Vuorokausirytmi

×

Kysely: Millainen vuorokausirytmi sinulla on?

Aamuihminen
5 16.7%
Iltaihminen
19 63.3%
Riippuu vuodenajasta
Ei kumpikaan
Molemmat
Äänestäjiä yhteensä: 30
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
23.11.2015 10:33 - 23.11.2015 11:01 #1 : Emelie
Vuorokausirytmi kirjoittanut Emelie
Millainen vuorokausirytmi teillä on? Onko helpompi nousta aamusta aikaiseen vai onko se yhtä tuskaa?

Olen huomannut, että suurin osa tutuistani on iltaihmisiä, kun minä taas olen ehdottomasti aamuvirkku. Herään ihan mielelläni aamusta klo 4.30, jotta pääsen salille klo 5.30 ja sitten siitä töihin 6.30. Ihan parhautta. Saan kaikista eniten aikaiseksi aamusta puoleenpäivään kattavalla ajanjaksolla, mutta iltapäivästä on ihan turha yrittää mitään kovin vaikeaa. Alkuillasta usein piristyn taas, mutta kun kello lähenee iltakahdeksaa, otan ihan mielelläni kirjan käteen ja asettaudun lukemaan sänkyyn kissojen kanssa. Nukkumaan menen sitten kun väsyttää tarpeeksi, joka yleensä koittaa siinä kymmenen tienoilla.

Edes viikonloppuna ei jaksa nukkua pitkää, viimeisen viiden vuoden aikana ne kerran kun on tullut nukuttua klo 7 pidempään on laskettavissa yhden käden sormin. Aamu on vaan parasta aikaa vuorokaudessa minulle.

Viimeksi muokattu: 23.11.2015 11:01 Dyn.

• Ansa hahmo
  • Ansa
23.11.2015 10:47 - 23.11.2015 11:27 #2 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Vuorokausirytmi
En pysty äänestämään. :(

Mutta olen aika iltaihminen enkä niinkään aamuvirkku. Unirytmini on muutenkin huono, kun öisin tulee herättyä joskus kahden-kolmen välillä ja saan uudestaan unta vasta viiden-kuuden maissa. Ei ole mukavaa, jos joutuu heräämään aikaisin ja tekisi mieli vain nukkua lisää.

Viimeksi muokattu: 23.11.2015 11:27 Ansa.

23.11.2015 11:02 #3 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Vuorokausirytmi
Nyt pitäisi pystyä äänestämään, koettakaas.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ansa

23.11.2015 11:02 - 23.11.2015 11:03 #4 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Vuorokausirytmi
Minäkään en pysty äänestämään. No nyt pystyy!

Mutta olen siis ehdottomasti iltaihminen ja aamut ovat minulle pahoilaisen keksintö. Valvon useimmiten puoleenyöhön ja heräisin mieluusti aina aikaisintaan yhdeksän tienoilla. Mikä tietysti on täyttä utopiaa työaikojen kannalta. Lisäksi olen "hidas aamukäynnistyjä" ; parin kahvikupin ja muutaman valveillaolotunnin jälkeen voin vasta sanoa heränneeni ja olenkin ehkä tehokkaimmillani juuri puolenpäivän tienoilla, iltapäiviksi tehot hiipuu ja illalla on taas energiaa. Aamuisin minulta on turha edes kysyä mitä kaupasta pitäisi tuoda tai varsinkaan mitä haluaisin syödä ruuaksi illalla. Mieluiten vietän aamukahvipöydässä tunnin verran aikaa jolloin herääminen tapahtuu pienissä asteissa. Tämäkin on valitettavasti vain vapaapäivien herkkua...

Viimeksi muokattu: 23.11.2015 11:03 HourglassEyes.

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
23.11.2015 11:41 #5 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Vuorokausirytmi
Äänestin 'ei kumpikaan', koska en oikein osaa sanoa mikä olen. Näin työttömänä sitä tulee noustua keskimäärin aamuyhdeksältä, joskus hiukan aiemmin tai myöhemmin. Iltakukkumiseni vastaavasti venyvät yleensä yhteen yöllä. Tai silloin viimeistään lukulamppu sammuu, mutta sen unen tuloa saa yleensä odottaa jonkin aikaa. Työelämässä tai opiskelijana ollessa varhaiset aamuherätykset olivat normi, eikä aamukuudelta ylös - iltakymmeneltä petiin -rytmi tuottanut vaikeuksia. Olisin mieluummin aamuvirkku, koska tykkään saada päivän asiat ja menot hoidettua mahdollisimman nopsaan alta pois. Nautin kauniista aamuista ja siitä kun ulkona liikenteessä ei ole vielä paljon muita. Iltaisin ei tee mieli lähteä kotoa mihinkään, etenkään pimeällä.

Don't mess with the neon love chicken.

• Skie hahmo
  • Skie
23.11.2015 12:44 #6 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Vuorokausirytmi
Ehdottomasti iltavirkku, vaikka lahjakkuuteni nukkua melkein milloin vain takaa myös sen, että vuorokausirytmin kääntäminen on aina aika helppoa. Olen nyt harjoittelussa ollessani elänyt aika säännönmukaista elämää, nukkumaan ennen yhtä, ja sängystä ylös vähän ennen kahdeksaa. Viime viikolla oli pari ylimääräistä vapaata ja kappas vaan, huomasin meneväni nukkumaan 4-6 aikaan aamulla ja heräileväni iltapäivällä. Jokunen vuosi sitten elin useamman kuukauden tuolla nurinkurisella "nukun päivät ja valvon yöt" -rytmillä, mutta nyt olen koittanut hillitä, jo töidenkin vuoksi (en ole yhtään 8-16 tai 9-17 ihminen, huoh).

Tehokkainta aikaa tekemisen puolesta ovat aina illat, esimerkiksi kandini kirjoitin yliopiston tietokoneluokassa iltaisin kello 18-24 välillä. Työpäivän päätteeksi iskee kooma kuuden-seitsemän tienoilla, mutta kellon lähestyessä yhdeksää alan virkistyä, ja yhtäkkiä huomaan taas meneväni nukkumaan seuraavan päivän puolella. Ilman herätyskelloa minua ei saa ylös sängystä ennen puoltapäivää.

Aamuisin myös arvostan suuresti sitä, jos ensimmäiseen puoleen tuntiin kukaan ei puhu minulle mitään. Aamut eivät suoranaisesti ole mulle rankkoja, olen aika nopeasti toimintakykyinen, mutta eihän tuosta heräämisestä nyt juuri koskaan nauti. Haluaisin kyllä mielelläni olla aamuihminen, koska niissä varhaisen aamun tunneissa on vain oma tunnelmansa (minkä vuoksi olenkin yleensä hereillä vielä aamuyöllä). Ja muutenkin, jos alkaisi hommiin jo aamusta, tuntisi muutenkin olevansa tehokkaampi ihminen.

Always follow your doubts.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: pihlajapuu

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
23.11.2015 12:53 #7 : Tapsa
Vastaus käyttäjältä Tapsa aiheessa Vuorokausirytmi

Emelie kirjoitti: Olen huomannut, että suurin osa tutuistani on iltaihmisiä, kun minä taas olen ehdottomasti aamuvirkku. Herään ihan mielelläni aamusta klo 4.30, jotta pääsen salille klo 5.30 ja sitten siitä töihin 6.30. Ihan parhautta.

Mitä ihmettä? :huh: Kuulostaa ihan surrealistiselta että joku herää tuohon aikaan jos vain olisi mitenkään mahdollista nukkua yhtään pitempään.

Jos on töitä tai luentoja tai jotain vastaavaa niin laitan herätyksen sen verran aikaisemmin että ehdin juuri nousta, pukeutua, syödä aamiaista kiireettä ja matkustaa tapahtumapaikalle myöhästymättä. Jos ei ole aamupäivämenoja nukun suunnilleen yhdeksään tai kymmeneen. Olen huomannut että jos ei pidä mitään rotia herätyskellojen kanssa niin saattaa tulla nukuttua kymmenen tuntia yössä mikä on paljon enemmän kuin olisi tarpeen ja saattaa aiheuttaa väsymystä koko seuraavaksi päiväksi. Seitsemän-kahdeksan tuntia on minusta hyvä nukkumisaika mikä aika usein tarkoittaa suunnilleen klo 01-09 minun tapauksessani.

• Xerion hahmo
  • Xerion
23.11.2015 13:16 #8 : Xerion
Vastaus käyttäjältä Xerion aiheessa Vuorokausirytmi
Laitoin molemmat. Voin valvoa pitkään ja herätä myöhään, mutta halutessani myös toisinpäin. Valinta on monesti hankala, kun aamulla ehtisi tehdä kaiken rästiin jääneen,ennen kuin on muuta tekemistä. Toisaalta taas parhaat keskustelut käydään yöllä. Kuten eilisiltana yöchätissä :heart: .

Aamulla olen toimintakykyinen n. viisi minuuttia herääisen jälkeen.

I'm shy at first, but I do stupidest random shit when I get comfortable.

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
23.11.2015 13:21 #9 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Vuorokausirytmi

Skie kirjoitti: Haluaisin kyllä mielelläni olla aamuihminen, koska niissä varhaisen aamun tunneissa on vain oma tunnelmansa (minkä vuoksi olenkin yleensä hereillä vielä aamuyöllä). Ja muutenkin, jos alkaisi hommiin jo aamusta, tuntisi muutenkin olevansa tehokkaampi ihminen.

Olen miettinyt ihan samaa!

Ongelmanani on sängystä nouseminen. Pääsen kyllä ylös, jos siihen on joku pakottava meno, mutta muuten en nouse oikeastaan koskaan ylös silloin, kun herätyskello soi. On niin paljon helpompaa valvoa, kuin yrittää herätä aamulla. Iltaisin toki teen itselleni lupauksia, kuinka kerrankin olen selkärankainen ja nousen ylös heti. En kuitenkaan tunne itseäni juuri koskaan virkeäksi herätessäni. Minulla on ihan loistavat unenlahjat: pystyn nukkumaan lähes missä ja milloin vain, mutta se nukkuminen pitäisi myös saada katkaistuksi.

Tapsa kirjoitti: Jos on töitä tai luentoja tai jotain vastaavaa niin laitan herätyksen sen verran aikaisemmin että ehdin juuri nousta, pukeutua, syödä aamiaista kiireettä ja matkustaa tapahtumapaikalle myöhästymättä.

Tämä oli taktiikkani lukiossa. Kun jättää mahdollisimman vähän aikaa aamuun, ei tule torkutettua.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

23.11.2015 13:36 #10 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Vuorokausirytmi

Puolikuu kirjoitti: Ongelmanani on sängystä nouseminen. Pääsen kyllä ylös, jos siihen on joku pakottava meno, mutta muuten en nouse oikeastaan koskaan ylös silloin, kun herätyskello soi.

Mä olen jostain syystä oppinut siihen, että kun herätyskello soi, mä nousen samantien. Se on niin refleksinomaista, että harvoin tulee edes miettineeksi koko asiaa. Joskus on niitä aamuja, että olen jo puolessa välissä kämppää ennen kuin edes tajuan mitä on tapahtunut. Sitten niinä harvoina kertoina kun en nouse heti sängystä, kissat oven toisella puolella alkavat raapia ovea ja huutaa, jolloin on pakko viimeistään nousta kun ei enää jaksa kuunnella (ne on itsepäisiä ja äänekkäitä) ja vähintäänkin avata ovi. Ja sitten onkin jo niin hereillä, että ei huvita enää nukkua.

Tapsa kirjoitti:

Heh, jotain tuollaista avomiehenikin joskus sanoi... :tongue:

23.11.2015 14:55 #11 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Vuorokausirytmi

Skie kirjoitti: Ehdottomasti iltavirkku, vaikka lahjakkuuteni nukkua melkein milloin vain takaa myös sen, että vuorokausirytmin kääntäminen on aina aika helppoa.

Tämä. Selvisin kyllä kesällä töihin aamuviideltä alkavaan vuoroon ihan yhtä hyvin kuin vaikka ilta- tai yövuoroon, ja itse asiassa tykkäsin noista vuoroista jopa enemmän kuin aamuseitsemän vuoroista, mutta eihän se nyt herra jestas ole silti mikään ihmisen aika nousta ja mennä töihin. :grin: Tosin "selviämisestä" iso osa oli sitä, että olen suhteellisen toimintakykyinen myös melko vähillä unilla, vaikka kykenisinkin nukkumaan vaikka 10 tuntia joka yö ja ilman herätyskelloa en heräisi ikinä "järkevään" aikaan mihinkään.

Minullakin tuotteliainta aikaa ovat kuitenkin illat ja oikeastaan myös yöt siinä puolenyön molemminpuolin, ja esimerkiksi viime yönä järkeilin (saavuttuani opiskelupaikkakunnalle vasta puoli kahdeltatoista), että on helpompi ja nopeampi tehdä pelisuunnittelun viikkotehtävä yöllä kuin herätä aamulla ennen kahdeksaa sitä tekeään (dl oli tänään klo 10). Toisaalta olen kuitenkin mieluiten töissä päiväsaikaan, esim. 7-15 tai 9-17 kuin illalla, koska olen järkeillyt, että en halua "tuhlata" päivän luovinta aikaa eli iltoja ja etenkin iltayötä töissä istumiseen. Varmaan suurimman osan esseistä olen kirjoittanut iltaisin kymmenen jälkeen, ja kandin analyysiosion ja johtopäätökset viimeisenä yönä ennen palautuspäivää...

Tässä olikin tiivistetty myös hyvin suhteeni aamuheräämiseen ja aamuihmisyyteen.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
23.11.2015 16:47 #12 : Nylkky
Vastaus käyttäjältä Nylkky aiheessa Vuorokausirytmi
Ehdottomasti aamuvirkku. Oli päivä mikä tahansa niin 6.30 herään ilman kelloa. Poikkeuksina on ollut 50 km kisan jälkeinen ja hong kongin valmistus leirin aikaero kiriminen.

Kisat yleensä starttaa aamusta joten ei oo tarvinnu opetella aamuihi aikast herätyst.

Illalla kuuluu nukkua! 10-11 on aikas maksimi miho pysyy hereil

Race like first!
Train like second!

23.11.2015 19:56 #13 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Vuorokausirytmi
Aikaiset aamuheräämiset ovat aina aiheuttaneet minulle ääretöntä tuskaa. Kun joudun nousemaan sängystä noin viiden aikaan mennäkseni kuuteen töihin, tunnen usein ihan fyysistä pahoinvointia. Laatta meinaa lentää ja kuolemakin houkuttaa enemmän siinä tilanteessa. Se on jotain ihan käsittämättömän hirveää, riippumatta siitä, olenko nukkunut yön hyvin vai en. Yleensä en, koska nukahtaminen ennen puoltayötä on minulle käytännössä mahdottomuus. Jos vapaapäivänä herään ennen yhdeksää, olen mielestäni onnistunut aloittamaan päiväni aikaisin.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

23.11.2015 19:57 #14 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Vuorokausirytmi
Mulla ei vaikuta väsymykseen heräämisajankohta, mutta kellonaika kylläkin. Ennen aamukymmentä ei tapahdu mitään järkevää korvien välissä, ei vaikka heräisi silloin tai olisi ollut jo useamman tunnin hereillä. Joskus puolenpäivän jälkeen alan jo oikeasti herätä sellaiseen kuosiin, että järjellistä aivotoimintaa esiintyy. Tällä ei myöskään ole mitään tekemistä aikavyöhykkeen kanssa, vaan kellonaika hyppää päähän ihan muutamassa päivässä, ja aamuheräämisestä tulee tuskaa. Myös saan melko huonosti unta, joten aikaerot käyvät äkkiä todella rasittaviksi - vähän ikävää ammatissa, jossa mannerta tulee vaihdettua useamman kerran vuodessa.

Herääminen vaatii myös jonkin verran ruokaa, mutta koska en yleensä saa mitään nieltyä ennen kello kymmentä (tulee vain paha olo) olen ottanut tavaksi skipata aamiaisen ja syödä sen sijaan vähän aikaisemman lounaan. Kahvia täytyy myös saada, toki.

Mun normaali työpäivä alkaa aikaisintaan kymmenen-yhdentoista aikaan, mutta voi hyvinkin jatkua puolilleöin, riippuen vähän miten paljon tehtävää on. Yritän saada syötyä joskus kuuden ja kahdeksan välillä illalla, jolloin on minulle luontevaa olla nälkäinen. Samalla pidän myös hiukan taukoa töistä, eli käytännössä siirryn työpaikalta kotiin, irkkaan vähän ja vastailen iltapäivällä tulleisiin sähköposteihin. 8-16 päivä ei toimisi mulla mitenkään: kahdeksalta en pysty kuin koomaamaan, ja iltapäivään mennessä olen vasta päässyt kunnolla käyntiin, joten neljän-viiden pintaan lopettamalla menettäisi ne tehokkaimmat työtunnit.

• Huoleton hahmo
  • Huoleton
26.11.2015 09:06 #15 : Huoleton
Vastaus käyttäjältä Huoleton aiheessa Vuorokausirytmi
Herätys: Kesällä luontaisesti noin klo 4.00, talvella 6.30. Sit jos voisin niin mun päivään kuuluis ehdottomasti päikkärit esim klo 10 viikonloppusin ja viikolla heti töitten jälkee pari kolme tuntia, koska klo 18-00 MUA EI NUKUTA. Mikä on ihan hirveetä! Vaikka ois jääny päikkärit välistä niin monesti menee niin, että väsymys tulee vasta klo 23. Poikkeuksena tähän on yleensä perjantai, jolloin lamppu sammuu viimeistään ysiltä :concentrate

26.11.2015 10:02 #16 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Vuorokausirytmi
Päikkärit ovat kyllä jotain sellaista mitä itse en pysty tekemään. Varmaan joskus muksuna olen nukkunut päiväunia, mutta en kyllä juurikaan koskaan sen jälkeen. Silloin harvoin kun on tullut jotain tuollaista tehtyä, olen saanut päänsäryn ja melkeinpä jopa fyysisesti huonon olon. Olen ihan tokkurassa ja mistään ei tule mitään. Jos päivällä väsyttää, minä väkisin pidän itseni valveilla iltaan ja sitten menen nukkumaan aikaisemmin - toki sillä oletuksella että illasta väsyttää edelleen yhtä paljon...

• Laine hahmo
  • Laine
28.11.2015 20:49 #17 : Laine
Vastaus käyttäjältä Laine aiheessa Vuorokausirytmi
Kouluaamuisin nousen kello 6.30 ja nukkumaan menen viimeistään yheltätoista. Viikonloppuisin menen viimeistään kaheltatoista nukkumaan ja herään yleensä ennen yheksää.

30.11.2015 07:56 #18 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Vuorokausirytmi
No, kävi sitten kerran näinkin. Heräsin nimittäin tuossa kuuden pintaan pirteänä kuin pieni peipponen, enimmäkseen koska olen koko viikonlopun käyttänyt nukkumiseen paitsi yön myös päivän tunteja erittäin epäsäännöllisinä jaksoina. Noh, käytin aamutunnit sitten hyväksi ja kirjoittelin useammankin jutun Risingille... Toivottavasti loppupäivä ei ole aivan toivottoman väsynyttä menoa. :skull:

Eveliina Juutilainen, Essi Huikuri
Uusin jäsen: Ari Maunu