-
- Äänikirjat
- Lukusali / Pisania | Eilen 19:31
-
- George R.R. Martin - Tulen ja jään laulu: Kirjauutisia
- Lukusali / Jussi | 06.12.2023 19:13
-
- Arvaa mikä kirja!
- Leikkinurkka / aituriar | 06.12.2023 11:19
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2024
- Lukupiiri / Pisania | 04.12.2023 17:16
-
- Lukuhaaste: Goodreads ATY 2024
- Lukupiiri / HourglassEyes | 04.12.2023 15:19
Randomi jutusteluketju
Randomi jutusteluketju
Soittaminen voi olla raskasta.
Olin jo ehtinyt unohtaa kuinka kipeäksi selkä voi tulla kolmen ja puolen tunnin Sinfonietta treenien jälkeen... Ja Karelia-sarjan alku... Voi Janne olivatko ne kielenvaihdot ihan välttämättomiä?
Mutta hauskaa oli, iso bändi, hauska kapu, upeat biisit ja lähestulkoon kaikki konsan tutut mukana.
Nyt päässä soi koko ohjelmisto yhtenä iloisena mylläkkänä.

Randomi jutusteluketju
Earth Hour! Valot kiinni!

Randomi jutusteluketju
omat valot sammuu päästä ainakin kiitos huimauksen ja matalan verenpaineen
Mulla menee tooosi lujaa. Mä olen kuunnelyt Nylon Beatin Teflon Loven ainakin kolme kertaa tämän päivän aikana. Mulla on kuulokkeet korvissa ja sitten vaan hytkyn tässä tietokoneen edessä bassojen tahtiin.
Näyttää varmana hienolta, mutta minkä minä sille mahdan, että biisi on hyvä?

Tykännyt: Iivari
Randomi jutusteluketju
Lempparipunkkua ja huomenna vapaapäivä. Tekisi mieli kirjoittaa pitkästä aikaa - itse asiassa on tehnyt koko viikon - mutta jotenkin ei vaan saa vanhojen tekstien ympärillä pyörivien ideoiden päästä kiinni niin, että kielenkärjellä pyörivä aavistus konkretisoituisi tekstiksi. (Edit. Niin ja syynä takkuiluun ei siis ole viini, koska ensimmäinen lasillinen edessä.
)

Muokannut 01.04.2014 21:32 pihlajapuu
Mä olen lukenut neljän päivän aivan kauhean ahdistavia ja surullisia kirjoja. Ruta Sepetysin Harmaata valoa (itkin), Janne Tellerin Samantekevää (aivan järkyttävä kirja) ja Laura Lähteenmäen Annastiina (niin surullinen, epäreilu loppu). Silti rakastin niitä kaikkia

Muokannut 22.04.2014 21:51 Celestine
Randomi jutusteluketju
Muistan lukeneeni Harmaata valoa muutama vuosi sitten ja pidin kovasti! Nyt kun asiasta alettiin puhua niin tekisi melkein mieli lukea uudestaan!
Ja surulliset kirjat ovat tunteellisesti jänniä tapauksia. Niitä voi vihata koska kaikki menee niin huonosti mutta samalla niitä rakastaa juuri samasta syystä.

Randomi jutusteluketju
... Kuolin. Harmaata valoa on ihanakamalaloistavaitkettää ja...
Celestine, oletko lukenut Janne Tellerin Yhtään? Jos ahdistuksesta ei ole tullut yliannostusta, suosittelen ehdottomasti.
Hui olkoon. Loistava kirja.

Randomi jutusteluketju
Millä tavalla suhtaudutte ahdistaviin ja maailmankuvaltaan masentaviin elokuviin? Monesti ne ovat kyllä elokuvallisesti hyviä ja pystyn antamaan niille siitä kiitosta, mutta yleensä kuvatun kaltaiset filmit eivät nouse ihan suosikeiksi asti minun tapauksessani. They Shoot Horses, Don't They?, Straw Dogs (1971) ja Tulitikkutehtaan tyttö joitakin mainitakseni.
Yllätyin, kun kaikesta huolimatta huomasin pitäväni Mollbergin Maa on syntisestä laulusta. Ehkä pitäisi muuttaa mieltä, sillä luin juuri Wikipediasta, että minua syvästi riipaissut kohtaus toteutettiin oikeasti eikä sitä lavastettu. Tätä elokuvaa ajatellessa mieleen tulevat A.W. Yrjänän sanat: Sikiöt jäätyvät kohtuihin ja rakkaus elämään kuolee.
Yllätyin, kun kaikesta huolimatta huomasin pitäväni Mollbergin Maa on syntisestä laulusta. Ehkä pitäisi muuttaa mieltä, sillä luin juuri Wikipediasta, että minua syvästi riipaissut kohtaus toteutettiin oikeasti eikä sitä lavastettu. Tätä elokuvaa ajatellessa mieleen tulevat A.W. Yrjänän sanat: Sikiöt jäätyvät kohtuihin ja rakkaus elämään kuolee.
The Big Bad Wolf kirjoitti: Celestine, oletko lukenut Janne Tellerin Yhtään? Jos ahdistuksesta ei ole tullut yliannostusta, suosittelen ehdottomasti.
Hui olkoon. Loistava kirja.
Tuon Samantekevää-kirjan alkuperäinen nimi on Intet eli (Google Kääntäjän mukaan

Varoitus: Spoiler.
ne lapset alkaa kasata sitä merkityksen kasaa, johon päätyy lopulta mitä karmeimpia asioita, mm. sormi ja koiran pää. Lopulta rakennus palaa, kun lapset ovat tappaneet luumupuussa istuneen pojan, jota varten kasa on pykätty?

Ja sitten taas asian vierestä: Mä en voi elää ilman musiikkia.

Kuuntelen tässä just Abbaa, joten heidän biisiään lainaten:
So I say
Thank you for the music, the songs I'm singing
Thanks for all the joy they're bringing
Who can live without it, I ask in all honesty
What would life be?
Without a song or a dance what are we?
So I say thank you for the music
For giving it to me (Benny Andersson&Björn Ulvaeus)
Muokannut 23.04.2014 21:57 Celestine
Randomi jutusteluketju
Aion puuttua keskusteluun! Lainasin tuon Samantekevään joku aika sitten kirjastosta (ja tämän keskustelun innoittamana yritin lukeakin sitä mutten oikein päässyt alkuun, ja nyt luin tuon spoilerin...), ja tänään katselin tuota Yhtääniä (kun aattelin että millainenkohan toinen sen kirjailijan kirjoittama kirja on) niin se tosiaan näytti olevan sama kirja... Hämmentävää.
Randomi jutusteluketju
Sama kirja näkyvät olevan, nyt kun sain aikaiseksi avata googlen ja tarkistaa.
Se vain, miksi nimi on muutettu toiseen (?) painokseen. Yhtään on jotenkin iskevämpi, Samantekevää vähän samantekevää.(Ahahahahahahahah.)

Formaldehyde kirjoitti: Millä tavalla suhtaudutte ahdistaviin ja maailmankuvaltaan masentaviin elokuviin?
Ihan samalla tavalla kuin muihinkin. Tosin olen kasvattanut aika paksun nahkan aiheiden suhteen, joten elokuva saa mennä todella äärimmäisyyksiin aiheuttaaksen surkean ja ahdistuneen olon. Yleensähän nuo ahdistavat ja masentavat elokuvat ovat kuitenkin viihdettä, joten ne eivät mene suoranaisiin äärimmäisyyksiin vaan tekevät ahdistuksesta vain "hauskaa".
Oikeasti pahoista elokuvista kyllä voin "pitää" (enkä tarkoita esim. kaikkia äärimmäiseen henkiseen kidutukseen meneviä kauhusplattereita: ne yleensä eivät ole hyviä, vain ahdistavia), mutta en todellakaan halua katsoa niitä kovin usein uudestaan. Joku todella upea The Road (Tie, Cormac MacCarthyn kirjaan perustuva) ja vieläkin pahemmaksi pistävä yhtä lailla vaikuttava Threads (Kun maailma loppuu -ydinsotadokumenttielokuva) ovat sellaisia pätkiä.
The Road sentään vielä menee tuon "viihteen" puolelle, joten sen voi silloin tällöin kaivaa esiin kun haluaa tunnelmoida.
Mutta Threadsista ymmärtää miksi sitä ei ole nähty ensi-tv-esityksensä jälkeen 80-luvun alussa. Tarkistin pari vuotta sitten uudelleenkatsomalla leffan: En halua nähdä sitä enää uudestaan, ikinä ja koskaan. Mielenterveys ei kestäisi moista.
Randomi jutusteluketju
Hirtehinen mielenkiinto heräsi tota Threadsia kohtaan.
Oiskohan sitä jossain saatavilla? Toisaalta hermot ei kestä tällä hetkellä katsoa edes jotain Evil Deadia, joten ehkä parempi etten tiedä...

Ahdistavat ja masentavat kirjat tai elokuvat eivät ole mitenkään liiallisissa määrin ahdistaneet tai masentaneet minua. Elokuvia nyt en kovin paljoa edes katsele, joten saatan jättää tarkoituksella kenties-ahdistavat katsomatta, jollei huvita ahdistua... Kirjojen sisältö on kokemukseni mukaan monipuolisempaa: elokuva voi olla läpeensä synkästi esitetty, mutta kirjoista sentään löytää yleensä jonkin pienen ns. toivonkipinän, johon voi halutessaan takertua. Tai sitten sellaisia on vain helpompi itse tulkita kirjoihin kuin elokuviin...
Kerran olen nähnyt omasta mielestäni niin ahdistavan ja surullisen teatteriesityksen, että esityksen loputtua oikeasti harmitti, että olin lähtenyt sitä edes katsomaan. Tuntui, että olisin elänyt onnellisemman elämän sitä näkemättä.
(Googlettamalla onnistuin vielä löytämään, kyseessä oli tämä:
Linkki.
Lukion kanssa käytiin tuolloin katsomassa.) Ei ole varmaan mikään juonipaljastus todeta, että henkilöhahmojen elämässä kaikki mahdollinen ja mahdoton meni täysin keturalleen. Kyllä minä jotenkin osaisin suhtautua, jos tarinassa on jonkinlaista realistista ihmiselämän hirveyttä (maailmassa tapahtuu pahoja asioita jne.), mutta kun oli niin selvästi keksimällä keksitty mahdollisimman ahdistavia ja mielestäni epärealistisia ja siis täysin tarpeettoman ahdistavia käänteitä. Kai se sitten oli sitä mustaa huumoria ja asioiden kärjistämistä tms. Vaikutti ehkä vielä sekin, että ennakkoon olin kuvitellut näytelmää komediaksi.. tai siis hauskaksi komediaksi, joten sikälikin oli olo, että siitä reissusta sai vain turhanpäiväistä mielipahaa. Olisi voinut olla tilanne toinen, jos olisin ennakkoon ajatellut, että menenpä nyt ahdistumaan.
Kerran olen nähnyt omasta mielestäni niin ahdistavan ja surullisen teatteriesityksen, että esityksen loputtua oikeasti harmitti, että olin lähtenyt sitä edes katsomaan. Tuntui, että olisin elänyt onnellisemman elämän sitä näkemättä.

Rasimus kirjoitti:
Formaldehyde kirjoitti: Millä tavalla suhtaudutte ahdistaviin ja maailmankuvaltaan masentaviin elokuviin?
Yksi loistavimmista koskaan näkemistäni elokuvista on ehkä myös ahdistavin. David Cronenbergin ohjaama Crash joka kertoo autokolareihin huumaantuneesta ihmisjoukosta. Vaikka elokuva ei nyt pahinta synkistelyä ja epätoivoa olekaan, koin todella ahdistavana sen kuinka ryhmän jäsenet elivät ja hengittivät elämäänsä ainoastaan tämän yhden asian kautta. Asuntojen ja arjen välinpitämätön epätoivo ja pakkomielteisyys. Tavallisen elämän yhdentekevyys, olemassaolo ilman tavoitteita. Se kuinka yksi kammottava asia riittää sisällöksi- muuta ei tarvita.
Randomi jutusteluketju
^Ryhmätyöt on jänniä. Vaikka aikaa olisi kuinka, tulee aina kiire. Vaikka kuinka koittaisi olla ahkera, kaverin kanssa työskentely voi johtaa harhateille. (Ja kuka sitä muutenkaan jaksaa koko ajan kuivaan ryhmätyöhön keskittyä...) Loppujen lopuksi käteen jää muutama hajanainen fakta omasta aiheesta, muiden puheista ei muista yleensä mitään.

Muokannut 23.05.2014 16:47 Kirjaneito
En tähän hätään keksinyt missä aiheesta nyyhkisin, joten laitanpa tänne murheeni jakoon. Tai no, murhe lienee yliampuva ilmaus vaikka asia on mieltäni alkanutkin vaivata. Olen nimittäin kadottanut kirjan ja kirjailijan nimen. Halusin suositella kyseistä teosta ystävälleni aihepiirinsä vuoksi. Kirja kertoo miehestä jonka poika on kadonnut kotipihalta. Tapauksesta epäillään pedofiilia ja isä ei pääse asian yli. Vaimon kanssa tulee avioero, mies alkaa kostaa pedofiileille väkivaltaisesti. Jotenkin mieleeni on jäänyt se, että pojalta oli toinen lapanen tai hanska jäänyt pihaan ja toinen kadonnut lapsen mukana. Tunnistaako kukaan kyseistä kirjaa?