• kyty

10.12.2023 15:20 #701 :: kyty
Randomi jutusteluketju
En tiedä tulevatko foorumit takaisin vai eivät, mutta voi olla että niiden tärkeys korostuu muuallakin kuin Redditissä sitä myötä kun botit ja algoritmit pilaavat muut sosiaalisen median kanavat. Itsekin olen huomannut käyttäväni somea entistä vähemmän: sitä kautta ei pidä yhteyttä tuttuihin eikä voi pahemmin verkostoituakaan, joka paikassa riidellään ja paikat täyttyvät epäilyttävistä kommenteista joita selvästi kirjoittavat joko robotit tai trollit, ja algoritmit piilottavat materiaalia ja näyttävät minulle yhä pienenevän kehän suosituksia sen perusteella että olen joskus pysähtynyt nanosekuntiksi jonkun videon kohdalle, tai sitten näen mainoksia ja suosituksia sen sijaan että näkisin seuraamieni tahojen päivityksiä. Uusiin mielenkiinnonkohteisiin on yhä vaikeampi törmätä edes hakemalla, koska algoritmit personoivat kaiken sisällön vaikka en haluaisi, ja näyttävät sitten pääosin sisältöä mitä en etsi.

Toki foorumit ovat vain yhtä toimivia kuin moderointi ja käyttäjät, ja ehkä aika kultaa muistot. Mutta vaikka riitoja ja trolleja oli (paljon) niin mikään ulkoinen taho ei määritellyt mitä sisältöä näkee jos ketjuja ei muuten tarvinnut poistaa, ja foorumeilla pyörivät olivat pääosin ihmisiä.

• sansa hahmo
  • sansa
    Teknikko

10.12.2023 22:49 #702 :: sansa
Jatkoa foorumi-keskusteluun!

​​​​​​Muutama tovi sitten tuli mieleen kurkata, onko Risingshadow vielä olemassa, ja ilahduin kun vielä löysin tänne. Olin poissa saitilta sellaisen 15 vuotta. Mietin juuri tätä, miksi käyttö silloin loppui? Ja tulin siihen tulokseen, että (silloin uudet) some-kanavat Facebook ja instagram tulivat väliin. Aika ei riitä kaikkeen.

Nyt huomasin kaipaavani takaisin. Ehkä koska on hauska seurailla samanhenkisten ihmisten kirjoituksia. Ehkä koska on mukava tuntea olevansa osa kirjallisuudesta kiinnostunutta porukkaa. Ehkä nostalgia.

Yhtenä isona plussana nostan tähän, että täällä ei pomppaa esiin mainoksia tai muutakaan sisältöä, mitä en haluaisi nähdä :) voi paremmin hallita, mitä näkee.

Myös tämä "epävisuaalisuus" on kaikessa vanhanaikaisuudessaan vaihtelua ja luksusta :)