Taudit, vaivat ja parantelu

Ziili
Ziili vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
11.03.2016 18:23 #41

Mulla todettiin tammikuun lopulla jännetupen tulehdus oikean käden peukalossa (tunnetaan myös nimellä De Quervainin tauti) ja lääkärin määräyksestä olen nyt öisin pitänyt rannetukea sen takia. Mulla tuo rannetuki koostuu siis vanhanaikaisesti lastasta ja sideharsosta, joka kutittaa ihan pirusti öisin ja samalla myös hinkkaa tuota pikkurillin alla olevaa luuta (herneluu?) niin, että se on aamuisin kirkuvan punainen ja sellainen kutisevan kipeä. Tuon polttavan kutinakivun takia olen myös herännyt öisin useampaan kertaan ja pahimpina öinä, jolloin käsi tuntui olevan tulessa, olen myös ottanut rannetuen pois loppuyöksi, että saan nukuttua. Tällä hetkellä peukalon alue ei ainakaan enää ole niin kipeä kuin ennen tuen pitämistä, mutta epäilen kyllä vahvasti, ettei tuo tulehdus ole vielä mihinkään kadonnut, koska olen nyt ollut pari yötä ilman tuota tukea ja sama tuttu kipuilu on palannut, joskin lievänä, myös iltoihin takaisin (ei tosin päiviin). Lääkäri sanoi, että tukea on pidettävä neljästä kuuteen viikkoa ja en enää jaksanut noita lieveilmiöitä, joten käyttö loppui siis viidenteen viikkoon. Nyt pitäisi jaksaa soittaa uudestaan terveyskeskukseen ja katsoa, mitä jatkoa tästä seuraa.

Vael
Kadetti
Vael vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
11.03.2016 20:25 #42

Rasimus kirjoitti: Itsellä ollut iskiasperäistä kipua kahteen otteeseen, ja koen lopullisesti päässeeni "hassusta tunteesta selässä" eroon aktiivisilla kuntosalikäynneillä.

Mulla nimenomaan kyykkyjen tekeminen ja selkää rasittava liikunta on pahentanut särkyä, mutta itse vaiva onkin erilainen. En vaan oikein tiedä, miten voin kuntouttaa selkää ja parantaa lihaksia kun kaikista liikkeistä se tulee kipeäksi, ja sitten ei viitsi tehdä kun se on kipeä. Ehkä ihan pikkuhiljaa. Ehkä pitäisi myös käydä lääkärillä uudestaan ja myöntää ettei mennyt niin kuin piti fysioterapeutin ohjeiden kanssa.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
11.03.2016 21:24 #43

Vael kirjoitti: Saako kysyä että säteilikö se kipu (tai puutuminen) johonkin iskiashermon kautta? Takareiteen tai pohkeeseen tai säären etuosaan tai jalkaterään?

Lähinnä oli oikea puoli ja ristiselän alue alakropasta tolkuttoman kipeä. En muista olisiko tuntunut jalassa asti, mutta kankku oli kipeänä. Muutamana ekana päivänä ei päässyt oikeasti punkasta ylös ilman apua. Kokonainen viikko meni seiniä pitkin kömpiessä, vaikka sinä aikana pystyikin jo jotenkuten nilkuttamaan lääkäriin (ja työpaikalle).

Lääkäri totesi että lihakset olivat alueelta kivikovina ja määräsi lihasrentouttajia ja sellaisia vaaleanpunaisten elefanttien tasoisia kipulääkkeitä. Sekä kielsi punkassa löhöilyn. Se on kuulemma loistava tapa hidastaa paranemista ja olla korjaamatta juurisyytä, eli heikkoa liikunta- ja tukielimistöä.

Vael kirjoitti: Mulla nimenomaan kyykkyjen tekeminen ja selkää rasittava liikunta on pahentanut särkyä, mutta itse vaiva onkin erilainen.

Eeh... En usko että kivun vielä jatkuessa kannattaa itseään rasittaa. Ne fysioterapeutin ohjeetkin tuntuvat aina olevan sellaisia, että kunhan pystyy edes normaalia vastuksetonta liikettä tekemään. Mitään muuta ei kannata yrittää, eikä etenkään ajatella että pitäisi rasittaa jotain paikkaa.

Itse käytin ensimmäiset viikot ihan vain pitkiä kävelylenkkejä tehden. Nimenomaan kevyt liikkuminen auttoi mukavasti, istuminen ja makaaminen oli myrkkyä. Jos piti kumarrella, niin aina huolella johonkin nojaten.

Salille uskaltauduin vasta kuukausia myöhemmin, ja silloinkin vasta kun olin täysin varma, että ei ollut enää vain kipua vaan pelkkää kuulostelua kun "oli hassu tunne selässä, ei kai vain taas hajoa?". En muista miten kauan tarkkaan ottaen kesti kun uskaltauduin varovasti kokeilemaan oikeasti selkää rasittavia välineitä ja painoja. Mutta kun pikkuhiljaa sai sen "hassun tunteenkin" katoamaan, niin on mennyt nyt muutamia vuosia ilman mitään ongelmia.

Tuo siis toisen selkävaivan jälkeen. Siinä oli vain vuosi tai pari väliä ekaan, enkä sinä väliaikana ollut vielä yhtään tehnyt ruumiinkunnon eteen. Molemmat rikkoutumiset tapahtuivat muuten talvisaikaan, kun kroppa on muutenkin "kylmänä" ja lihakset jännittyneinä ihan palelusta.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

11.03.2016 23:22 #44

Ziili kirjoitti: Mulla todettiin tammikuun lopulla jännetupen tulehdus oikean käden peukalossa (tunnetaan myös nimellä De Quervainin tauti) ja lääkärin määräyksestä olen nyt öisin pitänyt rannetukea sen takia. Mulla tuo rannetuki koostuu siis vanhanaikaisesti lastasta ja sideharsosta, joka kutittaa ihan pirusti öisin ja samalla myös hinkkaa tuota pikkurillin alla olevaa luuta (herneluu?) niin, että se on aamuisin kirkuvan punainen ja sellainen kutisevan kipeä.

Mun ranteen jännetupintulehdus tuntuu nyt vähän helpottavan, ainakin pystyn taas kirjoittamaan koneella ilman hirveää kipua. Pari viikkoa meni levossa (tai ainakin levon yrityksessä), samalla tulehduskipulääke (etorikoksibi, 120mg, tabletti päivässä) ja ihan vain ideaalisiteellä ranne paikalleen. Ei kutittanut ainakaan mulla yhtään, vaikka yleensä saan iho-oireita mm. ihoteipistä ja laastareista.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
13.03.2016 14:38 #45

Tuli taas mieleen se ohje siitä, että jännetupentulehdukseen toimii liikunta. Eli just tuo että pitäisi pitää huolta koko kropan lihaskunnosta, ja käyttää ahkerasti muitakin kohtia kuin sitä mitä käyttää kirjoittaessa (ja joka johtaa rasitusvammaan). Mutta muistan jopa kuulleeni tarinan siitä, miten akuutti kipu lähti käden toisenlaisella rasittamisella pois. En tiedä, onko asiassa mitään perää, enkä ehkä itse uskaltaisi lähteä kokeilemaan...

13.03.2016 14:45 #46

kyty kirjoitti: Mutta muistan jopa kuulleeni tarinan siitä, miten akuutti kipu lähti käden toisenlaisella rasittamisella pois. En tiedä, onko asiassa mitään perää, enkä ehkä itse uskaltaisi lähteä kokeilemaan...

Mulle ainakin lääkäri antoi jumppa- ja venytysohjeita, joita voi aloittaa tekemään heti kun akuutein kipu on hillittänyt. Muistan niistä ehkä pari... pitäisi katsoa netistä uusiksi, miten ne menivät, tai varata aika fyssarille heti kun on taas Suomessa. :neutral:

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
14.03.2016 11:09 #47

Huu, alan olla lopultakin hengissä. Eilen selvisin lopulta takaisin Jyväskylään Helsingistä (alun perin piti palata jo torstaina, mutta tuo noro vähän muutti suunnitelmia). Oireita ei siis oikeastaan ole ollut torstain jälkeen, lukuun ottamatta välillä tulevaa lievää huonoa oloa ja närästystä, jotka varmaan johtuvat keskiviikon oksentamishommista, mutta vielä lauantainakin meininki oli se, että jo kahden korttelin kävely sai jalat tutisemaan, eikä ruoka mene vieläkään ihan normaalitahtiin alas.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
14.03.2016 12:46 #48

En tiedä auttaisko teen juominen? On jotenkin hämärä muistikuva että siitä olisi apua, mutta voin olla väärässä. Itse join joskus teetä kun vatsa oli täysin kuralla, en tiedä mikä pöpö tai myrkytys oli, mutta ainakaan minulla siitä ei ollut haittaa joskaan en osaa sanoa paransiko se oikeasti oloa, vaikkei se ollut laimennettua kuten netti kehottaa.

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
14.03.2016 14:24 #49

Juu, oon kuullut kans, että varsinkin taudin ollessa lähdössä vois kokeilla teetä. Mut miulla nyt siis varmaan on ihan vaan semmosta yleistä energiavajetta tää enää, kun olin kuitenkin vuorokauden käytännössä syömättä ja kaksi hyvin vähällä ruualla. Eikä sitä nestettäkään tainnut kovin valtaisasti mennä alas.

16.03.2016 14:32 #50

Flunssan jälkioireena iski silmätulehdus vasempaan silmään... inhaa.

18.03.2016 02:59 #51

Silmätulehdus iski sitten kunnolla päälle, tänään jo molempiin silmiin. Sen verran valui kuonaa ulos ja silmät menivät täysin punaisiksi, että työpaikalla kääntymisen jälkeen lähdin tänään lääkäriin. Työkaverit onneksi auttoivat selittämällä, miten systeemi UK:ssa toimii, ja antamalla oikean osoitteen. Lekurille pääsy oli snadisti hankalaa, kun en asu täällä vakituisesti mutta en oikein ole turistikaan: mulla ei ole paikallista sosiaaliturvatunnusta enkä sellaista voi saada, sillä alle puolen vuoden matkalla kuulun yhä Suomen sosiaaliturvan piiriin. Toisaalta mua ei voi kehottaa hakeutumaan hoitoon kotimaassakaan matkan jälkeen. No, mut rekisteröitiin nyt järjestelmään vakituisena ei-vakituisena ihmisenä, tiedä sitten...

Joka tapauksessa rekisteröitymisen jälkeen lekuriin pääsi nopeasti, lekuri oli tehokas (jos ei nyt samalla hiukan epäystävällinen) ja kotiin kävelin silmätippapaketin kanssa. Lääkärin vastaanotosta en EU:n sairasvakuutuskortin kanssa edes maksanut yhtään mitään - jos matkustatte Euroopassa, kannattaa ehdottomasti hakea se kortti Kelalta, se on ilmainen.

Xhex
Kaartilainen
Xhex vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
31.03.2016 13:41 #52

Vesirokosta selvitty. Joo, aikuisena aivan ihana tauti. Joka paikkaa kutittaa ja mikään ei auta. Itselle ei arpia jäänyt, mutta poika (13v) sairasti taudin ennen minua ja otsaasa ikävät montut missä rakkulat on ollut. Kunhan lakkaavat punottamasta niin täytyy katsoa saako niille mitään tehtyä.

Selkä tykkäs huonoa kun joutu viikon olemaan sisällä. Nyt alkaa jalkojen säteilykipu vihdoin hellittää.

I dont want to just read books. I want to crawl inside of them and live there

Emelie vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
16.08.2016 09:48 #53

Loman jälkeen eka päivä töissä ja samantien niska-hartia -seutu meni lukkoon/jumiin. Koko selkä on kyllä toki ollut kesälomallakin jumissa, mutta ei kuitenkaan kipeä. Sain sähköpöydän töihin, mutta ei se seisominen auta, jos ei pysty seisomaan kunnolla/oikein (jos ei malta/huomaa tai jaksa seisoa suorassa vaan antaa lonkan valahtaa). Tai malta seisoa paikallaan (paikallaan seisominen on minusta yksi tylsemmistä asioista mitä tiedän). Nyt ajattelin kokeilla tähän koko selän jumeihin ja siihen, että saisin seisomisen mielekkäämmäksi, aktivointilautaa. Se on sellainen hiukan kupera lauta, joka joustaa tarpeeksi, jotta se ei tunnu ikävältä jalkojen alla, mutta tarpeeksi jämäkkä, jotta sillä voi keinua yms. Parin päivän kokeilun jälkeen lauta on tuntunut olevan ihan hyvä hankinta, ainakaan selkä, niska tai jalat eivät ole olleet kipeämmät. :cheesy:

Täytynee varmaan taas panostaa salilla käymiseen ja saliohjelmaan hiukan, jos sillä nyt vaikka saisi noita ikijumeja auki.

16.08.2016 22:50 #54

^ Itse olen ottanut tavaksi töissä seistä vähän aikaa, ja istua taas alas ennen kuin se seisominen alkaa jumittaa mitään. Ja taas muistaa jossain vaiheessa nousta ylös. Oletan, että edes osan ajasta seisominen on parempi kuin koko ajan istuminen... Taukojen tärkeyttä on fyssari painottanut, eli vähän kävelyä vaikka kahvihuoneelle pitäisi harrastaa kerran tunnissa.

Emelie vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
17.08.2016 09:30 #55

Minullekin fyssari on sanonut, että pitäisi liikkua kerran tunnissa, mutta ei kyllä onnistu. Minä kun en useimmiten muista edes lounastaa päivän aikana, niin miten sitten muistan/huomaan lähteä pienelle kävelylle kerran tunnissa... :D Mutta fyssari on sanonut myös, että parhain asento on aina se seuraava. Tätä noudatin jo ennestäänkin, sillä istun välillä ties minkälaisissa asennoissa. Nyt kun on sähköpöytä, on ainakin teoriassa mahdollisuus, että seison välillä töitä tehdessä. Mutta ehkä tämä selkäongelma tästä antuu.

04.03.2017 20:18 #56

Toista viikkoa sairaana eikä loppua näy. Kaikki alkoi "ihan tavallisena flunssana", joka kuitenkin meni sen verran pahaan hengenahdistukseen että hakeuduin lääkäriin. Nielusta löytyi viruspesäke ja sairasloma paukahti päälle. Nyt tässä sitten viikon kärsittyäni hirvittävästä yskästä, kurkkukivusta ja "joka paikkaan särkee" -tyyppisestä tilanteesta, toinen korvani ei enää kuule ja on kipeä sekin. Pitää varmaan maanantaina taas pakkautua sinne lääkäriin...

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
01.12.2017 13:03 #57

Puhdistin korviani pumpulipuikolla (tiedän ettei niin saisi tehdä, mutta vanha koira jne.) ja onnistuin tukkimaan toisen lähes kokonaan. Inha tunne käytävässä ja selkeä kuulon heikkeneminen. Mietin jo että pitääkö lähteä terveyskeskukseen vai käydä apteekissa hakemassa vahanpoistamistroppia. Havaitsin ne kuitenkin sen verran hintaviksi, että aloin googletella kotikonsteja. Askel terveyteen -sivustolta löytyi tämmöinen ohje:

Sekoita yksi teelusikallinen suolaa desilitraan vettä, ja anna suolan liueta veteen. Kasta sitten vanulappu nesteeseen, kallista päätä sivulle ja anna muutaman tipan pudota korvakäytävään. Pysyttele samassa asennossa muutaman minuutin ajan, jotta neste pääsee tunkeutumaan korvakäytävään ja pehmittämään vahaa. Kallista päätä sitten toiseen suuntaan ja paina korvalle pala paperia, johon korvasta ulos valuva neste päätyy.

Toimi kuin unelma! Paras tallettaa tuo ohje johonkin, sillä arvaan ettei tämä ole viimeinen kerta kun sitä tarvitaan.:roll:

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
01.12.2017 14:19 #58

Pisania kirjoitti: Mietin jo että pitääkö lähteä terveyskeskukseen vai käydä apteekissa hakemassa vahanpoistamistroppia.

Vahanpoistotropissa ei varmaan ole vaikuttavaa ainetta. Ehehehehe.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pisania

13.03.2018 23:40 #59

Ärsyttää olla toista viikkoa flunssassa, nyt alkuviikosta sen verran pahassa että en ole töihinkään kyennyt. Miljuuna tekemätöntä asiaa seisoo, mutta eipä tässä auta muu kuin lepäillä. :sad:

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Taudit, vaivat ja parantelu
14.03.2018 08:52 #60

Sama vaiva kuin Dynilla. Yleensä nämä taudit vielä kiertävät minut kauempaa, mutta uusi työ tuo aina huomaamatta stressiä. Vastustuskyky heikkenee ja tässä sitä ollaan. Ärsyttävää, etenkin kuin ensimmäisen deadline lähestyy uhkaavasti.

Ars Longa Vita Brevis

Nokka10