• Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 61 päivää sitten)
    • Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 134 päivää sitten)

Randomi jutusteluketju

09.10.2013 21:46 #41 : Celestine
Vastaus käyttäjältä Celestine aiheessa Randomi jutusteluketju
Jos John Lennon eläisi, hän olisi täyttänyt tänään 73 vuotta.

Imagine all the people living life in peace. You may say I'm a dreamer but I'm not the only one.

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

• Dragonil hahmo
  • Dragonil
09.10.2013 22:07 #42 : Dragonil
Vastaus käyttäjältä Dragonil aiheessa Randomi jutusteluketju

The Big Bad Wolf kirjoitti:
Kouluruoasta ei päässyt eroon. Tänään oli kasviskiusausta. Lukion keittiötädit ovat niin paljon kivempia kuin yläasteen.

...

Vettä tulee kaatamalla. Pimeä parkkihalli on kaunis näky, kun sade ropisee hengenhädässä katulamppujen valokiiloihin. Sataisi jo lunta...

Kieltämättä tuo kyseinen kasviskiusaus pääsi listallani samalle tasolle soijapadan kanssa. Iltapäivän viimeisellä tunnilla huomaa, kuinka 80 sentin pulla, jonka söit välipalalla, on elintärkeä.

Lunta ei tätä menoa nähdä vielä pitkään aikaan. Onhan sateen ropinaa mukava kuunnella ja pimeys on mukavan masentavaa, mutta... Olisi se lumi ihan tervetullutta!

There is no ignorance, there is knowledge.

10.10.2013 10:35 #43 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Randomi jutusteluketju
Mieli tekisi hakea yhtä määräaikaista työpaikkaa, joka muuten vaikuttaa kaikin puolin hyvältä, paitsi että se sijaitsee paikassa joka on n. 60% ruotsinkielinen. En nyt ihan täysi ummikko ole mutta aika tankeroa ruotsini tätänykyää on. Lisäksi huolestuttaa ymmärtäisinkö kaikkea mitä minulle sanotaan (jos on vaikka jokin jännä aksentti puhujalla). Päätöksiä, päätöksiä. Ainahan sitä voi yrittää, mutten usko että tulisin valituksi. Pitääkin taas ruveta seuraamaan Strömsötä.

10.10.2013 10:44 - 10.10.2013 10:45 #44 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Randomi jutusteluketju
Ihmeessä, Pisania, hae! Minä oli täysin ummikko ennen kirjastosivariutta, ja nykyään puhun asiakaspalveluruotsia varsin sujuvasti, vaikka puhuin alle kymmenen tuntia viikossa ruotsia. Sulla on kuitenkin päässäsi niin paljon hiljaista tietoa ruotsista, että se aktivoituu yllättävänkin nopeasti käyttökieleksi, väitän.

Pekka Kejonen
Viimeksi muokattu: 10.10.2013 10:45 Iivari.

10.10.2013 10:53 #45 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Randomi jutusteluketju

Iivari kirjoitti: Ja ellei työpaikka ole Turun saaristossa tai Österbottenin ihan rannikolla, ne suomenruotsalaiset osaa suomea riittävästi, jotta voit kohteliaasti pyytää toistamaan suomeksi, jos jokin yksittäinen asia menee ohi tajunnan.

Kiitos tuesta Iivari, mutta kyseinen paikka on juurikin siellä Turun saaristossa, joten sheet... *huolestunut* :shock:

10.10.2013 10:56 #46 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Randomi jutusteluketju
No sit sun kielikylpysi on vaan nopeampi ja tehokkaampi, yksi iso whuush vaan!

10.10.2013 11:16 #47 : Knox Gargol
Vastaus käyttäjältä Knox Gargol aiheessa Randomi jutusteluketju
Lisäksi loogiset kielet on helppo palauttaa muistiin, vaikka pääsisivät unoohtumaan. Ja saksan ohella ruotsi on yksi loogisimpia. you can do it!

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

10.10.2013 11:54 #48 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Randomi jutusteluketju
Okei, pistetään sitten hakien. Ei varmaan parane olla liian rehellinen kielitaidostaan hakemuksessa. Tai se ei pääse edes harkittavien pinoon haastattelusta nyt puhumattakaan. Kun vielä osaisi kirjoittaa hyvän hakemuksen.

10.10.2013 13:01 #49 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Randomi jutusteluketju
Halusi petrata kielitaitoa kannattaa varmaan mainita hakemuksessa, niin uskovat, että ehkä heikosta lähtötasosta huolimatta otat kielikylvyn tervetulleena haasteena. :wink:

Munkin pitäisi ehkä tehdä jotain tuollaista, harmittaa kun ruotsi on päässyt ruostumaan. Lukiossa se oli vielä ihan hyvä, kun opiskeli aktiivisesti, mutta yliopiston virkamiesruotsi oli enimmäkseen läppä eikä kieltä ole muuten tarvinnut käyttää.

10.10.2013 13:17 #50 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Randomi jutusteluketju

Dyn kirjoitti: Lukiossa se oli vielä ihan hyvä, kun opiskeli aktiivisesti, mutta yliopiston virkamiesruotsi oli enimmäkseen läppä eikä kieltä ole muuten tarvinnut käyttää.

Sama on varmaan aika monella eli kun aktiivisesti opiskeli, kielitaito pysyi ihan hyvällä tasolla (ja todennäköisesti parani koko ajan), mutta kun aktiivisen käytön jättää, niin se taito alkaa ruostua yllättävän nopeasti. Mutta minulle yliopiston ruotsin kurssi oli aikamoinen ruotsin kielitaidon piristysruiske. Eli kuten Iivari sitä tuolla aikasemmin sanoi, niin kielitaito herää eloon varmasti aika nopeasti Pisania. :)

10.10.2013 14:07 - 10.10.2013 14:07 #51 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Randomi jutusteluketju
Meidän virkamiesruotsin kurssimme oli enemmänkin yläasteen kieliopin kertaus... Siellä ei oppinnut sen vertaa uutta, että olisi päässyt kielitaito piristymään. Toki ihan ymmärrettävää, kun monilla se ruotsi on oikeasti iso riippakivi, ja meilläkin niitä 'ruotsia vajaa kandeja' pyörii. Ei onneksi enää 'ruotsia vajaa maistereita', se ei uudessa tutkintosäännössä sentään ole mahdollista. :tongue:

Viimeksi muokattu: 10.10.2013 14:07 Dyn.

10.10.2013 14:14 - 10.10.2013 14:30 #52 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Randomi jutusteluketju

Emelie kirjoitti: kielitaito herää eloon varmasti aika nopeasti

Varmasti. Amkin ammattiruotsin kurssilla olin suorastaan yllättynyt miten "hyvin" sekin kieli vielä taipui, vaikka käytin sitä viimeksi lukiossa 10 vuotta aiemmin. Kielioppi oli silloinkin haasteellista ja on edelleen. Esim. sanajärjestykset ja en- ja ett-sanat menevät iloisesti sekaisin (tai käytän kaikista sanoista en-muotoa, koska en ikinä muista ett-sanoja). Jos minut nyt heitettäisiin palvelemaan asiakkaita ruotsiksi, olisi heillä varmasti naurussa pitelemistä kun yksinkertaisiakin sanoja pitäisi hakea ja joka toinen ääni suustani olisi "ööö".

Muok. Ja epäsäännölliset verbit! Aaargh!

Don't mess with the neon love chicken.
Viimeksi muokattu: 10.10.2013 14:30 Pisania.

10.10.2013 14:16 #53 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Randomi jutusteluketju
Onneksi puhuessa on mahdollista tulla ymmärretyksi, vaikka kielioppi ei olisikaan ihan kohdallaan. :)

10.10.2013 16:56 #54 : Kuurankukka
Vastaus käyttäjältä Kuurankukka aiheessa Randomi jutusteluketju
Kirjoitin viestin, ja sitten foorumi kertoi että olen hirviö. :(
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

My blade to sate.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

11.10.2013 19:13 #56 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Randomi jutusteluketju

Knox Gargol kirjoitti: Minä olin ensin kadetti. Sitten minusta tuli hirviö ja loppujen lopuksi soturi. Miksen voi olla kaikkia noita? Kadettihirviösoturi. Kuulostaa jämptiltä.

Kieltämättä! :wink:

Vaikka syysloma onkin nyt alkanut (Finally! :heart:) , suoritan silti perinteistä koulutyön välttelyä. Filosofian oppimispäiväkirjan palautus on tänään ja meikäläiseltä puuttuu vielä puolet idealismista, Aristoteleen metafysiikka ja koko roskan tarkistus. Ei tätä tietenkään eilen voinut valmiiksi tehdä...

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

12.10.2013 00:47 #57 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Randomi jutusteluketju
Toivottavasti järjestyisi halloweeniksi jotakin menoa. On syyhyttänyt jo jonkin aikaa ajatus Jokeri-cossista, tosin ei sillä kaikista ilmeisimmällä garderobilla. Hahmo alkaa olla jo naurettava klisee (...), mutta kun... jotkut kliseet vaan on kivoja. Nih.

12.10.2013 08:50 #58 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Randomi jutusteluketju

Formaldehyde kirjoitti: Toivottavasti järjestyisi halloweeniksi jotakin menoa.

Uuuuh, totta tosiaan, Halloween on taas tulossa. Se osaa yllättää aina, vaikkei minulla yleensä mitään ihmeellisempiä menoja ole silloin. Paitsi .... nyt siinä ajankohdilla näyttäisi olevan Night Visions (ja on varmaan ollut aikaisemminkin, mutta en ole vaan huomannut). Eli ehkä tänä vuonna teen oikeasti jotakin silloin.

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Vesivelho
12.10.2013 12:01 #59 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa Randomi jutusteluketju
Minä sain kutsun halloweenjuhliin, teemana Havaiji. Lei kaulaan, mutta muuta asua pitää miettiä. Olisi tosi hienoa pukeutua kerrankin huolellisesti valmisteltuun asuun!

12.10.2013 12:14 #60 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Randomi jutusteluketju
Kaislahame ja simpukankuoririntsikat on tietysti ilmiselvä "muu asu". Mutta mistähän moiset löytäisi?

Mustelmann, LordStenhammar
Uusin jäsen: valde määttä