Taudit, vaivat ja parantelu

14.03.2018 15:09 - 14.03.2018 15:11 #61 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Taudit, vaivat ja parantelu
Meillä on äiti ollut melko kovaa flunssassa jo jonkin aikaa. Koulusta ja harrastuksista on ollut hirveästi väkeä pois ja ylläri: nokka valuen olen siis itsekin. Eilen väsytti niin vietävästi ja nyt sieraimet ja vasen silmä valuttavat jatkuvasti, kuumetta unohtamatta . Vapaapäivä siis, olen huudellut täällä Risingissa koko päivän. Vinkki kaikille flunssaisille sairastupalaisille: maistuuko mustikka? Se tuntuu olevan ainoa asia, mitä tällä hetkellä tekee mieli...
Viimeksi muokattu: 14.03.2018 15:11 Adolfina Romanov. Syy: täsmennys viestin kohdeyleisöön

14.03.2018 21:38 #62 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Taudit, vaivat ja parantelu

Morgan Blood kirjoitti: Sama vaiva kuin Dynilla. Yleensä nämä taudit vielä kiertävät minut kauempaa, mutta uusi työ tuo aina huomaamatta stressiä. Vastustuskyky heikkenee ja tässä sitä ollaan.

Mä tulen näemmä kans aina kipeäksi kun vaihdan työpaikkaa tai olen paria viikkoa pidempään toisessa maassa. Paikalliset pöpöt ja stressi, kova yhdistelmä. :neutral:

16.03.2018 17:45 #63 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Taudit, vaivat ja parantelu
Alkaa pikkuhiljaa olla parempi, tänään ja eilenkään ei enää ole ollut ainakaan niin korkeaa kuumetta, että sen olisi ilman mittaria havainnut. Epäsäännöllinen (vähän väliä) nukkuminen viikon ajan näemmä teki vain sen, että nyt on erittäin pöpperöinen ja mitään jaksamaton olo vieläkin. Kaupassa olisi ainakin hyvä käydä, koska viikon aikana onnistuneet pikkuostokoset on kyllä enimmäkseen syöty, ja Irlannissa on edessä pitkä viikonloppu Pyhän Patrikin päivän takia, eikä mitään hajua miten kaupat ovat siis la-ma auki.

04.06.2018 09:11 #64 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Taudit, vaivat ja parantelu
Kesäloma, kesätyö kirpparilla, 21 uutta kirjaa, lämmintä ja kesän projekti päätettynä!

...ja jos nyt jotain mainitsisin vielä niin että on muuten halvatun mukava röhnöttää kotona flunssan ja vatsataudin sekoituksen kourissa (erottakaa sarkasmi).

Enpä ole pitkiin aikoihin ollut näin kipeänä!

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
18.01.2020 17:42 #65 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Taudit, vaivat ja parantelu
Ylistyslaulu alkuaineelle nro 30.

Vietin koko viime maaliskuun flunssan kourissa. Se oli ensimmäinen paha räkätauti moneen vuoteen, joten siksi se varmaan tuntui niin kauhealta. Siinä niistellessäni tein vähän tutkimustyötä miten oloa voisi helpottaa ja löysin paljon ylistystä sinkille. Siinä kohtaa siitä ei olisi enää ollut apua, koska pillereiden ottaminen pitäisi aloittaa heti oireiden alkaessa, mutta pistin neuvon korvan taakse. Ostin syksyllä purkillisen imeskeltäviä sinkkitabletteja seuraavan flunssan varalle ja viime viikon torstaina niille tuli käyttöä. Heräsin aamulla kurkku karheana ja aloitin kuurin sama tien. Olin saanut sen käsityksen että sinkki lyhentää taudin kestoa muutamalla päivällä, mutta minulla tauti ei edes päässyt lähtökuopistaan. Vähän valui nenä, hiukan yskitti, aivastutti ja kutitti kurkkua mutta viikon sisällä kaikki oireet menivät enimmäkseen ohitse. Tyystin mahtavaa! Suosittelen lämpimästi. :grin:

Btw, jos kiinnostaa, niin tabujen pitää olla juurikin imeskeltäviä sillä nieltävistä ei ole apua. Vaikuttavan aineen taas pitää olla sinkkiasetaattia, sinkkisitriitti on kuulemma tehotonta flunssaan.

Don't mess with the neon love chicken.

20.01.2020 00:09 #66 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Taudit, vaivat ja parantelu
Kappas, olen kuullut sinkkihuhuja, mutta en ole koskaan itse kokeillut. Pitänee varmaan mennä ostamaan siltä varalta jos flunssa iskee. Maistuvatko kovinkin pahalta?

Hieman mietityttää että kuinka paljon sinkkiä voi turvallisesti käyttää, mutta ilmeisesti suuret määrät ovat hetkellisesti ok jos syö ohjeiden mukaan flunssan ajan...

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
20.01.2020 07:23 #67 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Taudit, vaivat ja parantelu
Eivät maistu pahalta. Minun pillereissäni on makuna mieto piparminttu ja muitakin makuja löytyy. Imeytyessään sinkki polttelee kurkussa, mutta ei se mielestäni tuntunut voimakkaalta / epämiellyttävältä. Ostamani purkin ohjeistuksessa luki annostelusta, että 1 per päivä ja tarvittaessa, siis flunssan iskiessä, kolme päivässä korkeintaan viikon ajan (annostusta ei saa ylittää). Tehokuuri toimi oikein hyvin, mutta olen jatkanut imeskelyä yhden pilerin päivävauhdilla varmuuden vuoksi.

Don't mess with the neon love chicken.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

20.01.2020 13:07 #68 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Taudit, vaivat ja parantelu
Kuulostaa helpommalta annostukselta kuin yksi tuote mitä vilkaisin: sitä pitäisi ottaa päivässä 8-10 tablettia (joista tulee vuorokausiannokseksi 80-100 mg sinkkiä vuorokaudessa, varmaan jotain samaa mitä tuosta yhdestä tabletista...)

Makuja löytyy markkinoilta näköjään useampia, kuulin juuri veriappelsiinin makuisesta kommenttia että se on jos ei nyt pahaa niin sellaista mitä ei millään jaksaisi syödä kahdeksaa vuorokaudessa. Mutta ehkä niissä on joku sivumaku minkä piparminttu peittää paremmin. Merkki on myös selvästi eri.

20.01.2020 13:33 #69 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Taudit, vaivat ja parantelu
Minä olen syönyt mansikka-vadelmaa. Ihan siedettävää. Ja ei sinkkitableteilla kai mitään ihmeempiä haittavaikutuksia ole, paitsi se mikä pätee kai kaikkiin puru/imeskelytabletteihin: ei saa syödä montaa peräkkäin, tai saattaa pukata ilmavaivaa.

20.01.2020 13:40 #70 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Taudit, vaivat ja parantelu

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.

07.02.2020 15:04 #71 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Taudit, vaivat ja parantelu
Nyt sitten oli hiljattain otsikoissa, että eräässä tutkimuksessa ei löydetty sinkkitablettien syömisellä mitään vaikutuksia. Toisaalta niiden tehoa ei myöskään kumottu, joten sama kai se vaikka niitä kokeilisi...

LordStenhammar kirjoitti: Itselläni ei ole ollut mitään flunssia sen jälkeen, kun aloin aktiivisesti pesemään käsiäni. Ei voi olla pelkkää kuvittelua; aiemmin sitä oli kerran-pari vuodessa älyttömässä kröhässä. Kaikki basillit tarttuivat. Tupakoimatta olen ollut tällä hetkellä aika tasan vuoden, että ehkäpä sekin on vaikuttanut asiaan.

Molemmat vaikuttavat, vaikka eihän millään pysty tauteja täysin välttämään. Liika hygieniakin on tunnetusti huono asia, mutta todella paljon vaikutusta olisi jo sillä, että ihmiset pesisivät (ja kuivaisivat!!) kätensä huolella kotiin tullessa ja ennen syömistä, eivätkä koskettelisi kasvojaan pesemättömillä käsillä. Virukset kuulemma pääsevät silmästäkin kätevästi hengitysteihin. Muiden sairastumisriskiin taas voi käsienpesun ohella vaikuttaa sillä että yskii ja aivastaa hihaansa.

Käsihuuhteista sen sijaan ei ole mainittavaa hyötyä muuten kuin niissä tapauksissa jos käsien pesu ei onnistu, likaisiin käsiin ne eivät tehoa ja ns turhaan käytettynä niistä voi olla haittaa kun pöpöt kasvattavat niille vastustuskykyä.

Itse asiassa on ollut vähän häiritsevääkin yleisissä vessoissa huomata, miten moni lähtee ulos pesemättä käsiään. Tai käytännössä pesemättä: jotkut hipaisevat sormenpäät nopeasti veden alla ja syöksyvät sitten ulos ovesta märin sormenpäin. Ehkä he eivät tule ajatelleeksi, että pöpöjä ei tosiaan näe paljain silmin.

Louhikäärme, kyty, FreakyMike
Uusin jäsen: Maria Ketola