• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 3 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 109 päivää sitten)

Hillo vai manteli?

×

Kysely: Mitä on laskiaispullasi täytteenä?

hilloa
9 19.1%
pelkkää kermavaahtoa
1 2.1%
Äänestäjiä yhteensä: 47
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
  • Lupus hahmo
  • Lupus
17.02.2015 12:47 #21 : Lupus
Vastaus käyttäjältä Lupus aiheessa Hillo vai manteli?
En muista milloin olen laskiaispullia viimeksi syönyt, kun minulla ei ole mitään kiinnostusta kaupan valmispulliin enkä yleensä jaksa laipoa mitään itse (pulla ei ole jostain syystä koskaan onnistunut minulta muutenkaan). Vastasin siis lähinnä äidin tekemien ja itse täytettävien laskiaispullien perusteella että molempia.

Tähän voisi lisätä tarkennuksena, että pullia kuuluu syödä vuorotellen hillolla ja mantelimassalla. Kun sitten on syönyt jo niin paljon makeaa, ettei sitä enää maistakaan, voi syödä myös yksittäisiä pullia, joissa on sekä hilloa että mantelimassaa. (Kermavaahto on hyvää, muttei pakollista.)

Kun nyt luin äsken kirjoittamani, täytyy sanoa, ettei makeansietoni enää nykyään taida olla sellaista luokkaa, että tuo ensinkään onnistuisi. Mikä on varmaan lähinnä hyvä asia.

17.02.2015 17:24 #22 : Celestine
Vastaus käyttäjältä Celestine aiheessa Hillo vai manteli?
Hilloa ja kermavaahtoa. Jälkimmäistä tosi paljon. Piste.

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

18.02.2015 13:24 #23 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Hillo vai manteli?
Tulee vähän myöhässä mutta kyllä tänne vielä kelpaisi laskiaispulla... siis hillon kanssa. Ja oikein paljon kermavaahtoa! Itselle se tuntuu olevan hilloakin tärkeämpi osa laskiaispullaa, tai sanotaanko että hillo maustaa sitä mukavasti.

Kaupan laskiaispullat ovat ihan ok jos ei liikaa ajattele mitä ne pitävät sisällään, mutta kyllä parasta on kun ja jos löytää kunnollisen leipomopullan. Tekisin itse mutta en osaa leipoa pullaa... ja sitä tulisi muutenkin liikaa kun ei kaikkea pysty syömään ja ei ole edes pakastinta missä säilöä ruokia (kumma kun vuokrayksiöissä ei ole koskaan kunnollisia pakastimia).

18.02.2015 19:22 #24 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Hillo vai manteli?

Ja kuoli.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu

18.02.2015 19:59 #25 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Hillo vai manteli?

Echramath kirjoitti: Muistakaa kohtuus, ettei teillä käy kuten Ruotsin kuninkaalle Fredrik Aadolfille, joka muutenkin runsaan aterian jälkeen söi neljätoista (14) kermassa uitettua laskiaispulla (mantelimassalla).

Ja kuoli.

Mutta olisiko kuollut jos niissä olisi ollut hilloa?

18.02.2015 20:25 #26 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Hillo vai manteli?
^ Kenties kuningas Fredrik Aadolf ei olisi lainkaan kelpuuttanut mitään hillopullia. ( :lol: )

Tännekin olisi voinut vielä kelvata laskiaispulla, mutta ei ollut enää kaupassa. Noh, ensi vuonna taas.

Doc Nicholson kirjoitti: Huomasin tuossa (hilloista) laskiaispullaa syödessäni, että olen päässyt ihan aikuiseen ikään manteliversiota maistamatta. Tämä pitää korjata illalla, ennen äänestämistä...

EDIT: Hilloa. Mantelitahna oli aika makeaa, ei manteli maistunut. Yhden kappaleen otos häirinnee.

Tapaustutkimuksellisesta asetelmasta huolimatta ihailtavaa perehtymistä. :wink:

08.02.2016 08:56 #27 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Hillo vai manteli?
Nostetaanpa tämäkin ketju taas päivänvaloon, kun se on ajankohtainen. Joko pullat on syöty?

Mä olen hiukan hukassa siinä, että koska niitä pullia pitäisi varsinaisesti syödä. Laskiaissunnuntaina vai laskiaistiistaina? Vai molempina? :cheesy:

Ostettiin eilen kaupasta pullat hillotäytteellä, mantelimassa houkutteli vähemmän. Olen pettynyt, että hillo siinä pullan välissä on aina mansikkahilloa, ainakin kaupan versioissa... Missä on vadelmahillolaskiaispullat?

Ehkä se pulla maistuisi paremmalta jos oikeasti olisi käynyt laskemassa mäkeäkin, mutta lumitilanne Helsingissä (ja varsinkin kotinurkilla) oli todella heikko. Tyydyin massuttamaan herkun tietokeen ääressä pelatessa. :tongue:

08.02.2016 12:27 - 08.02.2016 12:29 #28 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Hillo vai manteli?
Jos popsisin laskiaspullia, hotkisin ne vaihteeksi hilloin höystettynä. Pullankuluttajan kannattaisi ehdottaa valmistajille erilaisia vaihtoehtoja. Luulen tietäväni, millaisia vastauksia hän saisi, mutta jos riittävän moni esittäisi samansuuntaisia toiveita, niin ehkäpä viljatuotevalmistamokonsernit havahtuisivat.
Viimeksi muokattu: 08.02.2016 12:29 Piru Naiseksi. Syy: lisäys

• Wind hahmo
  • Wind
08.02.2016 12:59 #29 : Wind
Vastaus käyttäjältä Wind aiheessa Hillo vai manteli?
Manteli, ehdottomasti. Maistuu paremmalle kuin kaupan hillot. Omalla raikkaanmakealla vadelmahillolla voisikin saada aikaiseksi kelpo pullan. Sitä paitsi mantelimassa on laskiaispullien alkuperäinen täyte (1600-luvulta). Kermavaahtokin tuli myöhemmin. Perinteitä rikkoen kokeilin tänä vuonna Nutella-kermavaahtopullaa. Ihan hyvää, mutta ei ollut laskiaispulla. Laskiaispullassa pitää olla mantelia.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

08.02.2016 13:53 #30 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Hillo vai manteli?
Söin lauantaina laskiaispullia sanotaanko aika moneen vuoteen. En yleensä tykkää peruspullasta, mutta itse tehtyinä ne ovat tosi hyviä! Tai siis minä en tehnyt, mutta ystävälliset ihmiset, jotka kävivät meillä lauantaina, toivat tullessaan...

Minusta laskiaispullan tekee kermavaahto. Ei voi mitään. Voitte hinkata tätä hillo vai manteli -asiaa vaikka loputtomiin, mutta minusta laskiaispullan tekee nimenomaan kermavaahto. :grin: Toki hillo on hyvä lisuke. Mantelia en sattuneesta syystä edes saa syödä, joten se on ikään kuin jo oletusarvoisesti ulkona vaihtoehdoista.

08.02.2016 14:42 #31 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Hillo vai manteli?

Wind kirjoitti: Omalla raikkaanmakealla vadelmahillolla voisikin saada aikaiseksi kelpo pullan.

Tuosta tulikin mieleen, että jos jaksaisi itse leipoa pullia, voisi sinne väliin tunkea jotain omaa puolukkahilloa (tai lähinnä survottuja puolukoita). *on nom nom*

Mutta sitten taas... Jos leipoisi itse pullia, niitä tulisi ihan tuhoton määrä (kun ei pysty vaan leipomaan kahta järkevän kokoista pullaa ilman, että sitten joutuisi heittämään taikinaa hukkaan) ja ne vaan olisivat vuodesta toiseen pakkasessa viemässä tilaa. Ei voittajia tässä... :p

Dyn kirjoitti: Minusta laskiaispullan tekee kermavaahto.

Mun mielestä kermavaahto on sitten taas ihan turha juttu. :D

08.02.2016 15:52 #32 : Dyn

Emelie kirjoitti:

Dyn kirjoitti: Minusta laskiaispullan tekee kermavaahto.

Mun mielestä kermavaahto on sitten taas ihan turha juttu. :D

Erityisesti Riturin mascarpone-kermavaahto nom nom nom... :grin:

11.02.2016 23:57 #33 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Hillo vai manteli?

Emelie kirjoitti: Olen pettynyt, että hillo siinä pullan välissä on aina mansikkahilloa, ainakin kaupan versioissa... Missä on vadelmahillolaskiaispullat?

Ehkä kaikki vattuhillo menee runebergintorttuihin... :lol:

Söin sekä sunnuntaina että tiistaina.

Sunnuntaina kaupan pakastepullia, joiden väliin itse kotona kasattiin kermavaahtoa (paljon!) ja mansikkahilloa. Sattui olemaan kaapissa myös purnukka vaaleanpunaista marsipaanitahnaa, mutta se on niin tappomakeaa, että ihan vain vähäsen sitä laatua.

Tiistaina söin kaupan pullaa. Kaupasta valitsen mantelitäytteisen, tykkään enemmän kuin hillopullasta. Ainakin Fazerin pullissa on ihanan paljon mantelitahnaa. :heart:

• Mab hahmo
  • Mab
12.02.2016 10:07 #34 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Hillo vai manteli?
Sekä hillo että manteli käyvät (tosin en ole kokeillut yhtaikaisesti niitä samassa pullassa :P), mutta manteli on parempaa. Yritän siis syödä joka vuosi molempia, mutta mantelipullia enemmän. Kaupan pullissa mantelin kanssa on tosin yleensä pihistelty ja se on helposti ylimakeaa marsipaanitahnaa, joten suosin kotitekoista manteliseosta.

Yleensä vadelmatäytteiset pullat tosiaankin loistavat poissaolollaan, mutta tänä vuonna Rostenin pullien joukossa oli myös vadelmaisia :) En ole aiemmin sellaisia huomannut, ehkä ajat ovat muuttumassa!

12.02.2016 10:42 #35 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Hillo vai manteli?
^ Tämähän kuulostaa hyvältä kehityssuunnalta. :)

Olisi varmaan pitänyt jalkautua kahviloihin pullien aikaan niin olisi ehkä löytänyt niitä vadelmahilloisia tai muita varientteja teemasta eikä olisi ollut vaan kaupan versioiden varassa. No, ensi vuonna paremmalla onnella ja innolla.

12.02.2016 21:24 #36 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Hillo vai manteli?
Minulta menivät muut kuin Fazerin kauppapullat tänä vuonna ohi, olisin halunnut syödä yhden kunnollisen leipomopullan. Mutta ehkäpä laskiaispullia voi syödä myöhässäkin, jos ostaa valmista pullaa ja laittaa sen väliin kermavaahtoa ja hilloa. Mistähän saisi tuoreita tavispullia? Itse ei viitsi tehdä.

12.02.2016 21:28 #37 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Hillo vai manteli?

kyty kirjoitti: Mistähän saisi tuoreita tavispullia? Itse ei viitsi tehdä.

Pakastevalmispullat ovat varsin vaivattomia paistaa, jos sellaiset kelpaavat. :smile:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

12.02.2016 21:35 #38 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Hillo vai manteli?
Tosiaan, pakastepullia on olemassa! On se aina parempi vaihtoehto kuin kuivunut valmispulla, sillä omaan makuun pulla on hyvää lähinnä tuoreena. Pakasteita ei ole juuri tullut osteltua isohkojen pakkauskokojen takia, sillä omassa jääkaapissa on vain avuton pakastinlokero, jossa ei käsittääkseni saisi säilyttää juuri mitään paria päivää kauempaa.

Ehkä vanhanaikaisia tavispullia saisi jostain leipomosta, ei ole vain mitään hajua onko niille enää nykyään suurtakaan kysyntää. En nimittäin muista nähneeni niitä pitkään aikaan, tai aivot ovat suodattaneet ne pois.

• Ansa hahmo
  • Ansa
12.02.2016 21:35 #39 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Hillo vai manteli?
Kermavaahto ja hillo kuuluvat omaan pullaani, jos sellaisen jostain saisin tai jaksaisin tehdä. Joskus tainnut manteliakin syödä, mutten muista siitä enää mitään. Muutenkin pullan ja kaiken muun makean syönti on jäänyt huomattavasti vähemmälle viime vuosina.

Se vaan taitaa olla, ettei kaupasta oikein löydy gluteenittomia vaihtoehtoja laskiaispullille ellei itse jaksa niitä tehdä. Omat leipomukseni sijoittuvat useimmiten hetkiin, jolloin tekee mieli tehdä muille jotain maukasta, kuten omat synttärit.

13.02.2016 01:42 #40 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Hillo vai manteli?

kyty kirjoitti: Pakasteita ei ole juuri tullut osteltua isohkojen pakkauskokojen takia, sillä omassa jääkaapissa on vain avuton pakastinlokero, jossa ei käsittääkseni saisi säilyttää juuri mitään paria päivää kauempaa.

Teen varmaan jotain väärin, mutta säilön pakasteita jääkaapin pakastelokerossa kyllä hyvinkin pitkiä aikoja, eivätkä ne ole menneet miksikään. Avattu jäätelöpaketti saattaa hiukan muuttua rakenteeltaan hassuksi, mutta niin se tekee varsinaisessa pakkasessakin. Tietysti, jos pakkaukseen on merkitty tietty säilymisaika pakastelokerossa, sitä kannattanee noudattaa.

Wanda
Uusin jäsen: jouko Salonen