Aamiainen

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Aamiainen
11.09.2014 14:49 #21

Ainoa rutiini ja normaali on kahvi kohta herättyä, kaikki muu voi olla mitä vain ja mihin aikaan vain. Tänään olen lomalla, heräsin 10.30 ja katsoin yhden jakson TV-sarjaa aamiaiseni eli kahvin ja viskiin kastetun itseleivotutun suklaakeksin kanssa. Eilen heräsin aiemmin ja join vain kahvia sarjani kanssa, sitten paistoin leipäsiä (papujen keitinvettä, ruis- ja sämpyläjauhoja ja chiansiemeniä, pannulle ilman rasvaa) ja yhden munan. Maanantaina heräsin neljältä, join vain kahvia klo 5 aamulla töiden ohessa, 7 mennessä oli työt tehty, TV:n ääreen tunniksi ja kahdeksalta aloin tehdä ruokaa, kuorrutettuja perunoita, päällä parmesania, raejuustoa, munia ja valkosipulia.

Pidän näistä omista aamiaisista itselleni ja vieraille väsäämistäni erityisistä aamiaisista. Ravintola-aamiaisista joitain mielenjääneitä ovat sveitsiläisen pikku alppihotellin ei ylenpalttisen runsas, mutta omaleimainen, leipää, juustoja, lihatuotteita, hilloja, kaikki paikallista ja tuoretta. Lappeenrannan muinoinen hotelli Patria omistajan itse keräämine marinoituine kanttarelleineen. Amerikkalaisen dinerin pihvi, muna ja pannukakut. Aasialaisten parempien hotellien pursuavat buffeet, koska aamiainen ei eroa muista ruoka-ajoista paitsi riisivellin osalta ja siihen en koske. Ylipäätään, jos kaikkea muutakin on tarjolla, en käsitä miksi joku haluaa vielä syödä puuroa. Chili on hyvää niin aamulla kuin muulloinkin.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Aemilia

Lupus
Lupus vastasi aiheeseen: Aamiainen
11.09.2014 19:30 #22

maahinen kirjoitti: Ylipäätään, jos kaikkea muutakin on tarjolla, en käsitä miksi joku haluaa vielä syödä puuroa.

Vaikka puuroihminen olenkin, en yleensä koske buffeteissa oleviin puuroihin, koska en voi etukäteen tietää, millaista se olisi (minulla on joskus ongelmana se että muu kuin omatekemä puuro on makuuni jotenkin limaista). Suolistoni on kuitenkin joskus käyttäytynyt vähemmän ennustettavasti, ja jos sellaisen kummallisuuskauden aikana sattuisi olemaan jokin hotelliaamiainen tarjolla, olisi varmaan pakko pysyä puurolinjalla.

poistettu
Pilotti
poistettu vastasi aiheeseen: Aamiainen
18.09.2014 18:52 #23

Ehdottomasti puuro, erityisesti neljän viljan. EI ole olemassa parempaa aamupalaa. Iso kattilallinen puuroa ja 4-5 rkl hilloa sekaan, plus punaista maitoa. AVOT. Siinä on niin hirveä määrä hiilareita ja energiaa, että se saa sukat pyörimään. Luin joskus jostain, että erityisesti aivot tarvitsevat sokereita heti aamulla. Voin kyllä sanoa että pitää paikkaansa. Ajatus lähtee heti kulkemaan kun vetäsee puuroa hillolla.

Clone Megan Fox!

Kattinka
Kaartilainen
Kattinka vastasi aiheeseen: Aamiainen
07.12.2014 15:48 #24

Hotelliaamiainen on paras, koska ei tarvitse itse tehdä kuin vain syödä. Lisäksi hotelliaamiainen on todella runsas ja monipuolinen.

Normaalisti aamupalani koostuu parista leipäviipaleesta + joskus hedelmästä. Joskus keitän kaurapuuroa tahi talkkunaa. Kahvia on aina pakko saada aamiaisella, muuten olen kärttyinen... :roll:

07.12.2014 16:23 #25

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Aamiainen
07.12.2014 16:25 #26

Jos on pakko syödä puuroa, niin ei sen sekaan ainakaan marjoja, maitoa tai mitään imelää voi laittaa. Yhtä paljon voita kuin puuroa on hyvää, ja mukaan sopii hyvin esim. nokkosjauhe, merilevä, valkosipuli ja chilikastike. Venäläiseen tapaan tattaripuuroa ja purkkilihaa menettelee. Se on kylläkin tyypillinen retkipäivällismuona, aamiaisella tarjotaan makeaan säilykemaitoon keitettyä tattaripuuroa, joka taas on ällöä. Riisipuurosta saa syötävää, kun sen keittää kookosmaitoon.

Briteissä parhaissa paikoissa on lämmintä savusilliä, perunakakkuja ja verimakkaraa aamiaispöydässä. Oikein tehtyinä varsin maukkaita, kunhan ei joka aamu.

Viimeksi muokattu: 07.12.2014 16:27 : maahinen.

Kattinka
Kaartilainen
Kattinka vastasi aiheeseen: Aamiainen
07.12.2014 18:12 #27

Dyn kirjoitti: Pakko nyt kertoa, että asuttuani kuukauden B&B:ssä UK:ssa tuli vähän ikävä suomalaisten ketjuhotellien notkuvia aamiaispöytiä. Siellä nimittäin valikoima rajoittui mysliin tai muroihin, jugurttiin, pekoniin ja paistettuihin muniin. Niin ja toki paljasta paahdettua paahtoleipää sai, päälle marmeladia tai voita. Enpä ole pitkään aikaan syönytkään niin monena aamuna munia ja pekonia. :tongue:

Heh, taisi varmaan olla semmoista vaaleaa pullamössö paahtoleipää? :cheesy: Alkaa kyllä varmasti tuollainen aamupalappitemmän päälle tökkimään, etenkin jos on tottuhun ihan muunlaiseen tarjontaan.

07.12.2014 18:14 #28

No sellaista paahtoleipää mitä nyt kaikkialla maailmassa saa, eli vaaleaa ja helposti palavaa. :tongue:

Muttajoo, kuten jo aiemmin totesin, mun keskivertoaamiainen on kuppi kahvia ja ehkä rahka, joten toi kolesterolipommi kuukauden verran oli kuitenkin sinällään jo vähän vaihtelua. Tosin täytyy myöntää, että ihan joka aamu en siellä jaksanut syödä, varsinkin kun tarjoilu loppui arkisin jo 8:30 eli pelottavan aikaisin.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Aamiainen
07.12.2014 18:18 #29

Näitä kun lukee niin heti tulee nälkä... Tuo kuvailemasi aamiainen kuulostaa justiin siltä mistä ite tykkäisin :cheesy: onneksi hotelli Äiti yleensä on ajan tasalla ja mahdollistaa pekonin ym. kun satun olemaan käymässä. Tietysti varmaan alkaa kyllästyttämään kun sen kuukauden joutuu (saa :tongue: ) noita syödä.

Meikäläisen aamupala on yleensä mandariini tms. ja lasi vettä (tai sitten en syö mitään) niin kuulostaa aika hyvältä noi :smile:

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

07.12.2014 18:32 #30

Strato kirjoitti: -- onneksi hotelli Äiti yleensä on ajan tasalla ja mahdollistaa pekonin ym. kun satun olemaan käymässä.

Mä sain tai jouduin laittamaan aamiaiseni itse jo aika pienenä, osittain siksi koska vanhemmat lähtivät yleensä aina ennen töihin kuin kukaan muksuista kouluun. Toki siinä sitten jeesattiin toinen toisiamme, ja ei-työaamuina faija saattoi keittää puuroa. Nykyään veljeni paistaa pekonia ja munia joskus mullekin, kun satun olemaan kotikotona käymässä. :)

Mäkin tykkäisin jostain hedelmästä tai edes tuoremehusta aamuisin, niistä tulee raikkaampi olo heti. Suomessa olen vain allerginen melkein kaikelle, mitä tänne tuodaan (omenat, päärynät, appelsiinit jne). Kävin viime keväänä Kaliforniassa ja ihastuin siellä litseihin, mangoihin, erilaisiin meloneihin ja kaikkeen hyvään. Jopa kiivejä sain syödä, vaikka Suomessa olen niille allerginen. Vaikuttaisikohan paikallisuus... Joo, Suomi ei ole mikään hedelmien ihmemaa. Viinirypäleitä voisi ehkä ostaa useammin.

Viimeksi muokattu: 07.12.2014 18:33 : Dyn.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Aamiainen
07.12.2014 18:39 #31

Dyn kirjoitti:

Pakko lisätä, että luonnollisesti äiti tekee aamupalan mulle vain lomapäivinä :smile: Aiemmin, kun asuin vielä äidin kanssa, tein aamupalan ja joskus päivällisenkin itse, mutta nykyään kun käyn 2-4 kertaa vuodessa kyläilemässä niin äiti on ottanut tavaksi hemmotella, ja ostaa ja laittaa semmoisia ruokia joita ei välttämättä itse aina jaksa tehdä.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Emelie vastasi aiheeseen: Aamiainen
10.12.2014 08:46 #32

Mulla oli hajota pää brittien aamiaistarjontaan jo vajaan viikon aikana. Hotellin aamiainen oli paahtoleipää kera voin tai marmeladin, jota kestin kaksi aamua. Kahtena seuraavana aamuna käytiin toisaalla syömässä englantilainen aamiainen. Siinä oleva rasvan määrä alkoi hirvittää todenteolla, mutta ainakin siinä oli enemmän proteiinia kuin hotelliaamiaisessa...

10.12.2014 13:02 #33

Brittilandia nyt ei muutenkaan ole mikään kulinaristinen ihmemaa... kaikki ne läpät ja legendat siitä, etteivät englantilaiset osaa laittaa ruokaa -- ihan totta ovat. :cheesy:

17.01.2016 04:26 #34

Mulla on brunssiongelma. Tykkään hirveästi viikonloppubrunsseista, mutta juuri tällä hetkellä en tiedä Helsingistä yhtään, joka olisi erityisen kiva. Aiemmin suosin Fazeria, mutta ovat vuodenvaihteessa nostaneet hintaa kipurajan 20e yli, eikä valikoima kuitenkaan ole parantunut vanhasta. Tänään kävin Kiilassa kaverin 30v-brunssilla, mutta se tuntui lähinnä hiukan parannellulta hotelliaamiaiselta, eivätkä perusjutut kuten nakit, munakkaat ja leivät olleet mitenkään erityisiä, oikeastaan edes kovin laadukkaan oloisia. Salaatteja oli kyllä useita, mutta jotenkin kaipaisin brunssiini myös noita lämpimiä juttuja. Yksi hyvä suosikkini - kallis, mutta runsas ja ruokaisa - eli Sörkan Grillssonin brunssi näyttää sekin loppuneen. Mitä kannattaisi vielä testata Helsingissä?

Emelie vastasi aiheeseen: Aamiainen
17.01.2016 09:44 #35

Arabianrannassa päin on Dylan , jossa on brunssi lauantaisin ja sunnuntaisin. Me ollaan käyty siellä kerran ja pidin siitä valtavasti. Paljon vaihtoehtoja ja hyvää ruokaa. Suosittelen sitä ehdottomasti, tosin sillä varauksella, että taso on pysynyt samanlaisena. Siitä kun on jo jokunen hetki aikaa, kun me siellä käytiin. Kannattaa ennakoida ja varata pöytä, jos sinne haluaa mennä. :)

17.01.2016 21:16 #36

Onpa hyvä tietää, Dylanin lounas on nimittäin oikein hyvä! Ehkä brunssiakin on siis kokeiltava.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Aamiainen
26.01.2016 14:05 #37

Hotelliaamiaiset ovat kivoja ainakin jos niiden sisältö vastaa omia aamiaismieltymyksiä. Hotellien aamiaispöydät ovat myös ruokakulttuurisesti hauskoja. Surkuhupaisimman aamiaisen olen saanut Italiassa Mestressä, jossa tarjonta koostui pääosin kekseistä ja muusta makeasta. Leivän virkaa toimittivat yksittäispakatut valmiiksi paahdetut leivät sekä vaaleat höttösämpylät. Näiden päälle sitten marmeladia ja kyytipojaksi järkyttävän pahaa makeaa automaattikahvia. Matka itsessään oli tosin niin ihana, ettei sen muistoa pysty mikään aamiainen himmentämään.

Parasta hotelliaamiaisessa on se, että se on jonkun muun tekemä! Tavallinen leipäkin maistuu paremmalta, kun joku muu on sen voidellut ja laittanut päälliset. En ole millään tavalla aamuihminen ja mukavinta olisi, jos aamulla ei tarvitsisi nähdä vaivaa minkään asian suhteen. Toisinaan otan tarjottimen ja menen sänkyyn syömään aamiaista, esim. silloin kuin sää on kylmä, karu ja ankea kuten tänään. Muihin rutiineihini kuuluu sanomalehden lukeminen ja nykyään myös netin ja Neko Atsumen tsekkailu.

Hiistu kirjoitti: Nykyisin suosikkiaamupalani on kaurapuuro, koska se on hyvää ja hiutaleita on helppo olla aina kaapissa säilössä ja (mikä hyvin tärkeää ) sen valmistaminen ei vaadi juurikaan ajatustoimintaa.

Sama täällä. Puuro on paitsi helppoa, edullista, ja terveellistä myös hyvää. Keitän itselleni aina yhden annoksen Nallen kaurahiutaleista niin, että vettä tulee 2dl ja hiutaleita 1dl. Otan usein edellisenä iltana pakastimesta muutamia mustikoita, jotka voin syödä puuron ja voin kanssa. En itse asiassa muista, että meillä kotona olisi koskaan keitetty puuroa tai edes ollut puurohiutaleita. Puurossakin on yksi huono puoli ja se on kattila, joka pitää pestä.

lupus kirjoitti: Vaikka puuroihminen olenkin, en yleensä koske buffeteissa oleviin puuroihin, koska en voi etukäteen tietää, millaista se olisi (minulla on joskus ongelmana se että muu kuin omatekemä puuro on makuuni jotenkin limaista).

Hotelliaamiaisilla puuro on tosiaan usein kyllä aivan ihmeellistä liisteriä, en ymmärrä mitä sille tehdään.

Yhdessä vaiheessa nyt jo sangen harvinaiseksi käynyt aamiaissuosikkini oli paahtoleipä + kipparijuusto + paprika. Puuron lisäksi aamiaiseen saattaa kuulua myös bulgarian jogurttia, ruisleipää juustolla ja appelsiinituoremehua.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

26.01.2016 19:17 #38

Käytiin viikonloppuna risteilemässä Tukholmassa, ja täytyy mainita, että Silja Serenade/Symphonyn erikoisaamiainen on aivan erinomainen. Runsaasti erilaisia leikkeleitä, kalaa, juustoja, lämpimiä asioita, makeita asioita ja leipiä - ehkä aika perusaamiaisasioita, mutta nälkä lähti ja laatu kohdillaan. Aivan toista sorttia kuin laivan buffetissa tarjoiltava aamiainen - ja hintaeroakin on kai vain viitisen euroa sisältäen kuohuviinin. Tämä siis siellä italialaisen ravintolan puolella. Meillä kuului hytin hintaan, mutta voisin sijoittaa tuohon ihan rahaakin.