Aamiainen

16.08.2014 10:28 - 16.08.2014 10:52 #1 : Dyn
Aamiainen kirjoittanut Dyn
Rakastan hotelliaamiaisia! Tulin juuri sellaiselta, ei mitenkään top-kympissä syömistäni hotelliaamiaisista mutta ihan menettelevä. On ihanaa, kun ruokaa on valmiina niin paljon kuin jaksaa syödä, ja voi ottaa rennosti ilman kiirettä. Parhaimmillaan raflasta löytyy Hesari, jota lueskellessa voi sitten syömisen jälkeen ottaa vielä toisen kupin kahvia.

Millainen on sinun suosikkiaamiaisesi? Entä normaali arkirutiinisi?

Mulla jää kovin usein arkena aamiainen siihen kahviin tai korkeintaan jugurttiin ja/tai leipään, joten 'kokonainen' aamiainen lämpimine nakki/pekoni/munakas-asioineen ja kunnon leipineen on ihan luksusta. En ole koskaan ollut puuroihminen, mutta toisinaan sekin uppoaa, varsinkin jos päivällä on tiedossa ulkoilua tai muuta reippailua. Muroihin tai mysliin en koske, jugurtit ja rahkat sen sijaan uppoavat kyllä hyvin.

Hyvä kahvi on aamiaisen keskeinen elementti, mielellään mustana tai joskus kuumalla maidolla tai maitovaahdolla. Kahvin oheen lasi tuoremehua, mieluiten ananasta tai omenaa, niin aamu lähtee oikein hyvin käyntiin. :cheesy:

Viimeksi muokattu: 16.08.2014 10:52 Dyn.

• Strato hahmo
  • Strato
16.08.2014 11:20 #2 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Aamiainen
Aloitusta lukiessani huomasin, että aamiainen on tänään jäänyt kokonaan välistä. Nälkäisenä onkin siis hyvä kirjoitella omista suosikeista ja lukea muiden kuvailuja :lol:

Eli suosikkiaamiaiseni. Se on varmaankin tuore sämpylä tai paahtoleipä jonka päälle voi kasata salaattia, tomaattia, kurkkua ja juustoa. Kylkeen sitten kylmää maitoa ja kuumaa teetä, lautasellinen pekonia ja ehkä vielä munakokkelia tai munakas. Valitettavasti tällaista tulee hyvin harvoin saatua, itse ei aamulla kauheasti jaksa alkaa väsäilemään mitään.

Arkena aamiainen menee yleensä johonkin mandariini/appelsiini linjalle, joiden lisäksi kuppi teetä (en juo ollenkaan kahvia) ja raikasta hanavettä. Nykyään olen oppinut syömään aamulla vähän enempi, joten joskus tulee syötyä mysliä ja jogurttia, leipää tai jonkinnäköinen munakas. Hyvin usein kuitenkin huomaa, että aamupala on jäänyt liian kevyeksi ja yliopistolla on nälkä jo tunnin tai parin päästä aamupalasta.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

• Rinja
16.08.2014 13:28 #3 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Aamiainen
Meillä kotona oli sellainen käytäntö, että äiti teki aina lapsille kaksi aamupalavoileipää (tai jos leipäpalat olivat tosi pieniä tai tosi isoja, niin sitten tietysti vähän soveltaen). Ihan aina, hamasta lapsuudesta aina tähän päivään - joo, tekee se yhä minullekin jos olen kotona käymässä. Jogurtteja tai hedelmiä tai myslejä tai muroja en muista aamuisin koskaan syöneeni. Puuroa on ehkä tarjottu joskus tosi kauan sitten, mutta eivät lapset sitä halunneet syödä eikä äiti varmasti oikein jaksanut tehdäkään.

En minä osaa irrottautua siitä kahdesta leipäpalasta, joten joka aamu sellaiset itselleni teen. Paitsi silloin, jos olen nukkunut puoleenpäivään ja on sama hypätä suoraan lounaaseen; tätä tapahtuu nyt yliopistoaikoina varsin usein :P

Finncon-reissulla söin tooooodella pitkästä aikaa hotelliaamiaista, ja se oli aivan ihanaa. Ihan heräsi hinku päästä takaisin, kun tuota Dynin aloitusviestiä luin. ^^

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
16.08.2014 15:28 #4 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Aamiainen
Aamiaisbuffetit on kyllä loistava keksintö mutta valitettavan harvoin sellaisen ääreen pääsee. Ihanneaamupalani sisältäisi paljon hedelmiä ja marjoja. Mehukasta pitää olla, sillä olen koko elämäni kärsinyt jonkinasteisesta aamupahoinvoinnista ja syöminen heti heräämisen jälkeen on enemmän tai vähemmän etovaa. Siksi syön ensimmäiseksi jugurttia, koska se menee liukkaasti alas. Sen jälkeen odottelen että pakastimesta otetut ruisleipäpalat sulavat ja syön ne maidon kanssa. Aamuina, jolloin menojen vuoksi aamiainen pitää vetää napaan aika pikaisesti, huomaa kyllä miten vaikeaa kuivan leivän nieleminen on. Joskus pitää luovuttaa kesken kisojen.

Joskus vuosia sitten söin paahtoleipää aamupalalla mutta huomasin että maha tykkää runsaskuituisemmasta enemmän. Pari kuukautta sitten vaihdoin tavallisen maustetun jugurtin maustamattomaan turkkilaiseen, koska halusin vähentää sokeria. Heitän joukkoon hedelmiä tai marjoja ja hunajaa ja se on oikein hyvää.

Don't mess with the neon love chicken.

16.08.2014 16:19 - 16.08.2014 16:51 #5 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Aamiainen
Minä en oikein perusta hotellien tai laivojen ym. aamiaisbuffeteista. On ne sinänsä käteviä, ettei tarvitse välttämättä syödä seuraavan kerran kuin vasta myöhään iltapäivällä. Mutta muutoin ruuan määrä tuntuu liialliselta. (Eihän siellä mikään pakko tietenkään olisi syödä enemmän kuin tykkää, mutta jos kerran on maksanut kaikesta...)

Dyn kirjoitti: En ole koskaan ollut puuroihminen, mutta toisinaan sekin uppoaa,

Minä tykkään puurosta. Pienenä totuin syömään, kun isoäiti aina kouluaamuina keitti. Silloin oli usein ohrapuuroa.

Nykyisin suosikkiaamupalani on kaurapuuro, koska se on hyvää ja hiutaleita on helppo olla aina kaapissa säilössä ja (mikä hyvin tärkeää :tongue: ) sen valmistaminen ei vaadi juurikaan ajatustoimintaa. Tavalliseen aamiaispuuroon tulee vajaa viisi desiä vettä ja pakkasesta desi tai pari puolukoita, niiden kiehuessa ehtii touhuta muita aamutouhuja, sitten kolme desiä kaurahiutaleita, jälleen ehtii touhuilla, sitten valmis puuro lautaselle vähäksi aikaa itsekseen jäähtymään ja voisilmä sulamaan, sitten syön puuron ja pesen hampaat ja lähden. Kotona eli vanhempien luona saatan tehdä mikrossa kauravelliä, kun en kehtaa likastaa kattiloita. Jollei puuroa, niin näkkileipä tai paahdettu ruisleipä ja viili ovat myös hyviä, leivän päälle voita ja juustoviipale jos on. Juon maitoa tai vettä, appelsiinituoremehua jos on, joskus teetä mutta ei puuron kanssa.

Onhan se tietty kivaa, jos on aamiaiseksi lettuja tai munakasta tai muuta, mutta aamupalassa arvostan hyvin paljon sitä, että tiedän syöväni sen ja että sen jälkeen on sitten hyvä. Jos joudun aamulla liiaksi miettimään, mitäköhän mahtaisin syödä, jää aamupala helposti kokonaan syömättä.
Viimeksi muokattu: 16.08.2014 16:51 Hiistu.

• celeblith hahmo
  • celeblith
16.08.2014 16:59 #6 : celeblith
Vastaus käyttäjältä celeblith aiheessa Aamiainen
Kyllähän nuo hotellien aamiaiset ovat aina niin hyviä, vaihtoehtoja on paljon, eli liikaa. :lol:

Erittäin mielelläni söisinkin kunnon leivän tai pari, hieman jotain lämmintä ja ehkä vielä hedelmän ja/tai jugurttia.

Mutta kotona on niin vaivalloista aamuisin kaivaa ne kaikki leipä tarvikkeet esille ja mitään lämmintä aamiaista en todellakaan jaksa aamulla valmistaa, kun en saa joka päivä aikaiseksi edes päivällä lämmintä ruokaa :roll:

Joten aamiainen yleensä onkin muroja/mysliä maidon kanssa ja lasi vettä. Toisinaan murojen sijasta jugurtti.

Luksustahan kotona onkin sitten toisinaan, yleensä vapaapäivinä, kun on nukkunut pitkään ja onkin oikeasti nälkä, niin valmistaa oikeasti se kunnon riisipuuro tai kasata ne kunnon aamiaisleivät. Nämä harvat kerrat kyllä ovat sitten samalla päivällinen XD

16.08.2014 20:42 #7 : Maailmanherra
Vastaus käyttäjältä Maailmanherra aiheessa Aamiainen
Kontulassa opin syömään aamupalaksi jukurttia ja marjoja. Puurot on hyviä mutta liian vaivalloisia, kun aamulla ei muutenkaan jaksa herätä. Turkkilainen jukurtti, marjoja ja siemeniä on arkipala. Murot ovat hyviä mutta niissä on niin paljon sokeria että hampaat sulaa.

Leivänpaahdinta ei ole mutta onneksi paahtoleipä ei ole terveellistä. Ketsupilla ja juustolla voideltu ruisleipä on kuitenkin uunissa tai tai muissa vastuksissa grillattuna herkkua.

Kun on tarpeeksi varallisuutta niin tulee myös ostettua appelsiinimehua ja kroisantteja. Ne ovat aamiaisen kaksi kulmakiveä. Ne loput ovat eilinen pizza/letut kylmänä.

16.08.2014 21:32 #8 : Gespenst
Vastaus käyttäjältä Gespenst aiheessa Aamiainen
Yleensä jää aamiainen välistä, kun ei jaksa nousta. Jos sitten jaksaa, tai ei ole nukkunut koko yönä, niin perus leipää ja teetä vaan. En kyllä edes muista milloin viimeksi olisin aamupalan syönyt >3<

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
16.08.2014 21:46 #9 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Aamiainen
Minä en aamiaisia itse harrasta kotioloissa. Saliaamuina mieluummin vedän jotain hiilareita pikaisesti banaanin tms. muodossa ja sitten salilta tullessa syön päivän ensimmäisen kunnon aterian. Mutta aamiaista ihan aamiaisena - ei kiitos, pärjään ilmankin ja on kiire duuniin tai jotain muuta.

Hotelliaamiaiset ovat kuitenkin eri asia, sillä ne ovat parhaimmillaan kunnon kulinaristisia nautintoja. Juuri oikein käristetty pekoni. Tai puolilöysäksi jätetty kananmuna. Mahdollisesti vielä suoraan uunista tullutta, yhä lämmintä leipää (maustepatonki!). Mmm...

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

17.08.2014 13:47 - 17.08.2014 13:47 #10 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Aamiainen

Rasimus kirjoitti: Itse en osaa niin hyvin mitään valmistaa, kuin mitä parhaimmillaan on hotelleissa saanut kokea. Siinä yksi syy maksaa itsensä kipeäksi johonkin 4 tähden mestaan.

Mulle riittää ehkä se kolmekin tähteä, mutta Omenahotelliin en mene, kun ei ole aamiaista. Muutaman euron voi pistää lisähintaa siitä ilosta, että pääsee kunnon aamupalalle. :cheesy:

Hiistu kirjoitti: Nykyisin suosikkiaamupalani on kaurapuuro, koska se on hyvää ja hiutaleita on helppo olla aina kaapissa säilössä ja (mikä hyvin tärkeää :tongue: ) sen valmistaminen ei vaadi juurikaan ajatustoimintaa.

Mun on hankala syödä aamulla mitään, mitä ei suurinpiirtein kanneta eteen, joten puuron valmistaminen olisi aika ylivoimainen operaatio. Jos on aikaa, kokkaan mielelläni isomman aamupalan, mutta se on sitten usein nakkeja, pekonia tai pannukakkuja paahtoleivän lisäksi. Puuron tekstuuri on myös sellainen, että se jostain syystä oksettaa helposti nimenomaan aamulla. Jos saan syödä jotain muuta ensin, puuro menee sen jälkeen, mutta sitten pitäisi laittaa se jokin muu ensin. :huh:

Olen myös huono syömään mitään ihan heti aamusta, ehkä kymmenen jälkeen jo menee jotain. Teenkin usein niin, että otan 'aamupalaeväät' töihin, ja syön leivän tai rahkan samalla kun ensimmäisen kupin kahvia työhuoneella. Hotelliaamiaiset viikonloppuisin taas usein ovat tarjolla sen verran myöhään, että sen voi ottaa jo brunssista.

Ja brunssit! Ne vasta ovatkin ihania. Tykkään itse järjestetyistä nyyttäribrunsseista ehkä eniten, mutta 'kaupallinen' suosikkini tämänhetkisistä on Fazerin kahvilan brunssi viikonloppuisin (myös arkinen aamupala on hyvä, mutta kovin aikainen). Vanha suosikkibrunssipaikkani Sävel Kalliossa on ikävä kyllä lopettanut brunssin tarjoilun... :( Jos kävisin useammin Turussa, Aboa vetuksen viikonloppubrunssi voisi myös saada minusta kantiksen.

Viimeksi muokattu: 17.08.2014 13:47 Dyn.

20.08.2014 08:27 #11 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Aamiainen

Rinja kirjoitti: Meillä kotona oli sellainen käytäntö, että äiti teki aina lapsille kaksi aamupalavoileipää (tai jos leipäpalat olivat tosi pieniä tai tosi isoja, niin sitten tietysti vähän soveltaen).

Sama. :smile: Siitä minulle onkin iskostunut, että aamupalaksi pitää syödä leipää. Ja nimenomaan ruisleipää, se ihmisen tiellä pitää. Arkena teen aamupalan valmiiksi jo illasta jääkaappiin ja sitten aamulla otan sen sieltä mukaan töihin syötäväksi. Pari palaa leipää salaatilla sekä kinkulla ja/tai juustolla ja kupillinen automaattikahvia (ei kyllä parasta ikinä, mutta kunhan kofeiinia saa, niin maailma on parempi paikka) aloittaa minun työpäiväni. Saliaamua edeltävänä iltana saatan joskus jaksaa paistaa kananmunan leivän päälle (vähän enemmän proteiinia).

Viikonlopun aamiaiset ovat ehkä parasta ikinä, lähinnä sen takia, että silloin saa tuoretta ja ihan oikeaa kahvia. Hotelliaamiaiset ovat sitten taas minun mielestäni aika tylsiä. Välillä ihan liian runsaita (että ne menee jo oikeasta ateriasta), joten se tietty fiilis katoaa.

Dyn kirjoitti: Vanha suosikkibrunssipaikkani Sävel Kalliossa on ikävä kyllä lopettanut brunssin tarjoilun... :(

Eikä? No pöh. :sad: Meillä oli miehen kanssa joku aika sitten puhetta, että pitäisi käydä tuolla taas brunssilla. Ei sitten.

20.08.2014 16:22 #12 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Aamiainen

Maailmanherra kirjoitti: Kun on tarpeeksi varallisuutta niin tulee myös ostettua appelsiinimehua ja kroisantteja.

Joo, kroisantit on herkkua, tykkään etenkin lakkahillon kanssa, ja kaakaon. :smile: Ei sillä oikein vatsaansa saa täyteen, mutta jollei ole tarvetta tehdä mitään erityistä aamupalan jälkeen, tykkään kyllä.

20.08.2014 16:40 #13 : Dyn

Emelie kirjoitti:

Mäkin söin lapsena kouluaamuina lähinnä leipää, viikonloppuisin saatettiin paistaa munia ja pekonia. Jugurtti ja joskus murot kuuluivat myös aamiaiseen, ja nykyäänkin miellän jugurtin ja rahkat nimenomaan aamiaisasioiksi, vaikka onhan ne ihan hyvä välipalakin. Karjalanpiirakoita kului muistaakseni myös runsaasti, usein senkin päälle laitettiin makkaraa ja juustoa ja lämmitettiin sen jälkeen mikrossa. Ihan parasta. :heart:

Joskus joku keitti puuroa - varsinkin pikkuveljeni heti kun koulussa oli kotitaloudessa päästy niin pitkälle. Mummolassa taasen oli aina puuroa, mutta vain veljeni pakotettiin syömään sitä, mua ei. :D Meillä vanhemmat auttoivat oman ehtimisensä mukaan aamiaisen kanssa, mutta kyllä sen itsenäinen kasaaminen piti oppia aika varhain - samoin kun muistakin aamutoimista huolehtiminen. Tähän voi vaikuttaa sekin, että usein vanhemmat lähtivät töihin aiemmin kuin kukaan meistä muksuista kouluun -- eivät olisi itse päässeet mihinkään, jos olisi pitänyt jäädä passaamaan.

• Lupus hahmo
  • Lupus
20.08.2014 20:07 #14 : Lupus
Vastaus käyttäjältä Lupus aiheessa Aamiainen
Minä olen kai lähinnä puuroihminen. Kouluaamuina kupillinen puuroa (yleensä ruis-) pitää nälän ihan hyvin loitolla lounaaseen asti. Siihen voi sitten joskus laittaa vaihteluksi vaikka inkivääriä tai kuivahedelmiä joukkoon.

En kyllä ole aamiaisen suhteen mitenkään nirso. Syön joskus leipää, jos sitä on, tai hedelmiä tai mitä muuta käteen sattuu. Puuro vain tuntuu kätevimmältä, kun sitä tulee tehtyä ikään kuin annos. Leipää on jotenkin liian helppo unohtua syömään, kun sitä voi ottaa lisää.

Peruskoulussa ja lukiossa söin yleensä mysliä ja jugurttia aaimaiseksi, mutta kotoa muutettuani se jäi, kun olisi pitänyt ostaa molempia ja huolehtia siitä että niitä aina on, ja se tuntui jotenkin ihan liian vaivalloiselta puuroon verrattuna. Puurossa on jotain lämmintä ja lohdullista, mikä varmaan johtuu lapsuuden mökkilomista, joilla mummo laittoi puuroon kolme(!) silmää, yhden hillosta, toisen voista ja kolmannen hunajasta. Sitä luksusmuistoa ei mikään aamiaisbuffet voita.

21.08.2014 14:06 #15 : Maailmanherra

21.08.2014 14:36 #16 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Aamiainen

Maailmanherra kirjoitti: Puurolla, muroilla ja leivällä ei teoreettisesti ajatellen ole hirveästi eroa. Tosin syöhän jotkut perunaa kera pastan lounaaksi...

Samat hiilihydraatit niissä on, mutta kuitupitoisuus vaihtelee, riippuen onko puuro tehty kokonaisista leseistä tai leipä kokojyvästä, rukiista tms. Muroissa ravintoarvot varmaan heittävät pahiten, sillä niihin on hämmentävän usein lisätty sokeria. Eikä hiilihydraatteja nyt muutenkaan tarvitse kokonaan välttää. :)

21.08.2014 14:52 #17 : Maailmanherra
Vastaus käyttäjältä Maailmanherra aiheessa Aamiainen
Tein sen virheen että ostin sokeroimattomia "muroja" tai siis "kypsytetty viljavalmiste" on oikeasti kyseessä. Talk muru vaikutti hyvältä ja terveelliseltä vaihtoehdolta aina siihen asti kunnes kaadoin sekaan maitoa ja aloin syömään. Tekstuuri oli sinällään hyvä, muistutti pahvia, mutta maku oli aivan kamala. Ei ollut neutraali paperin maku mitä olisi toivonut vaan melko ällö.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kuurankukka, Ageha

• Strato hahmo
  • Strato
25.08.2014 17:43 #18 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Aamiainen

Lupus kirjoitti: Minä olen kai lähinnä puuroihminen. Kouluaamuina kupillinen puuroa (yleensä ruis-) pitää nälän ihan hyvin loitolla lounaaseen asti.

Mulla taas ei pelkkä puuro tahdo pitää nälkää ollenkaan, maha on täynnä sen tunnin ajan ja sen jälkeen on entistä kovempi nälkä. Vaatii siis kaveriksi leivän tms. Mistä lie johtuu :smile: Myslin tai munakkaan kanssa samaa ongelmaa ei ole.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

26.08.2014 07:37 #19 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Aamiainen
Ruoka ei yleensä maistu heti heräämisen jälkeen, mutta kouluaamuina pitää vähän antaa periksi ja haukata naamaan perus sämpylää saman puolituntusen aikana, jona kuuluisi ehtiä laittautumaan jossain määrin ja ehtimään kaverin luo.

Kausittain tulee juotua aamulla lämmintä, teetä tai kaakaota. Yleensä talvisin kun joutuu hytisemään yön ilman peiton auttamatta mitään. Juustosämpylä on suosikki leivistä, koska se maistuu hyvältä ilman täytteitä, vaikka sillä jaksaakin vain hädin tuskin nälän pidettyä kurissa ruokikseen asti. Yleensä kuitenkin tulee syötyä vaan joku väsynyt paahtoleipä ja jos äiti ei vielä ole lähtenyt töihin, kurkkuviipaleita kylkeen.

Minuuttipuuro on hyvää, mutta siitä on tullut enemmänkin iltapala.

(Aamupala = aamiainen
Iltapala = iltiainen???)

Hotelliaamiaiset ovat jees. Viimeksi taisin kumota lautasen toisen puolen täyteen aivan tajuttoman hyvää Sweet Chili -kastiketta ja dippasin siihen kaiken. Nam.

• Niksu hahmo
  • Niksu
27.08.2014 23:56 - 11.09.2014 20:33 #20 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Aamiainen
Puuro on hyvää ja terveellistä. Luomuruispuuro ja kaurapuuro ovat aivan ihania. Jos ei jaksa alkaa tekemään, niin syön yleensä jonkun porkkanan tai jugurttia tai rahkaa.
Viimeksi muokattu: 11.09.2014 20:33 Niksu.

NoctilucA
Uusin jäsen: Ruska