• Aurelia hahmo Kirjoittaja
  • Aurelia
    Ratsumestari

14.06.2014 11:47 #1 :: Aurelia
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
En löytänyt tätä viestiketjua mistään, joten päätin laittaa uuden, mutta jos ylläpitäjät löytävät tämän vanhan viestiketjun, niin tämän voi yhdistää siihen.

On taas se aika kun luen montaa kirjaa kerrallaan ja nyt minulla on neljä kirjaa kesken. Nämä:

Charlie Huston: Kuolleena palannut
Kami Garcia ja Margaret Stohl: Lumoava pimeys
Chris Columbus ja Ned Vizzini: Hurjien tarinoiden talo
Terry Pratchett: FC Akateemiset

Näistä kirjoista on siis tulossa arvostelut parin kuukauden sisään. Seuraavaksi luen kirjaston kirjoista muutaman muun uuden kirjan, jotka olen varannut ja niistäkin tulee sitten arvostelu kesän lopulla.

Sitten kun olen saanut nämä kaikki luettua niin syksyn alussa rupeankin lukemaan omaa kirjahyllyäni läpi enkä lainaa kirjastosta mitään sinä aikana. Ja niistäkin tulee sitten arvostelut. Omien kirjojeni läpilukemisessa menee varmaan sitten vuoden loppun asti aikaa.

Aurelia

15.06.2014 10:05 #2 :: HourglassEyes
Ympäri kämppää on keskeneräisinä:

Thomas Mallory: Le Morte D'Arthur: King Arthur and the Legend of the Round Table (ikuisuusprojekti, silloin tällöin pari sivua eteenpäin, tarinahan on mielenkiintoinen, mutta se löytyy hillittömän määrän peitsi- ja miekkataisteluiden takaa)
Necronomicon: The Best Weird Tales of H.P. Lovecraft (kausilukemista :wink: )
Tuomas Kyrö: Kunkku (hitaanpuoleisesti etenee)
Peter Ames Carlin: Bruce (olisi kyllä mielenkiintoinen, vällillä tulee ahmittua pidempi pätkä yhteen putkeen)
Hannu Rajaniemi: Fractal Prince (Tämän hetken 'pääteos', joka vaatii, että pääkoppa on oltava täysillä mukana tai tipahtaa kyydistä :tongue:

15.06.2014 10:14 #3 :: LordStenhammar
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Sain juuri valmiiksi Yrjö von Grönhagenin kirjan Himmlerin salaseura. Aika mielenkiintoista natsiesoterismiin liittyvää dokumentointia. Oli hyvin helppolukuinen ja mukaansatempaava, vähän niin kuin seikkailuromaani. Hyllyssä odottaa toinenkin samaan aiheeseen liittyvä kirja, jota olen jo vähän selaillut. Vaikuttaa vähän vaikeammmalta luettavalta.

Juuri aloitin Onni Palasteen Rukajärven sissit, joka tuli lainattua kaverilta. Toivottavasti ei ole mikään täysi ryssäviha -kirja, sillä niitä en kestä. Pientä russofobiaa näyttäisi olevan havaittavissa, mutta se aikalaisille suotakoon. Esim. Tuntematon sotilas oli juuri siksi niin hyvä, että se suhtautui noihin asioihin aika kiihkottomasti eikä viljellyt r-sanaa ympäriinsä. Mutta joo, vaikuttaa kuitenkin ihan mielenkiintoiselta epäilyksistä huolimatta.
Muokannut 15.06.2014 10:39 LordStenhammar

15.06.2014 12:05 #4 :: haplotus
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Tällä hetkellä lukukirjana on Robin Hobbin Ship of Magic, eli toisin sanoen olen päässyt irti periaatteestani lukea romaaneja vain suomeksi. Nielin hartaat toiveeni siitä että teos tulisi suomeksi ja ai että kadun etten aloittanut tätä jo aiemmin. Hobbin kerrontataito tuntuu tässä paremmalta kuin edellisessä kirjailijalta lukemassani eli Narrin kohtalossa.

Sarjakuvien puolella kesken ei ole mitään, mutta aloittanen huomenna tuoreen mangauutuuden Fang. Hopeanuolen tekijä on piirtäjänä mutta käsikirjoittaja on joku toinen, minulle tuntematon nimi, joten odotan kiinnostuneena.

Ja sitten on luettavana myös pari artikkelia teoksesta Japanification of Children Popular Culture. Aivan kaikkia artikkeleita en viitsi lukea kun ovat niin amerikkakeskeisesti kirjoitettuja, mutta on tossa monta kiinnostavaakin.

• Niksu hahmo
  • Niksu
    Painajainen

15.06.2014 14:02 #5 :: Niksu
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Lohikäärmelaivojen tällä hetkellä viimeinen osa Lohikäärmeen raivo on seuraavaksi lukuvuorossa. Olen tykännyt kovasti kahdesta aiemmasta osasta, mutta tämä on ollut yksi niistä "ikuisuus" lukuprojekteista. Nyt vihdoinkin tuntui olevan sopiva aika tarttua tähän kirjaan. Tykkään paljon päähahmosta Skylanista, vaikka kirjoittajat ovatkin kirjoittaneet hänelle aika haastavan elämänpolun.

15.06.2014 14:47 #6 :: PerriKarhu
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Tällä hetkellä kesken Justin Cronin Ensimmäinen siirtokunta ja vielä olen aika alkumetreillä, mutta tykännyt tosi paljon. Trilogian toisen osan pitäisi tulla syyskuussa ja odotan sitä jo innolla sillä olen jo ihan koukussa tarinaan ja kirjaa on lähes mahdoton laskea käsistään.
Tykännyt: HPTP

• Strato hahmo
  • Strato

15.06.2014 14:49 #7 :: Strato
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Pari vuotta sitten tuli lueskeltua A Song of Ice and Fire alkuperäiskielellä kun kuulin kovasti kehuja. Silloisella kielitaidolla jäi monta asiaa kuitenkin ymmärtämättä ja noin kk sitten totesin etten muista juurikaan yksityiskohtia kyseisestä sarjasta. Aloitin siis uudelleen sarjan lukemisen alusta lähtien ja huomaa selvän eron ymmärryksessä, tämänhetkisellä kielitaidolla lukeminen on helppoa ja sujuu mukavasti. Game of Thrones siis tällähetkellä menossa, tosin 100 sivua enää jäljellä :cool:

• Elenna hahmo
  • Elenna
    Ratsumestari

16.06.2014 19:01 #8 :: Elenna
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Minulle on kertynyt oikea kasa kirjoja, jotka ovat tällä hetkellä enemmän tai vähemmän aktiivisen luku-urakan kohteina.

Juuri nyt luen aktiivisimmin Bram Stokerin Draculaa sekä Hymyilevä Apollo -nimistä kokoelmaa Eino Leinon runoja. Hiukan vähäisempää huomiota nauttivat mutta yhtä kaikki kesken ovat ainakin Julie Orringerin Näkymätön silta, Alexandra Ripleyn Scarlett, arkkimandriitta(?) Tihonin Несвятые святые, Emily Bronten Humiseva Harju sekä Doylen Sherlock Holmes -kertomuskokoelma. Nämä viimeiset siis ovat olleet enemmän tai vähemmän tauolla viime aikoina. Ja kai tässä voi mainita Raamatunkin, jota olen jo vuosien ajan pyrkinyt lukemaan enemmän tai vähemmän säännöllisesti.

Lisäksi tarkoitus olisi nyt kesän aikana ottaa Narnian tarinat ja Rikos ja rangaistus uusintakierrokselle... Sekä tutustua uusiin opuksiin. Pitkästä aikaa tuntuu oikeasti olevan aikaa lukea!

// Ja tietysti noista keskeneräisistä unohtui Dorian Grayn muotokuva, jota luen englanniksi nettiversiona, minkä vuoksi se unohtui listasta. Sitä kun ei näy konkreettisena esineenä yöpöydällä.
Muokannut 16.06.2014 19:08 Elenna
Tykännyt: Weleho

16.06.2014 20:26 #9 :: Athilora
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Minulla on viides lukukerta ASOIAFia menossa, mutta Feast for Crows on ainakin näillä korkeuksilla aika tuskallista saada englanniksi käsiinsä. Halusin nimenomaisesti käydä teokset tällä lukukerralla englanniksi läpi, koska keskustelen parissa ryhmässä teoksista englanniksi ja termien tunteminen alkukielellä helpottaa keskustelemista.

16.06.2014 21:31 #10 :: Moonlord
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Kesken on melkoinen kasa, suurin osa ihan kiinnostaviakin kirjoja mutta jostain syystä vaan jäänyt kesken. Osa sellaisia jotka joutuu lukemaan vähän väkisten jos meinaa loppuun asti jaksaa. Toinen äänikirjoista jäi kesken kun mp3-soitin hyppäsi 10 tunnin jälkeen alkuun, enkä tosiaan jaksa zen-stonella alkaa pikakelaamaan sitä oikeaan kohtaan. Pitää kuunnella tietokoneella loppuun. Jokunen on jäänyt kesken sen takia että laitoin ne jonnekin siivotessa tms., enkä tiedä missä ne juuri nyt ovat :D

SCIFIÄ JA FANTASIAA
Frank Herbert - Dune - Book 1 (äänikirjana)
Sarah Zettel - Fool's War (äänikirjana)
Peter F. Hamilton - The Void 3 - The Evolutionary Void
Moira Young - Julma maa
Ben Bova - Venus
Peter Telep - Wing Commander - Pilgrim Stars
Tanith Lee - Synnyinhauta

HISTORIAA JA MYTOLOGIAA
Steven Mithen - After the Ice: Global Human History 20-5000 BC
Brian Haughton - Hidden history - Lost civilizations, ...
Stephen Oppenheimer - Eden of the East
Michael Cremo & R. Thompson - The Hidden History of the Human Race (lyh. versio)
Jalmari Jaakkola - Suomen Historia III - Suomen Varhaiskeskiaika

Jennifer Lee Carrell - Shakespearen salaisuus
Muokannut 16.06.2014 21:44 Moonlord

16.06.2014 21:38 #11 :: LittleJane
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Kirjat mitkä kaikki tietää: Cassandra Clare-Lasikaupunki (Luen koko sarjaa uudestaan :D ) Rick Riordan-Jumalten sota (Olen asunut sillan alla.) Ja Alex Scarrow-Timeriders (Tänään repästy kirjastosta 5/5)

• Emelie hahmo

17.06.2014 07:48 #12 :: Emelie
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Minulla on paha tapa uuden kirjan saatuani/lainattuani lukea siitä heti muutama sivu alusta. Jos fiilis on oikea, niin kirja päätyy varsinaiseen lukuun, mutta aika usein jätän ne aloitettuina odottamaan parempaa hetkeä. Mutta olen kyllä viime aikoina kunnostautunut ja lukenut keskeneräisiä kirjoja loppuun ennen uusien aloittamista, mutta kyllä niitä kesken olevia silti vielä löytyy.

Stephen Kingin Tuulen avain lojuu hyllyssä odottamassa kesälomaani (olen lukenut siitä muutaman sivun), samoin Tolkienin Hobitti (josta olen myös lukenut muutaman sivun, on siis efektiivisesti kesken). Kate Atkinsonin Elämä elämältä etenee tällä hetkellä nopeiten keskeneräisistä kirjoista, yritän saada sen luettua loppuun ennen kuin jatkan Donna Tarttin Tiklin parissa. Ikuisuusprokkiksena minulla(kin) on A Song of Ice and Fire sarjan uudelleenluku. Tällä kertaa tavoitteena on lukea se ajatuksella ja muistiinpanoja tehden läpi. Aloitin tämän jo pari vuotta sitten, mutta sitten se jäi... Joskohan sen nyt saisi vietyä loppuun.

Sitten on tietysti lukuisia romantiikkahömppäkirjoja kesken odottamassa sopivaa aivot narikkaan hetkeä.

• Darkki hahmo
  • Darkki
    Arkkivelho

17.06.2014 08:59 #13 :: Darkki
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
ASoIaF menossa enkuks äänikirjana tässä kesän aikana. Sen jälkeen ois tarkotus kuunnella Patrick Rothfussin The Kingkiller Chronicle -sarja ja jäädä odottamaan The Doors of Stonen julkaisua.

18.06.2014 17:10 #14 :: Pianisti
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Tad Williamsin TO GREEN ANGEL TOWER puolivälissä. Jatkan loppuun kunhan saan luettua:

C.S.Lewisin HEVOSEN JA POJAN ja PRINSSI KASPIANIN. Ajattelin, että Narniakin pitää vihdoin saada pois alta. Luen loput Green Angel Towerin lomassa.

Olisi myös kiva saada luettua PITKÄ MAA jossain vaiheessa kesää.

19.06.2014 13:07 #15 :: Scartti
Pablo Neruda, Bestiario
Pablo Neruda, Canto General
Pablo Neruda, Andien mainingit

Ikuisuusprojektit, en ole lukenut yli 6kk:
Mo Yan, Seitsemän elämääni.. kyl mä tän vielä loppuun saan. Varmana.
Muokannut 22.06.2014 23:03 Scartti

• paanpis hahmo
  • paanpis
    Mekaanikko
19.06.2014 17:03 #16 :: paanpis
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Kesken kaksi kirjaa, joihin molempiin ovat liittyneet hyvin suuret odotukset:
  • Hannu Rajaniemi: The Fractal Prince
  • Mike Pohjola: Ihmisen poika

Rajaniemen (menestys)tarina tämän trilogiansa kanssa on hämmästyttänyt minua alusta asti. En voi kuin ihailla hänen sanankäyttöään. Harmittaa, etten ole onnistunut/jaksanut hankkia Kvanttivarasta sen alkuperäiskielellä toistaiseksi. Fractal Princeä nyt luettuani jonkin verran olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että englanninkieliset laitokset ovat ne ultimaaliset versiot tässä kohden.

Pohjolan kirja on minulle eräänlainen pyhä kirja, vaikken ole lukenut siitä vasta kuin reilun puolet. Tämä johtuu monestakin seikasta, eikä vähiten siitä, että keskushahmo Juliuksen elämän tapahtumat (ja ilmeisesti aika pitkälle kirjoittajan omatkin) tuntuvat menevän hätkähdyttävän samoja uomia oman lapsuuteni ja teini-ikäni episodien kanssa; toinen tuleminen, oudot filosofiset ajatukset oman kaupunkivaltion perustamisesta eliitteineen, suhde uskontoon monessakin mielessä, ja nörttimäinen elämä yleensäkin. Lisäksi minulla on ollut jo 6-7 vuoden ajan vastaavanlainen kirjaidea kehitteillä omasta elämästäni.

Itse asiassa kuulin Ihmisen pojasta vasta viime vuoden kesällä, ja siinä vaiheessa olin jo kirjoittanut omaa kirjakäsikirjoitustani melko pitkälle. Tiettyjä asioita olen joutunut muuttamaan/jättämään pois liikojen samankaltaisuuksien vuoksi. Toki viittailen popkulttuuriin ja hieman uskontoonkin, mutta pääpainon olen antanut siirtyä tämän pseudo-omaelämäkertani suoran scifimäisiin piirteihin.

Haluaisin lukea paljon enemmän, siis useampia kirjoja - mutta myös pidempiä aikoja. Ehkäpä se aika koittaa pian, kunhan saan oman käsikirjoituksen pois "työpöydältä".

22.06.2014 18:15 #17 :: Dragonil
Dan Brown - Inferno
Kyseinen teos on herjannut minua alitajunnassani jo vuoden. Jostain syystä en saa sitä millään luettua - eikä siis mitään hajua miksi. Tähän asti kirja on ollut mielenkiintoinen ja koukuttava, mutta jotenkin se aina päätyy takaisin kirjahyllyyni pölyttymään.

Vielä minä joku päivä...

• Hiistu hahmo
  • Hiistu

26.06.2014 21:41 #18 :: Hiistu
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Minun ei pitäisi jättää kirjoja kesken, ainakaan pitkäksi aikaa, koska uudet kirjatuttavuudet ovat hyvin mahdollisesti houkuttelevampia kuin vanhat tuttavuudet. :roll:

Emelie kirjoitti: Kate Atkinsonin Elämä elämältä etenee tällä hetkellä nopeiten keskeneräisistä kirjoista

Tämä on ollut minulla kesken jo, mitä, kaiketi yli kuukauden. Luettuna vähän vajaa puoli kirjaa. Luin kirjaa aluksi nopeasti ja tarina tuntui hyvin koukuttavalta, mutta sitten tuli jostain syystä pieni tauko lukemisesta, enkä ole sen jälkeen jaksanut tarttua kirjaan. Jotenkin tuntuu, että olen jo nähnyt, millaista tarinaa sillä kirjalla on tarjota, vaikka sinänsä pidinkin siitä ja kiinnostaisi tietää, mitä kirjailija on niille viimeisille sadoille sivuille kirjoittanut. Hyvin mahdollisesti kirja taas alkaisi kiinnostaa, kunhan hyppäisin mukaan tarinaan.

Bruno Schulzin Kanelipuodit on kesken. Pidän tekstistä, pieninä hyppysellisinä, mutta alusta loppuun luettavana olen kokenut kirjan hyvin uuvuttavaksi. Sitä tekstiä on vain liikaa, liian samanlaista, ja toisaalta idea vaikuttaisi olevan juuri samanlaisten asioiden kumuloitumisessa.

Catherynne M. Valenten Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla on tällä hetkellä ensisijaisessa luennassa. (Tai ainakin pitäisi olla, mutta: kts. seuraava kohta.) Se ei ole mitenkään raskaslukuinen, mutta tarinan viimeisimmät tapahtumat eivät ole olleet oikein mieluisia, joten lukuinto päässyt hieman laskemaan.

Anatoli Dneprovin Purppuramuumio löytyi tällä viikolla kirjaston poistomyynnistä. Aloin ihan vain viattomasti selailla ja olen nyt lukenut puolet novelleista, tosin niitä lyhyempiä.

Sergei Lukjanenkon Päiväpartio etenee hitaasti, mutta etenee, taas joskus. Vieras kieli hidastaa.

Stephen Kingin Tukikohta on kesken kahtena osana suomennetun laitoksen ensimmäisen osan jäljiltä, vähän toista luettuna. Viimeksi luin kirjaa lähes puoli vuotta sitten ja lukemisessa saattaa kestää vielä toiset puoli vuotta. Kirja on nykyisin omana, joten ei tule pidettyä ns. turhaa hoppua.

Sitten on joitain aiemmin aloitettuja ja kesken jääneitä kirjoja, joita jatkan ehkä joskus, ehkä en. Omina olevat kyllä luen loppuun. Vähän vain alusta silmäiltyjä en laske kesken oleviksi, koska en ole varsinaisesti aloittanut niitä.

Moonlord kirjoitti: Tanith Lee - Synnyinhauta

Tuo jäi minulla aikoinaan kokonaan kesken. Parempaa menestystä sinulle. :smile:

10.07.2014 10:38 #19 :: haplotus
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Nyt on taas luettavana kokonaan uusi kolmikko. Yleensä minulla siis on aina kesken yksi kirja, yksi sarjakuva sekä yksi lehti tai artikkeli tai artikkelikoloelma.

Sarjakuvissa kesken on Maison Ikkokun toinen osa. Ennen minulla oli sarjan alku omana mutta vein sitten divariin. Nyt luen alkua uudestaan kirjaston kautta ja tarkoitus olisi päästä sarjassa nyt pidemmällekin. Hyvä ja hauska romanttinen sarja kolmiodraamoineen.

Ja tulihan se vihdoin ostettua uusin Tähdet ja avaruus. En olekaan viime aikoina avaruusuutisia viitsinyt muualta seurata. Milloinkohan saisin liityttyä Ursaan niin ei tarvitsisi lehteä metsästää pitkin kaupunkia.

Ja lukukirjana tällä kertaa Stacy Schiffin kirjoittama Kleopatran elämäkerta. Alussa olen, joten on vaikea vielä sanoa kirjan tasosta, mutta ainakin tässä suomenkielisessä pokkariversiossa häiritsee se, ettei kirjan loppuun laitettuja viitteitä ole ilmaistu mitenkään varsinaisessa leipätekstissä ja viitteet itsessäänkin mainitsevat vain sivunumeron, eivät tarkkaa kohtaa. Työlästä lukea tuollaisia.

• Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki

10.07.2014 20:54 #20 :: Eija
Mitä kirjoja kesken tällä hetkellä?
Minulla on tällä hetkellä kesken 7 kirjaa. Hetki sitten sain keskeneräisiä vähemmäksi, mutta niitä putkahtikin yllättäin lisää. En muistanut, että olin lukenut vain osittain Haamulinnan perillisiä sekä Salonkien aaveet, joten ne pitää lukea loppuun. Radcliffen Udolphoa olen aloitellut ja tavoitteena on saada se luettu kokonaan vuoden loppuun mennessä. Karl Edward Wagnerin novellikokoelmasta Where the Summer Ends on lukematta muutama novelli. Venäläisiä kahutarinoita 1800-luvulta sisältävä Minä pelkään novellikokoelma on loppusuoralla ja juuri aloittelin Kurt Vonnegutin Kissan kehtoa. Seisemäs keskeneräinen, jos voi keskeneräiseksi laskea, on kokoomateos Maameren tarinat 5-6, josta on lukematta se 6 eli Toinen tuuli.

Ennen luin vain yhtä kirjaa kerralla, mutta enää se ei tule onnistumaan. Tykkään ottaa ns. projekteja kuten vast'ikään sain Poen novellituotannon luettua läpi (osittain uudelleenlukuna) ja en todellakaan jaksa sellaista rupeamaa ilman taukoja. Seuraava hitaasti etenevä prokkikseni on varmaankin Lovecraftin novellit, jotka aattelin nyt lukea ilmestymisjärjestyksessä. Toisaalta Minä pelkään kirjan innoittamana kutkuttaisi ottaa valikoidusti venäläiset genrekirjat ja novellit käsittelyyn - lukemattomia löytyisi omasta hyllystäkin.

Valvojat: RinjaEmelie