×

Kysely: Kuinka kirjoitat numeron seitsemän (7)?

Poikkiviivalla.
26 92.9%
Ilman poikkiviivaa.
2 7.1%
Ihan eri tavalla kuin kukaan muu.
Ei ääniä 0%
Äänestäjiä yhteensä: 28
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
  • Hiistu hahmo Kirjoittaja

05.08.2015 10:02 #1 :: Hiistu
Käsin kirjoittaminen (millaisia kirjaimia ja numeroita käytät?)
Opetushallitus antoi eilen uuden suosituksen , millaisia kirjaimia ja numeroita koulussa opetetaan kirjoittamaan. Erona entiseen kai lähinnä, että "numeroon 7 ja kirjaimiin z ja q lisätään poikkiviiva ja pieneen L-kirjaimeen päätekoukku". Lisäksi koulussa ei enää erikseen opeteta kauno-/käsialakirjoitusta, vaan pelkästään tekstausta ja kullekin sitten kehittyy siitä omanlaisensa käsiala.

Ja pohjustuksen jälkeen varsinaisen kiinnostavaan asiaan:

Kirjoitatteko ja tykkäättekö kirjoittaa käsin? Millaisia kirjaimia ja numeroita te kirjoitatte?

(Itse uutisestakin voi tietenkin jutella, pitääkö uudistusta mielekkäänä jne. Esim. pitäisikö kouluissa yhä opettaa erikseen käsialakirjoitusta?)

Pidän käsin kirjoittamisesta. Koneella kirjoittaessa tekstin muokkaaminen tietenkin on ylivoimaisen helppoa, mutta etenkin sellaisessa tilanteessa, jossa vasta kirjoittaessani mietin, mitäköhän mahtaisin kirjoittaa, on käsin kirjoittaessa jotenkin helpompaa kirjoittaa ja ajatella ikään kuin samaan tahtiin ja miettiä sitä tekstiä. Toiselle ihmiselle on myös mukavaa kirjoittaa käsin ja saada käsin kirjoitettuja viestejä, tulee henkilökohtaisempi vaikutelma. Kirjoittaessani pidän kynää jotenkin virallisesti kai väärin, mutten koskaan vaivautunut opettelemaan ns. oikeaa tapaa, koska omasta mielestäni kirjoitan ihan kyllin selkeästi. Kynän pitelystä tosin on seurannut, että oikean eli kirjoituskäden nimettömästä on kynsi painunut pysyvästä sellaiseksi lattanaksi siltä puolen johon kynä nojaa... mutta näkyypähän ainakin, että kirjoitettu on.

Itselleni taidettiin ala-asteella opettaa, että seiska kirjoitetaan ilman poikkiviivaa, mutta olen tavannut silti kirjoittaa sen poikkiviivalla. Minusta se on paljon selkeämpi niin ja tarkoituksenahan on, että numerot tunnistaa ja erottaa toisistaan. Nelonen opetettiin joko meille tai pikkuveljelleni tekemään sellaisena suljettuna, mutta itse käytän avonaista. Yhdeksikköön vedän kunnon koukun alle, niin että on samanlainen kuin väärinpäin käännetty kuutonen.

Kirjaimissa olen aina välillä lisännyt poikkiviivan Z-kirjaimeen, jos on ollut tarkoitus olla oikein selkeä. Pienessä Q-kirjaimessa en kyllä käytä poikkiviivaa, vaan vedän siihen selkeän koukun oikealle. Meillä koulussa opeteltiin käsialakirjoitusta ja normaali kirjoitukseni onkin jonkin verran sekoitusta opitusta tekstauksesta ja ns. kaunosta, esim. pieni F-kirjain menee reilusti alas ja pieni S-kirjain vähänkään nopeammassa kirjoituksessa alkaa muistuttaa kaunoversiota. Harvoin tulee kirjoitettua tarkoituksella silkkaa kaunoa, vaikka pitäisinkin kivana taitona osata kirjoittaa sitä kauniisti.
Muokannut 05.08.2015 10:06 Hiistu

05.08.2015 11:10 #2 :: Amondae
Käsin kirjoittaminen (millaisia kirjaimia ja numeroita käytät?)
Kun bongasin tuon uutisen, niin tuli kyllä ihan haikea olo. Kyllä se kaunokirjotuksen opetteleminen oli kuitenkin aika iso juttu sillon ala-asteella ja vaikka en kyllä varsinaista kaunoa käytäkkään, niin arvostan kyllä sitä taitoa. Tuosta asiasta tuli kyllä mieleen myös, että miltähän allekirjoitukset sitten tulee näyttämään :)

Z-kirjaimeen en kyllä ole eläissäni tehnyt poikkiviivaa (ei sitten vissiin ollut käytössä minun ala-asteaikaan) ja en oikein ymmärrä, että miksi se sitä vaatisikaan..? Mutta tuo 7 poikkiviiva on kyllä ehdoton, en kyllä ymmärrä miksi se on joskus poistettu!

Oma käsiala on ottanut todella vahvasti vaikutteita kaunokirjoituksesta, yleensä kirjoitan melko nopeasti (teen käsin lähinnä muistiinpanoja, listoja yms.) ja sillon kirjaimet tulee yhteen aika luonnostaan. Mitä enemmän keskityn kirjoittamiseen, niin sitä enemmän se on tekstausta.

05.08.2015 12:22 #3 :: LordStenhammar
Käsin kirjoittaminen (millaisia kirjaimia ja numeroita käytät?)
Nyt kun tietskari on jumissa, olen viikon joutunut orientoitumaan käpälillä kirjoittamiseen. On siinäkin kieltämättä puolensa. Prosessi on sellainen, että kirjoitan ajatukset ylös paperille, suttaan siihen tarvittavat korjaukset ja sen jälkeen kirjoitan koko pötkön puhtaaksi. Varsin kivuton homma.

Mun käsiala on semmoista suttuista tekstausta, mistä ei varmaan itse apteekkarikaan ota selvää. Kauno tuli opeteltua mukulana, mutta eihän sitä enää muista. Opetetaankohan esim. missään kansanopistossa vielä sisu-aakkosia? Tai noh, mallista katsomalla niittenkin rustaaminen varmaan onnistuu.

• Ansa hahmo
  • Ansa

05.08.2015 12:33 #4 :: Ansa
Käsin kirjoittaminen (millaisia kirjaimia ja numeroita käytät?)
Poikkiviiva löytyy numerosta seitsemän ja pienestä Z-kirjaimesta. Joskus se ilmestyy pieneen Q-kirjaimeen, mutta useimmiten ei. Muutenkin käsiala on kaunon ja tekstauksen jonkinmoinen sekoitus, joka menee enemmän kaunon puolelle, jos nopeasti kirjoitan. Silloin teksti kallistuu hieman oikealle. Saanut kuulla aika paljon, että minulla on hyvä käsiala. Tietääpähän ainakin, kuka kirjoittaa kortit yms. jutut.

05.08.2015 13:17 #5 :: Piru Naiseksi
Käsin kirjoittaminen (millaisia kirjaimia ja numeroita käytät?)
Kirjoitan käsin tekstauskirjaimin, muutoin käsialastani saa selvää vain mestarisalapoliisi J. Vihi-Fiktiivinen. Jos kirjoitan käsialoin nopeasti, en edes itse aina myöhemmin pysty lukemaan tuotostani :wink:. Koska käsialani on huteruuttaan hankalatulkintaista, olen aina lisännyt seiskaan poikkiviivan.

Se, että nykyään myös zeta ja kuu jämäköitetään viivoin, on mielestäni ihanan vanhanaikaista. (Kukahan aikanaan keksi pelkistää tyyppikirjaimet muotoon, josta osin nyt luovutaan?) Niin, ja minkälaisia versioita putkahtelee koululaisten vihkoihin uudesta, koukukkaasta pikku-ällästä?

05.08.2015 13:24 #6 :: Moonlord
Käsin kirjoittaminen (millaisia kirjaimia ja numeroita käytät?)
Silloin harvoin kun jotain pitää kirjoittaa, yleensä peleihin liittyviä muistiinpanoja, kirjoitan käyttäen vain isoja tikkukirjaimia. Jostain syystä en vain ole tottunut pienten kirjainten käyttämiseen. Nekin kyllä hallitsen hyvin, AMK:ssa oli joskus tekstauksen opettelua (liikekirjeisiin ja tekstin sijoitteluun liittyen) ja opettaja kehaisi että tekstaukseni oli aivan kuin painettua tekstiä.

Kaunoa ei ole kouluaineiden jälkeen tarvinnut kirjoittaa nimikirjoituksen lisäksi juuri koskaan. Ainoa mikä tulee mieleen oli, kun kirjoitin rakkauskirjeen vuonna 2003. Kuuntelin suosituksia, että se on sillä tavalla persoonallisempi ja sai vääntää kirjettä kieli keskellä suuta jo senkin takia, että meinasi olla hukassa osa harvinaisimmista kirjaimista pitkän kirjoitustauon jälkeen.

Mitä tulee noihin suosituksiin oma tapani eroaa niistä jonkin verran. neloseni on kuin ylösalaisin käännetty tuoli. Ysini ei ole noin kulmikas, vaan on kuin toisinpäin oleva 6. G:ssä en käytä alaspäin olevaa viivaa (ja hätäisesti kirjoittaessa se on kyllä liiaksikin 6:en näköinen). Z:ssa en käytä poikiviivaa.

• Saki hahmo
  • Saki

05.08.2015 13:52 #7 :: Saki
Käsin kirjoittaminen (millaisia kirjaimia ja numeroita käytät?)
Minäkin pidän enemmän käsin kirjoittamisesta, mutta koska koneella kirjoittaminen on välttämätöntä niin kyllä sekin hoituu. Ja minäkin ilmeisesti pidän kynää jotenkin väärin, mutta en kyllä koskaan vaivautunut opettelemaan sitä oikein, kun eihän tuo minua haittaa. Ala-asteella sain muistaakseni jotain erityisopetusta tuohon kynän pitelemiseen ja sellaisen "pehmusteen" kynääni että ote muuttuisi.

Olen aina kirjoittanut seiskan poikkiviivalla vaikka toisin opetettiin. Q:hun tai Z:aan en laita poikkiviivoja. Ja ysissäni on koukku alhaalla ja nelonen on avonainen.

• kyty

05.08.2015 14:14 #8 :: kyty
Käsin kirjoittaminen (millaisia kirjaimia ja numeroita käytät?)
Itse kirjoitan seiskan ilman viivaa, mutta siihen taitaa vaikuttaa sekin ettei ykkösessäni ole väkästä.

Koneella joutuu kirjoittelemaan pakon edestä, ja joskus onkin helppoa kun voi muokata tekstiä vapaasti. Muuten pidän enemmän käsin kirjoittamisesta. Se, miten kirjoitan meneekin sitten fiiliksen mukaan. Kauno opetettiin koulussa. Tosin äiti opetti minut liittämään kirjaimet suoraan toisiinsa, toisin kuin koulussa opetettiin, mikä nopeutti kirjoittamista. Olen kehittänyt siitä oman käsialan, jonka kirjoittaminen on paljon nopeampaa ja helpompaa kuin tekstaaminen, joka rasittaa kättä enemmän ja on muutenkin hitaampaa.

Sitä paitsi on ihan matskuakin siitä että käsin kirjoittamisesta on enemmän hyötyä , varsinkin jos tekee muistiinpanoja. Ja kaunon oppiminen on hyödyksi .

En ole siis samaa mieltä päätöksen järjellisyydestä. Mikä tässä nyt on taustalla? Nuoret ovat nykyään niin tyhmiä ettei mitään vaikeaa kannata edes yrittää opetella? Vai pelkkä vanhanaikaisuus? Onko Suomi niin pihalla käytännön asioista (ja aivotutkimuksesta) että tekniikka kuvitellaan joksikin itseisarvoksi?

Näppäimistö oli jo syntyessään ihmiselle hankala ja vääränlainen, sitä käytetään kait lähinnä tottumuksesta. Voisin kuvitella että jos näppäimistöistä päästään yli, tulevaisuudessa teksti siirretään koneelle kirjoittamalla käsin, tai sanelemalla, kun käsialan ja puheen tunnistus paranevat. Ainakin se olisi paljon luontevampaa.
Muokannut 05.08.2015 14:15 kyty Syy: typottaa

06.08.2015 14:51 #9 :: Emelie
Käsin kirjoittaminen (millaisia kirjaimia ja numeroita käytät?)
Seiskan sekä pikku z:n ja q:n kirjoitan viivoilla. Pikku l-kirjain saa yleensä myös loppukoukun kirjoituksessa jo ihan automaattisesti. Minun kirjoitustyylini on sekoitus tekstausta ja kaunoa. Pikku s:t ja r:t menevät tekstauksen mukaan (eivät kaunon), mutta muuten muut kirjaimet ovat enempi vähempi kaunoa. Minun mielestäni kaunokirjoitus on miellyttävä tapa kirjoittaa, koska se on nopeampi kuin ehta tekstaus (ei tarvitse nostaa kynää irti paperista joka kirjaimen jälkeen), mutta sotkuisempaa se kyllä saattaa olla.

Numeroista ykkösessä on viiva randomisti. Kahdeksikkoa en kirjoita yhdellä viivalla vaan minulla se koostuu kahdesta pallosta. Ensin pienempi yläpallo, sitten hiukan isompi alapallo. Tai oikeastaan puoliympyrä.

Koneella kirjoittamisessa on puolensa. Teksti on selvempää ja helpompaa korjata, ja toki töiden puolesta on pakko kirjoittaa koneella. Mutta pidän käsin tekemisestä. Ideoiden pyörittely ym. on mukavampaa paperille, se selkeyttää ajatuksia ja antaa vapauksia kirjoitella ja vaikka piirrellä randomeihin pakkoihin paperissa.

• Xerion hahmo
  • Xerion

08.08.2015 09:23 #10 :: Xerion
Käsin kirjoittaminen (millaisia kirjaimia ja numeroita käytät?)
Kaikki viivoilla. Muuten en välttämättä saa siitä itsekkään selvää. Tykkään kirjoittaa käsin, mutta se on niin hidasta, että jää vähemmälle. Kirjoitettua tullut sen verran, että oikean käden keskisormessa on vasemmalla sivulla selvä kohouma ja nimetön on päinvastoin hiukan kuopalla. Tekstaan. "Virallinen" ote on ollut siitä lähtien kun kynän sai käteen.

08.08.2015 11:11 #11 :: Kirassiina
Käsin kirjoittaminen (millaisia kirjaimia ja numeroita käytät?)
Oma käsialani muistuttaa lähinnä vanhanaikaista kaunokirjoitusta ja siitä olen tyytyväinen. Ala-aste aikoinani opetettiin käsialakirjoitusta että kaikki kirjaimet eivät liity toisiinsa vaan keskelle sanaa jää (ihan typeriä) aukkoja. Ihtelläni on keskellä nimeä r-kirjain ja se näytti aika kauhealta kun r ei yhdy seuraavaan kirjaimeen. Tuli sitten opeteltua kirjoittamaan joka ikinen kirjain yhteen.

Seiskassa ja z:ssa on viivat ja pikku q:ssakin vähän persoonallisempi tosin.

Oman ikäsistäkin huomaa jo sen että sitä kaunoa ei ole kunnolla opetettu, kun allekirjoituksenkin useampi tuttuni kirjoittaa tekstaamalla.(eipähän ainakaan tarvitse laittaa nimen selvennöstä.)

Moni on kyllä sanonut että kirjoitat tosi kauniisti mutta mä en saa siitä selvää. :roll:

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

25.08.2015 12:39 #12 :: Hiistu
Käsin kirjoittaminen (millaisia kirjaimia ja numeroita käytät?)

Ansa kirjoitti: Ainoa, missä tulee pelkästään kaunoa käytettyä, on oma allekirjoitus. Sekin on tosin hieman muunneltu ja nopeasti tehty, mutta tuleepahan sitä viljeltyä virallisiin papereihin.

Minulla ei allekirjoitus vastaa muuta kirjoittamaani kaunoa, olen kehitellyt sitä varten ihan oman koukeron. Kaunoa opittuani kyllä kirjoitin nimeni siistillä kaunolla, mutta harmittelin, ettei se ollut mielestäni lainkaan sellainen "allekirjoitusmainen" allekirjoitus kuin joillain toisilla ihmisillä näin. Joten harjoittelin erikseen itselleni mieluisen allekirjoituksen. Podin tuolloin kyllä jonkinlaista hassua syyllisyyttä, että onkohan ikään kuin huijausta ihan vain keksiä allekirjoitus vai kuuluisiko sellaisen kehittyä jotenkin itsestään... tai jotain. :lol:

• Laine hahmo
  • Laine

25.08.2015 17:09 #13 :: Laine
Käsin kirjoittaminen (millaisia kirjaimia ja numeroita käytät?)
Kirjoitan aina ja kaiken käsin paperille jos vain mahdollista. Käsin kirjoittaminen on niin rentouttavaa ja mukavaa.

Seiskaan lisään aina poikkiviivan vaikka ala-asteella se oli kiellettyä. Ykköseenkin lisään pienen viivan.

Mitähän omasta käsialasta sanoisi. Välillä oikeasti nättiä ja välillä aivan järkyttävää. Jotain tekstauksen ja kaunon sekoitusta, kirjoitan muuten tekstaten mutta yhdistelen joitain kirjaimia toisiinsa kuten kaunossa. Iso E on aina puoliympyrä keskiviivalla, pientä t-kirjainta pyöristän aina alaosasta ettei se näytä ristiltä, v ja r näyttää joskus samalta. Kakkoseen tulee pieni silmukka. Yyhyn ja ässäänkin tulee pieni silmukka. Lyhyesti sanottuna kirjoitustyylini on pyöreitä muotoja.
Muokannut 25.08.2015 17:12 Laine