Randomi jutusteluketju

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
24.06.2018 15:01 #661

Minun pitää uusia kirjahyllyt. En halua raahata kirpputorilta mitään jäätävää lastulevykyhäelmää, jonka vuosikymmeniä vanhat pahvilevyt notkuvat jo valmiiksi 70-luvun kirjakerhoharrastajan lyhennetyistä klassikoista. Tällä kertaa ostoslistalla on aivan uusi hylly. se luokin aivan uudenlaisen dilemman. Kirjahyllyjä ei tahdo löytyä - paitsi jos haluaa modernin toisinnon noista kirpputoriväkkyröistä Ikean valkoisena tai mustana.

Toisaalta, en tahdo polttaa tuhansia euroja johonkin Boknäsin puiseen versioon, koska olen pihi kakkapylly ja on sille rahalle perustellumpiakin käyttökohteita kuin kirjansäilytysteline. Toisin sanoen olen siis pulassa ja päädyn varmaan lopulta kyhäämään itse jonkinlaisen järkytyksen, josta en pääse eroon seuraavan 20-vuoteen.

Veikkaan, etten tällä foorumilla ole yksin kirjahyllyproblemojen kanssa, edes "maltillisten" kirjallisuusharrastajien osastolla? Tämä on nimittäin aina yhtä haastavaa, vaikka pyrin pitämään kotikirjaston kokoa järjellisinä ja keskityn tiettyihin painoksiin, erikoisuuksiin ja kirjailijoihin. Toinen harrastukseni kun sattuu olemaan maalaaminen ja taulut vievät yhtä lailla hyvän määrän seinätilaa, jota on 50 neliössä rajatusti.

Ars Longa Vita Brevis

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
24.06.2018 21:09 #662

Morgan kirjoitti: Kirjahyllyjä ei tahdo löytyä - paitsi jos haluaa modernin toisinnon noista kirpputoriväkkyröistä Ikean valkoisena tai mustana.

Ikean hyllylevyt ovat minusta yllättävänkin paksuja ja kestävänoloisia, ainakin verrattuna niihin lastulevyilmestyksiin, joita minullakin on aikaisemmin ollut. Tämänhetkisellä käytöllä olen hyvinkin tyytyväinen. En ole kyllä vielä koettanut kasata yhdelle hyllylle kovin paksua ja raskasta kirjapinoa.

Boknäs olisi tosiaan unelma, mutta ei onnistu tällä menolla tässä elämässä. Sen ja Ikean lisäksi mieleen ei kuitenkaan tule muita mieleen sellaisia kirjahyllyjä, jotka täyttäisivät toisen tärkeän kriteerin eli sen, että niitä on myöhemmin mahdollisuus täydentää täsmälleen samanlaisilla osasilla eikä päätyä iskemään yhteen kymmentä erilaista hyllysorttia. Mahtaako sellaisia sarjoja olla muita (ellei siis teetä tilaustyönä puusepällä)?

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

FreakyMike
FreakyMike vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
24.06.2018 21:41 #663

Yksi hyvä vaihtoehto on itse tekemisen ja ostamisen välimuoto.

Olen tuunannut monia vanhoja lastulevyhyllyköitä ihan käyttökelpoisiksi vaihtamalla alkuperäisten notkuvien hyllylevyjen tilalle rautakaupasta hankittuja tai kansanopiston puutyökursseilla itse kyhättyjä liimapuulevyjä. Kierrätyskeskuksista ja facebookin roskalavaryhmistä voi saada puoli-ilmaiseksi vaikka minkälaisia vanhoja hyllyköitä, jotka voi tarvittaessa jopa purkaa ja tehdä levyistä uudenlaisia vähän käyttökelpoisempia hyllymalleja.

Esimerkiksi jos ikkunan ja lähimmän sivuseinän väliin jäävä pinta-ala on semmoinen että tilaan mahtuu ainoastaan yksi normaalikokoinen kirjahylly ja noin 30-40 cm tyhjää tilaa, niin senkin tilan voi käyttää paljon "taloudellisemmin" kun tekee uuden juuri raon täyttävän kirjahyllyn.
Jos rako on vaikka huoneen nurkan puolella niin voi säästää vieläkin enemmän tilaa, kun sen kapean hyllyn laidat tekee 6-8 mm vanerista ja käyttää normaalipaksuista hyllylevyä pelkkiin poikkilautoihin. Siinähän on kuitenkin seinä tukemassa toiselta puolelta ja se aikaisempi tavallinen kirjahylly vastapuolelta, joten lisähyllykössä ei tarvitse olla tukeva rakenne kuin vain pelkässä pystysuunnassa.

Minulla on usein ongelmia kirjakokoelman säilytyksen suhteen, joten yritän ottaa kaikki mahdolliset seinäpinnat käyttöön. Olen asentanut tukevat liimapuulevyt esimerkiksi jo muutaman ovenkin yläpuolelle, jotta myös katonrajan sai tarkemmin hyödynnettyä.
Säilytän niissä paikoissa kuitenkin vain semmoisia teoksia mihin ei tarvitse koskea kovin usein, koska niihin yltääkin vain keittiöjakkaran avulla.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
27.06.2018 21:10 #664

myöhemmin mahdollisuus täydentää täsmälleen samanlaisilla osasilla

No juurikin tämä on toivelistallani korkealla prioriteetilla. Asun kuitenkin kohtalaisen pienessä asunnossa ja toivoisi huonekaluilta edes jonkinlaista harmonisuutta, ettei tämä ihan loukolta tuntuisi. En aio kuitenkaan kirjahyllysyyn takia muuttaa hirveästi isompaan lähiaikoina :D

FreakyMikeltä hyviä ideoita. Yksi syy, miksi hankkiudun nykyisistä ratkaisuistani eroon on, että käytännössä jokaisessa varsinaiseksi kirjahyllyksi tarkoitetussa uudemmassa hökötyksessä on yksi hyllyrivi enemmän. Nykyisessä järjestelmässä on korkeutta n. 170 cm ja keskellä tilaa televisiolle, jota en oikeastaan tarvitse.

Noita välihyllyjä voisi tosiaan paskarrella itsekin jollain syksyisellä puutyökurssilla sillä niitähän riittää. Olen myös harkinnut jonkinlaista sängynpäätyä, johon voisin yhdistää kirjahyllytilaa ja lukuvalot. En tosin ole päättänyt, uskallanko nukkua sellaisen kanssa. Toinen vaihtoehto olisi yhdistää yöpöytiin kirjahyllytilaa. Täytyy katsoa, mitä saan aikaan.

Ars Longa Vita Brevis

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
27.06.2018 23:41 #665

Itselläni ratkaisu on ollut semmoinen perinteinen Lundia-hylly, vaikka se on aika ankea verrattuna yhtenäiseen kirjahyllyyn. Tietysti itsekin haikailen "kunnollisen" hyllyn perään, sellaisen kokopuisen, mutta ne maksavat aika lailla (juuri nytkin katselen samassa huoneessa olevaa vanhaa kokopuista suht yksinkertaista kirjahyllyä jossa ei ole ns mitään hienoa, mutta tuollaisiakaan ei enää varmaan löydy kuin korkeintaan käytettynä - jos ei siis tee itse). Lundiakaan ei ole mitenkään halpa, mutta tehtaanmyymälästä voi tsäkällä saada 2-laatua tai löytää käytettyjä Lundioita. Se on myös muokattava ja siihen saa tarvittaessa lisää osia joiden aikakaudella ei käsittääkseni ole niin paljoa väliä, ja veikkaisin että hyllyt saa itse siveltyä jollain värillisellä puunsuojalla tms jos väri ei miellytä. Hylly pitäisi kai laittaa oikeaoppisesti seinään kiinni, mutta on pysynyt pystyssä toistaiseksi...

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Randomi jutusteluketju
07.10.2018 23:42 #666

HBO Nordic ja OBH Nordica aiheuttavat minussa huvitusta. Olihan se nyt niin, että ensimmäinen on striimauspalvelu ja toinen kodinkonemerkki?

Toinen samansukuinen huvitus liittyy nimeen Kreator. Toisille se tarkoittaa voimatyökaluja, toisille voimariffejä.

I'm just a normal everyday pervert.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha