Vuorokausirytmi

Kysely: Millainen vuorokausirytmi sinulla on?

Aamuihminen
5 16.7%
Iltaihminen
19 63.3%
Riippuu vuodenajasta
2 6.7%
Ei kumpikaan
2 6.7%
Molemmat
2 6.7%
Äänestäjiä yhteensä: 30
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
  • Emelie hahmo Kirjoittaja
  • Emelie
    Verivelho
    Tasolla 58
    9.41

23.11.2015 10:33 #1 :: Emelie
Vuorokausirytmi
Millainen vuorokausirytmi teillä on? Onko helpompi nousta aamusta aikaiseen vai onko se yhtä tuskaa?

Olen huomannut, että suurin osa tutuistani on iltaihmisiä, kun minä taas olen ehdottomasti aamuvirkku. Herään ihan mielelläni aamusta klo 4.30, jotta pääsen salille klo 5.30 ja sitten siitä töihin 6.30. Ihan parhautta. Saan kaikista eniten aikaiseksi aamusta puoleenpäivään kattavalla ajanjaksolla, mutta iltapäivästä on ihan turha yrittää mitään kovin vaikeaa. Alkuillasta usein piristyn taas, mutta kun kello lähenee iltakahdeksaa, otan ihan mielelläni kirjan käteen ja asettaudun lukemaan sänkyyn kissojen kanssa. Nukkumaan menen sitten kun väsyttää tarpeeksi, joka yleensä koittaa siinä kymmenen tienoilla.

Edes viikonloppuna ei jaksa nukkua pitkää, viimeisen viiden vuoden aikana ne kerran kun on tullut nukuttua klo 7 pidempään on laskettavissa yhden käden sormin. Aamu on vaan parasta aikaa vuorokaudessa minulle.
Muokannut 23.11.2015 11:01 Dyn

• Ansa hahmo
  • Ansa
    Tähtipilotti
    Tasolla 43
    66.09

23.11.2015 10:47 #2 :: Ansa
Vuorokausirytmi
En pysty äänestämään. :(

Mutta olen aika iltaihminen enkä niinkään aamuvirkku. Unirytmini on muutenkin huono, kun öisin tulee herättyä joskus kahden-kolmen välillä ja saan uudestaan unta vasta viiden-kuuden maissa. Ei ole mukavaa, jos joutuu heräämään aikaisin ja tekisi mieli vain nukkua lisää.
Muokannut 23.11.2015 11:27 Ansa

• Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    10.20

23.11.2015 11:02 #3 :: Dyn
Vuorokausirytmi
Nyt pitäisi pystyä äänestämään, koettakaas.
Tykännyt: Ansa

23.11.2015 11:02 #4 :: HourglassEyes
Vuorokausirytmi
Minäkään en pysty äänestämään. No nyt pystyy!

Mutta olen siis ehdottomasti iltaihminen ja aamut ovat minulle pahoilaisen keksintö. Valvon useimmiten puoleenyöhön ja heräisin mieluusti aina aikaisintaan yhdeksän tienoilla. Mikä tietysti on täyttä utopiaa työaikojen kannalta. Lisäksi olen "hidas aamukäynnistyjä" ; parin kahvikupin ja muutaman valveillaolotunnin jälkeen voin vasta sanoa heränneeni ja olenkin ehkä tehokkaimmillani juuri puolenpäivän tienoilla, iltapäiviksi tehot hiipuu ja illalla on taas energiaa. Aamuisin minulta on turha edes kysyä mitä kaupasta pitäisi tuoda tai varsinkaan mitä haluaisin syödä ruuaksi illalla. Mieluiten vietän aamukahvipöydässä tunnin verran aikaa jolloin herääminen tapahtuu pienissä asteissa. Tämäkin on valitettavasti vain vapaapäivien herkkua...
Muokannut 23.11.2015 11:03 HourglassEyes

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki
    Tasolla 52
    41.13

23.11.2015 11:41 #5 :: Pisania
Vuorokausirytmi
Äänestin 'ei kumpikaan', koska en oikein osaa sanoa mikä olen. Näin työttömänä sitä tulee noustua keskimäärin aamuyhdeksältä, joskus hiukan aiemmin tai myöhemmin. Iltakukkumiseni vastaavasti venyvät yleensä yhteen yöllä. Tai silloin viimeistään lukulamppu sammuu, mutta sen unen tuloa saa yleensä odottaa jonkin aikaa. Työelämässä tai opiskelijana ollessa varhaiset aamuherätykset olivat normi, eikä aamukuudelta ylös - iltakymmeneltä petiin -rytmi tuottanut vaikeuksia. Olisin mieluummin aamuvirkku, koska tykkään saada päivän asiat ja menot hoidettua mahdollisimman nopsaan alta pois. Nautin kauniista aamuista ja siitä kun ulkona liikenteessä ei ole vielä paljon muita. Iltaisin ei tee mieli lähteä kotoa mihinkään, etenkään pimeällä.

• Skie hahmo
  • Skie
    Senesalkki
    Tasolla 44
    35.43

23.11.2015 12:44 #6 :: Skie
Vuorokausirytmi
Ehdottomasti iltavirkku, vaikka lahjakkuuteni nukkua melkein milloin vain takaa myös sen, että vuorokausirytmin kääntäminen on aina aika helppoa. Olen nyt harjoittelussa ollessani elänyt aika säännönmukaista elämää, nukkumaan ennen yhtä, ja sängystä ylös vähän ennen kahdeksaa. Viime viikolla oli pari ylimääräistä vapaata ja kappas vaan, huomasin meneväni nukkumaan 4-6 aikaan aamulla ja heräileväni iltapäivällä. Jokunen vuosi sitten elin useamman kuukauden tuolla nurinkurisella "nukun päivät ja valvon yöt" -rytmillä, mutta nyt olen koittanut hillitä, jo töidenkin vuoksi (en ole yhtään 8-16 tai 9-17 ihminen, huoh).

Tehokkainta aikaa tekemisen puolesta ovat aina illat, esimerkiksi kandini kirjoitin yliopiston tietokoneluokassa iltaisin kello 18-24 välillä. Työpäivän päätteeksi iskee kooma kuuden-seitsemän tienoilla, mutta kellon lähestyessä yhdeksää alan virkistyä, ja yhtäkkiä huomaan taas meneväni nukkumaan seuraavan päivän puolella. Ilman herätyskelloa minua ei saa ylös sängystä ennen puoltapäivää.

Aamuisin myös arvostan suuresti sitä, jos ensimmäiseen puoleen tuntiin kukaan ei puhu minulle mitään. Aamut eivät suoranaisesti ole mulle rankkoja, olen aika nopeasti toimintakykyinen, mutta eihän tuosta heräämisestä nyt juuri koskaan nauti. Haluaisin kyllä mielelläni olla aamuihminen, koska niissä varhaisen aamun tunneissa on vain oma tunnelmansa (minkä vuoksi olenkin yleensä hereillä vielä aamuyöllä). Ja muutenkin, jos alkaisi hommiin jo aamusta, tuntisi muutenkin olevansa tehokkaampi ihminen.
Tykännyt: pihlajapuu

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
    Vampyyri
    Tasolla 32
    23.15

23.11.2015 12:53 #7 :: Tapsa
Vuorokausirytmi

Emelie kirjoitti: Olen huomannut, että suurin osa tutuistani on iltaihmisiä, kun minä taas olen ehdottomasti aamuvirkku. Herään ihan mielelläni aamusta klo 4.30, jotta pääsen salille klo 5.30 ja sitten siitä töihin 6.30. Ihan parhautta.

Mitä ihmettä? :huh: Kuulostaa ihan surrealistiselta että joku herää tuohon aikaan jos vain olisi mitenkään mahdollista nukkua yhtään pitempään.

Jos on töitä tai luentoja tai jotain vastaavaa niin laitan herätyksen sen verran aikaisemmin että ehdin juuri nousta, pukeutua, syödä aamiaista kiireettä ja matkustaa tapahtumapaikalle myöhästymättä. Jos ei ole aamupäivämenoja nukun suunnilleen yhdeksään tai kymmeneen. Olen huomannut että jos ei pidä mitään rotia herätyskellojen kanssa niin saattaa tulla nukuttua kymmenen tuntia yössä mikä on paljon enemmän kuin olisi tarpeen ja saattaa aiheuttaa väsymystä koko seuraavaksi päiväksi. Seitsemän-kahdeksan tuntia on minusta hyvä nukkumisaika mikä aika usein tarkoittaa suunnilleen klo 01-09 minun tapauksessani.

• Xerion hahmo
  • Xerion
    Ritari
    Tasolla 31
    37.46

23.11.2015 13:16 #8 :: Xerion
Vuorokausirytmi
Laitoin molemmat. Voin valvoa pitkään ja herätä myöhään, mutta halutessani myös toisinpäin. Valinta on monesti hankala, kun aamulla ehtisi tehdä kaiken rästiin jääneen,ennen kuin on muuta tekemistä. Toisaalta taas parhaat keskustelut käydään yöllä. Kuten eilisiltana yöchätissä :heart: .

Aamulla olen toimintakykyinen n. viisi minuuttia herääisen jälkeen.

23.11.2015 13:21 #9 :: Puolikuu
Vuorokausirytmi

Skie kirjoitti: Haluaisin kyllä mielelläni olla aamuihminen, koska niissä varhaisen aamun tunneissa on vain oma tunnelmansa (minkä vuoksi olenkin yleensä hereillä vielä aamuyöllä). Ja muutenkin, jos alkaisi hommiin jo aamusta, tuntisi muutenkin olevansa tehokkaampi ihminen.

Olen miettinyt ihan samaa!

Ongelmanani on sängystä nouseminen. Pääsen kyllä ylös, jos siihen on joku pakottava meno, mutta muuten en nouse oikeastaan koskaan ylös silloin, kun herätyskello soi. On niin paljon helpompaa valvoa, kuin yrittää herätä aamulla. Iltaisin toki teen itselleni lupauksia, kuinka kerrankin olen selkärankainen ja nousen ylös heti. En kuitenkaan tunne itseäni juuri koskaan virkeäksi herätessäni. Minulla on ihan loistavat unenlahjat: pystyn nukkumaan lähes missä ja milloin vain, mutta se nukkuminen pitäisi myös saada katkaistuksi.

Tapsa kirjoitti: Jos on töitä tai luentoja tai jotain vastaavaa niin laitan herätyksen sen verran aikaisemmin että ehdin juuri nousta, pukeutua, syödä aamiaista kiireettä ja matkustaa tapahtumapaikalle myöhästymättä.

Tämä oli taktiikkani lukiossa. Kun jättää mahdollisimman vähän aikaa aamuun, ei tule torkutettua.

• Emelie
    Verivelho
    Tasolla 58
    9.41

23.11.2015 13:36 #10 :: Emelie
Vuorokausirytmi

Puolikuu kirjoitti: Ongelmanani on sängystä nouseminen. Pääsen kyllä ylös, jos siihen on joku pakottava meno, mutta muuten en nouse oikeastaan koskaan ylös silloin, kun herätyskello soi.

Mä olen jostain syystä oppinut siihen, että kun herätyskello soi, mä nousen samantien. Se on niin refleksinomaista, että harvoin tulee edes miettineeksi koko asiaa. Joskus on niitä aamuja, että olen jo puolessa välissä kämppää ennen kuin edes tajuan mitä on tapahtunut. Sitten niinä harvoina kertoina kun en nouse heti sängystä, kissat oven toisella puolella alkavat raapia ovea ja huutaa, jolloin on pakko viimeistään nousta kun ei enää jaksa kuunnella (ne on itsepäisiä ja äänekkäitä) ja vähintäänkin avata ovi. Ja sitten onkin jo niin hereillä, että ei huvita enää nukkua.

Tapsa kirjoitti:

Emelie kirjoitti: Olen huomannut, että suurin osa tutuistani on iltaihmisiä, kun minä taas olen ehdottomasti aamuvirkku. Herään ihan mielelläni aamusta klo 4.30, jotta pääsen salille klo 5.30 ja sitten siitä töihin 6.30. Ihan parhautta.

Mitä ihmettä? :huh: Kuulostaa ihan surrealistiselta että joku herää tuohon aikaan jos vain olisi mitenkään mahdollista nukkua yhtään pitempään.

Heh, jotain tuollaista avomiehenikin joskus sanoi... :tongue:

23.11.2015 14:55 #11 :: pihlajapuu
Vuorokausirytmi

Skie kirjoitti: Ehdottomasti iltavirkku, vaikka lahjakkuuteni nukkua melkein milloin vain takaa myös sen, että vuorokausirytmin kääntäminen on aina aika helppoa.

Tämä. Selvisin kyllä kesällä töihin aamuviideltä alkavaan vuoroon ihan yhtä hyvin kuin vaikka ilta- tai yövuoroon, ja itse asiassa tykkäsin noista vuoroista jopa enemmän kuin aamuseitsemän vuoroista, mutta eihän se nyt herra jestas ole silti mikään ihmisen aika nousta ja mennä töihin. :grin: Tosin "selviämisestä" iso osa oli sitä, että olen suhteellisen toimintakykyinen myös melko vähillä unilla, vaikka kykenisinkin nukkumaan vaikka 10 tuntia joka yö ja ilman herätyskelloa en heräisi ikinä "järkevään" aikaan mihinkään.

Minullakin tuotteliainta aikaa ovat kuitenkin illat ja oikeastaan myös yöt siinä puolenyön molemminpuolin, ja esimerkiksi viime yönä järkeilin (saavuttuani opiskelupaikkakunnalle vasta puoli kahdeltatoista), että on helpompi ja nopeampi tehdä pelisuunnittelun viikkotehtävä yöllä kuin herätä aamulla ennen kahdeksaa sitä tekeään (dl oli tänään klo 10). Toisaalta olen kuitenkin mieluiten töissä päiväsaikaan, esim. 7-15 tai 9-17 kuin illalla, koska olen järkeillyt, että en halua "tuhlata" päivän luovinta aikaa eli iltoja ja etenkin iltayötä töissä istumiseen. Varmaan suurimman osan esseistä olen kirjoittanut iltaisin kymmenen jälkeen, ja kandin analyysiosion ja johtopäätökset viimeisenä yönä ennen palautuspäivää...

Skie kirjoitti: Haluaisin kyllä mielelläni olla aamuihminen, koska niissä varhaisen aamun tunneissa on vain oma tunnelmansa (minkä vuoksi olenkin yleensä hereillä vielä aamuyöllä). Ja muutenkin, jos alkaisi hommiin jo aamusta, tuntisi muutenkin olevansa tehokkaampi ihminen.

Tässä olikin tiivistetty myös hyvin suhteeni aamuheräämiseen ja aamuihmisyyteen.

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
    Linnanherra
    Tasolla 45
    14.29

23.11.2015 16:47 #12 :: Nylkky
Vuorokausirytmi
Ehdottomasti aamuvirkku. Oli päivä mikä tahansa niin 6.30 herään ilman kelloa. Poikkeuksina on ollut 50 km kisan jälkeinen ja hong kongin valmistus leirin aikaero kiriminen.

Kisat yleensä starttaa aamusta joten ei oo tarvinnu opetella aamuihi aikast herätyst.

Illalla kuuluu nukkua! 10-11 on aikas maksimi miho pysyy hereil

23.11.2015 19:56 #13 :: Mustelmann
Vuorokausirytmi
Aikaiset aamuheräämiset ovat aina aiheuttaneet minulle ääretöntä tuskaa. Kun joudun nousemaan sängystä noin viiden aikaan mennäkseni kuuteen töihin, tunnen usein ihan fyysistä pahoinvointia. Laatta meinaa lentää ja kuolemakin houkuttaa enemmän siinä tilanteessa. Se on jotain ihan käsittämättömän hirveää, riippumatta siitä, olenko nukkunut yön hyvin vai en. Yleensä en, koska nukahtaminen ennen puoltayötä on minulle käytännössä mahdottomuus. Jos vapaapäivänä herään ennen yhdeksää, olen mielestäni onnistunut aloittamaan päiväni aikaisin.

• Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    10.20

23.11.2015 19:57 #14 :: Dyn
Vuorokausirytmi
Mulla ei vaikuta väsymykseen heräämisajankohta, mutta kellonaika kylläkin. Ennen aamukymmentä ei tapahdu mitään järkevää korvien välissä, ei vaikka heräisi silloin tai olisi ollut jo useamman tunnin hereillä. Joskus puolenpäivän jälkeen alan jo oikeasti herätä sellaiseen kuosiin, että järjellistä aivotoimintaa esiintyy. Tällä ei myöskään ole mitään tekemistä aikavyöhykkeen kanssa, vaan kellonaika hyppää päähän ihan muutamassa päivässä, ja aamuheräämisestä tulee tuskaa. Myös saan melko huonosti unta, joten aikaerot käyvät äkkiä todella rasittaviksi - vähän ikävää ammatissa, jossa mannerta tulee vaihdettua useamman kerran vuodessa.

Herääminen vaatii myös jonkin verran ruokaa, mutta koska en yleensä saa mitään nieltyä ennen kello kymmentä (tulee vain paha olo) olen ottanut tavaksi skipata aamiaisen ja syödä sen sijaan vähän aikaisemman lounaan. Kahvia täytyy myös saada, toki.

Mun normaali työpäivä alkaa aikaisintaan kymmenen-yhdentoista aikaan, mutta voi hyvinkin jatkua puolilleöin, riippuen vähän miten paljon tehtävää on. Yritän saada syötyä joskus kuuden ja kahdeksan välillä illalla, jolloin on minulle luontevaa olla nälkäinen. Samalla pidän myös hiukan taukoa töistä, eli käytännössä siirryn työpaikalta kotiin, irkkaan vähän ja vastailen iltapäivällä tulleisiin sähköposteihin. 8-16 päivä ei toimisi mulla mitenkään: kahdeksalta en pysty kuin koomaamaan, ja iltapäivään mennessä olen vasta päässyt kunnolla käyntiin, joten neljän-viiden pintaan lopettamalla menettäisi ne tehokkaimmat työtunnit.
Tykännyt: Ageha

26.11.2015 09:06 #15 :: Huoleton
Vuorokausirytmi
Herätys: Kesällä luontaisesti noin klo 4.00, talvella 6.30. Sit jos voisin niin mun päivään kuuluis ehdottomasti päikkärit esim klo 10 viikonloppusin ja viikolla heti töitten jälkee pari kolme tuntia, koska klo 18-00 MUA EI NUKUTA. Mikä on ihan hirveetä! Vaikka ois jääny päikkärit välistä niin monesti menee niin, että väsymys tulee vasta klo 23. Poikkeuksena tähän on yleensä perjantai, jolloin lamppu sammuu viimeistään ysiltä :concentrate

• Emelie
    Verivelho
    Tasolla 58
    9.41

26.11.2015 10:02 #16 :: Emelie
Vuorokausirytmi
Päikkärit ovat kyllä jotain sellaista mitä itse en pysty tekemään. Varmaan joskus muksuna olen nukkunut päiväunia, mutta en kyllä juurikaan koskaan sen jälkeen. Silloin harvoin kun on tullut jotain tuollaista tehtyä, olen saanut päänsäryn ja melkeinpä jopa fyysisesti huonon olon. Olen ihan tokkurassa ja mistään ei tule mitään. Jos päivällä väsyttää, minä väkisin pidän itseni valveilla iltaan ja sitten menen nukkumaan aikaisemmin - toki sillä oletuksella että illasta väsyttää edelleen yhtä paljon...

• Laine hahmo
  • Laine
    Soturi
    Tasolla 21
    37.68

28.11.2015 20:49 #17 :: Laine
Vuorokausirytmi
Kouluaamuisin nousen kello 6.30 ja nukkumaan menen viimeistään yheltätoista. Viikonloppuisin menen viimeistään kaheltatoista nukkumaan ja herään yleensä ennen yheksää.

• Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 67
    10.20

30.11.2015 07:56 #18 :: Dyn
Vuorokausirytmi
No, kävi sitten kerran näinkin. Heräsin nimittäin tuossa kuuden pintaan pirteänä kuin pieni peipponen, enimmäkseen koska olen koko viikonlopun käyttänyt nukkumiseen paitsi yön myös päivän tunteja erittäin epäsäännöllisinä jaksoina. Noh, käytin aamutunnit sitten hyväksi ja kirjoittelin useammankin jutun Risingille... Toivottavasti loppupäivä ei ole aivan toivottoman väsynyttä menoa. :skull:

• Ageha hahmo
  • Ageha
    Senesalkki
    Tasolla 40
    99.71

07.08.2024 10:12 #19 :: Ageha
Vuorokausirytmi
Epäonnekseni olen pitkien yöunien tarvitsija – yleisesti ottaen 7-8 tunnin yöunet tarkoittavat koko päivän mittaista väsymystä, korkeampaa ahdistusta ja yleisesti tavallista rankempaa mt-oireilua. Hassu juttu sinällään, että sitten kun mennään alle 7 tunnin, mun keho menee johonkin tehospurttitilaan, joten 5-6 tunnin unilla pärjään kyllä loistavasti sen yhden päivän, mutta sitten on taas otettava kiinni tutuilla 9-10 tunnin unilla seuraavana yönä, tai seuraava päivä menee aivan plörinäksi. Viime vuosina olen onneksi ollut huomaavinani, että vaadittu unimäärä on droppaamassa kymmenestä tunnista kohti yhdeksää. Elättelen toiveita, että jonain päivänä jaksaisin arjen ongelmitta kahdeksalla tunnilla...

Luonnostaan mun unirytmini tuppaa asettumaan melko tasaisesti siihen, että nukahtaminen tapahtuu puolenyön ja yhden välillä ja herääminen yhdeksän ja kymmenen. Talvella lähempänä kymmentä, kesällä yhdeksää, riippuen myös siitä onko tullut nukahdettua 00:00 vai 1:30. Varhaiset aamut ovat mulle mahdollisia, mutta vaikeita – onnekseni elämässäni ei ole koskaan ollut tilannetta, jossa olisin joutunut nousemaan säännöllisesti ennen aamuseiskaa, vaan yleensä "varhainen" tarkoittaa mulle "ennen kahdeksaa", missä suhteessa olen kieltämättä etuoikeutettu. Jos herään kovin varhain, en pysty syömään aamiaista, ja näinä aamuina aivoilla kestää 2-3 tuntia herätä kunnolla – olen siis selkeästi iltaihmisempi kuin aamuihminen. Päivän parhaat työtuntini ovat iltapäivästä, tosin vähemmän aivotyötä vaativa mekaanisempi duuni onnistuu jo heti aamusta. Ideaalimaailmassa työpäiväni olisikin varmaan klo 12-20.

• Aulis hahmo
  • Aulis
    Soturi
    Tasolla 20
    59.34

07.08.2024 18:57 #20 :: Aulis
Vuorokausirytmi

Ageha post=68262 Hassu juttu sinällään, että sitten kun mennään alle 7 tunnin, mun keho menee johonkin tehospurttitilaan, joten 5-6 tunnin unilla pärjään kyllä loistavasti sen yhden päivän

Minulla tämä "tila" taas on ennemminkin sellaisten 2-3 tunnin unien jälkeen. Normaaliunet on noin 8h. Olen huomannut, että jos unet on noin 4-5h, aamu on paljon vaikeampi kuin noilla "pikaunilla". Toki noiden pikaunien jälkeen se tehokas vaihe kestää vain jonnekin alkuiltapäivään, jonka jälkeen tarvitsee päikkärit tai tulee aika pitkä ilta. Jos unet taas jostain syystä on +10h, tahtoo koko päivä mennä vähän pöhnässä. Optimi on sellaiset 7-9h.

Tässä hiljattain oli tilanne, jossa piti mennä ns. samoilla silmillä joku reilu 30h, mikä sekin onnistui yllättävän hyvin. Seuraavana iltana nukuin sitten parin tunnin päikkärit alkuillasta, joilla jaksoi sitten normaaleihin yöuniin asti. Ei tuota kyllä usein jaksa, mutta kertaluontoisena meni. 

En ole ollenkaan aamuihminen. Tarvitsenkin yleensä reilusti aikaa aamulla ennen kuin olen kunnolla toimintakykyinen. Vihaan kiirettä aamuisin ja mieluummin nukun pari tuntia vähemmän kunhan on reilusti aikaa aamulla ennen kuin pitää olla jossain. Kauhulla ajattelen ihmisiä, jotka heräävät 15min ennen kuin pitää olla paikassa X. 

Olen siis enemmän ilta- ja yöihminen, jolla tahtoo välillä nukkumaanmeno mennä vähän turhankin myöhään. Toisaalta kesäaikaan on ihan mukava herätä aikaisin aamulla, mutta harvemmin tulee niin kuitenkaan vapaaehtoisesti tehtyä. 

Elättelen toiveita, että vanhemmiten minusta tulisi aamuvirkku kuten eläkkeellä olevasta isäukosta, joka siinä viiden korvilla alkaa odotella, että milloinhan sitä kehtaisi nousta sängystä. 
Muokannut 07.08.2024 19:02 Aulis

Valvojat: SaranthaHiistu