Lämpimänä pysyminen

×

Kysely: Mikä näistä on tärkein lämpimänä pysymisen kannalta?

Pipo
4 8.2%
Jokin ihan muu
3 6.1%
Äänestäjiä yhteensä: 49
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
06.01.2016 21:34 #41

Helsingissä tuo merituli tekee -25:sta aivan järkyttävän kylmän, kun jo joku -10 voi jo tuntua jäätävältä. Eikä sitä vastaan auta kerrokset, jos uloin niistä ei suojaa myös tuulelta, ja harva toppa- tai villakangastakki suojaa. Että joo. Aina kiroan miten vihaan Suomen talvea, mutta ei siitä ole pitkäkään aika kun katselin että Tromssassa ois avoin työpaikka... En taida ikinä oppia mistään mitään. :tongue:

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Lämpimänä pysyminen
07.01.2016 12:07 #42

Jopa ajatukseni hyytyvät kylmässä, joten en pakkasista pidä. Eilen kuitenkin pompiskelin tunnin, pari Helsingin Mäntymäen kentällä ns. pikkuleijonia juhlimassa ja huomasin, etten suotta sukeltanut varastovaatepussieni uumeniin ja poiminut toppahousuja ja lämpöhansikkaita mukaani vaatteikseni. Löysin villasukatkin - omatekoisen näköiset, mutta en muista niitä itse neuloneeni, joten ne ovat sujahtaneet kirppisostoskassiini kenties jo yksi Jupiterin vuosi sitten. Ne mahtuivat mainiosti kenkiini jalkojen lisäksi. Kun toppahousujen alla oli lämpimät legginsit ja päässä paksu pipo ja myös vaatepussista sukelletut korvalaput, tarkenin yllättävän hyvin. Vain käsiä kylmäsi, turkisvuorillisissa (halpis)hansikkaissakin, ja jalatkin turtuivat, kun seisoin pitkään paikallani.

Huomasin siis, että kunnon vaatetus auttaa. Mutta mikään - ei mikään - saa minua pitämään talvesta. Tulkoon siis kesä!

Hiistu
Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Lämpimänä pysyminen
07.01.2016 13:48 #43

Ageha kirjoitti:

Emelie kirjoitti: Nyt on hankala päättää, että kuinka paljon pitää laittaa päällensä ulos mennessä. Aamulla (klo 5-7) pintaa on kuitenkin ihan eri tilanne kuin iltapäivästä. Aamulla nahkatakki tuntuu olevan liian vähän, päivällä sitten taas liian paljon.

Voi kyllä. Koko viime viikon puin niin että aamulla oli nipin napin lämmin olo kouluun mennessä, mutta samoihin vaatteisiin meinasi läkähtyä iltapäivästä. :b

Minulla on usein ongelmana, että aamulla kävellessä ei tunnu kylmältä, mutta päivän jälkeen iltapäivällä takaisin kävellessä hytisyttää pahasti. Vaikka ulkona lämpötila olisi pysynyt samana tai iltapäivällä jopa oikeasti lämpimämpää kuin aamulla. Johtuu ehkä siitä, että aamulla olen juuri nukkunut ja syönyt ja siksi kroppa virkeänä (tai vaihtoehtoisesti niin horteessa, etten tajua vielä kylmää).

Piru Naiseksi kirjoitti: Vain käsiä kylmäsi, turkisvuorillisissa (halpis)hansikkaissakin, ja jalatkin turtuivat, kun seisoin pitkään paikallani.

Minäkin olen huomannut kädet hankaliksi pitää lämpimänä. Etenkin koiria lenkittäessä jos hihna puristaa sormia (ei veri kierrä...), tuntuu, että sormet jäätyvät. Muutoinkin kuin lenkillä pidän päälletysten ohuita sormikkaita ja tumppuja. Uskon kerrospukeutumiseen. Syksyisin olen huomannut tehokkaaksi myös sellaisen yhdistelmän, että on sormikkaat ja niiden päällä sellainen sormet paljaaksi jättävä mutta kämmenen peittävä käsinejuttu (jolle ehkä on jokin nimikin, mutten tiedä). Sormiakaan ei palella, kun kämmen pysyy oikein lämpimänä.

Kaulahuivi on minulla myös yllättävän tärkeä varuste. (Näköjään moni muukin sen maininnut.) Vaikkei olisi ulkona kovin vilpoinenkaan, tulee äkkiä kylmä, jos kaula on paljaana. (Jos kurkku on kipeänä, saatan pitää kaulahuivia myös sisällä ja hieroa kurkkua, lämpö auttaa kipuun.)

Omistan myös ihan oikean Reiman toppahaalarin. :tongue: Se on kai periaatteessa lasten, mutta kokoa on 170 cm ja mahtuu minulle oikein hyvin (ja värikin hillitty musta-sininen). On säilössä vanhempien luona ja äiti sitä aina säännöllisesti kaappeja siivotessaan vainoaa, että eikö sellainenkin joutaisi pois tilaa viemästä... Mutta mistä minä uuden toppahaalarin saisin, silloin kun sellaista tarvitsen. Kovilla pakkasilla kotosalla ulkoillessa haalari on oikein hyvä. Ja Kuoman talvisaappaat aivan ehdottomat, heti kun on pakkaskelit. Lisäksi villasukat. (Villasukkia käytän tosin mielellään vielä pitkälle kesään, koska vaikka ilmankin tarkenisi, kumisaappaat tuntuvat pahalta kävellä, jollei paksua sukkaa. Siitäkin äidin kanssa välillä neuvotteluja, kun villasukat kesäkuussa eteisessä...) Villasukat myös unisukkina. Ulkoiluvillasukat ja univillasukat tosin erikseen. :smirk:

Vielä loppuvuodesta näkyi kaupungilla ihmisiä, joilla oli paksu villahuivi ja karvahupputoppatakki ja joillain ihan pipokin päässä, mutta nilkat vilkkuivat aivan paljaina, kun matalavartiset kengät eikä edes sukkaa nilkan peittona. Melko hurjalta näytti. :neutral:

Viimeksi muokattu: 07.01.2016 14:07 : Hiistu.

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Lämpimänä pysyminen
07.01.2016 19:24 #44

Eihän tuolla ulkona pysty saakeli olemaan. Kaupassakin nopeasti käydessä naama jäätyi ja nenä meinasi tippua harmaana kalikkana päästä. Miten ihmeessä sitä on voinut joskus teinarina huidella pitkin kylänraitteja kolmenkympin pakkasissa ilman pipaa ja pelkkä nahkatakki päällä, sitä minä en ymmärrä.

Ei auta edes pitkät kalsarit. Reidet jäätyy silti. Pipoa ei ole, mutta tiukka huppu sentään estää pääkupolia jäätymästä. Ne on ne Siperian tuulet nyt kun puhaltaa.

THE GOD CREATED SHIT.

Emelie vastasi aiheeseen: Lämpimänä pysyminen
14.01.2016 11:31 #45

Emelie kirjoitti: Täytyisi löytää sellaiset tuulen kestävät lapaset. Kävin niitä tuossa alkuviikolla etsimässä, mutta en löytänyt mitään siistejä tai sopivia. Naisten hanskoissa sormien kohta on liian lyhyt, miesten hanskat ovat sitten taas liian isot kämmenen kohdalta.

Löysin vihdoin tällaiset hanskat. Väittävät olevansa mokkanahkaiset, mutta tiedä sitten... Aamulla oli niiden ensimmäinen koetus -12 asteen pakkasessa. Hyvin toimivat, en edes huomannut, että sormet olisivat palelleet koko aikana mitä olin ulkona. Normaaleissa lapasissa olisin melkein heti joutunut alkaa lämmittelemään sormiani. Hyvä ostos siis, ainakin vielä tuntuu siltä.

15.01.2016 00:39 #46

Mun pitäisi myös löytää uudet sormikkaat, mielellään vähän paksummalla vuorilla kuin nykyiset. Tykkään periaatteessa naisten nahkahanskoista, mutta harvoissa markkinoilla olevissa on oikeasti kunnon lämmin vuori. En ole lapasihmisiä, rukkasista puhumattakaan.

Vähitellen tässä alkaa tottua kylmään ja tuulen tuiverrukseen, mikä erityisesti on täällä Helsingissä aikamoinen. Erityisesti sen huomaa siitä, ettei iho kutise ja nouse ihottumalle jatkuvasti ulkona käymisen jälkeen. Eli pikkaisen helpottaa.

Emelie vastasi aiheeseen: Lämpimänä pysyminen
15.01.2016 08:26 #47

Mäkin haaveilen nahkahanskoista, mutta talvella (jolloin niitä tulisi käytettyä) en vaan pysty käyttämään sellaisia mun heikon ääreisverenkierron vuoksi. :/ Lapasten etu on se, että sormet ovat yhdessä ja näin lämmittävät toisiaan, jolloin ne jäätyvät hitaammin.

Dyn kirjoitti: Vähitellen tässä alkaa tottua kylmään ja tuulen tuiverrukseen, mikä erityisesti on täällä Helsingissä aikamoinen.

Mä olen ottanut oikein asiakseni pakottaa itseni ulos kovillakin pakkasilla, jotta tähän keliin tottuisi. Mutta ei ole mun kohdalla juurikaan auttanut, se on aina yhtä iso shokki kun menee ulos. :p

15.01.2016 17:44 #48

Emelie kirjoitti: Mäkin haaveilen nahkahanskoista, mutta talvella (jolloin niitä tulisi käytettyä) en vaan pysty käyttämään sellaisia mun heikon ääreisverenkierron vuoksi.

Mun näpit palelevat helposti, joten käytän hanskoja yleensä hyvissä ajoin syksystä alkaen ja jatkuen pitkälle kevääseen. Näinä lauhempina keleinä nahkahanskat ovat oikein hyvät. Omistan useamman parin, joten vähintään yhdet kulkevat yleensä aina mukana ihan kesää lukuunottamatta. Ostin aikanaan ensimmäiset nahkahanskani mopolla ajelua varten, maksoivat muistaakseni hiukan yli 50 euroa, mitä pidin siihen aikaan ihan sijoituksena. Juuri sen alle en tosin ole kunnon hanskoja löytänyt, paitsi joskus Hulluilta Päiviltä alennuksesta - kannattaa tsekata, mitä on valikoimassa, jos siellä sattuu keväällä piipahtamaan.

Kovalla pakkasella olen käyttänyt nahkahanskojen päällä villatumppuja, kun en nyt tosiaan omista niitä paksumpia hankskoja tai rukkasia... Rukkasetkin ehkä menisi. En tykkää villasta (sormikkaina tai tumppuina) suoraan käden ihoa vasten, sillä sormien välit alkavat kutista helposti.

Mitä tulee ympärivuotisiin asusteisiin, myös kaulahuivi on ihan ehdoton, tosin lämpimämmällä säällä vaihdan villan tai villasekoitteen silkkihuiviin. Ja siis ei mihinkään ohueen mummojen silkkihuiviin, vaan sellaiseen ihan kunnolla vahvaan, mutta ei niin kuumaan kuin villasta tehty. Marja Kurjen alennusmyynnit ovat ehdoton paikka näiden bongailuun. :grin: Keskikesällä mukana kulkee yleensä ohut puuvillahuivi, jonka voi illalla pitää hartioilla lämmittämässä tai päivän aikana pään ympärillä suojaamassa auringolta.

Lexei
Epäkuollut
Lexei vastasi aiheeseen: Lämpimänä pysyminen
17.01.2016 03:02 #49

Villasukat ja lämpimät hanskat on kyllä ehdottomat täällä Pohjois- Karjalassa tässä -30 pakkasessa.
Etenkin nyt yövuorossa ollessa paleltaa aivan älyttömästi, luppoajan istun lattialla selkä vasten kuumaa patteria ja luen Taru sormusten herrasta- sarjan viimeistä osaa.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Lämpimänä pysyminen
17.01.2016 10:04 #50

Pipo ei yksinään auta, vaan pitää olla takin huppu tukena. Hyvällä takilla tumppuja ei tarvita jos vain pitää kädet taskussa. Kaulaliina on myös vähäisemmässä roolissa hyvän takin kanssa. Talvikengissä varpaat eivät jäädy, ja periaatteessa jalat huolehtivat itse itsestään toisin kuin levossa oleva yläkroppa. Mutta koska varsinaiset talvihousut ovat aika harvinaiset releet, nousee kerrospukeutuminen arvoon arvaamattomaan heti kun pakkasta alkaa olla vähän enemmän.

Näin siis ulkona liikuttaessa. Sisätiloissa toistaiseksi on riittänyt paksu pusero. Jota ilman ei talvisin tunnu pärjäävän, vaikka huonelämpötila ei olisikaan yhtään sen kummosempi kuin keväisin tai syksyisin.

Heh. Semmonen pikkujuttu kuin jalkakyykyt tekevät ihmeitä lämpimänä pysymiselle.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Lämpimänä pysyminen
17.01.2016 16:50 #51

Mikä ihme on tää Keski-Suomeen jumiutunut kylmyys? Yleensä en valita pakkasesta, vaan pistän vaan toppahousua, -takkia ja nahkarukkasta päälle, mutta nyt kun täällä näyttää mittari -28, ja Pohjois-Karjalasta ja Helsingistä viestitellään -17 ja -7 asteen lukemista, niin risoo pukeutua Michelin-ukoksi. -.- Totesin myös, että parempi siirtyä huomenna julkisiin kuin yrittää käynnistää tuota yli viikon pakkasessa ja lumikinoksessa seissyttä ranskatarta luvatussa 29 asteen pakkasessa ilman lämmitystä (en ole saanut tolppapaikkaa autolle).

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Lämpimänä pysyminen
18.01.2016 14:36 #52

Jatkona edelliseen, että meinasi tulla jopa lämmin kävellessä yliopistolle (pyörästä oli eturengas tyhjentynyt..), kun oli päällä pitkikset, housut, toppahousut, pitkähihainen, villapaita, huppari ja takki. Sekä tietty villasukat, talvikengät, huivi naaman edessä ja pipo. Hupparin olisi voinut jättää pois. Pakkasta siis Ilmatieteen laitoksen mukaan 30 astetta.

Kovalla pakkasella käsineina myös aina nahkarukkaset ja niiden sisällä ohuet hanskat - helpottaa esim. avainten ja puhelimen käyttämistä tarvittaessa ilman, että tarvitsee kuitenkaan paljain käsin olla pakkasessa.

Edit. Sormien ja varpaiden lämpimänä pysymistä on muuten edesauttanut aikoinaan varmasti kaikista eniten sen tajuaminen, että ihan sama, miten paksut käsineet tai sukat, niin jos muuta kroppaa palelee, niin varpaat ja sormet jäätyvät ensimmäisinä.

Viimeksi muokattu: 18.01.2016 14:57 : pihlajapuu.