Taudit, vaivat ja parantelu

28.02.2016 14:57 #21

Nyt kun olen asiaa miettinyt, niin olen yllättävän monella ihmisellä nähnyt rannetukia juuri tietokonetta käyttäessä tai kirjoittaessa. Voisihan sitä harkita sellaisen hankintaa, jos tämä kipuilu jatkuu pidemmän aikaa, ja kokeilla, auttaisiko. Kirjoittamista en oikein voi vasurille siirtää, ei siitä saisi mitään selvää, joten sitä en voi kokeilla. Hiirtä voisin kyllä opetella käyttämään vasurilla, niin saisi ainakin ylimääräistä rasitusta pois tuolta oikealta kädeltä.

28.02.2016 14:58 #22

Diara kirjoitti: Luin terveuskirjaston sivuilta, että oireisiini sopisi tila nimeltä rannekanavaoireyhtymä. Ainakin kaikki mainitut oireet minulla on. Hoitomuotoina suositellaan kipulääkitystä ja seurantaa, joskus kuulema lastoitus voi auttaa.

Jep, taitaa tosiaan olla vanha kunnon kirjoittajan kramppi. Terveyskeskuslääkärit eivät valitettavasti ota rasitusvammoja kovinkaan vakavasti, oikeampi osoite olisi fysioterapeutti, jonne saa kyllä lähetteen terveyskeskuksen kautta. Tosin jotkut sanovat ettei fysioterapeuteistakaan ole aina apua. Yleinen neuvo rasitusvammojen hoitoon tosin onkin lepo. Jotkut eivät suosittele lastoitusta tai rannetukia. Kipulääke toimii ensiapuna, mutta se ei auta pitemmällä tähtäimellä. Kylmägeeleistä ei käsittääkseni ole juurikaan apua itse vammaan.

Käsiä kannattaa lepuuttaa että tulehdus häipyy, ja sitä kannattaa vastaisuudessa ehkäistä pitämällä taukoja, jumppaamalla sekä hieromalla kevyesti käsiä ja pitämällä huoli oikeasta työasennosta. Pitkäaikainen samassa asennossa nähertäminen on pahinta. Jos on vetoa, kannattaa pitää huolta että ranteet pysyvät lämpiminä, myös yöllä. Ja koska koko selän kunto vaikuttaa myös käteen, kannattaa pitää huolta myös selästä. Istumatyössä siihen kun tulee herkästi ongelmia.

Netistä löytyy ohjeita käden jumppaamiseen kuten tämä , mutta jos on mahdollisuus että nivelissä on ylitaipuisuutta tai vastaavaa niin kannattaa varmistaa fysioterapeutilta minkälaiset liikkeet sopivat itselle. (Minulle neuvottiin terveydenhuollossa liikkeitä, joita toisaalla terveydenhuollossa neuvottiin välttämään, sillä nivelissäni on kuulemma lievää ylitaipuisuutta. Nyt olen vainoharhainen sen suhteen mitä venytyksiä uskallan tehdä etten hanki itselleni ongelmia vanhempana. :sad: )

Ja tärkeä asia: painatko kynää kirjoittaessa? Sitä ei missään nimessä pidä painaa tai puristaa. Nimimerkillä "itsekin huomasin puristavani kynää ja jouduin opettelemaan rennomman otteen". Kynän paksuntaminen voi myös auttaa, se on yleinen piirtäjien kikka. Ja se että hankkii kynän jota ei tarvitse painaa niin paljoa, jos nykyinen vaatii painetta.

28.02.2016 19:42 #23

Oho, tulipas neuvoja. Kiitoksia niistä, täytyykin heti pistää kokeiluun! Tuota selän vaikutusta käsiin en olekaan ennen ajatellut, pitääkin vähän sitten venytellä ja jumpata selkää. Käsi ei valitettavasti ehdi nyt lepäämään, huomenna on kaksi tenttiä, mutta sen jälkeen onkin viikon verran taukoa kirjoittamisesta. Tietokonetta täytyy kyllä välissä näpytellä, mutta käsin ei tarvitse mitään kirjoittaa. Jos se siitä sitten.

Tuohon kylmägeeliin en itsekään usko muuten kuin että hiukan helpottaa oloa. Ei se mitään paranna. Tulehduskipulääkkeet toki auttaa hetkellisesti, mutta en niitäkään pitkään haluaisi syödä, kun ei ne vaivaa korjaa, oireita vain. Niiden avulla selviän huomisesta. Jos tämä pitkittyy niin soitan sinne YTHS:lle, jos osaisivat jo puhelimessa neuvoa, mitä kannattaa tehdä. Eihän se lääkäri mitään osaa tälle tehdä, mutta toisaalta se lähete fyssarille voisi olla hyvä jos on pidemmästä vaivasta kyse. Akupunktiosta olen saanut muihinkin vaivoihin apua, joten voisihan sielläkin käydä.

Sen verran tiedän omasta kirjoittamisestani, etten paina kynää. Tuo asia oli nimittäin minulla ala-asteella ongelma ja se korjattiin silloin erilaisten kirjoitusapuvälineiden ja valvonnan avulla. Käytän 0.5-paksuista lyijyä kynässäni enkä katko sitä kirjoittaessani, jonka oletan olevan merkki siitä, etten paina liian kovaa. Toki voisinhan kokeilla 0.7-paksuiseen lyijyyn vaihtamista, tässä vaiheessa kelpuutan kaikki ideat, mistä vaan voisi olla apua. Jotenkin minulla on nimittäin sellainen olo, ettei tämä jää viimeiseksi kerraksi, kun käsi on näin kipeä.

28.02.2016 22:14 #24

En usko, että kynän kanssa on tosiaan ongelmia jos lyijy ei katkea. Lyijyn paksuudella ei todennäköisesti ole juuri merkitystä, mutta kynän vartta voi kokeilla paksuntaa jos se tuntuu itsestä hyvältä. (Esimerkiksi pätkäistä pala muoviputkea ja teipata se vaikka kangasteipillä varren ympärille.) Paksumpaa kynää ei tarvitse puristaa samalla tavalla kuin ohutta, tosin muistan kuulleeni että jollakulla nimenomaan paksu varsi lisää rasitusta. Yleisemmin kyllä toisin päin, se selviää kokeilemalla.

Toivottavasti asiaan löytyy ratkaisu, neuvoja on perinteisesti ollut todella vähän verrattuna siihen miten yleisestä vaivasta on kyse. Lepo auttaa, mutta vaiva uusiutuu herkästi jos meininki jatkuu samanlaisena.

29.02.2016 00:49 #25

Markkinoilla on erilaisia muotoiltuja kyniä, joista osa on paksuja ja sopii hyvin käteen - kannattaa ehkä käväistä jossain hyvin varustellussa paperiliikkeessä tai kirjakaupassa katsomassa, jos löytyisi jokin sopiva.

Minulle on fyssari sanonut, että monet selän alueen ja käsien vaivat voivat johtua itse asiassa yläselän ongelmista. Hammaslääkärikin arveli, että kipeät leukalihakseni voivat johtua siitä, että hartiani ovat pysyväisjumissa. Eli jos hartiaseudulle on mahdollista saada hierontaa tai muuta hoitoa, se voi lievittää kipuja myös muualla kropassa. Erityisen kovia hartian jumittajia ovat nimenomaan päätetyöskentely ja kirjoittaminen...

Emelie vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
29.02.2016 07:41 #26

Diara kirjoitti: Tuota selän vaikutusta käsiin en olekaan ennen ajatellut, pitääkin vähän sitten venytellä ja jumpata selkää.

Eräällä kollegallani oli kanssa käsi kipeytynyt hiiren käytöstä ja fysioterapeutti oli painanut joitain hermoja solisluun tienoilla, jolloin kipu kädessä oli vähentynyt heti. Että joskus kipu kädessä saattaa johtua myös solmussa olevista hermoista.

Diara kirjoitti: Tuohon kylmägeeliin en itsekään usko muuten kuin että hiukan helpottaa oloa. Ei se mitään paranna. Tulehduskipulääkkeet toki auttaa hetkellisesti, mutta en niitäkään pitkään haluaisi syödä, kun ei ne vaivaa korjaa, oireita vain.

Riippuu kyllä vaivasta, mutta minä välillä myös haudon kipeitä kohtia lämpimällä kauratyynyllä. Se toimii ehkä parhaiten lihaskipuihin, koska lämpö rentouttaa niitä. Mutta se on oikeastaan nykyisin ainoa keino, jolla helpotan omia selkäsärkyjäni. Ja tulehduskipulääkkeistä sen verran, että vaikka niitä ei tosiaan kannatakaan syödä pitempää aikaa, ne lievittävät kipua, jolloin ei tule sitten itse vahingossa jännitettyä kipukohtaa. Veri pääsee liikkumaan vähän paremmin ja mahdollisesti helpottaa parantumista. Mutta tämäkin on taas vaivakohtaista. :)

Dyn kirjoitti: Hammaslääkärikin arveli, että kipeät leukalihakseni voivat johtua siitä, että hartiani ovat pysyväisjumissa.

Mun kipeät leukalihakset johtuivat yöllisestä hampaiden narskuttelusta (joka onneksi on vähentynyt, koska stressioireet muuttivat muotoaan...). Onnistuin jopa hankkimaan leukalukon tuon takia, se ei ollut kivaa se. Tosin nykyään huomaan joskus leukaperieni kipeytyvän päivän aikana, joka johtuu siitä, että puren hampaita yhteen välillä aika voimallisesti.

Mun selkäsäryt/jumit ovat pahentuneet tässä kevään aikana, nyt huomaan saavani jo melkein joka päivä päänsärkyä sen takia. Jos nyt kesälomaan jaksaisi, niin sitten voisi kävellä itsensä näännyksiin, se toimii aika usein minulla stressinpurkajana. :)

Vael
Kadetti
Vael vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
29.02.2016 14:06 #27

On muuten tosi mielenkiintoista lukea tuosta kipeästä ranteesta, oon nimittäin itse juuri opiskellut käden hermotusta ja on ollut puhetta juurikin tuosta keskihermon hermopinteestä rannekanavassa, ja mitä siitä seuraa. En valitettavasti taida kyllä olla ihan validi antamaan erityisempiä neuvoja hoidon suhteen. Mutta ehkä on kiva tietää että omista vaivoista on jollain kierolla tavalla iloa muillekin :smile:

29.02.2016 15:34 #28

Vael kirjoitti: Mulle on vuosi sitten ilmestynyt omakin vaiva alaselän puolesta. Oon ilmeisesti istunut liikaa ja huonossa asennossa, minkä takia se on välillä krampannut yhtäkkiä eikä ole pariin päivään voinut kovin laajoja liikkeitä sen kanssa tehdä. Fysioterapeutti antoi jumppaliikkeitä mutta enhän mä oo niitä tehnyt vaikka olisi pitänyt.

Mulla on kaksi kertaa krampannut alaselkä niin, ettei muutamaan päivään ole pystynyt istumaan kunnolla tai ollenkaan. Kannattaa käydä lekurissa tarkistamassa, että kyse on tosiaan lihaskrampista tai vastaavasta eikä välilevyn pulmasta, mikä on astetta vakavampi keissi. Itselläni kipu meni ohi vahvoilla särkylääkkeillä ja lihasrelaksanteilla. Akuuttina kivunlievittäjänä toimii myös selällään lattialla makoilu niin, että keskiselän "notkon" alle rullaa pyyhkeen.

Istuma-asentojen tarkkailu lienee paras keino minkä tahansa selän ongelman ratkaisuun, varsinkin jos tekee paljon töitä istuen. Taukoja pitäisi pitää vähintään tunnin välein, siis ihan niin, että nousee ylös ja lähtee liikkeelle. Itse olen saanut hyötyä myös seisomatyöskentelystä. Koko päivää ei tarvitse seisoa, vaan seisomista ja istumista voi vaihdella. Työasentojen lisäksi kannattaa tarkistaa nukkuma-asennot - niillehän ei toki tietoisesti paljon voi, mutta vanha muhkurainen patja ja huono tyyny ovat omiaan pilaamaan myös selän.

29.02.2016 15:49 #29

Aivan totta, jos sänky on huono niin siitä tulee ongelmia. Jos olisi varaa, uusisin patjan parempaan, mutta se ei tällä hetkellä tule kysymykseen... Olen huomannut että nykyisellä patjala selkä kipeytyy herkästi jos nukkuu väärässä asennossa. Myöskään mahallaan makoilu sängyllä ei onnistu, sillä patja joustaa jotenkin liikaa. Jos olisi oikein paljon varaa, kokeilisin ehkä futonia, sillä olen kuullut monelta taholta että se on hyvä selälle. Parikin ihmistä on sanonut että selkävaivat hävisivät kun vaihtoi futoniin. Mutta tehon omalla kohdalla kai voi testata vain nukkumalla sellaisessa.

Minullekin on annettu joskus ohjeeksi että selän ryhtiä (ja oletettavasti samalla yläselän väärää asentoa ja jännitystä) voi korjata makaamalla lattialla. Se tuntuukin auttavan ja rentouttavan selkää.

Viimeksi muokattu: 29.02.2016 15:50 : kyty.

29.02.2016 16:29 #30

Jos koko patjaa tai sänkyä ei ole varaa vaihtaa, voi kokeilla aloittaa tyynystä? Markkinoilla on kaikenlaisia niskaa tukevia malleja, joita voi useimmissa liikkeissä, ainakin Stockmannilla, käydä ihan kokeilemassa loikoilemalla. Ei tietysti kerro koko totuutta, käytössähän se selviää. Mutta kunnon tyyny ainakin itsellä on ihan varma niskasärkyindikaattori, eli esim. hotellihuoneissa huomaa heti, että kotona nukkuu omalla tyynyllä paremmin. Mulla on siis kotonakin ihan "tavallinen" tyyny eikä mikään erikoisergonominen (sekin voisi auttaa), mutta onpa vain huolella valittu just sellainen, joka tuntui alunperinkin liikkeessä mukavalta.

29.02.2016 20:20 #31

Mun kädestä löytyi sitten jännetupin tulehdus. Lisää aiheesta jahka saan kirjoittaa myös oikealla kädellä enkä vain vasurilla...

01.03.2016 20:54 #32

Auts, toivottavasti paranee pian.

Vael
Kadetti
Vael vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
08.03.2016 14:24 #33

Dyn kirjoitti: Mulla on kaksi kertaa krampannut alaselkä niin, ettei muutamaan päivään ole pystynyt istumaan kunnolla tai ollenkaan. Kannattaa käydä lekurissa tarkistamassa, että kyse on tosiaan lihaskrampista tai vastaavasta eikä välilevyn pulmasta, mikä on astetta vakavampi keissi.

Lääkäristä tosiaan sain lähetteen fysioterapiaan, kai se oli aika vakuuttunut että ongelmat oli "vain lihasperäisiä" eikä esimerkiksi johdu just välilevyn pullistumasta. Joka tapauksessa selkä lakkasi olemasta kipeä kesällä, kun ei tarvinnut enää istua kaikkia päiviä pydän ääressä, niin ehkä sekin puoltaa sitä että johtuu lähinnä lihasten rasittumisesta. En tiedä. Oon vaan kiitollinen että selälle ei tuottanut silloin ongelmia vaeltaa rinkan kanssa ja nukkua makuualustalla teltassa :)

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
08.03.2016 16:40 #34

Itsellä ollut iskiasperäistä kipua kahteen otteeseen, ja koen lopullisesti päässeeni "hassusta tunteesta selässä" eroon aktiivisilla kuntosalikäynneillä. Mikä on todella hyvä, sillä esim. taipumusta röhnöttää vetelissä asennoissa puolet päivästä ei ole tarvinnut mennä muuttamaan. Ei ole tarvinnut edes kovin kummoista repertuaaria tehdä, sillä esim. jalkakyykyt ja leuanvetoliikkeet tuntuvat selässä asti, ja se taitaa olla tarpeeksi sen alueen kunnossa pitämiseksi. Faktaa en voi sanoa, mitä nyt vain oma kokemus on tällanen.

Makuualustoissa suosin mieluummin melko kovia patjoja. Jopa lattialla makaaminen tuntui silloin selkävaivaisena mukavammalta kuin ns. pehmeällä mutta kropan mukaan muotoutuvalla patjalla nukkuminen. Jalat hieman kohollaan, niin selkä ei ole niin notkollaan ilmassa ja joudu tukemaan itseään niin paljoa.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 08.03.2016 16:49 : Rasimus.

08.03.2016 17:02 #35

Oma ranteen rasitusvammani paranee pikkuhiljaa. Olen pitänyt kättä viikon verran siteellä tuettuna, sillä kipu ja särky helpottui, kun ranne sai tukea. Alkuun myös nukuin siteen kanssa, mutta viikonloppuna lopetin tämän, kun kipu alkoi pikkuhiljaa helpottamaan. Nyt tänään kokeilin ensimmäistä kertaa, pärjäisinkö jo kokonaan ilman sidettä (koska huomasin vasta bussipysäkillä, että side jäi laittamatta). Aamupäivä sujui koulussa ihan hyvin, mutta jo muutaman tunnin jälkeen aloin kaipaamaan sidettä, tuttu kipu ja jomotus alkoi taas. Ehkä sitten yritin liian aikaisin todeta olevani terve, kun ihan koko aikaa ei enää satu.

kyty kirjoitti: Uusi tyyny pitäisi epäilemättä jo hankkia, mutta en ole sitten varma että millainen sen pitäisi olla... en ole itse huomannut että tyyny vaikuttaisi minulla juurikaan selkäkipuihin, mutta ehkä ei ole vielä tullut vastaan todellista hirviötyynyä? Tykkäisin itse että tyyny olisi pehmeä, mutta onko se sitten paras ratkaisu vaikka tuntuisi mukavalta, en tiedä.

Minä päätin jouluna repäistä ja uusin jo lyttyyn menneen tyynyni 4 vuoden käytön jälkeen. Ostin uuden Familonin tyynyn Prismasta. Olin oikein yllättynyt, kun tyynypaketeissa luki melko yksityiskohtaisesti, minkälaisille ihmisille jokin tyyny sopii (vaivat, nukkumisasennot jne.). Paketteja lueskeltuani päädyin melko korkeaan ja jykevään yksilöön, jossa luki, että sopii ihmisille, jotka nukkuvat mieluiten kyljellään. Minä kun käyn aina nukkumaan kyljelläni, en oikein osaa muussa asennossa edes nukkua. Alkuun epäilin tyynyn korkeutta, vanha kun oli tosiaan jo aika lytyssä vuosien käytön jälkeen, mutta on muuten hyvä tämä uusi tyyny. Kaikki niska-hartiakivut hävisi melkein heti enkä enää huonon asennon takia heräile yöllä. Sanoin äidillekin heti, että saa hommata minulle kotikotiin saman tyynyn, etten enää nuku niillä äidin vanhoilla jämätyynyillä. Mielestäni siis kannattaa kyllä perehtyä myös tyynyihin, niissä voi olla yllättävän paljon eroja ja sitä voi ihan tietämättään nukkua täysin vääränlaisella tyynyllä vaivoihin ja nukkumisasentoon nähden.

08.03.2016 20:29 #36

Diara kirjoitti: Minä päätin jouluna repäistä ja uusin jo lyttyyn menneen tyynyni 4 vuoden käytön jälkeen. Ostin uuden Familonin tyynyn Prismasta. Olin oikein yllättynyt, kun tyynypaketeissa luki melko yksityiskohtaisesti, minkälaisille ihmisille jokin tyyny sopii (vaivat, nukkumisasennot jne.).

Minullekin menisi selällään ja kyljellään nukkuvana joko puolikorkea tai korkea tyyny, millaisen viimeksikin hankin. Onkohan pehmeydellä mitään väliä, Familonin sivut antavat ymmärtää että se on makuasia... Muistan nukkuneeni uuden tyynyn kanssa todella hyvin, mutta toisaalta huomaan että valun usein tyynyn alaosaan, mikä saa epäilemään että sen pitäisi olla matalampi, vaikka ohjeet ovat korkean tyynyn suuntaisia.

Nyt olisi kyllä hyvä aika vaihtaa tyyny (tai peitto), sillä maaliskuun ajan on Familonin vaihtoviikot 20% alennuksella, jolloin vanhan tyynyn voi viedä samalla pois vaikka Anttilaan. Toivoisin että samanlainen mahdollisuus olisi ympäri vuoden, mutta se taitaa Finlaysonin myymälöissä koskea vain vuodevaatteita, enkä ole varma siitäkään onko kyseessä pysyvä olotila.

Emelie vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
10.03.2016 14:02 #37

Päädyin tämän ketjun innoittamana ostamaan itselleni uuden tyynyn, sellaisen hiukan korkeamman ja aika kimmoisan. Ja sitten siinä on myös viilentävä välikerros(?). En tiedä onko siitä mitään apua (siitä viilentävästä osasta), mutta eipä se ainakaan ole yöunia häirinnyt. Muutenkin tunnuin osuneen hyvään yksilöön, nyt kun vielä oppisin nukkumaan kunnolla pää sen tyynyn päällä. Aika usein herään sellaisesta asennosta, että nukun tyynyn reunalla. Ei ihmekään, että niskat ovat joskus jumissa...

11.03.2016 00:44 #38

Mulla oli jo Lontooseen tullessa pieni nuha, mutta ilmeisesti pöpö pääsi kunnolla päälle tai sitten suomalainen pikkupöpö teki tilaa tehokkaammalle brittipöpölle, sillä olen nyt vuorokauden verran ollut aivan järkyttävässä flunssassa. Sängystä ei meinaa päästä ylös, väsyttää hirveästi, limaa tulee. Yhyy.

Nylkky
Nylkky vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
11.03.2016 09:13 #39

Lontoossa on apteekeissa lenssuun hyvin tehokasta ainetta. Oli jokun merimiehen sumupullo niminen. En muista nimeä joten pahoitteluni siittä.

Kotikeinoina suosittelisin ehk karua liikettä, mutta limaa tulee aluksi ulos PALJON. Sen jälkeen hetki (2-5 tuntia). Eli sekoita veteen merisuolaa ja sitten valitettavasti se pitää saada siirrettyy nenäonteloihin. Kirvelee tovin mutta helpottaa.

Race like first!
Train like second!

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
11.03.2016 12:36 #40

Oon nyt kaks päivää maannut sängynpohjalla, kiitos ilmeisesti noroviruksen. Mutta nyt sentään ollaan ilmeisesti jo voitonpuolella, kun ei oo joutunut oksentamaan yli vuorokauteen. Toisaalta heikotus on edelleen sitä luokkaa, että meinasin pyörtyä, kun piti kävellä kahen korttelin matka auton siirtämisen takia (ettei tulis parkkisakkoja).

Astorethein, Rinja, KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Peppi Pirhonen