Randomi jutusteluketju

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
24.06.2018 15:01 #661

Minun pitää uusia kirjahyllyt. En halua raahata kirpputorilta mitään jäätävää lastulevykyhäelmää, jonka vuosikymmeniä vanhat pahvilevyt notkuvat jo valmiiksi 70-luvun kirjakerhoharrastajan lyhennetyistä klassikoista. Tällä kertaa ostoslistalla on aivan uusi hylly. se luokin aivan uudenlaisen dilemman. Kirjahyllyjä ei tahdo löytyä - paitsi jos haluaa modernin toisinnon noista kirpputoriväkkyröistä Ikean valkoisena tai mustana.

Toisaalta, en tahdo polttaa tuhansia euroja johonkin Boknäsin puiseen versioon, koska olen pihi kakkapylly ja on sille rahalle perustellumpiakin käyttökohteita kuin kirjansäilytysteline. Toisin sanoen olen siis pulassa ja päädyn varmaan lopulta kyhäämään itse jonkinlaisen järkytyksen, josta en pääse eroon seuraavan 20-vuoteen.

Veikkaan, etten tällä foorumilla ole yksin kirjahyllyproblemojen kanssa, edes "maltillisten" kirjallisuusharrastajien osastolla? Tämä on nimittäin aina yhtä haastavaa, vaikka pyrin pitämään kotikirjaston kokoa järjellisinä ja keskityn tiettyihin painoksiin, erikoisuuksiin ja kirjailijoihin. Toinen harrastukseni kun sattuu olemaan maalaaminen ja taulut vievät yhtä lailla hyvän määrän seinätilaa, jota on 50 neliössä rajatusti.

Ars Longa Vita Brevis

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
24.06.2018 21:09 #662

Morgan kirjoitti: Kirjahyllyjä ei tahdo löytyä - paitsi jos haluaa modernin toisinnon noista kirpputoriväkkyröistä Ikean valkoisena tai mustana.

Ikean hyllylevyt ovat minusta yllättävänkin paksuja ja kestävänoloisia, ainakin verrattuna niihin lastulevyilmestyksiin, joita minullakin on aikaisemmin ollut. Tämänhetkisellä käytöllä olen hyvinkin tyytyväinen. En ole kyllä vielä koettanut kasata yhdelle hyllylle kovin paksua ja raskasta kirjapinoa.

Boknäs olisi tosiaan unelma, mutta ei onnistu tällä menolla tässä elämässä. Sen ja Ikean lisäksi mieleen ei kuitenkaan tule muita mieleen sellaisia kirjahyllyjä, jotka täyttäisivät toisen tärkeän kriteerin eli sen, että niitä on myöhemmin mahdollisuus täydentää täsmälleen samanlaisilla osasilla eikä päätyä iskemään yhteen kymmentä erilaista hyllysorttia. Mahtaako sellaisia sarjoja olla muita (ellei siis teetä tilaustyönä puusepällä)?

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
24.06.2018 21:41 #663

Yksi hyvä vaihtoehto on itse tekemisen ja ostamisen välimuoto.

Olen tuunannut monia vanhoja lastulevyhyllyköitä ihan käyttökelpoisiksi vaihtamalla alkuperäisten notkuvien hyllylevyjen tilalle rautakaupasta hankittuja tai kansanopiston puutyökursseilla itse kyhättyjä liimapuulevyjä. Kierrätyskeskuksista ja facebookin roskalavaryhmistä voi saada puoli-ilmaiseksi vaikka minkälaisia vanhoja hyllyköitä, jotka voi tarvittaessa jopa purkaa ja tehdä levyistä uudenlaisia vähän käyttökelpoisempia hyllymalleja.

Esimerkiksi jos ikkunan ja lähimmän sivuseinän väliin jäävä pinta-ala on semmoinen että tilaan mahtuu ainoastaan yksi normaalikokoinen kirjahylly ja noin 30-40 cm tyhjää tilaa, niin senkin tilan voi käyttää paljon "taloudellisemmin" kun tekee uuden juuri raon täyttävän kirjahyllyn.
Jos rako on vaikka huoneen nurkan puolella niin voi säästää vieläkin enemmän tilaa, kun sen kapean hyllyn laidat tekee 6-8 mm vanerista ja käyttää normaalipaksuista hyllylevyä pelkkiin poikkilautoihin. Siinähän on kuitenkin seinä tukemassa toiselta puolelta ja se aikaisempi tavallinen kirjahylly vastapuolelta, joten lisähyllykössä ei tarvitse olla tukeva rakenne kuin vain pelkässä pystysuunnassa.

Minulla on usein ongelmia kirjakokoelman säilytyksen suhteen, joten yritän ottaa kaikki mahdolliset seinäpinnat käyttöön. Olen asentanut tukevat liimapuulevyt esimerkiksi jo muutaman ovenkin yläpuolelle, jotta myös katonrajan sai tarkemmin hyödynnettyä.
Säilytän niissä paikoissa kuitenkin vain semmoisia teoksia mihin ei tarvitse koskea kovin usein, koska niihin yltääkin vain keittiöjakkaran avulla.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
27.06.2018 21:10 #664

myöhemmin mahdollisuus täydentää täsmälleen samanlaisilla osasilla

No juurikin tämä on toivelistallani korkealla prioriteetilla. Asun kuitenkin kohtalaisen pienessä asunnossa ja toivoisi huonekaluilta edes jonkinlaista harmonisuutta, ettei tämä ihan loukolta tuntuisi. En aio kuitenkaan kirjahyllysyyn takia muuttaa hirveästi isompaan lähiaikoina :D

FreakyMikeltä hyviä ideoita. Yksi syy, miksi hankkiudun nykyisistä ratkaisuistani eroon on, että käytännössä jokaisessa varsinaiseksi kirjahyllyksi tarkoitetussa uudemmassa hökötyksessä on yksi hyllyrivi enemmän. Nykyisessä järjestelmässä on korkeutta n. 170 cm ja keskellä tilaa televisiolle, jota en oikeastaan tarvitse.

Noita välihyllyjä voisi tosiaan paskarrella itsekin jollain syksyisellä puutyökurssilla sillä niitähän riittää. Olen myös harkinnut jonkinlaista sängynpäätyä, johon voisin yhdistää kirjahyllytilaa ja lukuvalot. En tosin ole päättänyt, uskallanko nukkua sellaisen kanssa. Toinen vaihtoehto olisi yhdistää yöpöytiin kirjahyllytilaa. Täytyy katsoa, mitä saan aikaan.

Ars Longa Vita Brevis

27.06.2018 23:41 #665

Itselläni ratkaisu on ollut semmoinen perinteinen Lundia-hylly, vaikka se on aika ankea verrattuna yhtenäiseen kirjahyllyyn. Tietysti itsekin haikailen "kunnollisen" hyllyn perään, sellaisen kokopuisen, mutta ne maksavat aika lailla (juuri nytkin katselen samassa huoneessa olevaa vanhaa kokopuista suht yksinkertaista kirjahyllyä jossa ei ole ns mitään hienoa, mutta tuollaisiakaan ei enää varmaan löydy kuin korkeintaan käytettynä - jos ei siis tee itse). Lundiakaan ei ole mitenkään halpa, mutta tehtaanmyymälästä voi tsäkällä saada 2-laatua tai löytää käytettyjä Lundioita. Se on myös muokattava ja siihen saa tarvittaessa lisää osia joiden aikakaudella ei käsittääkseni ole niin paljoa väliä, ja veikkaisin että hyllyt saa itse siveltyä jollain värillisellä puunsuojalla tms jos väri ei miellytä. Hylly pitäisi kai laittaa oikeaoppisesti seinään kiinni, mutta on pysynyt pystyssä toistaiseksi...

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
07.10.2018 23:42 #666

HBO Nordic ja OBH Nordica aiheuttavat minussa huvitusta. Olihan se nyt niin, että ensimmäinen on striimauspalvelu ja toinen kodinkonemerkki?

Toinen samansukuinen huvitus liittyy nimeen Kreator. Toisille se tarkoittaa voimatyökaluja, toisille voimariffejä.

I'm just a normal everyday pervert.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Ageha
Ageha vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
02.12.2018 13:39 #667

Ihan kauhea stressi. Hyi kamala. Vaikka mulla on nyt yli puolet vähemmän kursseja kuin viime jaksossa, tuntuu pelkkä ajatus koulutehtävistä uuvuttavalta. Onneksi on kavereita, joiden kanssa kokoontua yhteen puurtamaan epätoivoisesti... :smile: Ja joulukin stressaa, oon seuraavan kerran stressitön joskus vuoden lopun tienoilla, ja sit tammikuussa alkaakin taas uusi jakso, josta stressata.... ja siitä on näillä näkymin tulossa melko raskas. :P Toki voisin tässä taas muistuttaa itseäni, etten missään tavoiteajoissa ollut koskaan aikeissakaan valmistua, ja ottaa rauhassa.

Mutta oikeastaan olen ihan onnellinen, että marraskuu on taittunut nyt joulukuuksi. :smile: Mulla on lähes joka viikonlopulle yhtä (ja jouluviikonloppua) lukuunottamatta tiedossa pikkujoulut, mukaanlukien joulunjälkeinen viikonlopun. ♥ Tykkään pikkujouluista (etenkin kun en koskaa järkkää niitä itse :tongue: ), on kiva kun niiden ansiosta tulee nähtyä ihmisiä, joita muuten näkee nykyään harvemmin, ja toisaalta monet kaveriporukat joita muutenkin näkee saattavat kokoontua yhteen isommalla porukalla kuin mitä saisi koottua minään muuna vuodenaikana.

PS. Tulin tänne tänä aamuna ihan kikseissä katsomaan Rising-joulukalenteria vain huomatakseni ettei sitä ollut. :sad:

Kerran sammuvat kaikki tähdet,
mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.

02.12.2018 15:14 #668

Itse heräsin vasta tänään kunnolla siihen, että joulukuu on alkanut. Pitää alkaa miettiä pakollisia lahjahankintoja hyvissä ajoin, ettei tule (taas) hirveä kiire... Ja pistää joulukortit postiin. Mitään hirveän isoja listoja minulla ei ole, mutta jostain syystä yleensä onnistun näiden muutamankin kanssa aiheuttamaan itselleni kiireen.

Pikkujouluja ei ole tiedossa kuten ei aiempinakaan vuosina, mutta toisaalta se on hyväkin. Minnekään yleisiin pikkujouluihinkaan en ajatellut hakeutua, mutta parin kaverin kanssa voi olla pieni reissu ennen joulua, eli se on kai tavallaan vähän kuin pikkujoulu.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
03.12.2018 19:24 #669

Saakohan enää mistään pikaruokapaikoista nykyään tavallista Spritea? Ainakaan Hesburgerissa, Burger Kingissä ja Ruissalon kylpylässä hanajuomavaihtoehtoihin ei kuulunut kuin zeroa. Kokiksesta ja Fantasta oli kaikissa sekä sokeriton että sokerillinen versio, mutta spraitista ei. Möh. En tykkää sokerittomista, ne maistuu pahalle ja pistää mahan ruplattamaan.

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Teemu Sormunen
Vintiö
Teemu Sormunen vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
04.12.2018 08:52 #670

Agahe: Saman kuvion huomannut, että ennen joulua kauhea kiire, töitä pukkaa ovista ja ikkunoista, mutta sitten jouluviikolla helpottaa.
Pari viikkoa kun kestät, niin eiköhän se siitä!!! Hyvä että teillä on noita pikkujouluja vastapainoksi kovalle työlle (opiskelukin käy työstä, pidempiä päiviä opiskelijat tekee kun perus duunarit).

Pistänyt tuon saman merkille, perus kokkolaa tai spraittia ei tunnu saavan mistään... Sitä korviketta pysty juomaan... Täytyy vain alkaa äänestämään jaloillaan, jos ensimmäisenä aina kysyisi tarjoilijalta onko ko. tuotteita ja jos ei niin painelee seuraavaan. Mitä useampi tuonkin sitten tekee, niin eiköhän ala taas löytyä valikoimasta :)

Author: FAOL

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
04.12.2018 09:19 #671

Teemu Sormunen kirjoitti: Hyvä että teillä on noita pikkujouluja vastapainoksi kovalle työlle (opiskelukin käy työstä, pidempiä päiviä opiskelijat tekee kun perus duunarit)

Minä olen vanhemmiten alkanut ajatella päinvastoin. Ei vaan enää jaksa illanristiäisiä. Viime vuosina on mennyt pikkujouluihin ihan vain syömään, sosialisoimaan hetken ja sitten kotiin. Jatkot eivät tule enää kuuloonkaan. Viime pikkujoulujen jälkeen kävi mielessä, että pitäisi alkaa laittamaan ruoka-aine vaatimuksiinkin alkoholittomat juomat ettei seuraava päivä mene väsymyksestä usvassa, sillä yöunet on nykyään jo parinkin iltakaljatuopin jälkeen menetetty.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

08.12.2018 19:25 #672

Jotenkin Oodin myötä on tullut olo, että Suomikin on siirtynyt aikaan, jolloin kirjastot ovat enemmän hengaamista kuin kirjoja varten, mutta se mielikuva voi olla täysin väärä. Enhän ole itse käynyt vielä Oodissa... Se ei kirjastonsa puolesta kuitenkaan vaikuta yhtä isolta kuin olisin toivonut, kun keskustakirjastosta on kuitenkin kyse.

Ihmiset kyllä lukevat koko ajan vähemmän, sitä ei kai käy kiistäminen. Vaan eivätpä kaikki ole koskaan jaksaneet lukea kirjoja, saati osanneet. Tosin omana aikanani oikeiden kirjojen lukeminen oli jonkinlainen saavutus, joka oli tavoittelemisen arvoinen taito - ainakin joissain porukoissa. Kirjastoissakin itselle oli tärkeintä se että niissä oli paljon kirjoja ja kodikkaita soppia.

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
10.12.2018 20:50 #673

kyty kirjoitti: Jostain syystä tämä oli masentava artikkeli, vaikka onhan tuossa kirjastossa kirjojakin: https://yle.fi/uutiset/3-10426161

Kirjastot joutuvat nykyään kai entisaikoja enemmän kilpailemaan ihmisten huomiosta ja vapaa-ajasta, kun on kaikenlaista muutakin viihdykettä, johon voisi aikaansa käyttää. Olen tyytyväinen, jos ihmisiä kuitenkin saadaan houkutelluksi kirjastoon, vaikka sitten edes selfieitä napsimaan. Ehkä siitä kirjamäärän näkemisestä jollekin jokin ajatus ja kiinnostus herää, että on olemassa paljon kirjallisuutta ja lukemista arvostetaan.

(Voin kuvitella jonkun menneiden aikojen ihmisen närkästyksen, jos lähikirjastoon on auennut lehtilukusali. Mitä lienee, päivälehtien sarjakuvasivua siellä nuoriso lueskelee... :lol: )

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
10.12.2018 22:30 #674

Kun näin tuota Oodia uutisissa, niin eka ajatus oli että siellähän on sellanen tunnelmavalaistus ettei siellä näe mitään lukea tai hyllyjä selata.

Toinen ajatus, joka tuli mieleen kytyn tekstiä lukiessa, että niin vanhojen instituutioiden tehtävät muuttuvat: Kohta palomiesten homma on varmaan polttaa tavaraa.

Mutta näin kolmantena ajatuksena on se, että internet on tehnyt kirjastoista yhä vain tarpeettomampia. Lapsuuden kirjastojen tärkein tehtävä minulle oli tiedon tarjonta. Nyt, kiitos internetin, saan paljon kattavampaa ja ajantasaisempaa tietoa helpommalla haulla (kunhan vain osaan arvioida sen luotettavuutta, taito jota ei tarvinnut juuri lainkaan ennen nettiä). Jos vain olisi toivoa, että sitä korkeatasoista viihdekirjallisuuttakin lukisi porukka entiseen tapaan netistä, niin voisin sietääkin fyysisten kirjastojen katoamisen vanhentuneina ja tarpeettomina.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 10.12.2018 23:04 : Rasimus.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
16.12.2018 22:39 #675

Tajusin että minun on ehkä pakko ottaa ensi vuonna osaa taas johonkin lukuhaasteeseen, koska en lue enää ollenkaan kirjoja. Laskeskelin lukeneeni tänä vuonna neljä kirjaa. Ja nekin kaikki lokakuun alun jälkeen, jolloin huomasin etten ole lukenut yhtään kirjaa vuoden 2018 aikana. Hetken mietin että olisiko pitänyt pitää kokonaan kirjaton vuosi, mutta vastaan tuli jokin mieleenkiintoinen opus, jonka sitten lukaisin omien odotusteni vastaisesti.

Tällainen ulkoinen motivaattori voisi toimia lukemisessa, koska selvästi sisäinen motivaatio on kadonnut johonkin töiden, älypuhelimen ja Netflixin pyörteisiin.

Always follow your doubts.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Adolfina Romanov

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
17.12.2018 00:11 #676

Tsemppiä, Skie, kyllä lukumotivaatio lopulta löytyy! Vaikka siihen menisikin aikaa.

Minä olen tässä kesän jälkeen lukenut enemmän kirjoja kuin vuosiin ja ollut tyytyväinen. Olisi pitänyt tehdä gradua, mutta en kadu ihan hirveästi sitä, etten tehnyt. Pari edeltävää lukuvuotta on ollut aivan hirvittävän kiireistä ja stressaavaa aikaa, sekä opiskelullisesti että "vapaa-ajan" projektien vuoksi: olin yksi tämän vuoden Finnconin pääjärjestäjistä, ja kaikensorttiset yhdistyshommatkin ovat vaatineet melkoisen työpanoksen. Suurin osa alkusyksyä meni ainakin tästä toipumiseen, joten en laske varsinaisesti vetäneeni lonkkaa vielä kovin pitkään. Luovun nyt vuodenvaihteessa yhdistyksen puheenjohtajuudesta, joten keväälle ei jää oikeastaan muita velvollisuuksia kuin opiskeluiden loppuun saattaminen (sekä Nova-kirjoituskilpailun sihteeröinti, mutta se nyt vie aikaa vain silloin tällöin).

Joulunajan missiona on kehittää uusi sisäinen motivointistrategia, jotta saan itseni kesään mennessä yliopistosta ulos. Sitten voisi ryhtyä hakemaan töitä ja lukea samalla taas vähän kirjoja.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 17.12.2018 00:14 : Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Skie, Adolfina Romanov

Adolfina Romanov
Adolfina Romanov vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
18.12.2018 16:28 #677

Miten helpottavaa kuulla etten ole ainoa.

Minäkään en ole oikein saanut luettua mitään kesäloman alettua. Alku oli täynnä menoja (miten näin patalaiska ihminen kuin minä voin olla näin kiireinen?) ja sitten kun olisi ollut aikaa ja tietynlaista motivaatiota niin kappas: olen hukannut lukutaitoni. Niin, en tiedä miksi mutta enää en pysty keskittymään lukemaani ollenkaan. Luen samaa virkettä monta kertaa eikä mitään käsitystä siitä, mistä edellä on kerrottu. Tämä johtaa siihen että luovutan melkein heti. Ennen luin kirjoja viikossa, nyt menee kuukausia. Lisäksi aloittelen koko ajan uusia kirjoja edellisten ollessa pahasti kesken.

Onnekseni voin sanoa huomanneeni pari päivää sitten, että asia saattaa kääntyä nyt toiseen suuntaan. Sain juuri nimittäin luettua yhden kirjan loppuun. Hyvä on: sangen ohuen ja suurifonttisen kirjan, mutta silti se tuntui suurenmoiselta saavutukselta. Alan lomalla "kotiuttamaan" itseäni muilla pienikokoisilla romaaneilla (eilen lähti Haanpään Noitaympyrä).

Ehkä vielä koittaa se päivä kun taas voin tarttua tiiliskiveen...

Viimeksi muokattu: 18.12.2018 16:30 : Adolfina Romanov.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
26.12.2018 16:25 #678

Onpa täällä hiljaista. Muutama viesti kuukaudessa.

Jatkan kesäkuista keskustelua kirjahyllyistä: joku oli jättänyt roskakatokseen (jota ei ole tarkoitettu kierrätyspisteeksi eikä huonekaluille) Ikean irrallisia hyllyjä, ilman kiinnitysosia. Keräsin ne talteen ja yritin koota hyllyksi, pelkkiä puutappeja käyttämällä. Useita levyjä jäi yli, en millään saanut järkeiltyä niitä samaan hyllykköön, ja yhteen väliin piti ensin itse porata reiät - ja sitä ennen korjata porakone. Lopputulos huoneenjakaja, jossa kahdenpuolen dvd-levyjä, ensi kertaa koko kokoelma samassa paikassa. Toimii hyvin, kun ei ole lapsia, kissoja tai maanjäristyksiä. Jos olisi, pitäisi varmaan pultata seinään.

Adolfina Romanov
Adolfina Romanov vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
28.12.2018 23:17 #679

Heh, onpa tämä meikäläisenkin kammio saanut jouluhävityksenkauhistukse... eikun siis joulusiivouksen yhteydessä uuden ilmeen. Lipasto ja yöpöytä lähti, tilalle tuli törkyisen iso avohyllykkö. Ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen ei tarvitse kirjoja järjestellessä miettiä järjestystä massan mukaan vaan saa ns. loogisen järjestyksen! Ja tietenkin se helkkarinmoinen etu, että nyt saan pidettyä koko suuren Aleksis Kivi -kirjakokoelmani esillä kivasti. Pidän hyllyssä nyt niiden lisäksi ns. hienoimpia kirjojani sekä yhdellä hyllyllä niitä joita luen juuri nyt. Ja muutakin tavaraa siihen mahtuu, pölyjen pyhkiminen helpottuu jne. jne... kyllä tuo avohyllykkö on vain niin kätevä!

Tosin se miinus hommassa vain, että vaikka sisältö näyttää hyvältä, hyllykkö itsessään ei ole niin omaan makuun. Voiskohan tuota maalata...?

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
29.12.2018 19:57 #680

kyty kirjoitti: Se ei kirjastonsa puolesta kuitenkaan vaikuta yhtä isolta kuin olisin toivonut, kun keskustakirjastosta on kuitenkin kyse.

Toisaalta pääkaupunkiseudulla varausjärjestelmä toimiin niin kätevästi ja nopeastikin, ettei mielestäni yksittäisessä kirjastossa tarvitsekaan olla aivan ylivertaisen suurta kokoelmaa

Kävin Oodissa pari viikkoa sitten. Se oli ihan ok. Sillä selfie-kulmalla ja koko nokalla en tosin näe muuta funktiota kuin näyttävyys. Vaikka Oodi ei nyt mitenkään vastaa minun esteettisiä ihanteitani, olen tosi iloinen siitä, että Suomen 100-julhavuoden päähanke oli nimenomaan kirjasto eikä mikään digipöhinäkeskus. Olisihan voinut olla niinkin, ettei koko keskustakirjastossa ole yhtäkään kirjaa.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

NoctilucA
Uusin jäsen: Susa Leppänen