• Hiistu hahmo Kirjoittaja

01.10.2013 20:11 #1 :: Hiistu
Mistä nimimerkkisi tulee?
Miten päädyitte valitsemaan itsellenne nykyisen nimimerkkinne? Kestikö nimen keksimisessä kauan? Käytättekö muualla samaa nickiä?

Minä otin Hiistu-nimen käyttöön, kun vuonna 2006 Risingille rekisteröityessä piti keksiä jokin nicki. En muista, kauanko mietin sopivaa nimeä tai oliko mielessä muita vaihtoehtoja... Tämä kun tuli mieleen, niin tuntui heti sopivalta. Kirjoitusasu on kotoinen ja pidän siitä, miltä nimi kuulostaa.

Alkujaan tämä sana oli jäänyt mieleeni selaillessani saamen sanakirjaa (etsin sieltä käännöstä erään koiran nimelle). Muistaakseni hiistu tarkoittaa vedonlyöntiä. Sekään ei tuntunut yhtään pöllömmältä "merkitykseltä". Lisäksi sanassa on mielestäni kivan paljon samaa kuin hiisi-sanassa, mikä taasen löytyy kotiseudun paikannimistöstä, Hiidenvesi ja sillai. Ja muutenkin mukavia mielleyhtymiä synkkiin korpimetsiin ja omituisiin otuksiin

En käytä samaa nickiä missään muualla. Tuntuu jo niin omalta, että käyttö tuntuisi omalla eli oikealla nimellä esiintymiseltä, mitä en netissä useinkaan tee.
Muokannut 22.06.2014 22:30 Hiistu
Tykännyt: Ageha

• Li hahmo
  • Li

02.10.2013 20:23 #2 :: Li
Mistä nimimerkkisi tulee?
En oikein tiedä mistä nimimerkkini tuli. Minulla taisi olla taas luovuuden puutetta, joten päätin käyttää mahdollisimman yksinkertaista nimeä, jonka varmasti muistaisin. Näin siis päädyin yleiseen nimimerkkiini. Se muistuttaa se on osa etunimeäni ja järjetyksssä toinen kolmesta nimestäni.

• Pjst hahmo
  • Pjst

02.10.2013 20:34 #3 :: Pjst
Mistä nimimerkkisi tulee?
2008 tänne liityin ja aika alkuvaiheissa tuli pitempi paussi ja sitten jouduinkin metsästämään omaa nimimerkkiä kirjahyllyjen avulla, yhden päivän aikana tuli aika monta julkista hyllyä käytyä läpi. :lol:Salasanan ihme ja kyllä silloin muistin.

Muistan että nimimerkillä oli joku hieno tarkoitus ja jokainen kirjain liittyi johonkin tärkeään asiaan. Olen aina välillä ihmetellen yrittänyt ratkoa asiaa, mutta tuloksetta.

Pjst tulee siis aina olemaan vaan sattumanvaraisetsi valittuja kirjaimia sattumanvaraisessa järjestyksessä yksinoikeudella suomenkielisellä Risingillä.

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Baronetti

02.10.2013 20:41 #4 :: Xariel
Mistä nimimerkkisi tulee?
Kauheaa, näitä pitäisi vain muistaa kopsata jonnekin niin, että muistaisi itsekin. Aikaa on kohta kulunut niin paljon... ;) Tässähän on jo vanha.

Hiistun tavoin taisi olla 2005/2006, aika jolloin Garth Nix oli superkova (ja on vieläkin!) ja äksät myös. Ei teinix-kielen takia, vaan David Eddingsin Belgariadin dryadinimien takia. Oi sitä, Xantha, Xera, X'Nedra...

On tämä nikki kyllä kestänytkin, ja silti tuntuu mukavalta ja omalta.
Muokannut 12.10.2013 18:44 Xariel
Tykännyt: Ageha

02.10.2013 21:53 #5 :: Sarantha
Mistä nimimerkkisi tulee?
Tämä nicki on noin kolmetoista vuotta vanha. Noina aikoina, eli 16-vuotiaana luin innokkaasti Dragonlance-kirjoja ja fanitin erityisesti niiden haltioita. Joskus sitten kavereiden kanssa pohdittiin mikä kenenkin nimi olisi "haltiaväännöksenä", ja sain muodostettua omasta nimestäni Saranthan. En muista, olinko silloin jo rekisteröitynyt tai rekisteröitymässä silloiselle Risingille, joka tapauksessa ensimmäinen nickini siellä EI ollut Sarantha vaan muistaakseni Selene. Vasta muutamaa vuotta myöhemmin, eli vuonna 2003 jolloin viimein pääsin käyttämään nettiä päivittäin, rekisteröidyin uudistuneelle Risingille, ja silloin oli itsestäänselvää että nickiksi tulee Sarantha. Hyvin se on aikaa kestänyt, tuntuu edelleen omalta.

02.10.2013 21:59 #6 :: Dyn
Mistä nimimerkkisi tulee?
Mä olin vuonna 2003 Risingille tullessani Aluidynlia, joka oli erään silloisen tarinani (okei, viisiosaisen romaanisarjan) yhden päähenkilön nimi (ja ei, yhtäkään niistä kirjoista ei ole julkaistu, eikä julkaista). Nimi lyheni kohtuupian muotoon Dyn, viimeistään kun aloin miittaamaan. Kokeilkaapa lausua tuo toinen nicki nopeasti, kuin huikkaisitte jollekulle. Aivan.

Sen mun fantsumaailman kielijärjestelmässä Alui ja Dynlia tarkoittivat jotenkin eri asioita, en muista enää mitä. Mulla oli kaikkea kielioppia ja muuta tekeillä, jälkimmäisessä sanassa on siis jokin taivutuspääte mukana, ehkä genetiivi. Oiskohan ne matskut mulla vielä olemassa missään... Dyniksi mä joka tapauksessa jäin täällä. Nykyään olen internetissä enimmäkseen irkkinickilläni Snorri tai sen ollessa varattanuna Snoella.

02.10.2013 22:05 #7 :: Vumpalouska
Mistä nimimerkkisi tulee?
Täysin sattumanvarainen, etäisesti suomalaiselta kuulostava nimi, jolla ei ole mitään korkeampaa merkitystä. Suurin etu tässä on se, että olen Internetin ainoa Vumpalouska.

03.10.2013 09:52 #8 :: Emelie
Mistä nimimerkkisi tulee?
Kuljin alunperin Emmeline-nicillä edellistä edeltävässä Risingissa. Se on jonkinlainen väännös oikeasta etunimestäni. Hiukan kyllästyin siihen (lähinnä ehkä sen tavanomaisuuteen) ja halusin vähän erilaisemman nimen aktivoiduttuani viime vuoden puolella taas risinglaisena, joten sitten päädyin vääntämään sen nykymuotoon eli niciksi Emelie.

• Vanamo hahmo
  • Vanamo

03.10.2013 23:35 #9 :: Vanamo
Mistä nimimerkkisi tulee?
Jonkinlaisen netti-identiteettikriisin jälkeen vaihdoin vanhan, jokseenkin vakiintuneen nimimerkkini satunnaisempiin ja vaikeammin googletettaviin nimimerkkeihin. Edelliselle Risingille sattui valikoitumaan vanamo, sillä pidän kyseisestä kukasta ja nimimerkki oli vapaana. Edellistä edelliselle Risingille olen kirjautunut vanhemmalla nimimerkilläni, mutta silloin en tainnut kirjoittaa mitään. Aina ajoittain mietin, pitäisikö vanhaan, vakituisempaan nimimerkkiin vielä joskus palata, sillä se on kuitenkin enemmän oma kuin Vanamo. Vähitellen olen kuitenkin tainnut alkaa kiintyä tähän Vanamoonkin, vaikka se ei yksin minun olekaan. (Vanamo-nimimerkkiin törmää varsin säännöllisesti eri paikoissa, mutta en taida itse käyttää tätä muualla.)
Muokannut 03.10.2013 23:39 Vanamo

• Noora hahmo
  • Noora

03.10.2013 23:52 #10 :: Noora
Mistä nimimerkkisi tulee?
Tää on vaan ihan päästä heitetty nimimerkki joka ei merkitse sen enempää,kuin että halusin vaan keksiä jonkin yksinkertaisen nimimerkin ja jonka kirjoitusasu ei ole liian monimutkainen.

• Iivari hahmo
  • Iivari

04.10.2013 00:04 #11 :: Iivari
Mistä nimimerkkisi tulee?
Onpas jännä :D Minä en olisi arvannut, että noinkin tavanomaisen etunimen käyttö olikin nimenomaan nimimerkin eikä nimen käyttöä. Hyvin jännä, tuumaa tämä nimistöntutkimusta opiskeleva tyypperöinen.

Ja Iivari on mun etunimeni, ja on ollut nikkinä täällä vuodesta 2001 asti ^^ Iivikseksi saa myös kutsua, se on ainoa lempinimi, joka on pysynyt yhtään pidempään käytössä.

04.10.2013 08:24 #12 :: Nekrataal
Mistä nimimerkkisi tulee?
Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers pelistä.

• Ansa hahmo
  • Ansa

04.10.2013 08:45 #13 :: Ansa
Mistä nimimerkkisi tulee?
Niinkin tylsästi kuin etu- ja sukunimeni kahdesta ensimmäisestä kirjaimesta, kun en parempaakaan keksinyt. Minulle on harvemmin keksitty mitään lempinimeä. Annista on aika hankala vääntää mitään muutenkaan...

Alunperinhän olin Aiona, jonka tarina juontaa lukioon asti, jolloin kaverin kanssa pohdittiin hänen tarinaan minulle hahmoa. Taidan kuitenkin pitäytyä Ansassa. Siitä on tässä vuoden mittaan tullut ihan kiva.

• Cerasi hahmo
  • Cerasi

04.10.2013 12:58 #14 :: Cerasi
Mistä nimimerkkisi tulee?
Tästä kirjasta. Joskus aika paljon nuorempana lukemani kirja, josta nimi on suoraan lainattu ja ollut siitä lähtien käytössä :)

• VMN hahmo
  • VMN

04.10.2013 13:42 #15 :: VMN
Mistä nimimerkkisi tulee?
Olin hyvän pitkään kaikkialla minne piti kirjautua Muuli98 (itse asiassa olen saattanut tännekin rekistyröityä joskus tällä nimellä). Mistä nimi tulee, ei mitään hajua. Muistan etäisesti, että liityimme vitsillä (oikeasti.) ystäväni kanssa Runescapeen ja se vain tuli mieleen. Huomasin aika pian, että se on huono nimi. Muuli on kiva nimi, mutta 98:n luulee automaattisesti olevan ikäni, mikä menee sellaisella viidellä vuodella ohi. Siinä katoaa muutenkin aika nopeasti arvostus.

Pitkä selitys mikä olisin voinut olla. Mitä nyt olen, niin ihan omasta nimestä tulee: Ville-Markus Nevalainen, kaikessa yksinkertaisuudessaan. Kiva lyhenne se on !

• Skie hahmo
  • Skie

04.10.2013 17:34 #16 :: Skie
Mistä nimimerkkisi tulee?
Tätä asiaa tulee aina pohdittua kun Rising päivittyy. Ensin taisin olla Sametti (you know, Eddings), mutta edellisessä uudistuksessa vaihdoin sen sitten Skiehen. Välissä saattoi olla joku muukin, mutta se on kyllä unohtunut...

Ja tämä nimimerkkihän tulee Dragonlancesta, Kitiara oli lapsuudenidolini ja Skie oli hänen sininen lohikäärmeensä. Se on myös lyhyt kirjoittaa ja on kait siinä, jos oikein silmiä siristää, jotain samaa oikean nimeni kanssa.

04.10.2013 17:43 #17 :: Knox Gargol
Mistä nimimerkkisi tulee?
Knox Gargol on romaanini päähenkilö, jonka olen luonut kärjistäen oman persoonallisuuteni tiettyjä piirteitä äärimmilleen. Ei se sen monimutkaisempaa ole.

04.10.2013 18:29 #18 :: Celestine
Mistä nimimerkkisi tulee?
Olin viime talvena (ja edelleenkin) ihastunut Maite Carranzan Noitien taisteluun ja kun etsin niistä tietoa, päädyin tänne. Sen kunniaksi nimimerkkini on muotoiltu suosikkihahmoni Selenen nimestä. Oma etunimeni alkaa s-kirjaimella ja Celestinessä c ääntyy ässänä. Lisäksi olen heikkona erikoisiin, kauniisiin nimiin :cheesy:

Joku huomautti vanhalla foorumilla, että nimi muistuttaa nimeä Celeste, taivaallinen. En tuota tiennyt rekisteröityessäni, mutta olenhan taivaallisen ihana :roll:

Lisäksi Celestine on erään keskeneräisen fantasiatarinani päähenkilö. Tämä Celestine muistuttaa yllättävän paljon nettipersoonaani.
Muokannut 04.10.2013 18:31 Celestine Syy: Tärkeä asia unohtui!

04.10.2013 20:15 #19 :: Andromeda
Mistä nimimerkkisi tulee?
Olen valinnut nimimerkkini hobittien (naisten) nimenantoperinteen mukaan: Andromeda (polifolia) on suokukka. Tolkienin tuotannon ohella pidän myös scifistä...

• Rinja

05.10.2013 01:38 #20 :: Rinja
Mistä nimimerkkisi tulee?
Jaa'a. Edesmenneen Tiuku-nimen synnystä muistan sen verran, että alkuvuoden 2007 fooruminvaihdoksessa piti rekisteröityä uudestaan ja vakaana missionani oli vaihtaa silloin nick, koska vanha oli alkanut tuntua aivan liian kornilta (olihan Taruotus jo aikaa sitten lyhentynyt mesessä ja pikkufoorumeilla pelkäksi TO:ksi, koska sekin oli katu-uskottavampi). Uuden nickin vaatimuksina olivat alkukirjain T ja ehkä vaan mukava merkitys ja kivankuuloisuus tai jotain muuta vastaavaa, ja pitkän pohdinnan jälkeen syntyi Tiuku.

Rinja on todistetusti ollut minulla käytössä tuona samaisena vuonna, koska olen näköjään rekisteröitynyt sillä nimellä Travian-foorumille kesäkuussa 2007. Taisin luoda sen ensin Travianin pelinickiksi joskus keväällä. Mitään muistikuvaa tarkemmasta syntyhistoriasta ei kyllä ole, ja luultavasti sellaista ei ollutkaan, jos vain halusin keksiä kivan nimen peliä varten. On toki myös teoreettisesti mahdollista, että olin keksinyt Rinjan jo tuota ennen, mutta tällaisesta lieneekin jo mahdotonta saada varmoja todisteita. Mitä tulee siihen, mistä sen tempaisin, niin Rinja-nimisiä nuoria ihmisiähän Suomessa kyllä on, mutta en kyllä muistaakseni ollut itse kuullut sitä mistään.

Rinja oli muuten melkoinen poikkeus sääntöön, koska yleensä kaikki mahdolliset käyttämäni nimiväännökset alkoivat T:llä :tongue:Rinjan jälkeen käytössä on ollut myös R:llä alkavia virityksiä, ja onhan R toisaalta mielestäni paras kirjain heti T:n jälkeen ja ehkä parempikin, koska se on rouheampi ja raaempi (obviously). Olenhan koko ikäni perustellut Taru-nimen hyvyyttä itselleni juuri tekemällä pesäeroa kaikennäköisiin "lällyihin" tytönnimiin, jotka ovat täynnä L:ää ja N:ää ja S:ää eikä mitään särmää (=kovempia äänteitä) missään. Jokin syyhän sille piti olla, etteivät vanhempani antaneet minulle klassisen kaunista nimeä vaan nimenomaan merkityksellisen nimen.
Muokannut 05.10.2013 01:39 Rinja