14.03.2018 15:09 #61 :: Mallaspappi
Taudit, vaivat ja parantelu
Meillä on äiti ollut melko kovaa flunssassa jo jonkin aikaa. Koulusta ja harrastuksista on ollut hirveästi väkeä pois ja ylläri: nokka valuen olen siis itsekin. Eilen väsytti niin vietävästi ja nyt sieraimet ja vasen silmä valuttavat jatkuvasti, kuumetta unohtamatta . Vapaapäivä siis, olen huudellut täällä Risingissa koko päivän. Vinkki kaikille flunssaisille sairastupalaisille: maistuuko mustikka? Se tuntuu olevan ainoa asia, mitä tällä hetkellä tekee mieli...
Muokannut 14.03.2018 15:11 Mallaspappi Syy: täsmennys viestin kohdeyleisöön

14.03.2018 21:38 #62 :: Dyn
Taudit, vaivat ja parantelu

Morgan Blood kirjoitti: Sama vaiva kuin Dynilla. Yleensä nämä taudit vielä kiertävät minut kauempaa, mutta uusi työ tuo aina huomaamatta stressiä. Vastustuskyky heikkenee ja tässä sitä ollaan.

Mä tulen näemmä kans aina kipeäksi kun vaihdan työpaikkaa tai olen paria viikkoa pidempään toisessa maassa. Paikalliset pöpöt ja stressi, kova yhdistelmä. :neutral:

16.03.2018 17:45 #63 :: Dyn
Taudit, vaivat ja parantelu
Alkaa pikkuhiljaa olla parempi, tänään ja eilenkään ei enää ole ollut ainakaan niin korkeaa kuumetta, että sen olisi ilman mittaria havainnut. Epäsäännöllinen (vähän väliä) nukkuminen viikon ajan näemmä teki vain sen, että nyt on erittäin pöpperöinen ja mitään jaksamaton olo vieläkin. Kaupassa olisi ainakin hyvä käydä, koska viikon aikana onnistuneet pikkuostokoset on kyllä enimmäkseen syöty, ja Irlannissa on edessä pitkä viikonloppu Pyhän Patrikin päivän takia, eikä mitään hajua miten kaupat ovat siis la-ma auki.

04.06.2018 09:11 #64 :: Mallaspappi
Taudit, vaivat ja parantelu
Kesäloma, kesätyö kirpparilla, 21 uutta kirjaa, lämmintä ja kesän projekti päätettynä!

...ja jos nyt jotain mainitsisin vielä niin että on muuten halvatun mukava röhnöttää kotona flunssan ja vatsataudin sekoituksen kourissa (erottakaa sarkasmi).

Enpä ole pitkiin aikoihin ollut näin kipeänä!

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki

18.01.2020 17:42 #65 :: Pisania
Taudit, vaivat ja parantelu
Ylistyslaulu alkuaineelle nro 30.

Vietin koko viime maaliskuun flunssan kourissa. Se oli ensimmäinen paha räkätauti moneen vuoteen, joten siksi se varmaan tuntui niin kauhealta. Siinä niistellessäni tein vähän tutkimustyötä miten oloa voisi helpottaa ja löysin paljon ylistystä sinkille. Siinä kohtaa siitä ei olisi enää ollut apua, koska pillereiden ottaminen pitäisi aloittaa heti oireiden alkaessa, mutta pistin neuvon korvan taakse. Ostin syksyllä purkillisen imeskeltäviä sinkkitabletteja seuraavan flunssan varalle ja viime viikon torstaina niille tuli käyttöä. Heräsin aamulla kurkku karheana ja aloitin kuurin sama tien. Olin saanut sen käsityksen että sinkki lyhentää taudin kestoa muutamalla päivällä, mutta minulla tauti ei edes päässyt lähtökuopistaan. Vähän valui nenä, hiukan yskitti, aivastutti ja kutitti kurkkua mutta viikon sisällä kaikki oireet menivät enimmäkseen ohitse. Tyystin mahtavaa! Suosittelen lämpimästi. :grin:

Btw, jos kiinnostaa, niin tabujen pitää olla juurikin imeskeltäviä sillä nieltävistä ei ole apua. Vaikuttavan aineen taas pitää olla sinkkiasetaattia, sinkkisitriitti on kuulemma tehotonta flunssaan.

20.01.2020 00:09 #66 :: kyty
Taudit, vaivat ja parantelu
Kappas, olen kuullut sinkkihuhuja, mutta en ole koskaan itse kokeillut. Pitänee varmaan mennä ostamaan siltä varalta jos flunssa iskee. Maistuvatko kovinkin pahalta?

Hieman mietityttää että kuinka paljon sinkkiä voi turvallisesti käyttää, mutta ilmeisesti suuret määrät ovat hetkellisesti ok jos syö ohjeiden mukaan flunssan ajan...

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki

20.01.2020 07:23 #67 :: Pisania
Taudit, vaivat ja parantelu
Eivät maistu pahalta. Minun pillereissäni on makuna mieto piparminttu ja muitakin makuja löytyy. Imeytyessään sinkki polttelee kurkussa, mutta ei se mielestäni tuntunut voimakkaalta / epämiellyttävältä. Ostamani purkin ohjeistuksessa luki annostelusta, että 1 per päivä ja tarvittaessa, siis flunssan iskiessä, kolme päivässä korkeintaan viikon ajan (annostusta ei saa ylittää). Tehokuuri toimi oikein hyvin, mutta olen jatkanut imeskelyä yhden pilerin päivävauhdilla varmuuden vuoksi.
Tykännyt: kyty

20.01.2020 13:07 #68 :: kyty
Taudit, vaivat ja parantelu
Kuulostaa helpommalta annostukselta kuin yksi tuote mitä vilkaisin: sitä pitäisi ottaa päivässä 8-10 tablettia (joista tulee vuorokausiannokseksi 80-100 mg sinkkiä vuorokaudessa, varmaan jotain samaa mitä tuosta yhdestä tabletista...)

Makuja löytyy markkinoilta näköjään useampia, kuulin juuri veriappelsiinin makuisesta kommenttia että se on jos ei nyt pahaa niin sellaista mitä ei millään jaksaisi syödä kahdeksaa vuorokaudessa. Mutta ehkä niissä on joku sivumaku minkä piparminttu peittää paremmin. Merkki on myös selvästi eri.

20.01.2020 13:33 #69 :: Mallaspappi
Taudit, vaivat ja parantelu
Minä olen syönyt mansikka-vadelmaa. Ihan siedettävää. Ja ei sinkkitableteilla kai mitään ihmeempiä haittavaikutuksia ole, paitsi se mikä pätee kai kaikkiin puru/imeskelytabletteihin: ei saa syödä montaa peräkkäin, tai saattaa pukata ilmavaivaa.

20.01.2020 13:40 #70 :: LordStenhammar

07.02.2020 15:04 #71 :: kyty
Taudit, vaivat ja parantelu
Nyt sitten oli hiljattain otsikoissa, että eräässä tutkimuksessa ei löydetty sinkkitablettien syömisellä mitään vaikutuksia. Toisaalta niiden tehoa ei myöskään kumottu, joten sama kai se vaikka niitä kokeilisi...

LordStenhammar kirjoitti: Itselläni ei ole ollut mitään flunssia sen jälkeen, kun aloin aktiivisesti pesemään käsiäni. Ei voi olla pelkkää kuvittelua; aiemmin sitä oli kerran-pari vuodessa älyttömässä kröhässä. Kaikki basillit tarttuivat. Tupakoimatta olen ollut tällä hetkellä aika tasan vuoden, että ehkäpä sekin on vaikuttanut asiaan.

Molemmat vaikuttavat, vaikka eihän millään pysty tauteja täysin välttämään. Liika hygieniakin on tunnetusti huono asia, mutta todella paljon vaikutusta olisi jo sillä, että ihmiset pesisivät (ja kuivaisivat!!) kätensä huolella kotiin tullessa ja ennen syömistä, eivätkä koskettelisi kasvojaan pesemättömillä käsillä. Virukset kuulemma pääsevät silmästäkin kätevästi hengitysteihin. Muiden sairastumisriskiin taas voi käsienpesun ohella vaikuttaa sillä että yskii ja aivastaa hihaansa.

Käsihuuhteista sen sijaan ei ole mainittavaa hyötyä muuten kuin niissä tapauksissa jos käsien pesu ei onnistu, likaisiin käsiin ne eivät tehoa ja ns turhaan käytettynä niistä voi olla haittaa kun pöpöt kasvattavat niille vastustuskykyä.

Itse asiassa on ollut vähän häiritsevääkin yleisissä vessoissa huomata, miten moni lähtee ulos pesemättä käsiään. Tai käytännössä pesemättä: jotkut hipaisevat sormenpäät nopeasti veden alla ja syöksyvät sitten ulos ovesta märin sormenpäin. Ehkä he eivät tule ajatelleeksi, että pöpöjä ei tosiaan näe paljain silmin.

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

11.04.2023 21:16 #72 :: Hiistu
Taudit, vaivat ja parantelu
Kuumetauti kera yskän iski. Olen erittäin harvoin kipeänä, ainakaan niin että tulisi kuumetta, mutta edellisellä kerralla olinkin sitten varsin huonona. Sen takia nyt vähän säikäytti, onko taas samaa tiedossa, mutta vaikuttaa nyt onneksi olevan lievempi vaiva.  Lievästi silti huolettaa, onko taustalla jotain muuta, että nyt puolustuskyky heikkona. (Työ on ollut viime vuodet sen verran stressaavaa, että jotenkin on vain tullut olo, että en varmaan elä kauaa.  Toisaalta luin jokin aika sitten jostain, että stressi vaikuttaisi terveyteen heikentävästi lähinnä siinä tapauksessa, että itse uskoo stressin olevan haitallista. Niin että pitäisi kai vain lakata murehtimasta. Ja käydä vaikka jossain verikokeissa ostamassa itselleen mielenrauhaa, jahka tästä tokenee. Työkin on onneksi kehittynyt vähemmän kuormittavaksi.)

Parantelu on ollut perinteistä lepoa, kuumelääkettä, lämmintä mehua, höyryhengitystä ym. Jalkeilla ollessa olen myös lueskellut omassa hyllyssä ollutta Howardin kauhukokoelmaa Pedon varjo. Tuntuu hyvältä, että ainakin joku ymmärtää, millaista on, kun Loppu on Lähellä, eheh. Näiden lisäksi jaksoin eilen katsoa telkusta Top Gearin vanhan jakson, jossa Clarkson, Hammond ja May etsivät Niilin alkulähdettä. Uskon naurun parantavaan voimaan. (Ei nyt näin selostettuna kuulosta ehkä kovin kummoiselta, mutta nauratti mm. juontajakolmikon mietinnät siitä, kuinka entisaikojen löytöretkeilijät kenties kaikenlaisten tekosyiden varjolla pitkittivät reissujaan. Tyyliin rakas kotiväki, sain kuumeen, luultavasti malariaa, ja leijonat hyökkäsivät, täällä menee nyt vielä pari vuotta ennen kuin pääsen kotiin. Kuvittelin itseni selittämässä samaa esimiehelle, että nyt ei kykene töihin. Kuumetta... ja leijonia!

16.04.2023 23:56 #73 :: Fiktiivi
Taudit, vaivat ja parantelu
Jotain basilleja on liikkeellä, koska itsellenikin pärähti yskä ja melkoinen kuume, joka vei energiat aika tavalla. No, ehkä ei ole huono välillä viettää päivä sohvalla makoillen ja Enyaa sekä Suzanne Ciania kuunnellen?

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

19.04.2023 22:26 #74 :: Hiistu
Taudit, vaivat ja parantelu
^ Toivottavasti sieltä on kuitenkin jo noustu.

Minulla se olikin sitten kotitestin perusteella koronaa. En ole sitä tietääkseni aiemmin sairastanut, joten ennätin jo ajatella, ettei sitä ehkä tulekaan. Mutta olinkin vain tyylikkäästi kolme vuotta myöhässä.    Meni onneksi ainakin nyt näin suurimmaksi osaksi ohi kahden päivän kuumeilulla ja parin päivän yskähtelyllä. Kuumeen laskettua oli parina iltana ikävänä vaivana levoton olo, kävelin rauhattomana kämppää ympäri. Ehkä se oli jokin hämärä evolutiivinen juttu. Sairastamisen jälkeen täytyy tepastella savannilla, jotta raadonsyöjät (ja mahdolliset reviirinvaltaajat!) näkevät, ettei se pahus vielä kuollutkaan, ja pysyvät loitolla...   Sen jälkeen menin kauppaan ja ostin itselleni kimpun Pirkka-ruusuja. Ruusuilla on minuun rauhoittava vaikutus.  (Tai sitten olen vain hyvä keksimään tekosyitä ostaa ruusuja.)
Muokannut 19.04.2023 22:35 Hiistu

22.04.2023 21:49 #75 :: Fiktiivi
Taudit, vaivat ja parantelu
Noo, vähitellen... Mene ja tiedä vaikka tämä olisi myös ollut koronaa, koska kuume oli tavallista flunssaa kovempi ja vei pariksi päiväksi kaiken energian tehdä mitään hyvin rauhallisen musiikin kuuntelua haastavampaa. Mutta aika nopeasti kuume sitten meni ohikin.

Korona-aikana tuli sen sijaan sairasteltua kaikkea muuta kuin koronaa, joten ehkäpä olen immuniteetiltani vastarannan kiiski...