskus harrastanut jousiammuntaa, sillä asento todellakin meni aivan nappiin. Tuntui aika mukavalta kun lapsuuden leikkejä lukuunottamatta oli eka kerta jousen kanssa. Ja ammuin yhden kympin sen jälkeen :tongue:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: River

06.10.2014 19:53 - 06.10.2014 19:55 #27 : Kultasuu
Vastaus käyttäjältä Kultasuu aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Mun hyvä ystävä sanoi mulle ihan yht äkkiä, että mä olen sen mielestä Brad Pittin näköinen! En mä kyllä oikeasti ole, mutta - jostain mulle tuntemattomasta syystä - mulle tuli todella hyvä mieli siitä :blush:

Lisäksi mua on kehutti musiikillisesti lahjakkaaksi aika usein. :smile:
Viimeksi muokattu: 06.10.2014 19:55 Kultasuu.

05.11.2014 02:03 - 06.11.2014 00:01 #28 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Minulla oli pitkään tietokoneen taustakuvana 1700-luvulta peräisin oleva tuntemattoman taiteilijan maalaama muotokuva hattupäisestä herrasmiehestä. Neljävuotias sukulaislapsi näki kyseisen kuvan kesällä.

Lapsi: Kuka tuo on?
F: En tiedä.
Tauko.
Lapsi: Kuka tuon nimi on?
F: En tosiaan tiedä.
Tauko.
Lapsi, epäluuloisesti: ...Onko tuo sinä?
F, leveästi virnuillen: Ei, se en ole minä.

...Mutta kiitos kohteliaisuudesta, nuppuseni!

Hänen puolustuksekseen sanottakoon, että pöydällä lähellä tietokonetta oli kuva minusta tuon aikakauden herrasmiesryöväriksi pukeutuneena. Musta hattu ja muotokuvan aavistuksen tutun oloisena kaartuva hymy, syytän teitä. :cool:
Viimeksi muokattu: 06.11.2014 00:01 Formaldehyde.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Celestine, Niittysalvia

06.11.2014 20:05 #29 : Niittysalvia
Vastaus käyttäjältä Niittysalvia aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Olen itse todella huono kehumaan ketään ja harmittelen sitä kyllä usein. Siitä huolimatta muutamat ihanat ihmiset ovat kuitenkin kehuneet minua, kiitos heille.

Yhtenä talvi-iltana olin kaikessa rauhassa köpöttelemässä Sokoksen edustalla kunnes eräs täysin tuntematon vanhempi nainen pysäytti minut. Hän kehui punaista untuvatoppatakkiani ja sitä, että näytin siihen pukeutuneena todella kauniilta ja sulavalinjaiselta. Olin kyllä itse niin hämmentynyt siinä tilanteessa etten saanut kuin mumistua kiitokset ja hymyiltyä. Oli se silti sydäntä lämmittävä kokemus, etenkin kun se tuli täysin vieraalta ihmiseltä, jolla ei olisi ollut mitään tarvetta kehuja jaella. :heart:

Toinen ihana muisto on ajalta kun olin nuorempi ja kaverini äiti alkoi kehumaan minua muille läsnäoleville ihmisille. Olin kuulemma aina niin kiltti, kohtelias ja taitava, enkä pitänyt meteliä itsestäni. Tuolloin olin vielä koulukiusattu, joten se todella tuntui hyvältä. :'>

• Ageha hahmo
  • Ageha
11.01.2015 16:08 - 11.01.2015 16:16 #30 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
"sä oot ikäiseksesi ikäloppu"

Siis en nyt ihan osaa selittää tätä, sillä ei välttämättä kohteliaisuus sillä tavoin miten sana yleensä mielletään, eikä tämän kuulemisen lukemisen aiheuttama hyvä tunne ehkä ollut ihan sama kuin kohteliaisuuksista yleensä, mutta tuli omalla tavallaan aika hyvä ja lämmin mieli joten lasken sen nyt vaikka ei olisikaan oikeaoppisesti katsottuna kohteliaisuus.

Tänään en taas ymmärrä maailmaa. Mutta tulin myös verratuksi velhokoulua käyvään lahjakkaaseen velhoon suunnilleen samassa hengenvedossa yllämainitun lausahduksen kanssa. ♥

Olen myös ollut aika otettu jos joku on sanonut minun herättäneen suojelunhalunsa, koska etenkin nuorempana olin kyllä aika sen tarpeessa ja siis eihän suojelunhalu herää ellei ihmisessä ole jotain minkä takia erityisesti juuri se olisi suojelun arvoinen. Tuli semmoisesta aina lämmin olo, koska tunsi olevansa jollekin niin merkityksellinen että ylipäätään herätti sen tunteen. ♥ Jäänyt mieleen erityisesti yksi tapaus jossa näin on sanottu, olin aika vahaa sen jälkeen. Tämä kyllä siis silloin kun olin aika pieni. (...Oikeastaan ehkä kolme tai neljä vuotta sitten mutta koen olleeni aika pieni tällöin.)

Joku myös joskus sanoi että uskoisi minulla olevan mahdollisuuksia Mensaan. Ja no onhan se imartelevaa että joku arvelee minun kuuluvan (älykkyystestillä mitattuna) maailman älykkäimpään kahteen prosenttiin, vaikka onkin sitten aika eri asia että pääsisinkö oikeasti.

Kerran sammuvat kaikki tähdet,
mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.
Viimeksi muokattu: 11.01.2015 16:16 Ageha.

• Aemilia hahmo
  • Aemilia
    Upseeri
12.01.2015 02:56 #31 : Aemilia
Vastaus käyttäjältä Aemilia aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia

Minusta tämä oli kiva pehmennys :heart:

Ageha kirjoitti:

Todellakin herätät suojelunhalua.

Minua ihmiset ovat sanoneet äidilliseksi ja jopa tätimäiseksi. Otan sen sillain että minua on helppo lähestyä joissakin asioissa. Yllättävän moni on ollut sitä mieltä että olen "aurinkoinen" ja "luonnonlapsi".

Puolisoni ensimmäisiä tokaisuja minua kohtaan oli vuosia sitten: "En voinut olla huomaamatta, että olet pehmeä." Rehellisesti ja koskettavasti sen lisäksi, että se on hyvin totta.

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, Raimu

28.01.2015 08:49 #32 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Sain tuossa joku aika sitten yhden itsetuntoa boostaavan kohteliaisuuden omalta mieheltäni (toki hänen näkökantansa ovat biaksisia, mutta mitä väliä. :tongue: ). Olin ostanut uudet housut ja tuskailin peilin edessä, että kuinka kauhealta oikein näytän. Kysyin sitten peilailuani vieressä katsoneelta mieheltä mielipidettä asiaan. Hän näytti hämmästyneeltä ja totesi sitten, että: "Et sä näytä kauhealta, sä näytät hyvältä noissa farkuissa. Kaikki housut näyttää hyviltä sun päälläsi." Ihana ihminen. :heart:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

01.02.2015 21:29 #33 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Eikös sitä sanota, että totuus tulee lapsen suusta?

Sain tuossa vierailulla olla todistamassa seuraavaa tätini ja hänen lapsenlapsensa välistä sananvaihtoa:

Tätini: "Ei mummi enää jaksa nostaa sinua kun olet niin iso."

Lapsi hetken mietittyään: "Strato varmasti jaksaisi!"

Ja sittenhän sitä piti mennä nostelemaan, hyvin jaksoin :cool:

Muutenkin huvitti kun kaikki purkit ja limupullot tuotiin mulle avattaviksi, vaikka talo oli aikuisia täynnä.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

22.02.2015 22:03 - 22.02.2015 22:04 #34 : sinidean
Vastaus käyttäjältä sinidean aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Tätä kohteliaisuutta en tule ihan heti unohtamaan :cheesy: :

Olin viime syksynä opettamassa biologiaa 8-luokkalaisille. Olin juuri selittämässä jotain hieman kuivahkoa asiaa puun sisäosien rakenteesta ja luokassa oli aivan hiirenhiljaista. Sitten yhtäkkiä täysin puskista eräs poika huutaa kovalla äänellä: "Ope sä oot kuuma!"

Mulla meni pariksi sekunniksi pasmat ihan sekaisin, kun tuo kommentti oli niin random, mutta sitten sain koottua itseni ja jatkoin selittämääni asiaa kuin en olisi mitään kuullutkaan.

Ja tarkennettakoon vielä, että en tosiaankaan ollut pukeutunut mitenkään "kuumasti" tms. Ilmeisesti heillä on opettajina niin paljon keski-ikäisiä ja vanhempia naisia, että jopa 31-vuotias naissijainen näyttää hormonihuuruisten teinipoikien silmissä kuumalta... :lol:
Viimeksi muokattu: 22.02.2015 22:04 sinidean. Syy: kirjoitusvireitä

22.02.2015 22:40 #35 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Sinidean, kuka tahansa, joka näkee täällä tuon tukan takaa söpösti pilkistävän hymyn tietää, että sinä olet kuuma. :wink:

Ah, opettajat. Kukapa ei olisi moiseen joskus ollut ihastunut! Tieto on äärettömän seksikästä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Iivari, sinidean

23.02.2015 10:19 #36 : Gespenst
Vastaus käyttäjältä Gespenst aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Painui mieleen kun ihan tavallisista aiheista keskustellessa yhtäkkiä kuulee kehun "Sulla on söpöt peukalot". Oli kyllä jotain niin aiheeseen liittymätöntä, mutta kiva kuulla. Ennen mun sormia onkin sanottu vain samanlaisiksi kuin E.T:llä owo

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

• Lilli hahmo
  • Lilli
23.02.2015 14:21 #37 : Lilli
Vastaus käyttäjältä Lilli aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
"Sulla on kauniit silmät" on IMO lattein kohteliaisuus ikinä, ja sen kuulee yleensä juuri humalaisten miesten suusta, mutta kerran sain töissä kuulla niin ihanan version tästä, että se oikeasti lämmitti sydäntä! :) Asiakkaanani oli siis iäkäs mummeli, joka sanoi: "Sinulla on kauniit silmät. Ruskeita silmiäkin on monenlaisia, mutta sinulla on kauniit. Oikein semmoiset sädehtivät!" :heart:

• LunaJei hahmo
  • LunaJei
24.02.2015 20:11 #38 : LunaJei
Vastaus käyttäjältä LunaJei aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Noita ulkonäköön liittyviä kohteliaisuuksia ei kyllä tule mieleen, mitä nyt koulun itsenäisyyspäivän tanssiaisissa joku järkälemäinen poika haki useamman kerran tanssimaan ja sanoi, että olen hyvännäköinen. Vähän se kyllä enemmän säikäytti kuin ilahdutti, koska kyseisellä pojalla ei ole mikään kiltin maine ja hän tiesi nimeni, vaikka emme todellakaan käy samoilla tunneilla tai mitään.

Nyt kun ajattelee, samaisissa tansseissa yksi luokkani tytöistä sanoi "haluavansa mekkoani." Tämä kyllä pisti virnistelemään, kyseinen riepu oli kaivettu kaapinpohjalta, missä se oli pölyttyneenä lojunut neljä vuotta.

Vuosi sitten meillä luokanvalvojana vanha äikänopettaja, jota yleisesti ottaen kaikki tuntuivat inhoavan koulussa. Myös opettajat. Hänkin vaikutti inhoavan lähes kaikkia oppilaitaan, ja oli poissa todella paljon. Kirjoista hän kyllä jaksoi puhua vaikka kuinka pitkään. Outoa oli, että hän aina kehui kirjoituksiani, sanoi niitä syvällisiksi ja paljon kypsemmiksi kuin ikäiseltäni voisi odottaa. Kuulemma oli tuonut kyyneleet vanhan naisen silmiin.
Hän saattoi joskus olla aivan hirveä opettaja, sen myönnän. Hän saattoi haukkua oppilaitaan ja tehdä kärpäsestä härkäsen joka asiassa. Mutta kun hän kehui, hän myös kehui. Itse en oikein tiennyt, miten asiaan olisi pitänyt suhtautua. Lopulta hän sai potkut, mutta viimeisenä koulupäivänämme historianopettaja antoi minulle "Nuoren kirjoittajan oppaan," jonka äikänope oli ostanut. Se oli todella imartelevaa, mutta myös surullista. En ole nähnyt naista sen jälkeen.

There is no such a thing
as "no such a thing"
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

26.02.2015 23:03 #39 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Kuulin tossa pari päivää sitten eräältä yhteisellä kurssilla olevalta tytöltä, että olen hänen mielestään kurssin komein opiskelija :blush: Ei tommoista ihan joka päivä kuule, joten lämmitti kyllä mieltä kivasti.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, sinidean, pihlajapuu

• River hahmo
  • River
01.04.2015 13:26 #40 : River
Vastaus käyttäjältä River aiheessa Mieleen jääneitä kohteliaisuuksia
Kohteliaisuudet ovat yleensä enemmän tai vähemmän biassed, eli niillä pyritään vaikuttamaan omien syidensä vuoksi toiseen ihmiseen, jonka kautta tämä voidaan saada tekemään kohteliaisuuden lausuneen kannalta sopivia asioita.

Ekaluokalla opettaja sanoi, että olen helmi, koska hän oli koko vuoden ajan seurannut tekemisiäni ja kehitystäni ja tullut siihen tulokseen, että olen kuvataiteellisesti yksi lahjakkaimmista oppilaista.

Tämän jälkeen olen saanut ihka vilpittömän kohteliaisuuden nelisen vuotta sitten eräältä ohjattavaltani. Hän oli itseäni vanhempi mies, jota autoin oppimaan erään oppimisalustan toiminnot. Hän kirjoitti minulle myöhemmin kirjeen, jossa mainitsi, että oli todella kiitollinen avustani ja ilman minua varmaan vieläkin ratkoisi tuon oppimisalustan ongelmia. Tuo on yksi harvoista kirjeistä, jonka olen säilyttänyt, koska siinä ei ollut mitään taka-ajatusta tai vihjausta, että jotakin jatkoa oltaisiin odottamassa esim. seksuaalisessa tai romanttisessa mielessä. Se oli vain yhden ihmisen kiitos toiselle ihmiselle.

Jos vertaan näitä kahta muihin "kohteliaisuuksiin", niin kyse on yöstä ja päivästä.
"Sä olet kaunis" -> joku bodari vuosia sitten baarissa, kun yritti selvästi iskeä kun muutakaan ei ollut tiedossa.
"Sä olet kiltti ja miellyttävä ihminen" -> aika moni ihminen sanonut, kun asiat ovat uusissa ympyröissä ja tilanteissa menneet ns. heidän mielensä mukaan, mutta heti kun on ilmennyt, että minulla on omat mielipiteet ja teen asioita vain jos tuntuu oikealle niin moraalisesti ja eettisesti, niin sitten se onkin ensimmäisen "ristiriidan" ilmetessä kääntynyt muotoon "sä olet outo ja hankala tyyppi".

On aika ikävä tosiasia, että kohteliaisuudet ovat pääsääntöisesti juuri keskittyneet ihmisten ulkonäköön tai muuten seikkoihin, jotka ovat muutettavissa. Yksi päivä voit olla kivaa seuraa jossakin porukassa, jos olet kiinnostunut esim. buddhalaisuudesta, mutta toisena päivänä voit olla luopio, jos kiinnostut jostakin muusta. Aika harvoin kohteliaisuudet liittyvät millään tapaa ihmiseen tasavertaisena kanssaihmisenä ja jokaisen persoonalliseen "erityisosaamiseen".

It's never too late to become what you could be.

Lyyskis
Uusin jäsen: Ruska