Taudit, vaivat ja parantelu

Hiistu
Hiistu loi aiheen: Taudit, vaivat ja parantelu
28.09.2014 23:08 #1

Potutusketjun vakituisia aiheita, joten oma ketju tarpeen.

Vaivaako jokin tauti, loukkaantuminen, kipu tai muu ruumiillinen kremppa? Kuinka parantelette vaivaanne?

Minulla on nyt parin päivän ajan ollut pientä nuhaa, mutta ei ole pahemmin vaivannut. Olisi varmaan pitänyt pukea, nukkua ja syödä enemmän, niin olisi voinut tältäkin välttyä... Tai sitten ei. Ei sitä kaikelta voi välttyä.

Toipumista pyrin edistämään mm. juomalla lämmintä hunajateetä ja nukkumalla lämpimästi. (Äiti tosin epäili, että nenä on mennyt tukkoon nimenomaan lampaantaljasta.. ja höpsis.) Aamupuuroa keittäessä hengittelen jonkin aikaa vesihöyryä. Viime talvena oli kurkku yhteen vaiheeseen todella kipeä, ja siihen auttoi parhaiten kaulahuivin pitäminen ihan sisätiloissakin ja kaulan hierominen. Yskänlääke ja -tabletit, nenäsuihke ja särkylääke toki tarvittaessa käytössä. Etenkin yöksi täytyy saada nenä mahdollisimman auki, koska nenä tukossa nukkuminen, oli syynä sitten mikä hyvänsä, on minulla varma tapa saada aamuksi kamala päänsärky.

Viimeksi muokattu: 28.09.2014 23:11 : Hiistu.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
29.09.2014 08:59 #2

Kuten tuonne potutusketjuun tuli laitettua, meikäläisellä on flunssa. Nenä tukossa, iltaisin kuumetta ja viimeisimpänä lisänä kiva yskä. Onneksi kurkkukipu on sentään laantumassa.

Eipä tässä paljoa muuta voi kuin pysytellä levossa niin paljon kuin mahdollista, juoda litroittain teetä ja pukeutua lämpimästi. Nenäsumutetta käytän öisin jotta saisin nukuttua, koska en osaa ollenkaan nukkua tukkoisen nenän kanssa.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

29.09.2014 09:08 #3

Itsellä ei oo ollu mitään kauhean isoa.

Takareiden lihaskalvot tulehtuneet, lonkankoukistaja venähtänyt, rintalihas revähtänyt (frisbeegolf on vaarallinen laji!!!), nilkat on pyörähtänyt pois nilkkakupista ja poltin aamulla sormeni kahvinkeittimeen (se pahin ongelma)

Mut eikös ole sellainen lause ettei. Urheilija tervettä päivää nää :D

Mut jos täällä on flunssa potilaita ja haluu siittä nopeasti eroon niin tiedän hyvän keinot. C ja D-vitamiinia joka TOINEN tunti naamaan. Jos on herkkävatsainen henkilö niin en ehkä suosittele, mutta muuten suosittelen.

Kiitos ja Anteeksi!!

Ageha
Ageha vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
08.11.2014 16:47 #4

Flunssa pääsi yllättämään. Kurkku on kipeä ja pää raskas, toivon että tämä paranee tämän viikonlopun aikana, sillä ei ole varaa olla koulusta pois yhtään päivää tällä hetkellä. :huh: Makoilin sängyssä jonnekin kahteen ja nyt harkitsen päivätorkkujen ottamista. Yritän kovasti muistaa pitää iseni tarpeeksi lämpimänä... Että inhottaa kun jossain nenän ja kurkun välimaastossa tuntuu tosi karhealta, yritän kiinnittää huomioni kaikkeen mahdolliseen muuhun.

Kerran sammuvat kaikki tähdet,
mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
08.11.2014 17:57 #5

Kaverilla oli synttärit eilisestä tähän aamuun. Koska heillä on kaksi kissaa ja koiraa, ajattelin tukkoisuuden johtuvan allergiasta ja päänsäryn valvomisesta (käppästelin eläimien vuoksi kotiin nukkumaan siinä yhden aikaan yöllä). Aamulla kävin taas moikkaamassa porukoita. Huone, missä oltiin, oli täysin kisuhauvavapaa alue, eikä tarvinnut turvautua lääkkeisiin pienten niiskutusten vuoksi.

Nyt on tullut oltua kotona useampi tunti, eikä olo ole parantunut lainkaan, päinvastoin. Päätä särkee, panadol ei auta ja tekee mieli vaan nukkua tai itkeä.

Totta puhuen ois kiva himmailla pari päivää ja jäädä kotiin. Ei vaan jaksa. Tai tarvitse, mun on luvallista lintsata muutamia tunteja tällä jaksolla.

08.11.2014 19:34 #6

Joo flunssat on pientä ja todella mukava pikku juttu.

Ittellä tässä on kuntoutus lonkankoukistaja venähdyksestä ohi ja nyt ilmeni että olen jossain vaiheessa reväyttänyt rintalihakseni.

Vaiva on yleinen keihäänheittäjille joten kilpakävelijänä ihmettelen suuresti miten olen onnistunut!!!

No pikku vikoja XD nyt siit alvaltti paanalle kenkiä kuluttaa <3

16.06.2015 01:28 #7

En tiedä onko tämä nyt sitten tauti vai vaiva, mutta selkäni poksahti viime viikolla toisen kerran historiansa aikana. Hermot ja verenkierto vaikuttavat olevan kunnossa, eikä välilevystäkään ole kyse, alaselän rankaa tukevat lihakset vain ottivat pikaloman. Kävin siis perjantaina lääkärillä, sain lihasrelaksantit ja vahvat särkylääkkeet, ja sen jälkeen olo on ollut... mömmöisä. Vähän kuin olisi humalassa juomatta tippaakaan alkoholia. :huh:

Nyt maanantain jälkeen olo on jo parempi, mutta olisihan tuo kiinnostavaa tietää, mistä vika johtuu. Täytyy yrittää kiinnittää jatkossa taas entistä tarkempaa huomiota työasentoihin ja sensellaiseen.

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
16.06.2015 19:47 #8

Tämä taitaa mennä kohtaan kipu, mutta minäpä sain päähäni eilen illalla kokeilla, miltä kiehuva vesi tuntuu omalla kropalla. Olin siis kaatamassa kiehuvaa vettä vedenkeittimestä kuumavesipulloon, kun kaadoin hieman ohi. Vettä kaatui kehuttava määrä vasemmalle peukalolle sekä paidan läpi vatsalle. Paita onneksi vähän helpotti osumaa mahaan, mutta peukalo kärsi oikein kunnolla. Illalla oli melkoiset kivut, vaikka laitoin sormen heti kylmään veteen. Pidin koko illan jatkuvalla syötöllä vielä kylmiä geelipusseja. Harmi vaan, kun niitäkin piti aina välillä pakastaa lisää, joten kivut siinä välissä oli aika kamalaa. Suihkussa käyminen oli aivan kamalaa, kun piti pestä hiukset, eikä vasen peukalo tai vatsa kestänyt valuvan veden tuntua. Vedet silmissä sain hiukset pestyä, eikä silmien vuotaminen johtunut kirvelevästä shampoosta. Yöksi laitoin molempiin palovammoihin hirveän kasan Bepahtenia sekä sideharson. Lisäksi nukkumaan piti käydä geelipussi peukalon päällä, koska kipujen takia en pystynyt nukahtamaan. Onneksi heräsin yöllä vain muutaman kerran.

Aamulla vatsa oli jo parempi, mutta peukalo edelleen kipeä. Vaihdon peukaloon uuden sideharson ja väliin uuden kerroksen rasvaa. Pärjäsin työpäivän suhteellisen hyvin napsien välillä särkylääkettä. Iltapäivästä farkut alkoivat painamaan mahan palokohtaa kiitettävästi. Töiden jälkeen laitoin lisää rasvaa ja ajattelin vielä yöksi laittaa. Jos sitten huomenna ei enää tarvitsisi tuota sidettä laittaa, niin saisi vähän ilmaakin tuo. Ainakin vaikuttaa paranevan ihan hyvin.

En ole koskaan polttanut ihoa näin pahasti, onneksi kuitenkin selvisin ensimmäisen asteen palovammoilla. Uskomattoman kipeää vaan tekee. Bephanten on kyllä uskomatonta rasvaa, kun helpottaa hieman kipua ja rauhoittaa ihoa. Onneksi tästä selvittiin säikähdyksellä, paljon huonomminkin olisi voinut käydä. Nyt vaan täytyy toivoa, että tuo peukalo paranee nopeasti.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Mika
Teknikko
Mika vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
16.07.2015 20:58 #9

Dyn kirjoitti: Nyt maanantain jälkeen olo on jo parempi, mutta olisihan tuo kiinnostavaa tietää, mistä vika johtuu.

Jos sulla tai jollakulla muulla tuollainen vaivaa, niin allekirjoittanutta voi lähestyä. Toimin aihealueeseen liittyen asiantuntijaroolissa.

Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

23.11.2015 11:13 #10

Olen nyt jostain syystä saanut selän ja sitä myöden niskan jumiin. Viikonloppuna oli niskan tyvessä oikealla puolella todella kipeä jumi, joka ei meinannut antua millään. Kokeilin vaikka mitä, vähän hierontaa, kipugeeliä, särkylääkettä, selän kaikkien lihasten lämmittelyä... Vasta kuuma kauratyyny niskassa alkoi helpottaa kipua. Nyt siihen ei satu, mutta koko yläselkä tuntuu kireältä. Aamuinen salilla käyntikään ei tuntunut vetreyttävän selkää yhtään. Täytyisi käydä varmaan hierojalla, jotta sen saisi auki.

23.11.2015 20:25 #11

Sellä kireyksee suosittelen et menet selän makuulle. Sieltä nosta varpaat pään yli kohti lattiaan. Selkä pitää olla pyöreänä jotta syvätkin pienet lihakset rupeavat aukenemaan. Hengittele rauhassa hetki. Varpaita liikuttamalla vasemmalle ja oikelle puolelle voi vaikuttaa myös venytyksen paikkaan.

Suosittelen myös jos on alaselän kireyttä. Jalat pienellä notkistuksessa polvista. Otat jalkojen polvitaipeiden takaa käsillä kiinni. Tällöin olet pyöristänyt selän. Pyöristyksen jälkeen rupeat nostamaan itseäsi ylös jolloin kätesi pistää vastaan.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Emelie

23.11.2015 20:43 #12

^ Kappas vain, nuo tehosivat ainakin jollain asteella. Yläselkä on vieläkin jumissa, mutta saattaa osittain johtua vaan salikäynnin takia kipeistä lihaksista. Mutta alaselkä tuntui tykkäävän noista liikkeistä. On se kyllä vaan joltisenkin pelottavaa, että jo tässä iässä alkaa selkä olemaan siinä kunnossa, että se rutisee ja natisee, kun tekee jotain vähänkään erikoista. :D

23.11.2015 21:42 #13

Ei se ole mitenkään outoa jos se rutisee ja natisee. Enemmänki jos siihen sattuu niin kannattaa käydä lääkärissä.

Nivelien rutina on tietynkaltainen selän suojaus menetelmä. Istutko paljon ? Ja jos istut niin missä asennossa? Nivelen tuppaavat lukkiutumaan liiallisesta istumisesta. Ja tämä rutina ja natina avaa näitä lukkoja.

Jos o jotain muut tälläsii ongelmia nii mielelläni vastailen. :) tuleehan sit saatua tekemist leirrin tylsyyteen.

23.11.2015 23:50 #14

Uh, Nylkyn venyttely kuulostaa tehokkaalta, mutta en tiedä uskallanko kokeilla... varmaan täytyy joku päivä, kun en ole hirveän jumissa. Yleensä venyttelen ihan sillä, että menen kovalle lattialle polvieni varaan ja vedän selän palloksi eteen, kädet joko edessä tai polvia myöten takana, ja sit kurottelen.

Nyt viime aikoina en ole tarvinnut lääkkeitä selän kanssa, mutta joo, ei tämä hyvä ole. Mulla on seisomatyöpiste, mutta käytän sitä naurettavan vähän, pitäisi miettiä enemmän. Ja työkaverin satulatuolia kokeilin, sellaisen voisi laittaa itsellekin tilaukseen. Selkäkipujen taustalla siis ihan vain se, että istun toimistossa ylipitkiä aikoja ja kotonakin liikaa (varmaan Emeliellä suurinpiirtein sama syy...).

24.11.2015 08:04 #15

Joo, istun paljon töiden takia. Seisomatyöpistettä olen pohtinut kanssa, mutta sellaisen saamisesta töihin on juuri tällä hetkellä ihan turha haaveilla.

Mä luulen, että mun selkäjumien syynä on toki osittain liika istuminen, mutta myös se, että kämpän rempan yhteydessä onnistuin rikkomaan jotain selästä. Tai sitten mun stressi vaan taas muuttaa muotoa (pari vuotta sitten narskutin öisin hampaita stressin takia ja sain sillä itselleni muutamien viikkojen leukalukon). Ja sitten se, että ei ole ehtinyt käydä salilla niin säännöllisesti syksyn aikana mitä aikaisemmin.

Täytyisi varmaan ottaa asiakseen joka päivä venytellä selkää myös mattorullan avulla (matto- tai pyyherulla selän alle ja sitten venytys niin että kädet viedään pään yli, tuntuu ihan kauhealta mutta joskus auttaa).

24.11.2015 09:11 #16

Polvien päällä istuninen ja siittä selän pyöristys avaa hyvin isot selkälihakset siihen se on hyvä ainoa vika liikkeessä on että siin asennossa pitää olla kauan saadakseen venymään. Mitä isompi lihas sitä pidempi venytys aika. Kannattaa myös pumpata lihasta eli mennä vaikka tuohon asentoon ja pumpata lihasta rytmillä yksi-kaksi.

Tuossa niin sanotussa "koppakuoriaisessa" on tullut oltua parhaimmillaa 10 min ennen kuin lihas rupeaa rentoutumaan. Suosittelen pumppaukse kokeilua mieluumin tähän liikkeeseen.

25.02.2016 01:06 #17

Mulla on taas joku koko talven mittainen kestoflunssa päällä: nenä vuotaa ja yskittää, muttei ole oikein kunnolla kipeäkään, eli kotiin ei viitsisi jäädä, vaikka lepo varmaankin auttaisi. Viime viikolla tuntui enemmänkin sairaalta, joten silloin pidin muutaman sairaslomapäivän. Mutta ei tämä oikein kunnolla nyt ota parantuakseen.

26.02.2016 10:21 #18

Dyn sinulla taitaa olla se mykoplasma. Oireet ovat hyvin samanlaiset. Tuo kesto minua mietityttää enemmän. Suosittelisi lääkäril käyntiä ja jos arvaus on oikea niin antibiootti kuuri olisi edessä.

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
28.02.2016 14:03 #19

Olen tainnut kehittää oikeaan käteeni jonkinlaisen tulehduksen. Koko käsivarsi kyynärpäästä alaspäin on kuin tulessa ja sormet ovat hiukan puutuneet. Ei toisaalta mikään ihme olisi, kun opiskelutapoihini kuuluu kirjoittaa käsin muistiinpanot tenttejä varten ja olen oikeakätinen. Nyt tässä muutaman viikon sisään olen kirjoittanut yhteensä yli 40 sivua tekstiä pelkästään kotona, lisäksi kaikki muistiinpanot luennoilla. Ikävää vaan, että huomenna on kaksi tenttiä, kai ne menee sitten hammasta purren.

Luin terveuskirjaston sivuilta, että oireisiini sopisi tila nimeltä rannekanavaoireyhtymä. Ainakin kaikki mainitut oireet minulla on. Hoitomuotoina suositellaan kipulääkitystä ja seurantaa, joskus kuulema lastoitus voi auttaa. Otin äsken Buranaa ja laitoin käteen paksun kerroksen kylmägeeliä. Jos vähän helpottaisi. Kipu alkoi eilen, joten koitan tätä kotihoitoa pari päivää ja jos olo ei ala helpottumaan, niin menen kysymään lääkäriltä.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

28.02.2016 14:31 #20

Munkin ranteeni on oikutellut, epäilen kyllä työasentoja enkä niinkään kirjoittamista syyksi mun kohdalla. Täytyy ehkä yrittää käyttää hiirtä vasurilla, jos se vaikka auttaisi.

Uusin jäsen: Jimbo Whateverson