Randomi jutusteluketju

• Dragonil hahmo
  • Dragonil
06.12.2013 22:29 #122 : Dragonil
Vastaus käyttäjältä Dragonil aiheessa Randomi jutusteluketju

Kirjaneito kirjoitti: Itsenäisyysjuhlat myös meillä. Koulumme juhlaan kuului soihtukulkue sankarihaudoille ja siellä pieni tilaisuus (mm. suurkuoron laulama Finlandia-hymni :heart:. Kyseisestä kappaleesta tulee muuten aina meikäläiselle isänmaallinen olo paljon vahvemmin kuin esimerkiksi Maammelaulusta :roll: ). Myös syksyn ylioppilaiden lakitus oli tänään. Ja koska meikäläinen on koulun kuorossa, nyt soi sitten Finlandia-hymni, Maammelaulu ja Gaudeamus päällekäin päässä...

Meidän itsenäisyysjuhla oli jotain aivan kauheaa, siitä meni jo viesti potutus-ketjuun.

Tuntematon alkaa minuutin kuluttua. Montakohan kertaa olen senkin nähnyt... No, tänään taas yksi katselukerta lisää!

There is no ignorance, there is knowledge.

06.12.2013 23:59 #123 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Randomi jutusteluketju

Dragonil kirjoitti: Kyllä! Finlandia-hymnin sanat, melodia, se kokonaisuus... Kaikkein parhaimmillaan se on silloin, kun lauluosuuden hoitaa pelkästään kuoro, ilman orkesteria. Kuten sain tänään todeta sohvalla istuessani, kyynel silmäkulmassa. On se jännä, kun yksi laulu saa aikaan niin monia eri tunteita..

Jep. Hymni on parhaimmillaan kuorosovituksena, vaikken kyllä pistä orkesterisovitustakaan pahakseni. Ja Finlandiahan on sanoinkuvailemattoman upea sävellys muutenkin, sitä kuunnellessa tulee aina tippa linssiin. (Olen kuunnellut Finlandiaa tänään ja eilen melkeinpä liikaa... :wink: )

Oli muuten mahtava konsertti linnanjuhlissa tänään! Etenkin Finlandia kosketti ja kun kuorosta saattoi vielä bongailla tuttuja niin aina vaan parempi. Rouvali oli myös hurmaava kapellimestari, hauska tapa elehtiä johtaessaan. Pitää tarkistaa Filharmonian kevään ohjelma ja mennä kuuntelemaan! :smile:

07.12.2013 02:44 #124 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Randomi jutusteluketju
Katsoin tänään sen Zizekin ensimmäisen elokuvaa käsittelevän dokumentin The Pervert's Guide to Cinema (suomeksi sievistelevästi Elokuvan kätketty kieli). Siinä oli materiaalia mm. Alien Resurrectionista, mistä seuraava huomio (Zizek ei tätä maininnut)

07.12.2013 03:11 #125 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Randomi jutusteluketju

07.12.2013 10:53 #126 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Randomi jutusteluketju

Dyn kirjoitti: Finlandia on munkin ehdoton suosikkini. Kansallislaulua olisi syytä päivittää...

Mutta kansallislauma päätyy herkästi juopottelevien urheilufanien rallatukseksi, mitä en halua nähdä Finlandialle käyvän.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

07.12.2013 16:31 #127 : Kirjaneito

Knox Gargol kirjoitti:

Samaa mieltä. Siinä missä Finlandiasta tulee mieleen isänmaalliset ajatukset, Maammelaulu muistuttaa lähinnä kiekkokatsomoissa hoilaavista humalaisista keski-ikäisistä miehistä. Ja muutenkin, kansallislaulu ei vaan jotenkin tunnu sellaiselta laululta, jonka voisi noin vaan...päivittää. Tuntuu vaan kummalliselta ajatukselta. :wink: Molempi parempi oikeastaan, kyllähän sitä eilen tuli isänmaallinen olo kun kuunteli 2000 ihmisen laulavan Maammelaulua Finlandian esityksen jälkeen yhteisöllisissä tunnelmissa Tampere-talon isossa salissa.

07.12.2013 20:46 #128 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Randomi jutusteluketju
Kannatan edelleen kansallislauluksi Leevi and The Leavingsin Tuhannen markan seteliä. Jos nyt joku välttämättä vaatii, kai siihen voisi jotkut sanatkin väkertää, mutta voisihan sen kai a cappellana ilman sanojakin vetää.

Erinomainen kansallislaulu on myös Politzanian kuvitteellisella valtiolla. (varsinainen hymni on vasta loppupäässä)

• Rasimus hahmo
  • Rasimus
13.12.2013 21:47 #129 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Randomi jutusteluketju
Heh. Mä en tiedä teistä muista, mutta mulla on todella lämpimiä muistoja Tuhannen markan setelistä. Se kun oli ennen Urheiluruudun tunnari, ja Urheiluruutu tuli aina kun tultiin saunasta katsomaan uutisia jne. Se musiikki on painunut oikein kunnolla mieleen yhdistyen ajatukseen miellyttävästä, raukeasta olosta, kiukaan päällä (ilmeisestikin sääntöjen vastaisesti) paistetusta makkarasta jne. Yksi parhaita lapsuuden muistojani.

Tosin kansallislauluksi miellän enemmänkin Eppujen Tuhansien murheellisten laulujen maan. Se oli vakio jukeboksivalinta hurjassa nuoruudessa pikkutunneilla ennen valomerkkiä.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

• Metusalem hahmo
  • Metusalem
14.12.2013 21:54 #130 : Metusalem
Vastaus käyttäjältä Metusalem aiheessa Randomi jutusteluketju
Niinhän se on, ettei kansallislaulua noin vain voi vaihtaa. Finlandia-hymni olisi kieltämättä sopivampi niin laahaavan ja jylhän sointinsa kuin tunnelmallisen sanoituksensakin osalta. Maamme-laulu on turhan menevä ja rytmikäs, ja sanoituskin on aika lattea verrattuna niihin "aamun kiuru kirkkaudessa soittaa" ja "pääs' seppelöimä suurten muistojen" -tyyppisiin säkeisiin.

Pitipä muuten ihan tarkistaa mitä sanotaan niissä yhdeksässä Maamme-laulun säkeistössä, joita ei koskaan lauleta. Tältä näyttää kansallislaulumme kokonaisuudessaan (tietenkin suomenkielisenä käännöksenä):

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Vesivelho
14.12.2013 23:06 - 15.12.2013 00:41 #131 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa Randomi jutusteluketju
Minulle kansallislaulu on ollut Nälkämaan laulu. Hyvä on, se ei varmasti ole suurimmalle osalle tuttu, mutta Kainuun maakuntalauluna se on ollut minulle tuttu ja rakas lapsuudesta asti. Siinä on jylhyyttä ja tunnelmaa, upeita sanoituksia ja sitä oman alueellisen identiteetin ylpeyttä! Kuulkaa korpemme kuiskintaa, jylhien järvien loiskintaa... -- meidänpä vapautta vaarat on nää, meidän on laulua lahtien päät--.

Edit// Lisäänpäs tähän videomainoksen, jotta voitte halutessanne kuulla Suomen kauneimman maakuntalaulun. :wink:

Finlandia on sitten se toinen tärkeä. Maammelaulu on minulle vieras, sikäli kuin se nyt voi olla kun on Suomessa kasvanut. Ei siihen liity juurikaan tunnetta niin kuin esimerkiksi Finlandia-hymniin.

Viimeksi muokattu: 15.12.2013 00:41 Xariel.

15.12.2013 00:38 #132 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Randomi jutusteluketju

Xariel kirjoitti: Maakuntalaulujen asema huolestuttaa minua välillä, sillä harva tietää oman asuinpaikkaansa maakuntalaulua, ei välttämättä tunnistaisi sitä vaikka kuulisikin. Vanhempieni ikäpolvi on vielä maakuntalaulut laulanut koulussa ja tuntee ne, mutta ei meille enää ole opetettu niitä. Meidän omamme kyllä, mutta olemme tainneet olla poikkeus. Tiedättekö te, mitkä teidän maakuntalaulunne ovat?

Tiedänkö minä, mikä minun maakuntani on... Ei mulla ole mitään maakuntaidentiteettiä. Asun Uudellamaalla, mutta mieluummin sanon asuvani pääkaupunkiseudulla, ja se kertoo lähinnä siitä, että en ole erityisesti mistään maakunnasta.

Olen kyllä laulanut kaikki maakuntalaulut jossain opiskelijaporukan sitseillä läpi, mutta ei, mitään tunnetta noihin ei liity eikä maakunta ole mikään iso asia elämässäni. Kainuulaiset (ja muut sillä suunnalla) nyt vaan on hassuja, sori.

• Sarantha hahmo
  • Sarantha
    Liejuvelho
15.12.2013 14:07 #133 : Sarantha
Vastaus käyttäjältä Sarantha aiheessa Randomi jutusteluketju

Taisin tulla veisanneeksi Karjalaisten laulua viimeksi, hmm, kaksi viikkoa sitten pikkujouluissa. En tiedä, ollaanko myö karjalaiset vaan tosi kummallisia vai mistä johtuu, mutta kyllä meillä tuo laulu on kuulunut pakolliseen ohjelmistoon kevätjuhlissa ja muissa vastaavissa ihan siinä missä Maammelaulukin. Itselleni tuli yllätyksenä, että näin ei Xarielin mukaan olekaan kaikkialla.

Ja mahtaisiko olla niin, että maakuntaidentiteetin ja -laulujen merkitys korostuu nimenomaan maakuntien pikkukylissä? Olen itse Etelä-Karjalan pohjoisnurkalta kotoisin 4500 asukkaan kunnasta jossa tosiaan sitä Karjalaisten laulua laulettiin, mutta tällä hetkellä asun lähellä maakuntakeskus Lappeenrantaa. En tiedä, millainen Karjalaisten laulun merkitys on esimerkiksi kouluissa täällä, vai onko niin, että kaupungissa korostuu kaupunkilaisuus ja kaupunki-identiteetti maakuntaidentiteetin sijaan?

Muiden maakuntien lauluista en sitten tiedäkään mitään.

"Tämä on viimeinen elämäsi, se ymmärrä,
suitsi mielesi pirut."

15.12.2013 15:32 #134 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Randomi jutusteluketju
Juu elikkäs arvatkaa ketkä pikkujouluosanottajat myöhästyivät metrosta ja sitten bussista ja olivat tästä syystä Hämeenlinnan keskustassa puoli kolmen sijaan joskus neljältä. Lisäksi kannattaa muuten mennä ja tulla samalla välineellä, jos paikallisliikenteen virkaa toimittaa polkupyörä ja asemien välimatka on 1,5km.

En voi hyvin.

• Aemilia hahmo
  • Aemilia
    Upseeri
15.12.2013 17:50 #135 : Aemilia
Vastaus käyttäjältä Aemilia aiheessa Randomi jutusteluketju
Juu-u. Sen ihme-hampurilais-ketjun jäätelö oli vaan pahaa. Kotiin tullessa oli 50 väsymyksen sävyä. Mutta kyllä kävely aamuöisen Hämeenlinnan halki oli nannaa sekä pyöräilyyn että varmastikin taksijonoon verrattuna. En ole täällä ennen moista nähnyt.

Xariel pyysikin pikkujouluissa että lausuisin Vaasan marssin ulkoa. Osaan muutaman maakuntalaulun, syynä varmaan se että otin asiaksi kiinnostua niistä jossain vaiheessa. Etelä-Pohjanmaalla oli myös tapana niitä silloin tällöin laulaa tilanteissa, joissa kotomaakuntaan kuulumista tuntui olevan hyvä idea korostaa.

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
27.12.2013 21:42 #136 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Randomi jutusteluketju

Don't mess with the neon love chicken.

27.12.2013 21:52 #137 : Celestine
Vastaus käyttäjältä Celestine aiheessa Randomi jutusteluketju

Pisania kirjoitti: Saan isältäni aina joululahjaksi Fazerin konvehtirasian. Tykkäisin kylläkin enemmän jostain toisesta, jos semmoinen on kerran pakko saada. Kahdeksan erilaista konvehtia ja makuvaihtoehdoissa niinkin laaja valikoima kuin toffee, cappucino-toffee, crispy toffee, caramel ja vaalea caramel. Luulisi Fazerin porukoilla olevan enemmän mielikuvitusta. Ja mikäli oikein muistan ei sitä parasta eli karpaloa ole kuin yksi per kerros. Pöh.

Pandan Juhlapöydän konvehteja on parempi kuin Fazerin vastaava :smile:

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

• Metusalem hahmo
  • Metusalem
28.12.2013 15:47 - 28.12.2013 15:53 #138 : Metusalem
Vastaus käyttäjältä Metusalem aiheessa Randomi jutusteluketju
Nälkämaan laulu muuten on Suomen kaunein maakuntalaulu. Ainoa syy, jonka takia haluaisin olla kainuulainen. Hoilottelen sitä sitten itsekseni silloin tällöin. Uudenmaan maakuntalaulun tunnen kyllä, mutta eipä sitä koskaan missään lauleta. Ehkä siksi, ettei uusimaalaisuudessa todellakaan ole mitään tunteisiin vetoavaa - lieneekö sellaista identiteettiä olemassakaan.

Sarantha kirjoitti: Tai no, pääkaupunkiseutulaisten tai yleensäkään Uudellamaalla asuvien maakuntaidentittömyys ei sinänsä ihmetytä. Voisi ajatella ehkä niin, että pääkaupunkiseutulaisuus on normi jota ei erikseen tarvitse korostaa, kun taas maakuntalaisuus on jotain joka peilautuu pääkaupunkiseutulaisuuteen siitä poikkeavana.

Itse Helsingissä syntyneenä ja kasvaneena kadehdin jossain määrin niitä suomalaisia, joilla on vahva kotiseuturakkaus ja tunne kuulumisesta johonkin maakuntaan tai jollekin paikkakunnalle. Helsingissäkin on ihmisiä, joilla on vankkumaton helsinkiläisidentiteetti, mutta ihmettelen kyllä mistä sellainen tulee. Miten voi olla ylpeä siitä, että asuu paikassa, jossa miljoona muutakin suomalaista asuu? Mitä sellaista omaleimaista Helsingin seudulla on, jota voi korostaa ja vaalia?

Törmäsin tässä hiljan kotiseuturakkaudelle rinnakkaiseen ilmiöön, jota en ole ennen tullut ajatelleeksikaan - nimittäin murrerakkauteen. Eräs savolainen ystäväni kertoi henkilöstä, joka oli kirjoittanut gradunsa savoksi. Minä sitten ihmettelin, että miksi pitää savoksi kirjoittaa, pitäähän kirjakielessä olla kaikille yhteiset säännöt. Tähän sain vastaukseksi, että kirjakielessä pitäisi sallia huomattavasti enemmän variaatiota, sillä onhan kirjakieli toissijainen puhuttuun kieleen verrattuna.

Tapaus hämmensi minua, sillä itse en ole koskaan ajatellut puhuvani millään murteella; pikemminkin ehkä hahmotan puheeni niin, että se on yleiskieltä, jossa tapahtuu tiettyä puhekielen luonteesta johtuvaa muuntelua ja mutkien oikomista. En edes osaisi kirjoittaa niin kuin puhun! Siksi en ole osannut ajatella, että joku voisi kokea voimakkaasti äidinkielekseen juuri vaikkapa savon eikä suomen.

Kotiseudun lisäksi meiltä helsinkiläisiltä on siis riistetty vielä murrekin. Vaan on tässä hyviäkin puolia: tietty juurettomuus vapauttaa liikkumaan minne tahtoo sen kummemmitta sitoumuksitta. Ei tarvitse ajatella, että nyt jos muutan sinne ja sinne niin kotiseutuni kulttuuri kuolee ja syntymäpitäjäni näivettyy.
Viimeksi muokattu: 28.12.2013 15:53 Metusalem.

• Warghast hahmo
  • Warghast
01.01.2014 17:47 #139 : Warghast
Vastaus käyttäjältä Warghast aiheessa Randomi jutusteluketju
heh, täytyy myöntää, että en tiedä mikä on pääkaupunkiseudun maakuntalaulu. Mutta Vaasan massin osaan ulukoa, se opetettihin meille ala-asteella ja aina välillä se tuppaa pullahtamaan päähän pyörimähän, huamaa laulelevansa sitä johnaki kaupas käyres.

ja mitä tuloo murtehella kiriottamisehen nii se tuloo ittellä melekee automaattisesti, sitä kiriottaa niin ku puhuu jollei katto vähä perähän.

Pitää myäntää, notta itellä on aika voimakas tämä kotiseutu- ja murre rakkaus, täälä eteläs ihimiset meinaa, notta on hianua kuulla laviaa pohojammaata ja taas ku menöö kotia ni joka toinen varootteloo, nottei kannata sitte sitä omaa murrettansa hukata.

eipä tua oo viälä neliäs vuares mihinkää karonnu vaikka 3 niistä on ollu puhelinpalvelu tyäs. johtunee vissiin siitä, notta suurinosa kaveriporukasta ketä tääläki asuu on lapualaasia niin ylläpirämmä toistemma murtehia.

• noreen hahmo
  • noreen
01.01.2014 19:39 - 01.01.2014 19:40 #140 : noreen
Vastaus käyttäjältä noreen aiheessa Randomi jutusteluketju

Metusalem kirjoitti: Nälkämaan laulu muuten on Suomen kaunein maakuntalaulu. Ainoa syy, jonka takia haluaisin olla kainuulainen. Hoilottelen sitä sitten itsekseni silloin tällöin.

Olen ajatellut ihan samaa. :D Kainuun maakuntalaulu jättää varjoonsa kaikki muut Suomen maakuntalaulut. Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakuntalaulu Kymmenen virran maa ei ole huonoimmasta päästä, muttei läheskään yhtä hieno kuin Kainuun maakuntalaulu. (Kainuu olisi vielä niin lähelläkin, pitäisikö loikata sinne..)

Luonto lie kitsas? Siis kilpaillaan!
Kolkassa synkeän syntymämaan
pirttimme piilköhööt paikoillaan.
Vainojen virmat? Oi vaietkaa!
Rapparit, ryöstäjät? kaijotkaat!
Miekkaa ei tarvis tarmoa vaan
puolesta hengen ja heimon ja maan!

Nälkämaan laulu vetoaa johonkin isänmaalliseen osaan sydämeni syvyyksissä paljon enemmän kuin vaikkapa Maamme-laulu. Kymmenen virran maan olen kuullut ehkä kerran tai kaksi täällä laulettuna enkä taida muistaa kuin kertosäkeen.
Viimeksi muokattu: 01.01.2014 19:40 noreen.

Uusin jäsen: Ruska