×

Kysely: Kesällä ostan mieluiten...

Mansikoita
Ei ääniä 0%
Muuta, mitä?
1 4.3%
Äänestäjiä yhteensä: 23
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
  • Dyn hahmo Kirjoittaja

12.08.2015 00:33 #1 :: Dyn
Kesän marjat ja muut toriherkut
Olen viime aikoina syönyt aika paljon mustikoita ja vadelmia, noita ainoita kesäherkkuja, joille en suoraan ole allerginen (tai joista ylipäätään pidän). En ole kovin suuri marjanystävä, mutta jostain syystä tämä vuodenaika aina ajaa ostamaan torilta naposteltavaa. Mistä marjoista (tai muista vastaavista kesäherkuista) sinä pidät eniten?

• Nylkky hahmo
  • Nylkky

12.08.2015 09:12 #2 :: Nylkky
Kesän marjat ja muut toriherkut
Itse kerätyt mustikat :) Maalaispoikana en suostu ostamaan näitä herkkui vaan ne pitää käyä itse poimimas.

Tämän vuoden saldo on vain 49 litraa :( ei oo ollut aikaa enempään

12.08.2015 15:27 #3 :: Hiistu
Kesän marjat ja muut toriherkut
Mansikoita tulee mieluiten ostettua. Aina pieni haikeus, kun mansikkakausi loppuu... on kesä siltä osin ohitse. Joskus vielä tahdon oman ison mansikkapenkin! :wink:Herneitä ostan jos tarvitsee evästä jonnekin.

Mustikat, vadelmat ja viinimarjat poimitaan itse sen verran kuin tarvetta, samoin puolukoita. Kotona kasvaa myös kirsikoita, mutta tänä vuonna ei tullut juurikaan satoa. Lakkoja tahtoisin poimimaan, lakkahillo on hyvää mutta marjat niin kalliita ettei raaski torilta ostaa. Isoäidiltä käyn poimimassa tyrnejä, niitä tykkään laittaa pakkasesta aamupuuron sekaan.

12.08.2015 20:06 #4 :: Moonlord
Kesän marjat ja muut toriherkut
En vastannut galluppiin koska en osta marjoja. Itse kerään satunnaisesti mustikoita metsästä (puolukoista en suuremmin pidä). Sukulaisten puskista on tullut joskus keräiltyä karviaismarjoja (ehkä ykkössuosikki), kirsikoita ja jokunen vadelma. Viinimarjoista en suuremmin pidä; valkoisista pidän eniten, sitten mustat ja hännänhuippuna punaiset viinimarjat.

12.08.2015 21:01 #5 :: HourglassEyes
Kesän marjat ja muut toriherkut
Kyllä ne on mansikan mollukat, mitä kesäisin tulee hankittua. Viime kesä oli katastrofi, kun jäin ilman mausuja! :shock:(En vaan töitten takia ehtinyt) Tämän kesänä sain mansikkalootani ja siivosin mukisematta 5kg laatikon pakkaseen. Nyt jännitän ehdinkö mustikkakaupoille, pari rasiaa niitä riittäisi, mustikkapiirakan kaipuuseen talviaikaan... :tongue:Vattujakin voisi rasian, pari hankkia...
Muokannut 12.08.2015 21:01 HourglassEyes

• Dyn hahmo Kirjoittaja

12.08.2015 21:52 #6 :: Dyn
Kesän marjat ja muut toriherkut
Mä olen vähän huono pakastamaan mitään, marjat ovat parhaita tuoreeltaan. Pakastetuista mustikoista voi kyllä tehdä piirakan. Vanhempieni pakastearkulla tulee kyllä "sienestettyä" aina välillä, omaan pieneen pakastelokeroon ei kovin paljon mahdu kerralla.

16.08.2015 22:35 #7 :: Sarantha
Kesän marjat ja muut toriherkut
Havahduin tässä muutamana päivänä vadelmia syötyäni taas kerran siihen tosiasiaan, että kyllä se vaan on kaikkein paras marja. Mustikka hyvänä kakkosena. Mansikka on enemmän sellainen tavanomainen pakollisuus, kyllähän niitä muutaman syö ja joka kesä pitää jokunen mansikkakakkukin leipoa, mutta siinäpä se sitten onkin. Mansikat ovat helposti joko liian kirpeitä tai vetisiä. Vadelmista sen sijaan tykkään ihan tosissani. Huomaan myös, että kaikissa mehuissa, limsoissa, hilloissa jne. valitsen mieluummin vadelman kuin mansikan.

Herneistäkin tykkään, ja muista toriherkuista voisin mainita kantarellit. Äitini kerää niitä kyllä itsekin, itse en oikein osaa. Liikun paljon metsissä ja asun ihan metsän tuntumassa, mutta olen silti vähän liian mukavuudenhaluinen ja kärsimätön keräämään mitään juttuja sieltä itse.

Kermainen kantarellikastike uusilla perunoilla, ja jälkiruuaksi vadelma-marenkinkakkua. Voiko sitä ihminen enempää toivoa?

17.08.2015 09:56 #8 :: Wicked-Willie
Kesän marjat ja muut toriherkut
Tänä kesänä ostin 4 laatikkoa mansikoita, puolet meni mansikka- ja mansikka-raparperi-viineihin ja puolet syötäväksi.

Oman pihan omenasato jää tänä vuonna todella huonoksi, onneksi naapureilta saa käydä poimimassa. :) Satokypsässä luumupuussakaan ei hirveästi luumuja näy, joitain kipaleita kuitenkin. Viime syksynä istutin pihalle päärynä-, kirsikka- ja luumupuita, joutuu vaan odottelemaan vielä vuoden tai useammankin ennen kuin pääsee niiden herkuista nauttimaan. Marja-aroniaa, viinimarjoja ja karviaista löytyy myös omasta pihasta ja niitä tulee jopa kerättyäkin, mutta metsämarjojen poiminta ei oikein innosta.

• Lexei hahmo
  • Lexei

17.08.2015 10:15 #9 :: Lexei
Kesän marjat ja muut toriherkut
Ainoat torilta ostettavat marjat rajoittuvat meillä mansikoihin. Muut marjat käydään itse keräämässä lähimetsistä tai omasta puutarhasta.

17.08.2015 16:55 #10 :: Epeli_88
Kesän marjat ja muut toriherkut
Mansikoita ja vattuja tulee ostettua torilta. Itsellä pari hyvää mustikka paikkaa, joten ne tulee itse kerättyä. Sienestyskin jäänyt vähemmälle. Viime vuonna tuntui, että kaikkialla oli hirvikärpäsiä... taidan suosiolla odottaa suppiksia.

19.08.2015 09:33 #11 :: Emelie
Kesän marjat ja muut toriherkut
Vastasin vadelman. En kyllä niitä osta vaan niitä ilmestyy meille vanhemmilta (heillä on useampi vadelmapensas). Mansikat ovat myös hyviä, samoin mustikat. Puolukkaa tulee harvemmin syötyä.

Meillä on edelleen pakkanen täynnä kaikenlaisia marjoja, ei sinne oikein mitään muuta mahdukaan. Ollaan yritetty syödä niitä marjoja pois, mutta ei millään ehditä siinä tahdissa kuin mitä meille niitä syydetään.

27.08.2015 14:10 #12 :: Maailmanherra
Kesän marjat ja muut toriherkut
Raparperi on se juttu. Tänä kesänä vain ollut niin kallista ettei ole kovin paljoa viitsinyt ostaa. Mansikoita tulee ostettua aika harvoin mutta täällä etelässä laatu ei tunnu niin hyvältä kuin pohjoisemmassa.