• kyty

10.12.2023 15:20 #701 :: kyty
Randomi jutusteluketju
En tiedä tulevatko foorumit takaisin vai eivät, mutta voi olla että niiden tärkeys korostuu muuallakin kuin Redditissä sitä myötä kun botit ja algoritmit pilaavat muut sosiaalisen median kanavat. Itsekin olen huomannut käyttäväni somea entistä vähemmän: sitä kautta ei pidä yhteyttä tuttuihin eikä voi pahemmin verkostoituakaan, joka paikassa riidellään ja paikat täyttyvät epäilyttävistä kommenteista joita selvästi kirjoittavat joko robotit tai trollit, ja algoritmit piilottavat materiaalia ja näyttävät minulle yhä pienenevän kehän suosituksia sen perusteella että olen joskus pysähtynyt nanosekuntiksi jonkun videon kohdalle, tai sitten näen mainoksia ja suosituksia sen sijaan että näkisin seuraamieni tahojen päivityksiä. Uusiin mielenkiinnonkohteisiin on yhä vaikeampi törmätä edes hakemalla, koska algoritmit personoivat kaiken sisällön vaikka en haluaisi, ja näyttävät sitten pääosin sisältöä mitä en etsi.

Toki foorumit ovat vain yhtä toimivia kuin moderointi ja käyttäjät, ja ehkä aika kultaa muistot. Mutta vaikka riitoja ja trolleja oli (paljon) niin mikään ulkoinen taho ei määritellyt mitä sisältöä näkee jos ketjuja ei muuten tarvinnut poistaa, ja foorumeilla pyörivät olivat pääosin ihmisiä.
Tykännyt: Ageha

• sansa hahmo
  • sansa
    Teknikko

10.12.2023 22:49 #702 :: sansa
Jatkoa foorumi-keskusteluun!

​​​​​​Muutama tovi sitten tuli mieleen kurkata, onko Risingshadow vielä olemassa, ja ilahduin kun vielä löysin tänne. Olin poissa saitilta sellaisen 15 vuotta. Mietin juuri tätä, miksi käyttö silloin loppui? Ja tulin siihen tulokseen, että (silloin uudet) some-kanavat Facebook ja instagram tulivat väliin. Aika ei riitä kaikkeen.

Nyt huomasin kaipaavani takaisin. Ehkä koska on hauska seurailla samanhenkisten ihmisten kirjoituksia. Ehkä koska on mukava tuntea olevansa osa kirjallisuudesta kiinnostunutta porukkaa. Ehkä nostalgia.

Yhtenä isona plussana nostan tähän, että täällä ei pomppaa esiin mainoksia tai muutakaan sisältöä, mitä en haluaisi nähdä :) voi paremmin hallita, mitä näkee.

Myös tämä "epävisuaalisuus" on kaikessa vanhanaikaisuudessaan vaihtelua ja luksusta :)
Tykännyt: Iivari, Aulis

• Ageha hahmo
  • Ageha

08.04.2024 15:50 #703 :: Ageha
Randomi jutusteluketju
Vohoi juku. Kevät tulee, sen mukana kevätallergiat. Pakko sanoa, että on tämä silti ehdoton lempparivuodenaikani. Lisääntyvä valo, linnunlaulu ja joskus pilkahtava sininen taivas tekevät kaikki terää mielenterveydelleni.

Muissa uutisissa, onnistuin noin viikko sitten juhlissa väsyneenä vääntämään sormuksen liian suureen sormeen, ja nyt se on sitten somasti killunut jumissa reilun viikon ajan oikean käden nimettömässä (yleensä sijaitsee pikkurillissä...) ja joudun tässä nyt miettimään, kuinka kauan voi vaan odotella ja kattella ja kokeilla josko NYT vihdoin toimis ne samat kotijipot jotka ei tähän asti on toimineet, vai joko sitä on nöyrryttävä ja mentävä kultasepälle leikkaamaan koru katki että saisi sormen vihdoin vapaaksi. Hiukan hirvittää hinta, mutta toisaalta käsittääkseni siinä samalla voisi maksaa myös sormuksen korjaamisesta ja ennen kaikkea suurentamisesta. On siis vähän liian löysä pienimpään sormeen mutta liian tiukka isompiin (kuten tuli todistettua)... Onneksi mitään vaaratilanteita jumi ei ole aiheuttanut, sormus pyörii kyllä ja jopa liikkuu hiukan ylös ja alas, mutta ei kerta kaikkiaan irtoa.
Tykännyt: Aulis

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

08.04.2024 20:38 #704 :: Hiistu
Randomi jutusteluketju
^ Googlasin huvikseni, millaisia jippoja on. Lahjanarun kanssa kieputtaminen näytti hauskalta. Toivottavasti sormi vapautuu!

Kevät ilahduttaa täälläkin. Jouduin tänään käymään toisella paikkakunnalla, jossa oli vielä paljon talvisempaa, vaikkei ole kuin n. 50 kilometriä pohjoisempana. Kyllä oli mukava ajella takaisin tänne kotileveyksien kevääseen.   Eilen lenkillä näkyi punarinta (joka vähän minulle laulelikin, kun kyllin kauan odotin) ja kaksi isokoskelopariskuntaa (joiden poikasia toivon näkeväni taas kesällä, ovat niin söpöjä palleroita). Jotain ilahduttavan vihreitä vesikasvinpiippoja puski pinnalle. Hämmentää myös, miten voi iltaisin olla näin valoisaa, ei talven jäljiltä enää muistakaan...

Sattumalta luen parhaillaan Mary Shelleyn Viimeistä ihmistä, jossa kevään saapumisella on oma merkityksensä. Paikoin kertoja maalailee siinä tuntemuksiaan, kun näkee luonnon heräävän kevääseen, mutta samalla tietää, että kesän lähestyessä ruttoepidemia jälleen pahenee. Siinä on vaikuttavasti kuvattu ristiriita, kuinka elämä ja kuolema ovat läsnä samaan aikaan. Erittäin ankeaa luettavaa, mutta ehkä se nyt tasaa minun kevätfiiliksiäni, jotten kaikesta valosta ja linnunlaulusta ihan höpsähdä.
Muokannut 08.04.2024 21:19 Hiistu
Tykännyt: Ageha, Aulis

• Ageha hahmo
  • Ageha

12.04.2024 15:05 #705 :: Ageha
Randomi jutusteluketju
Hohoo loistouutisia! Sormus irtosi myöhään eilen illalla, ja vielä ihan kotikonstein! Lahjanarun avulla sitten kuitenkin liukui pois. Sormi oli ehkä myös jotenkin vähemmän turvoksissa kuin tavallista, mikä mahdollisti lahjanarukikan toimimisen. Ihan helpottavaa ettei tarvitse ammattiapuun tässä tilanteessa turvautua.

Kevään merkit ovat tällä aikaa vain lisääntyneet, kadut täyttyvät jo haalarikansasta vapun lähestyessä...
Tykännyt: aituriar, Aulis