-
- Painaja ja muita runoja
- Leirinuotio / LordStenhammar | 19.09.2023 11:29
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2023
- Lukupiiri / Pisania | 18.09.2023 22:23
-
- Lukuhaaste: Goodreads 2023
- Lukupiiri / Pisania | 18.09.2023 22:20
-
- Lukuhaaste: Helmet 2023
- Lukupiiri / Eija | 16.09.2023 14:02
Geokätköily
Kyseessähän on siis modernin ajan aarteenmetsästystä, jossa apuna käytetään GPS-paikanninta (joko ihan omaa laitettaan tai sitten vaikkapa kännykkää). Kätköjen koordinaatteja seuraamalla pääsee oikeaan pisteeseen ja sieltä pitää sitten vielä bongata itse kätkö. Sen jälkeen kätkössä olevaan lokiin raapustetaan oma nimimerkki (minulla se on ei-niin-yllättäen Vehkatar) ja sitten kätkön voi vielä lokata netissäkin (geocache.fi tai geocaching.com).
Kätkötyyppejä on noiden "kävele suoraan purkille koordinaattien avulla" -kätköjen lisäksi muitakin. On mysteereitä, joissa pitää ensin ratkaista arvoitus, että koordinaatit saa (sitä kautta on itse tullut opeteltua ohjelmointia, pyöriteltyä anagrammeja, kikkailtua karttaohjelmilla jne), miittikätköjä (jotka ovat käytännössä siis miittejä ja logattavissa vain silloin), multikätköjä, joissa loppupurkille kuljetaan usean pisteen kautta jne. Laji on monipuolinen ja sitä harrastaessa kehittyy jatkuvasti.

Itse olen vielä aika aloittelija. Olen kätköillyt suunnilleen vuoden ja aktiivisuuspiikkeihin painottuen. Välillä tulee käytyä metsästämässä lokattavaa päivittäin, välillä unohdan koko asian kuukausiksi. Siksi olisikin hauskaa löytää täältäkin samanhenkistä seuraa. Jospa saataisiin aikaan Risingin kätköilymiittikin...
Vehka kirjoitti: Jospa saataisiin aikaan Risingin kätköilymiittikin...
Kiva idea! Voisin olla mukana.

Itse olen kätköillyt nyt pari vuotta ja tähän mennessä olen löytänyt 186 kätköä. Minullakin vaihtelee kätköilyaktiivisuus aika paljon. Toki eniten tulee kätköiltyä kesäisin. Helppo ottaa fillari alle ja tehdä rundi lähiympäristöön. Tosin oma lähialue alkaa olla aika koluttu jo, joten täytyy siirtyä kohta merta edemmäs kalaan.
Toinen kiva tapa on suhaista vaikka junalla/bussilla johonkin pisteeseen ja kätköillä sitten sen ympärillä. Myös lomareissut ovat saaneet ihan uuden ulottuvuuden, kun on aina pakko tarkistaa löytyykö kohteesta kätköjä. Vielä en ole omia kätköjä piilottanut, mutta kovasti on suunnitteilla!
Olisi kiva kuulla mitkä ovat mieleenpainuvimpia tai erikoisimpia paikkoja, joihin kätköily teidät on vienyt?
Oma mieleenpainuvin on ollut ensimmäisen maailmansodan aikainen "bunkkeri" keskellä metsää. Sinne kun meni pimeällä pelkän taskulampun kanssa, niin voin sanoa, että ikinä ei ole pelottanut mikään niin paljon. Siellä sisällä joutui vielä etenemään aika pitkälle, ennen kuin päätyi edes oikeaan tilaan. Mutta aikamoiset jännityskiksit sain!

Muutamaan puuhun on myös tullut kiivettyä (ei enää ihan niin helppoa näin kolmikymppisenä

Tässä lähettyvillä olisi vielä korkkaamatta yksi aika extreme-kätkö, nimittäin siinä pitäisi uskaltautua taskulampun kanssa paikalliseen viemäriverkostoon! En ole vielä hakenut kyseistä kätköä, koska olen odottanut vedenpinnan laskua ja/tai että saisin jostain lainattua kahluusaappaat.

Keväisin tulee innostus aloittaa jokin lisäliikuntaharrastus, viime kesänä yritimme sulkapalloilua, mutta lähikenttämme sijaitsee rannalla, joten tuulen takia pelaaminen oli jokseenkin haastavaa.... Geokätköily voisi olla hauskaa kokeilla tänä kesänä (vihdoinkin), olen ainakin kuullut siitä paljon kehuja.
Suurin tekijä, mikä minua tällä hetkellä estää aloittamasta, on se, että minulla ei ole juuri lainkaan suuntavaistoa, välillä eksyn jopa siitä huolimatta että minulla on kartta, josta katsoa.

Onko teillä muilla lajin harrastajilla neuvoa tällaiselle aloittelijalle/aloittamista harkitsevalle, että minkälaisista kätköistä kannattaa aloittaa? Eli onko olemassa aloittelijakätköjä vai onko se vain parhainta aloittaa niistä, mitkä tuntuvat itselle mielenkiiintoisimmilta? Toki ymmärrän, että vaikka tuo viemäriverkostossa oleva kätkö kuulostaa aika jännältä ja mielenkiintoiselta, siitä tuskin kannattaa aloittaa.

sinidean kirjoitti: Oma mieleenpainuvin on ollut ensimmäisen maailmansodan aikainen "bunkkeri" keskellä metsää. Sinne kun meni pimeällä pelkän taskulampun kanssa, niin voin sanoa, että ikinä ei ole pelottanut mikään niin paljon. Siellä sisällä joutui vielä etenemään aika pitkälle, ennen kuin päätyi edes oikeaan tilaan. Mutta aikamoiset jännityskiksit sain!
Tämä kuulostaa ihanan pelottavan kauhealta!

Emelie kirjoitti: Suurin tekijä, mikä minua tällä hetkellä estää aloittamasta, on se, että minulla ei ole juuri lainkaan suuntavaistoa
Itse asiassa minullakaan ei ole mikään järin hyvä suuntavaisto, eikä se ole haitannut omaa kätköilyäni juurikaan. Siinä on kuitenkin se kännykkä apuna (tai gps-laite), joten periaatteessa ei tarvitse seurata kuin kännykän näytöltä mihin nuoli osoittaa ja mennä sinne.

Paljon haastavampaa on sitten siellä itse kohteessa pyöriminen ja kätkön löytäminen.

Onko teillä muilla lajin harrastajilla neuvoa tällaiselle aloittelijalle/aloittamista harkitsevalle, että minkälaisista kätköistä kannattaa aloittaa?
Jokaisen kätkön kuvauksen yhteydessä, joka siis löytyy näiltä sivuilta, on aina kerrottu mikä on kätkön vaikeustaso (difficulty) ja kuinka haastava se on maaston kannalta (terrain). Suosittelen aloittamaan kätköistä, joissa nuo dif ja ter -arvot on ykkösiä tai kakkosia. Aloittelijalle voi myös olla helpoin etsiä ensin vähän isompia kätköjä esim. small- tai regular-kokoisia, jotka on sellaisia pakasterasian kokoisia. Microt on noin filmipurkin kokoa ja sitä pienemmät nanot sellaisia sentin mittaisia eli jo huomattavasti kinkkisempiä löytää. Tuo koko on myös ilmaistu siinä kätkön kuvauksessa.
Kuten Vehka tuossa ylempänä jo kertoikin, niin kätköjä on erityyppisiä ja aloittelijalle on ehkä selkein aloittaa peruskätköistä (traditional cache), jotka on merkattu kätkökarttaan symbolilla, jossa on vihreäkantinen laatikko. Noissa peruskätköissä ei tarvitse ratkaista ensin mitään pähkinöitä tms., vaan voi suoraan kävellä purkille koordinaattien perusteella.
Toki ymmärrän, että vaikka tuo viemäriverkostossa oleva kätkö kuulostaa aika jännältä ja mielenkiintoiselta, siitä tuskin kannattaa aloittaa.
Eiku sehän olisi just komia tapa aloittaa kätköily!

Tämä kuulostaa ihanan pelottavan kauhealta!
![]()
Tuo mainitsemani bunkkerikätkö on muuten Castle Wolfenstein . Tämäkin sijaitsee Espoon Leppävaarassa.

Loppupelissä talvi häiritsee yllättävän vähän tätä touhua, niin kauan kuin itse jaksaa liikkua ulkona. Monet löytämäni kätköt kuitenkin olivat turvassa lumelta ja löydettävissä vuodenajasta riippumatta.
sinidean kirjoitti:
Emelie kirjoitti: Suurin tekijä, mikä minua tällä hetkellä estää aloittamasta, on se, että minulla ei ole juuri lainkaan suuntavaistoa
Itse asiassa minullakaan ei ole mikään järin hyvä suuntavaisto, eikä se ole haitannut omaa kätköilyäni juurikaan. Siinä on kuitenkin se kännykkä apuna (tai gps-laite), joten periaatteessa ei tarvitse seurata kuin kännykän näytöltä mihin nuoli osoittaa ja mennä sinne.
Heh, mä eksyn välillä vaikka olisi laitekin apuna.

Tai sitten tosiaan keskitän kätköjen etsimisen kylmään kauteen, jolloin pelon kohteeni ovat jossain muualla.
Edit. Sekin on mukavaa, että tulee seikkailtua metsissä samalla. Kausittaissuunnistaja tykkää!

Tuossa pari viikkoa sitten kävin konttaamassa / pingviinikävelemässä viemäriputkessa. (Ei hätää, lajia vasta harkitsevat: se oli maastoarvoltaan vaikeimman luokan kätkö.) Ilma oli vaikeaa hengittää, putken pohjalla vettä, oli pimeää ja ahdasta ja lopulta reidet eivät kestäneet pingviinikävelyä, vaan piti kääntyä takaisin ja ryömiä suuaukolle. Sitä kätköä ei sitten löytynyt, mutta sovimme tiedekonsulttini kanssa, että haemme sen sitten talvella, kun ryömiminen on mukavampaa. :)
Tänään kävimme sitten Sipoosta hakemassa kaksi kätköä vähän ex tempore (tiedekonsultilla oli ollut huono viikonloppu ja koetin keksiä piristävän seikkailun), ja löysimme sattumalla todella siistin paikan. Se oli sellainen valtava siirtolohkare, joka oli haljennut useaan osaan ja muodostanut luolia, joissa saattoi ryömiä ja kiipeillä. Olin onneni kukkuloilla, koska paikka oli vain niin kaunis ja jännittävä! Ja löytyihän sieltä sitten se kätkökin viimein...
Pyrexialle muuten vielä sellainen neuvo, että kätköjen kuvauksissa on usein vihje, jonka avulla paikan päällä löytää sitten sen kätkönkin helpommin. :) Kätköillä on myös ne vaikeusastearvosanat, joten kun aloittaa helpoimmista, onnistumisen todennäköisyyskin on suurempi. Rohkeasti vain kokeilemaan!
En ole viitsinyt hankkia omaa tunnusta, mutta olen usein hänen mukanaan, kun veljeni käy läpi uusia kätköjä täällä lähempänä Rautjärveä. Pelkät tradit eivät itseäni yleensä kiinnosta, elleivät ne sijaitse luolien ja jyrkänteiden kaltaisissa erikoisemmissa luontokohteissa. Tykkään myös erilaisiin rakenteisiin huolella piilotetuista kätköistä. Joskus on näkynyt vaikka mitä pultinkannaksi tai koneenosaksi naamioituja kätköjä minkä ovat magneetilla kiinni esimerkiksi sillankaiteessa tai muussa vastaavassa paikassa.
Mysteerikätkötkin ovat hyvin mielenkiintoisia ja olen osallistunut jo useammankin semmoisen suunnitteluun ja purkkien sekä muiden rakenteiden toteutukseen, koska veljeni ei ole yhtä kätevä metalli- ja puutöissä. Yhdessä mysteerikätkössämme oli jopa Tardiksen muotoiseksi rakennettu purkki. Olen tehty myös yhden erikoisemman travelbuginkin, joka ehti kiertämään melkein 11000 kilometriä kadotessaan jonnekin Belgian suuntaan noin neljä vuotta sitten. Osa niistä yhdessä tehdyistä kätköistä on osoittautunut yllättävän suosituiksi ja uusia favopisteitä tuntuu tippuvan jatkuvasti etenkin yhteen kätköön joka on noin 300 metrin päässä talostani.
Hauskaa katsella joskus ikkunasta tai pihatöitä tehdessä, kun sinne menee tyyppejä haahuilemaan. Joku saattaa hoksata kätkön jo alle kymmenessä minuutissa, mutta olen nähnyt kätköilijöiden pyörineen siellä välillä jopa yli tunninkin ajan.

Mutta tämä harrastus on muuten hieno, koska se on todellakin vienyt ihan uusiin paikkoihin, jonne ei muuten eksyisi. Joskus kyllä tuntee saavansa hullun leiman, kun kiertelee jonkun puun tai liikennemerkin ympärillä, eikä huomaa heti ohikulkijoita (etenkin jos on jossain syrjässä, jossa ei edes osaa odottaa ketään ohikulkijaa, ja jos vielä ohikulkija menee niin hiljaa ohi). Sain aikoinaan myös äitini innostumaan tästä harrastuksesta, koska maastokätköillä on hyvä ulkoiluttaa samalla koiria.
Monesti sanotaan, että harrastuksien kautta saa kavereita, mutta geokätköily on omalla kohdalla ollut aika itsenäistä, ei ole tullut tutustuttua uusiin ihmisiin. Onkohan tämän tarkoituskin olla niin salaista?

Omien kätköjen tekeminen on kuitenkin edelleen kivaa ja omia kätköjä minulla on kolme (tai ehkä kaksi, kesällä se nähdään). Kaksi sijaitsee vanhempieni kotipaikkakunnalla ja yksi Ylläksellä ja kaikki ovat ihan vaan tradeja, mutta erilaisilla vaikeusasteilla.
Vaikka itse en olekaan enää hirveän innostunut kyseisestä lajista, sitä kannattaa kokeilla, sillä se on kuitenkin vähän erilaista kuin muu luontourheilu.
//Lisäys
Sitten minulla on pari lempikätköä juurikin niiden erikoisuuden takia. Mainittakoon nyt esimerkiksi tuo, jo kerran mainittu Haksulandia ja saman tekijän muut kätköt, kannattaa tutustua niihin ja hakea, jos sattuvat matkan varrelle. Myös ehkä kätköilyn pisin prosessi, "Synkkä salaisuus", mysteerikätkö turussa, jonka ratkomiseen meni kai vuosi, pitkän ratkaisuajan sarjaan kuuluu myös esimerkiksi "Tajunnanvirta", jota oli kiva ratkoa. Ja viimeisenä lempikätkönä mainittakoon "Sokeria ja rättejä" turusta, se on tällä paikalla ihan vaan siksi, että se on erittäin mielenkiintoisella pikalla, juuri sellaisella, jossa kaikki hämärähemmot kokoontuisivat, jos tietäisivät siitä. Mutta ei enempää spoilereita, koska se pilaa ilon ;)
Kannattaa kuitenkin tutustua ja ehkä hakea nuo yllämainitut.