×

Kysely: Lompakostani löytyy maksamiseen ensisijaisesti...

Käteistä
4 10.5%
Shekkivihko
En maksa ostoksiani itse
Äänestäjiä yhteensä: 38
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.

21.10.2015 20:03 #1 :: Dyn
Maksuvälineet
Tässä kuun Visa- ja Master Card -laskuja pöydälle asetellessa (jotta muistan maksaa ne, jahka palkka tulee kuun vika päivä) ajattelin kysellä tällaista. Millä ensisijaisesti maksatte kaupassa?

Mulla on ollut jo pitkään Visa Credit/Debit eli nykyään varmaan yleisin suomalainen kaksipuolinen maksukortti, ja viime vuoden alkupuolella hankin sen kaveriksi myös pelkän Master Cardin. Tulee reissattua ulkomailla niin paljon, että varmuuden vuoksi on hyvä olla molemmat "isot jättiläiset" lompakossa, vaikka usein toki kumpikin niistä toimivat ihan hyvin. Lisäksi S-pankki tyrkytti mulle joskus Visan maksukortin kaveriksi, enkä nyt mennyt kieltäytymäänkin. Maksan aika paljon isompia ostoksiani (alkaen useamman kympin kauppalaskuista) luotolla, jonka maksan sitten pois kuun lopussa. Velkaa en varsinaisesti halua kerryttää. Tuntuu, että säilyy parempi kontrolli rahankäyttöön, kun kuun lopussa näkee laskun kaikesta. :roll:

• Pandis hahmo
  • Pandis

21.10.2015 20:53 #2 :: Pandis
Maksuvälineet
Käteistä sen verran mitä normaalilla kauppareissulla tarvin. Tykkään enemmän käyttää käteistä, kun konkreettisesti näen miten paljon rahaa menee. Toki visakin sieltä löytyy ihan vaan auton tankkausta ja erikoissuperhyperspessuja hankintoja varten. Lisäksi näin ainakin säästyy tilillä rahaa laskuja ja vuokraa varten :lol:

22.10.2015 12:58 #3 :: Piru Naiseksi
Maksuvälineet
Käytän enimmäkseen käteistä päivittäisiin ostoksiin - paitsi silloin, kun kassalla huomaan unohtaneeni vierailun seteliautomaatille. Silloin kaivan esiin elektronin, jolla hoitelen myös isot (eli yli viidenkympin suuruiset) ostot. Kirpputori lienee ainoa paikka, joissa käteistä aika usein vaaditaan.
Jotenkin vain tuntuu siltä, että rahankäytön kontrolli pitää paremmin, kun maksaa silkoin rahoin ja näkee heti, paljonko kassa vajenee. Virtuaaliraha tuntuu virtuaaliselta paitsi silloin, kun sen puute konkretisoituu tavallista ankarammaksi rahapulaksi.

• Skie hahmo
  • Skie

22.10.2015 13:34 #4 :: Skie
Maksuvälineet
Riippuu vähän missä satun olemaan. Suomessa maksan lähes poikkeuksetta ostokseni Visa Electronilla, koska se vain on niin helppoa. Yritän kyllä pitää käteistä aina mukana, mutta jotenkin se kortin höylääminen on niin helppoa... Mastercard mulla on ollu nelisen vuotta, mutta käyttökerrat voinee laskea yhden käden sormilla. Ulkomailla reissatessa/asuessa käytän lähes poikkeuksetta pelkkää käteistä, täällä Kiinassakin kaikki päivittäiset ostokset tulee maksettua käteisellä (jopa vuokranmaksu). Periaatteessa kyllä tykkään tästä "oikealla" rahalla maksamisesta, koska näen tosiaan konkreettisesti sen, paljonko olen käyttänyt tiettynä ajanjaksona. Epäilemättä palaan Suomessa taas helppoon korttimaksamiseen, mutta hetki tulee vielä kuljettua iso rahatukku lompakossa.

22.10.2015 15:15 #5 :: HVM
Maksuvälineet
Visa mutta käytän sitä vain netissä, muut ostokset maksan aina pankkikorttina. Ja nyt kun on/tulee RFID (lähimaksu) niin ei ole toivon mukaan enää ongelmia korttien ja päätteiden kontaktien kulumisesta.

Muokannut 22.10.2015 15:29 HVM

• kyty

22.10.2015 15:35 #6 :: kyty
Maksuvälineet

Yleensä maksan kortilla, vaikka on ihan totta että silloin on vaikea hahmottaa kuinka paljon rahaa kuluu. Yleensä vain unohdan nostaa rahaa. Ja nostan nykyään mieluummin vain luotettavan tuntuisista automaateista. Lähiautomaatissa oli kerran lukulaite, ja sen jälkeen kaikki vähänkään syrjäisemmät tai kadulla olevat paikat ovat tuntuneet epäilyttäviltä.

22.10.2015 17:03 #7 :: Dyn
Maksuvälineet

HVM kirjoitti: Niin kuinka moni on tuota lähimaksamista kokeillut? Oma kortti uusitaan muutaman kuukauden sisällä ja pitäisi tulla mukana tuo RFID ominaisuus.

Mulla on ollut lähimaksuominaisuus käytössä Visa-kortissa jo jonkin aikaa, mutta se toimii Suomessa ikävän harvassa paikassa. Käytän, jos tulee vastaan, sillä onhan se pin-koodin antamista nopeampaa ja helpompaa. Ostorajakin on 25 euroa, mitä siis tavallaan ihan hyvänä, sillä taskuskannerilla periaatteessa voisi käydä lukemassa rahaa vastaantulijoiden tileiltä.

Aktiivisen lähimaksussa käytetyn protokollan nimi varsinaisesti on muuten NFC eli Near-Field Communication. RFID:t puolestaan ovat 'tageja', joita on käytössä mm. passeissa.

kyty kirjoitti: Minulla oli ennen Visa Electron, mutta pankki muutti sen väkisin Mastercard Debitiksi. Tiedä sitten onko noilla loppupeleissä eroa?

Visa Electron varmistaa aina, että tilillä on katetta maksun suorittamiseen, ja tekee varauksen saldosta. Debit-kortit eli pankkikortit eivät mielestäni tee tuota varmennusta aina, tosin nekin saattavat sen tehdä esimerkiksi bensa-asemilla. Saa toki korjata, jos olen väärässä. Electronin saa myös nuorempana (jo 11-vuotiaana vanhempien luvalla), pankkikortin vasta täysi-ikäisenä.

22.10.2015 19:20 #8 :: HVM
Maksuvälineet
Radio-frequency identification (RFID) elikkä radio taajuuksia käyttävä tunniste on yleisnimike jonka alle tuo yksittäinen tekniikka kuluu, käyttävät sama standardia ISO/IEC 14443. Luottokortin passiivinen NFC-tagi (piiri saa käyttövirtansa antennin kautta) on lähempänä tuota passin tagia, kuin aktiivista NFC -laitetta kuten kännykkää. Koska ensimmäiset RFID sovellukset muistuttivat radiolla luettavaa "viivakoodia", esim. logistiikassa, taikka koirien tunniste "siruissa" niin se on yleiskielessä jäänyt tarkoittamaan näitä yksinkertaisempia käyttökohteita.

Juu se siitä hiusten halkomista. Dyn on käytännöllisesti oikeassa ( minä taas periaatelisesti :)

Juu ottaisin mieluummin tuon Mastercard Debitin kun Electronin, jos vielä sattuu pääte jolla on kehno nettiyhteys (nykyään kai harvinaista onneksi) niin Visa Electronin varmistuksen odottaminen voi olla jonossa häiritsevää...

22.10.2015 21:48 #9 :: punnort
Maksuvälineet
Mulla on sellainen mastercardin kortti, joka toimii samoin kuin visa electron. Käytän yleensä sitä. Kun olen pienituloinen, on helpompi suunnitella taloutta, kun rahankäyttö näkyy heti tilillä (toisin kuin tavallisten debit-korttien kanssa.)

• Ansa hahmo
  • Ansa

22.10.2015 22:13 #10 :: Ansa
Maksuvälineet
Visa Electron. S-pankin oma kortti. Opiskelijakortissa lähimaksuominaisuus (Elisa lompakko). Enimmäkseen käytän Electronia (OP) ja ässän omaa nyt hätätapauksessa. Opiskelijakortissa oleva lähimaksuominaisuus on ollut kätevä, kun koulussa ruokailee, mutta se kuitenkin vaati rahansiirron Lompakkoon ennen kuin sitä voi käyttää.

Aina on tuo Electron toiminut. Jos jostain syystä on ollut häikkää, niin ei ole tarvinnut kuin vähän hieroa sitä sirua, niin sitten toimii. Jos taas tietoliikenneyhteydessä on häikkää, niin silloin ei auta muu kuin odottaa.

Käteistä kannan harvemmin mukanani. Joskus saatan jotain poimia ottomaatista ja jäljelle jääneet roposet laitan niille varattuun pikakahvipurkkiin, jonne olen aika monta viiden sentin kolikkoa, ja vähän isompiakin, säilönyt. :smile:
Vien sen pankkiin sitten, kun se on täynnä.

22.10.2015 22:28 #11 :: Echramath
Maksuvälineet
Itse kun tapaan liikkua tuolla putkikamelilla ja jo kädet hupuilla melko etukenossa ja jos on kova vastatuuli, pitää siirtyä peräti alaotteelle, vaikka se muuten onkin enemmän trikooasujuttu. Tällöin ei halua pitää mitään oikein missään housuntaskussa, eikä takinkaan, korkeintaan avaimia.

Tämä taas johtaa siihen, että päivittäistarpeita pitää kuljettaa repun hihnassa olevassa pienen helsinkiläispajan tekemässä irtotaskussa ja siksi puhelin Samsungin S4:n miniversio ja siksi lompakko on malli, johon mahtuu tasan tarkkaan kuusi korttia (ajokortti, kaksi pankki/luottokorttia, kirjastokortti, kelakortti ja näemmä S-Ryhmä etukortti) ja muutama taiteltu seteli varmuuden vuoksi. Mitään vaihtorahaa tai kolikoita semmoiseen ei tietenkään voi tunkea.

23.10.2015 00:04 #12 :: Dyn
Maksuvälineet
Olen viime aikoina tajunnut, miten vähän kannan käteistä mukanani. Joskus nostan sen kaksikymppisen, mutta sekin tulee yleensä annettua Iivarille lounasrahaksi. Kävi nimittäin niin, että olin tulossa Hulluilta Päiviltä, ja jäin hengähtämään Stockan ulkopuolelle ja siinä soitti oikein hyvä muusikko, jolle olisin mielelläni antanut jotain... mutta eihän mulla ollut pennin pyörylää. Joten annoin suklaapatukan -- kaveri onneksi otti sen ihan tyytyväisenä vastaan senkin. :smile:

23.10.2015 16:12 #13 :: Louhikäärme

23.10.2015 21:27 #14 :: Scartti
S-Pankin Visa Debit, "Kuin pankkikortti ennen vanhaan, mutta parempi
Visa Debit" eli ilmeisesti pankkikortti.. Maksettaessa rahat menee katevaraukseen ja tilin saldo on aina ajan tasalla. Käteistä käytän todella harvoin.

23.10.2015 21:54 #15 :: HVM
Maksuvälineet

Louhikäärme kirjoitti: Käytän lähes yksinomaan käteistä, koska haluan tehdä ostokseni anonyymisti. Se mitä ostan, missä ja milloin ei kuulu kauppaketjuille, ja vielä vähemmän kaikenkarvaisille kolmansille osapuolille joille ne asiakkaistaan keräämiään tietoja oletettavasti myyvät. Samasta syystä en myöskään huoli minkäänlaisia bonus- tai etukortteja tms.

[off the grid Dragon] Älä huoli kyllä se SkyNet tunnistaa sinut vaikka sitten valvontakameroiden kuvista.

Mutta tosiaan luottoyhtiöiden tietojen keruun pitäisi olla ei-identifioivaa, ja vain pelkästään profiloivaa, esimerkiksi asuinalueen mukaan, siis ainakin mainostajille myytävien tietojen. Saman pitäisi olla totta myös bonusjärjestelmien osalta, mutta mistäs sen tietää mitä yrityksen sisällä tiedoilla tehdään. Kun taas myytävien tietojen käyttö voidaan jossain määrin valvoa.

Tietojen keruusta ei pääse eroon jos käyttää nettiä, esim. tätä säiettä varten tein muutamia hakuja, ja nyt jo googlen mainoksissa pyörii Western Union ja vastaavat... Ja tämä on nyt vähäistä kun vertaa mitä Snowden paljasti NSA:sta (Temporasta, PRISM:sta, jne.) ja sen toimista, nämä tiedot ovat todellakin identifioivia eikä tiedon keruu jää vain ostoslistoihin.

[No Louhikäärme käyttää tätä saittia anonyymin Tor-verkon kautta ja naureksii Xkeyscorelle]
Muokannut 23.10.2015 21:56 HVM

23.10.2015 22:17 #16 :: Dyn
Maksuvälineet
Mulle tulee välillä ulkomaisista isommista maksuista (kuten hotellit) varmistustekstareita luottokorttifirmalta, että olenhan se minä joka olen asialla. Tähän palveluun olen vain tyytyväinen: äkkiä se kortti kadotessaan lennähtää ihan toiselle puolelle palloa. Tähän asti varoitus on aina tullut 'turhaan', mutta otan tämän enemmänkin palveluna kuin vakoiluna.

Sitä paitsi, sosiaalinen media tietää musta jo kaiken, joten antaa mennä. Hukun massaan, ei mussa mitään niin kiinnostavaa kuitenkaan ole. :roll:

25.10.2015 13:57 #17 :: Fiktiivi
Maksuvälineet
Maksuvälineet eivät ole pelkästään yksilöllinen valinta. Mistään valuutasta tai muovikortista ei ole hyötyä, jos kukaan toinen ei tunnusta sen arvoa.

Minusta on paikallaan käyttää käteistä ihan sen takia että se säilyy käytössä. Käteisen rahan käsittelystä nimittäin koituu kustannuksia ja se mahdollistaa pienen mittakaavan harmaata taloutta. Nykyiseen poliittiseen ilmapiiriin sopisi hyvin digitalisaation ja säästöjen kannattamisen ja kuuden euron pitsojen vastustamisen hengessä käteisen käytön lopettaminen. Jos siis käteistä käytettäisiin niin vähän että lopettaminen olisi realistista, mikä ei ole vättämättä valtavan kaukana ottaen huomioon kuinka paljon ihmiset maksavat nykyään pieniäkin ostoksia kortilla.

Ja nettiurkintarinnastukset eivät sikäli ole ihan kohdallaan, että vaikka sanotaan että nyky-yhteiskunnassa on vaikeaa elää ilman nettiä, ilman rahaa eläminen veisi kyllä vaikeusasteen ihan nextille levelille.
Muokannut 25.10.2015 13:59 Fiktiivi

26.10.2015 08:52 #18 :: Emelie
Maksuvälineet
Pääasiallisesti Credit/Debit -kortti. Electron oli joskus käytössä, mutta opiskelijavisan myötä ei enää. Käteistä on aina välillä lompakossa, mutta havemmin tulee käytettyä. Kolikot painaa liiaksi, ja sitten kasaan niitä vähän sinne sun tänne pois lompakosta, ja sitten siivouksen yhteydessä huomaan omistavani useita kymmeniä euroja alle euron suuruisina kolikoina.

• Lexei hahmo
  • Lexei

26.10.2015 10:10 #19 :: Lexei
Maksuvälineet
Korttina on vuoden vaihteen jälkeeen ollu käytössä credit/depit kortti. Depitillä aina maksan. Käytän luottoa vain nettitilauksissa, joissa ei voi maksaaa esim. suoraan verkkopankilla. Jotenkin on isompi kynnys lähteä luottoa käyttämään.

• max hahmo
  • max

27.10.2015 17:53 #20 :: max
Maksuvälineet
Electron/Mastercard Debit on mahtava, olen taipunut sen kannalle, vaikka pitkään sinnittelin käteisen käyttäjänä. Varsinaisia luottokortteja ei minulle ikinä kiitos, kamala amerikkalaiskapitalistinen keksintö.