Nyt on joulu!!!

30.09.2015 09:44 - 24.12.2015 22:33 #1 : HourglassEyes
Heti ensimmäisenä pyydän anteeksi niiltä, joita aihe stressaa; tiedän, että olen "hieman aikaisessa", mutta asia ajautui eteeni hieman puun takaa...

Olin näet ensin viikon lomalla (siis viimeinen kesälomaviikkoni), jonka perään pamahti viikko sairaslomaa. Ja kun eilen sitten palasin töihin, räpäytin silmiäni pari kertaa kun havaitsin, että ensimmäiset joulutavarat ovat saapuneet ja laitettu esille (pääosin sisustus ja askartelutarviketta). Kysyinkin hieman naureskellen työkavereilta, että kauanko minä itseasiassa olinkaan poissa?

- Tänä aamuna heräsin kuitenkin siihen pakonomaiseen tarpeeseen, että on aika tehdä inventaario kotona olevista askartelutarpeista, sillä jos ihan oikeasti meinaan tehdä ne kortit itse, niin lokakuu on oiva kausi aloittaa, marras- ja joulukuu tulee olemaan hektistä tasapainottelua työvuorojen ja lahjojen metsästyksen välillä. Tulin siihen tulokseen, että tänä vuonna aion investoida embossaus välineisiin, olenhan himoinnut niitä jo viime vuodesta lähtien ja koska olen vain katsellut sivusta, kun muut tekevät tätä, on varauduttava siihen, että ensimmäiset yritykset eivät mene ihan kuin Strömsössä... :wink:

Normaalisti aamu-unisena ihmisenä löysin siis itseni seitsemän aikaan aamukahvipöydästä miettimässä koholeimauksen saloja ja värimaailmoja - mutta tulipahan samalla hoidettua vähän muitakin rästiin jääneitä byrokratian kiemururoita pois pyörimästä to do -listalta. :cheesy:

Jotta joulua odotellessa...

Viimeksi muokattu: 24.12.2015 22:33 Dyn.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu, kyty

• kyty
30.09.2015 12:29 #2 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Nyt on joulu!!!
No mikäs siinä että on aikaisessa. :cheesy:

Itse jätän jouluhommat usein liiankin viime tippaan, vaikka ajattelin tänä vuonna aloittaa jo joulukuun alusta. Mitään kovin ihmeellistä ei ole mahdollisuutta hankkia, mutta ainakin kortteja ja lahjoja ehtii katsella rauhassa. Harmittaa vain kun haluaisi ostella ihmisille kirjoja, mutta juuri niiden kanssa on liian iso riski että menee pieleen. (Ja ovat kalliita.) No, se riskihän on aina lahjoissa, mutta...

Jos olisi rahaa, voisin osallistua lasten joululahjakeräykseen, vaikka siinäkin on aina riski kun tavarat pitää merkitä tietylle sukupuolelle ja iälle ja ei ole mitään hajua onko tulos sitten lahjan saajalle pettymys, vaikka köyhällä ei kuinka olisikaan varaa valita.

30.09.2015 14:08 #3 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Nyt on joulu!!!
En joulua muuten stressaa, mutta kovasti mietityttää, mitä antaa siskon puoli vuotta vanhalle piltille. Eihän sen ikäinen varmaan vielä osaa huonosta lahjasta pahastua, mutta silti lahjan tulisi mielestäni olla jotain mieluisaa ja merkityksellistä. Olen kyllä kirjoittanut nuorelle neidille jo pienen fantasiasadun, mutta se ei vielä varmaan yksinään riitä. Onneksi on vielä monta kuukautta aikaa, niin kerkiää miettiä. :smile:

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.

30.09.2015 14:38 #4 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Nyt on joulu!!!
Katsotaan sitten joulukuussa. Todennäköisesti tajuan joskus 20. päivän tienoilla, että jotakuta pitää ehkä lahjoakin, ja porukoilta pitää varmistaa, että onhan siellä tänäkin vuonna jouluruokaa tarjolla (niin ei tarvitse itse laittaa mitään).

30.09.2015 20:31 #5 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Nyt on joulu!!!
Pari viikkoa sitten äitiä tavatessani yritti hän tuttuun tapaansa endottaa, ettei osteltaisi enää lahjoja. Samassa pöydässä istuneen siskoni kanssa vain pudistelimme päätämme; sitä ollaan yritetty jo vuotena muutamana, vaikka kenelläkään ei ole aikomustakaan pitää siitä kiinni, joten turha edes teeskennellä, jotain pikkuista tulee aina hankittua vaikka mitä sanoisi. Hymyilytti sitten eilispäivänä kun äiti soitteli kuulumisia ja samalla tiedusteli mitähän sinne pukinkonttiin olisi toiveita... :wink:
Itse annan aika paljon kirjoja lahjaksi, mutta onneksi saajat ovat sen ikäisiä että voi reippasti vain kysyä mitä saisi olla! :cheesy:

• Ansa hahmo
  • Ansa
30.09.2015 20:53 #6 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Nyt on joulu!!!
Viime vuonna tehtiin siskojen kanssa niin, että arvoimme, kuka ostaa kenellekin lahjan. Ei tarvinnut liikaa käyttää rahaa budjetista, jonka asetimme aika matalaksi (30€). Totesimme tavan sen verran toimivaksi, että teemme saman jälleen tänä vuonna. Nyt meillä on hieman enemmän aikaa miettiä, mitä ostetaan ja budjettia kasvatettiin kymmenellä eurolla. Arvonta on tosin vielä suorittamatta.

Niin, minulla on siis neljä siskoa. :cheesy:

• Skie hahmo
  • Skie
01.10.2015 18:29 #7 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Nyt on joulu!!!
Tämä keskustelu selvästi vaikutti alitajuntaan sen verran vahvasti että tilasin jo pari joululahjakirjaa. :roll: Muutenkin lahjojen suhteen pitää olla tänä vuonna vähän aikaisemmassa, ajatuksena kun on ostaa ne täältä kaukomailta ennen Suomeen paluuta. Tuleepahan vähän erilaisia lahjoja, jos ei muuta.

Heh, meilläkin on pian vuosikymmenen ajan ollut tuo "ei osteta tänä vuonna sitten lahjoja" -mentaliteetti perheen parissa, mutta joka vuosi sitä on sitten istuttu lahjakasan keskellä. Alkaa olla jo sisäpiirin vitsi tämä lahjojen ostamattomuus, koska mitä enemmän sitä hoetaan, sitä isompi lahjavuori jouluna odottaa kuusen alla.

Samaan syssyyn menee myös lause "tämä oli sitten viimeinen joulu töissä". Jälleen kerran olen ilmoittautunut joulukuuksi töihin, 12. vuosi putkeen. Vielä pari vuotta, niin olen ollut enemmän jouluja elämäni aikana töissä kuin vapaalla... Mutta ei, tänä vuonna en aio julistaa tuota kohtalokasta lausetta missään vaiheessa. Saa sitten nähdä, onko joulu 2016 millään lailla erilainen. :smile:

Always follow your doubts.

01.10.2015 20:27 #8 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Nyt on joulu!!!
En ole toipunut vielä edellisestäkään joulusta ja taas pitäisi valmistautua seuraavaan. Itse en kyllä varsinaisesti valmistaudu jouluun mitenkään, vaan lähinnä katson sivusta, miten se menee ohi. Lahjaideoita olen kyllä jo kehitellyt, tosin vasta itselleni. Juuri muille en ole jouluisin lahjoja ostanutkaan. Kuusi saa jäädä metsään tänäkin vuonna.

Superheroes are real when they're drawn in ink.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Thialfi

02.10.2015 08:18 #9 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Nyt on joulu!!!
Joidenkin kauppojen mainoksissa näkyy jo nyt joulutavaramainoksia, ei kyllä tarvitsisi ihan vielä.

Minä en siis pidä joulusta. :p Olen oppinut sietämään sitä paremmin vuosien saatossa, mutta en todellakaan ole edes lähellä sitä, että tekisin joulua omaan kotiini. Lahjoja pitää kyllä alkaa kohta ostelemaan, muuten menee kiireiseksi.

Kylläpäs tuntuu hassulta pohtia joulua jo nyt, kun puissakin on vielä lehdet. Olin äsken ihan yllättynyt, kun katsoin ulos ja siellä ei ollutkaan pimeätä ja talvista. :)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Thialfi

02.10.2015 10:43 #10 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Nyt on joulu!!!
Minä taas rakastan joulua, sen perinteitä, hössötystä ja sosiaalisuutta. Minulla on hyvin lämpimät lapsuusmuistot jouluista joissa puoli sukua kokoontui milloin kenenkin luokse pyhiksi ja siksi kai haluan sen tunnelman vieläkin ympärilleni.
Isäntä puolestaan ei suuremmin joulusta perusta, eikä häntä haittaisi vaikkei ketään muista edes näkisi, mutta hänen sukunsa ei ole koskaan ollut niin läheinen keskenään. Yhteiselomme aikana hän kuitenkin on jaksanut kiltisti katsella minun touhujani ja kuuntelee kun lauleskelen joululauluja samalla. Hänen ei tarvitse olla jouluihminen, minä olen meidän molempien edestä, tämä toimii oivasti! :cheesy:

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
02.10.2015 13:00 #11 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Nyt on joulu!!!
Minäkin pidän joulusta kovasti. Kivaa, että pian on taas joulu, vaikka vähän hirvittääkin, kuinka vähän tätä syksyä on enää jäljellä ja kuinka paljon sen aikana pitäisi tehdä kaikenlaista!

Ensimmäiset joulumainostukset bongattu eilen. Vähän turhan aikaista, jos minulta kysytään. Nykyään joulu taitaa kuitenkin tulla hieman myöhemmin kauppoihin, kun halloween-kamaa on lokakuussa niin paljon. Vai kuvittelenko vain?

Olen jo ostanut joulukorttejakin (Rudolf Koivu-kortteja eräästä loppuunmyynnistä) vaikka inhoan joulukorttien lähettämistä. Olisi mukavampaa sopia ettei kortteja lähetetä, sen sijaan, että joka vuosi tuskailee osoitteitten etsimisen ja postimerkkien kanssa. Pari tonttulakkiakin olen ostanut, kun näin kirpparilla edullisesti myytävän.

Tässähän on vielä vuoden toinen suosikkijuhlani, halloweenkin edessä, jee.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

• kyty
02.10.2015 13:10 #12 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Nyt on joulu!!!
Tosiaan, Halloween. Sääli ettei ole ketään kenen kanssa juhlia sitä, sillä lähipiiri on Halloween-vastaista. Vaikka kuinka sanonut että sen alkuperähän on Euroopassa... No, juhlin sitten yksin. Ostan oranssin munkin tai jotain. :cool:

Joulukortit ovat ehkä rasittavin asia joulussa. Pidän tunnelmasta mutta korttien lähettäminen tuntuu enemminkin velvollisuudelta. Itse olen tosin ratkaissut asian niin että en stressaa ja annan kortit vain muutamille läheisimmille. Ihmiset tietävät etten ole mikään innokas korttien lähettäjä, ja korttilista on pienentynyt kuin pyy maailmanlopun edellä kun vanhoja tuttuja ei enää tapaa, eikä ole edes varma missä he asuvat. Sitä paitsi kun ennen lähetin enemmän kortteja, en itse saanut koskaan niin paljoa kuin lähetin, sillä ilmassa on ollut tiettyä korttivastaisuutta. (Tai sitä ettei saa aikaan.) Onneksi ne eivät omassa tuttavapiirissäni ole niin henki ja elämä.

16.10.2015 14:55 #13 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Nyt on joulu!!!
No niin, ensimmäisiä joulukortteja on askarreltu tänään. Embossauksen prototyypit onnistuivat yllättävän hyvin. Tämäkin voi olla kauniin ystävyyden alku... :wink:

19.10.2015 07:44 #14 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Nyt on joulu!!!
Olin viikonloppuna ostoksilla Bauhaussissa ja siellä näytti olevan ihan oma osastonsa joulutavaroille. En mennyt tarkastelemaan lähemmin. :tongue:

Hämmentävän paljon on alkanut näkyä amerikkalaishenkisiä joulukoristeita. Siis sellaisia kauhean isoja figuureja (poroja, lumiukkoja jne), jotka ovat koristeltu jouluvaloin (en yhtään tiedä mikä niiden virallinen termi on).

21.10.2015 00:06 #15 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Nyt on joulu!!!
Käpylän Siwassa on asenne kohdallaan joulutuotteiden myynnissä:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ansa, kyty

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
21.10.2015 00:19 #16 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Nyt on joulu!!!
Hyvä kun muistutitte. En ollut yhtään vielä ajatellut joululahjoja. Pitää koittaa miettiä jotain ettei tarvitse taas paniikissa viime viikolla koittaa kaivaa jotain. Pari kertaa on käynyt niin että ulkomailta tilattu lahjapaketti on saapunut vasta jokunen päivä joulun jälkeen.

12.11.2015 20:15 #17 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Nyt on joulu!!!
Tänään askartelin lisää joulukortteja! Ja innostuin Seppälässä ostelemaan kaikennäköistä kummitytölle pukinkonttiin, kun oli kaikkea ihanaa pupu vaatetta ja 20% aletkin meneillään! :cheesy:

13.11.2015 00:34 #18 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Nyt on joulu!!!
Juttelin tänään porukoiden kanssa sen verran, että varmaan perinteiseen tapaan jouluruoat saa sieltä ja näin aattoillan ohjelmakin on kätevästi järjestetty mun puolesta. :tongue:

• Diara hahmo
  • Diara
13.11.2015 16:26 #19 : Diara
Vastaus käyttäjältä Diara aiheessa Nyt on joulu!!!

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

14.11.2015 00:33 #20 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Nyt on joulu!!!

Diara kirjoitti: Onko teidän mielestä liian aikaista laittaa joulukoristeita? Johan niitä kaupoissakin myydään. Olen jo valoja laittanut, mutta tontut ja enkelit ovat vielä toistaiseksi kaapissa. Haluaisin vain laittaa ne aikaisin paikoilleen, kun kuitenkin olen lapsuudenkodissani suurimman osan joulusta, joten omat koristeet jää silloin vähemmälle huomiolle. Jokavuotinen kamppailuni onkin siinä, että koska joulu on riittävän lähellä, että ne koristeet saa laittaa.

Minä huomasin tänään kuinka paljon ihmisillä on parvekejouluvaloja päällä ja mietin josko kohta uskaltaisi ottaa ikkunakyntteliköt esille. Joulutonttuja en ole ihan vielä kaivamassa kaapista, mutta ajattelin mahdollisesti vaihtaa jouluverhot tänä viikonloppuna. -Kärpässienikuvioiset syysverhot jäivät tänä vuonna laittamatta, joten aion siirtyä suoraan tonttuihin, kesäkukat kun eivät tunnu enää oikein sopivan teemaan. Muuta koristelua alan ehkä ripustelemaan viimeistään kuun vaihteessa - jos lunta olisi, laittaisin kyllä varmasti jo aiemminkin... Mihin ovat kadonneet lapsuuden lumivalkoiset marraskuut? :sad: Nykyisin saa pelätä onko lunta edes jouluaattona...
Ensilumi on yleensä aina ollut se katkaisin, jolloin joulukoristelun on "saanut" aloittaa, mutta tänä pimeänä ja lumettomana aikana ajoitus on hankalaa.

Skie
Uusin jäsen: Jenny Linnea Heljanko