×

Kysely: Valitse juoma

Vesi
22 59.5%
Erikoiset vaihtoehdot (import tms.)
2 5.4%
Ei ääniä 0%
Kotikalja
4 10.8%
Äänestäjiä yhteensä: 37
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
  • Iivari hahmo Kirjoittaja
  • Iivari

25.07.2015 16:10 #1 :: Iivari
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Tulin siemailleeksi töissä taukojuomana Rilin Terwalimonadia ja sain jälleen kerran kuulla, että on ihan outoo, että moista kummallisuutta on edes olemassa - saati, että joku oikeasti juo sitä. Noin periaatteessahan terveellisin janojuoma on vesi, ja minä ihan oikeasti tykkään puhtaan veden mausta todella paljon, mutta en vain jostain syystä mielelläni juo vain vettä vaan erilaiset virvoitusjuomat ja mehut kuluvat minun huomassani suhteellisen nopeasti. Osasyy tähän on se, että minä juon ylipäänsä paljon - tiedän, että kolme litraa -suositus tarkoittaa vettä, mutta harva se päivä minä yhteensä juomissa en sitä saavuta. Vettä juon useimmiten puolen litran isoina kulauksina kolmesta neljään kertaan päivässä, ja nimenomaan mahdollisimman kylmänä ja ihan vain janoon. Sen sijaan ruokajuomana jostain syystä en vedestä erityisemmin välitä, vaan mieluummin hyvän ruuan kanssa juon myös jotain maustettua juomaa. Nykyään, kun en enää ole äitini ja sukuni loppumattomien kotitekoisten mehujuomien välittömässä läheisyydessä, useimmiten ruokajuomana tulee käytettyä limppareita tai kaupan mehuja. Ja jotkin ruuat vaativat tietyn juoman: pitsalle ei vain yksinkertaisesti ole muuta oikeaa ruokajuomaa kuin aito Coca Cola.
Muokannut 25.07.2015 16:55 Iivari

25.07.2015 16:50 #2 :: Dyn
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Jos puhutaan janojuomista, valitsen veden, ja äänestin sitä myös tässä kyselyssä. Se on usein myös ruokajuomani, sillä kotona ei oikein koskaan saanut mehua muuten kuin ehkä tuoremehua aamiaisella, joten en ole päässyt tottumaan. En myöskään juo maitoa lainkaan (en pidä mausta), ja sokeripitoisia juomia, kuten limuja, yritän tietoisesti koko ajan vähentää, ja siirtyä kevyesti makeutettuun kivennäisveteen silloin kuin kolahammasta liikaa kolottaa. En tykkää light-kokiksista, mutta sokeriversiolla herkuttelen joskus (liian usein). Ja pitsan kanssa se kieltämättä jollain tavalla kuuluu yhteen.
Muokannut 25.07.2015 16:51 Dyn

25.07.2015 18:00 #3 :: Hiistu
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Ruoan kanssa juon yleensä maitoa, paitsi jos on tarjolla piimää. Piimää on juotava, jos on tarjolla. Jollei ole maitoa tai piimää (esim. ei kuulu ruokalistaan tai en ole jaksanut kantaa kaupasta tölkkejä kotiin), juon vettä. Jossain pikaruokapaikoissa kyllä limsaakin, jos muun tilaaminen tuntuisi ylettömän hankalalta tai jos seura katsoisi pahalla. Janojuomaksi vesi on hyvää.

Mehua tai limsaa juon yleensä ns. kahvipöydässä kun on muita juomassa kahvia kera jonkin leivostuotteen, koska kahvi on mielestäni pahaa ja teetä harvoin on valmiiksi tarjolla ja kahviin tarkoitettua maitoa en kehtaa juoda. Kotosalla juon kaikkien leivonnaisjuttujenkin kanssa mieluiten maitoa, se maistuu hyvältä.

• Xerion hahmo
  • Xerion

25.07.2015 18:16 #4 :: Xerion
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Eniten pidän hyvän veden mausta. Jos vesi on liian kalkkista tms. saa kiinteistön omistaja siitä kyllä valituksia. Tiedän kyllä, että asiaan on vaikea vaikuttaa, mutta valittaminen on Ihanaa.

• Mika hahmo
  • Mika
    Teknikko
25.07.2015 18:18 #5 :: Mika
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Ruoan kanssa sekä janoon juon yleensä vettä, koska Dynin tavoin en ole koskaan oppinut pitämään maidon mausta (jonkinasteisella laktoosi-intoleranssilla saattaa olla tekemistä asian kanssa). Poikkeuksen tekee lähinnä ravintolassa syöminen, jossa hiukan annoksen mukaan otan usein kokista, vaikka harmillisesti isossa osassa ruokailupaikoja kolajuomana onkin se vääruskoisten sinisempi versio, ja pitsan kanssa aito Coca-Cola on tosiaan ehdoton. Vaikka kuumat juomat olivatkin kyselyn ulkopuolelle rajattu, niin mainitsen vielä että niissä ykkösvaihtoehtoni on aina kaakao ja sen jälkeen tee, kahvia en ole juonut moneen vuoteen sen jälkeen kun koin valaistumisen sen maun suhteen.

25.07.2015 18:52 #6 :: Puolikuu
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Hmm, vaihtoehdoissa ei ole viiniä. No, valitsisin siinäkin tapauksessa veden. Kylmä vesi on paras janojuoma ja menee lähes minkä tahansa ruoan kanssa. Välillä vesi on oikein todella hyvää. Jonkun leivoksen tai muun jälkkärit kanssa tuntuisi kuitenkin karulta juoda vettä, siihen sopii paremmin joku tee/kahvi.

Rakastan appelsiinituoremehua, mutta se nyt on sellainen aamupalajuoma. En juo mehua koskaan muilla aterioilla, varsinkaan mitään mehukattia, juissia tms. Isoäidin tekemiä marjamehuja juo kyllä joskus teen korvikkeena. Maitoa join vielä joskus lukiossa, mutta nykyään enää oikeastaan koskaan. Pidän kyllä maidon mausta ja voin toisinaan juoda sitä ihan pelkästään. Tuntuu kuitenkin nykyään, ettei se sovi minkään ruuan kanssa.

Pizzan kanssa sopii kyllä kokis. Tai italialaisittain punaviini. :wink:

25.07.2015 19:40 #7 :: Mustelmann
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Janon paras sammuttaja on tavallinen vesi. Mehuja tai limsoja en harrasta lainkaan, vaikka hyviä ovatkin. Krapulajuomaksi hankin joskus jotain limpparia, mutta sitäkin äärimmäisen harvoin, koska vesi toimii tässäkin suhteessa parhaiten.

Ruokajuomana käytän yleensä maitoa. Maito on hyvää ja sopii minkä tahansa aterian kylkeen. Olutkin toimii erinomaisesti aina ja kaikkialla, luonnollisesti myös ihan omana itsenään. Kuten tänäänkin.

25.07.2015 19:56 #8 :: haplotus
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Mietin noita vaihtoehtoja sen perusteella, minkä yleensä aina valitsen, jos sitä on tarjolla. Mikään noista ei minulle mikään inhokki ole, mutta toiset tietty valikoituvat toisia todennäköisemmin juomakseni. Yleisintä juomaa en valinnut. Se on vesi. Juon aika monta tuoppia vettä päivässä.

Valitsin sitten kotikaljan. En tee sitä kotona, mutta pidän sen mausta ja erilaisissa lounasravintoiloissa, ja missä sitä sitten onkaan tarjolla, tulen sen valinneeksi lähes poikkeuksetta. Opiskelujen loputtua tuli hieman ikäväkin yliopistolla totuttuun kotikaljaan lounaan yhteydessä. Nykyisin juon sitä aika harvoin, mutta on se hyvää.

Varmaan joisin tuota vaikkapa hampurilaisaterian tai pizzankin kanssa jos sitä olisi tarjolla noita myyvissä paikoissa.

Lisäys: Import-juomat jne on myös mukavia kokeiltavia. Viime aikoina olen juonut erilaisia inkiväärioluita ja tänään ostettiin saunajuomaksi Belvoirin vadelma-sitruuna -limsaa. Mukavan makuista, eikä kovin makeaa peruslimsoihin verrattuna.
Muokannut 25.07.2015 20:04 haplotus

• Ansa hahmo
  • Ansa

25.07.2015 21:40 #9 :: Ansa
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Vettä tulee juotua enemmän. Useimmiten ruuan kanssa tulee juotua sitruunalla maustettua kivennäisvettä. Koulussa taas on tarjottimella lasillinen vettä ja toinen lasillinen mehua. Appelsiinimehua kuluu aamupalalla. Maitoa tulee käytettyä kahvissa, joskus teessä (riippuu teestä) ja sitten kaakaossa. Sellaisenaa sitä ei tule juotua.

Limsaa ei tule hirveästi juotua ja jos juon, niin sitten se on Fantaa tai Jaffaa ja useimmiten krapula-aamuisin. Muuten tulee nautittua siideriä erityisesti tacojen tai pizzan kaverina. Punaviiniä silloin harvoin, kun sitä viitsii punaisen lihan kaveriksi hakea (varsinkin, jos kyseessä on naudan pippuripihvi).

• Skie hahmo
  • Skie

26.07.2015 00:36 #10 :: Skie
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Pepsi Max -addikti ilmoittautuu. Tarvittaessa menee myös Coca-Cola Zero. Juon noita sen verran paljon, että en oikeastaan halua edes laskea montako litraa menee viikossa. Tai että kuinka paljon heitän rahaa juomiin vuoden aikana, huhhuh.

26.07.2015 00:44 #11 :: Dyn
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)

Skie kirjoitti: Olen hirveän huono veden juoja, mutta töissä ollessa on tullut pakottava tarve juoda sitä päivän aikana jokunen litra, koska muuten iskee aivan jäätävä päänsärky.

Vettä pitäisikin juoda joku kaksi-kolme litraa päivässä vähän ruumiin koosta riippuen. Kofeiini, alkoholi ja muut nestettä sitovat aineet lisäävät veden tarvetta, joten kahvia yms. ei edes sisällytetä tuohon määrään. Mulla tulee helposti huono ja huimaava olo, jos en ole juonut vettä, minkä takia pidän yleensä vesipulloa aina mukana.

26.07.2015 09:49 #12 :: Emelie
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Vesi ehdottomasti. Light-limuja juon joskus, mutta nykyään niitäkin harvemmin. Täyssokerisia limuja en juo koskaan ja mehuja todella harvoin. Hiilihapollinen juoma ei sammuta minulla janoa, aiheuttaa vain hikan jos juo liian nopeasti. :p

• Mika hahmo
  • Mika
    Teknikko
26.07.2015 10:59 #13 :: Mika
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)

Dyn kirjoitti: Vettä pitäisikin juoda joku kaksi-kolme litraa päivässä vähän ruumiin koosta riippuen. Kofeiini, alkoholi ja muut nestettä sitovat aineet lisäävät veden tarvetta, joten kahvia yms. ei edes sisällytetä tuohon määrään.

Nyt täytyy sen verran korjata, että vaikka kofeiinilla on diureettisia vaikutuksia, niin kahvin juomisen elimistöä kuivattava vaikutus on myytti ja (normaali) kahvinkulutus ei merkittävästi vaikuta elimistön nestetasapainoon. Näin ollen kahvikin lasketaan päivittäiseen juomiseen .

26.07.2015 19:12 #14 :: HourglassEyes
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Vettä tulee eniten lipitettyä, tosin hiilihapotettua. Mulla on aina kotona hiilihapotettu lähdevesipullo, juon sitä ruuan kanssa ja janooni. Vesi vanhin voitehista! =)

• StaCa hahmo
  • StaCa

26.07.2015 21:05 #15 :: StaCa
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Alkoholittomista juomista juon lähinnä vettä.
Limppareita tai mehuja vain hyvin harvakseltaan. En välitä sokeroiduista juomista. Enkä etenkään juo light-sotkuja. Maitoa laitan kahviin.

Noin muuten pidän hyvästä oluesta.

• Saki hahmo
  • Saki

26.07.2015 23:20 #16 :: Saki
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Mulla vähän sama juttu kuin Dynillä että tulee huimausta ja/tai päänsärkyä, jos en juo tarpeeksi vettä, joten mullakin on vesipullo yleensä mukana. Maidosta en pidä erityisemmin, ja juon aterioillakin useimmiten vettä. Mehuista en oikein tykkää ja limsaa tulee juotua jossain ravintoloissa tai pikaruokapaikoissa. Sprite on ehdoton lemppari limsa.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky

27.07.2015 09:05 #17 :: Nylkky
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Huippaus ja päänsärky johtuu usein magnessiumin ja kaliunin puutteesta. Vesi auttaa mutta suosittelen ainakin kokeilevan kyseisiä hivenaineiden lisäämistä.

Lisää suolaa ruokaan vaan :wink:kaliumi on vähän hankalampi. Tai no riippuu tykäättekö punajuurest.

Itsevastasin kotikalja. Harvinainen herkku joten pakko laittaa. Jos määrällisesti pitäisi sanoa niin on urheilujuoma (ei mikään energiajuoma). Sitä tulee juotua lähes päivittäin mutta se on enemmän pakko jotta pystyy tekemään reenit hyvin.

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Baronetti

29.07.2015 06:05 #18 :: Xariel
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Veden juominen on tärkeää, ja yritän huolehtia siitä, että joisin vettä joka päivä. Ulkomailla minua turhauttaa vessipullojen kanssa pelaaminen - se on turhaa ja kallista, mutta välillä hyvinkin tarpeellista.

Veden lisäksi olisin halunnut vastata mehun. Ei välttämättä kotitekoista mehua, mutta hyvä täysmehu on todella maistuvaa. Appelsiini, omena, tai miksei vaikka neljä hedelmää tai mandariin-viinirypäle? Mehujuoman miellän taas juissiksi tai muuksi sekoitteeksi, joita en osta juuri koskaan.

Jäätee on myös todella hyvää, mutta se onkin luksusta. :wink:
Muokannut 29.07.2015 06:06 Xariel

27.08.2015 14:08 #19 :: Maailmanherra
Juomakysely (ei sisällä kuumia juomia)
Juon vettä aika paljon. Kesäisin mummolassa saattoi ottaa lasin tai pari mustaherukkamehua mutta siitä maailmasta on jäljellä enää heijastuksia. Kotikaljaa opin myös juomaan siellä ja sitä tulee tehtyä itsekin. Lähinnä vain tosin jos huomaa akuutteja puutostiloja. Kaupan kvassi ei ole oikein mistään kotoisin.

Mehuista appelsiinimehua kuluu lähinnä tomaattisten ruokien kanssa. Siihen se sopii täydellisesti. Maitoa en juo koskaan ja limsaa vain erikoistapauksissa. En viitsi kuvitella missä kunnossa hampaat olisi jos joisi nörttikulutuksella kokista.

Mehujuomat menee lantrinkina pisangiin muttei oikein muuten.