Kodin kasvit ja kukkaset

21.03.2016 10:23 #21

FreakyMike kirjoitti: ..., mutta sain lapsena joskus 80-90 lukujen taitteessa yhden pallomaisen noin nyrkin kokoisen kaktuksen pikkiriikkisessä muoviruukussa, josta on tullut vuosien varrella aika läheinen ja en ole vielä mitään toista kasvia pitänyt samalla tavalla henkilökohtaisena omaisuutenani.

Kuulostaa tutulta. Minulla kasvin arvo on suoraan verrannollinen sen ikään sekä hankintatapaan. Jopa lajin merkitys jää toiseksi. Yksi on pakkasesta, roskakatoksesta pelastettu, joku on kasvanut pistokkaasta, jonka salaa nipsaisin työpaikan viherkasvista, joku on äidin perintöä. Kun tällainen historian omaava kasvi on elänyt vuosikymmeniä ja kulkenut mukana lukemattomat muutot, tulee siitä niin arvokas, että sen yrittäisi pelastaa tulipalostakin. Kaupasta ostettu uusi kasvi on arvoton ensimmäiset vuodet.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja, Piru Naiseksi

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
30.03.2016 09:57 #22

Miun suhde huonekasveihin on siinä määrin fanaattinen, että asunto tuntuu kolkolta, jos ei siellä ole vähintään yhtä elävää kasvia. :lol: Yhteen kesäkämppään (opiskelin alaa, joka käytännössä pakotti muuttamaan töiden perässä kesäksi eri kaupunkiin, jos oman alan töitä halusi tehdä) esimerkiksi ostin vuoripalmun , kun ahdisti asunnon kasvittomuus. Toisaalta siihen se fanaattisuus sitten jääkin, eli olen vähän löperö siinä, miten ja kuinka usein niitä kukkia sitten kastellaan, leikataan ja niille vaihdetaan mullat.. :D Kasveja on varsinaisessa asunnossa aina useampi, niin ei tunnu niin kauhean suurelta menetykseltä, jos niistä nyt yksi sattuu vaikka jonkin loman aikana heittämään henkensä.

Tällä hetkellä on viisi kasvia ja "tilasin" äidiltä juuri kuudennen, kun oli pistänyt kiinanruusun oksia juurtumaan. Noita kiinanruusuja olen siis tappanut tasaiseen tahtiin, kun ne vaativat aika säännöllistä kastelua ja nuupahtavat herkästi etenkin kesällä, jolloin nimenomaan olosuhteiden pakosta olen aika säännönmukaisesti pidempiäkin jaksoja poissa kotoa.

Viisi tämänhetkistä kasvia ovat aiemmin mainittu vuoripalmu (vuodelta 2011), kultaköynnös (taitaa olla jo kohta kymmenisen vuotta vanha), jaavankaunottareksi aiemmin luulemani kasvi, joka taitaakin olla aeschynanthus pulcher (tämäkin taitaa käydä kymmenettä vuotta), "onnenbambusta" kasvatettu pensas ja googlauksen perusteella zamialta vaikuttava mysteerikasvi. Kultaköynnös, jaavankaunotar ja bambu on juurrutettu vanhempieni luona olevien, huomattavasti vanhempien yksilöiden pistokkaista. Vuoripalmun olen ostanut ja zamia "periytyi" veljeltäni miulle, kun veli ei ole järin innokas kasvien ystävä, ja äidin hänelle hankkima kasvi meinasi jäädä hieman kastelua vaille.. :D

Kuriositeettina kerrottakoon, että vaikka nuo lehdelliset saan yleensä suhteellisen hyvin säilymään hengissä, niin kaktukset onnistun tappamaan aina noin vuodessa.

Viimeksi muokattu: 30.03.2016 10:07 : pihlajapuu. Syy: lisätty kuvalinkkejä

30.03.2016 11:01 #23

Tuota Zamiaa kutsutaan palmuvehkaksi.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Emelie, pihlajapuu

pihlajapuu
pihlajapuu vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
30.03.2016 11:53 #24

Haa, kiitos! Mietinkin, että ihan kuin olisin joskus törmännyt saman kasvin suomalaisempaan nimeen, mutta en tähän hätään löytänyt sitä.

31.03.2016 07:59 #25

Okay, siis palmuvehka on tuon kasvin nimi. :D Meilläkin on sellainen, mutta en koskaan ole tiennyt sen nimeä (tai jaksanut selvittää sitä).

07.06.2016 13:05 #26

Emelie kirjoitti: Meillä on tällä hetkellä 3 pidempiaikaisempaa eläjää, kaksi kaktusta (jotka kissat jättävät rauhaan) ...

Toinen kaktus tuli iloisesti alas, kun vieraisilla ollut kissa leikki meidän toisen kissan kanssa siinä vieressä. Vielä se kaktus sinnittelee, mutta voi olla, että se kuivuu pois. Siihen tuli kuitenkin sen verran iso vekki, että hämmästyn kyllä suuresti, jos se siitä toipuu.

Emelie kirjoitti:

Rinja kirjoitti: Rönsyliljoista ja kissoista: Olen parilta kissaomistajakaverilta kuullut, että ilmeisesti he ja moni muukin saattavat ostaa rönsyliljoja jopa kissojen syötäväksi :tongue:

Tästä tulikin mieleen, että voisin ostaa meillekin rönsyliljan suojakasviksi muille. Olisi sitten kissoilla vihreää syötäväksi muulloinkin kun vain silloin, kun muistan itse sitä laittaa kasvamaan.

Ja koska nyt kaktus on selvästi (ehkä) luopumassa ikkunalautapaikastaan, ostin meillekin rönsyliljan kissoille syötäväksi. Kukkakauppias ei paketoinut kasvia mitenkään vaan laittoi sen vain kassiin siten, että se törrötti hyvän matkaa pussin ulkopuolella. Koska vierailin kasvin kanssa kaupassa (ostettiin yhdessä ruokaa, aamupalaa ja suklaata) sekä käytiin lemmikkieläinkaupassa, päätin poikkeuksellisesti antaa tälle kasville nimen. Nyt meillä on siis Elmo kissojen ruokana, täytyy vaan muistaa kastella sitä, että kohta joudu olemaan taas kukkakaupassa jonossa Elmo II sylissä.

Nimeävätkö muut kasvejaan?

Dyn vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
07.06.2016 13:11 #27

Emelie kirjoitti: Nimeävätkö muut kasvejaan?

Jos "rousku", "öykkäri", "heinä" tms. lasketaan nimiksi, niin sitten. :cheesy:

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
07.06.2016 18:22 #28

Minusta kasvit kuuluvat sisustukseen, joten olohuoneesta löytyy muutama kasvi. Tosin muualta kämpästä sitten ei. Hoidan niitä vaihtamalla mullat kerran vuodessa ja kastelen, kun muistan. Olohuoneen nurkassa kasvaa palmuvehka, jota muistan kastella liian harvoin. Se on ihan hengissä ja lehdet terveen väriset, mutta ei se uusia oksia ole viimevuotisen mullanvaihto-operaation jälkeen kasvattanut. Johtuu varmaan liiasta kuivuudesta, kun en aina muista kastella kukkia edes viikoittain.

Telkkarin päällä olevalla hyllyllä nököttää Ikeasta ostettu bambunoksa. Se on ollut kohta 5 vuotta omassa lasimaljakossaan, missä on koko ajan vettä. Äitini on sanonut minulle jo pitkään, että se on jo kasvanut sen verran, että se pitäisi istuttaa multaan, jotta se voisi jatkaa kasvuaan. Minä en vaan halua enempää mullassa nököttäviä kasveja, joten bambu saa olla maljakossaan niin kauan, että alkaa osoittaa jotain merkkejä, että sen pitäisi päästä isompaan astiaan.

Loput kasveista onkin ikkunalaudalla. Tällä hetkellä siinä kasvaa kolme Saintpauliaa, violetti, pinkki ja sininen. Ne tosin ei ole kohta vuoteen kukkinut, joten todennäköisesti kohta heitän ne pois ja ostan kukkivat tilalle. Olen tasan kerran tässä viiden vuoden aikana onnistunut saamaan Saintpauliat kukkimaan uudestaan, ja kolmesti olen ostanut uudet pelkkien lehtien tilalle, kun kyllästyn odottamaan, joko ne kohta tekisivät uusia kukkia. Niiden lisäksi ikkunalaudalta löytyy Dracaena marginata (mikä lie suomalainen nimi) ja rönsylilja. Dracaenalla on ikää myöskin se viitisen vuotta, minulle ihanteellinen kasvi, kun se toipuu erittäin nopeasti liiasta kuivuudesta. Rönsylilja on minulle se rakkain kasvi. Äitini osti sen minulle, kun olin 15-vuotias ja sanoi, että saan huoneeseeni muita kukkia jos onnistun pitämään sen hengissä. No, 11 vuotta myöhemmin tuossa se sama kasvi edelleen nököttää ja puskee aika ajoin kukkia. Joskus aikoinaan sanoin äidille, että tuo kasvi on minulle aivan täydellinen: silloin kun se kasvaa oikein tuuheana se muistuttaa minua omista hiuksistani, jotka ovat paksut ja luonnonkiharat. Täydellinen hiuspehkoa muistuttava kasvi :smile: Rönsylilja ei ole tällä hetkellä mitenkään erityisen tuuhea, sitäkin pitäisi varmaan muistaa kastella.

Noiden vakiokasvien lisäksi minulla on aika ajoin vierailevia tähtiä. Jokin aika sitten oli tulilatva, joka kuoli muutaman kuukauden jälkeen. Pari kertaa olen innostunut ostamaan minikokoisen orkidean ja saintpaulian, mutta niitä en osaa kastella ollenkaan ja ne kuolevat aina tosi nopeasti. Olen myös pari kertaa kokeillut kasvattaa orkideoja, saan ne pysymään hengissä, mutta uutta kukkaa en saa varteen kasvamaan. Kolme kertaa jaksoin yrittää ja sitten loppui into. Ehkä taas joskus, jos keksin jonkun tavan saada niitä uusia kukintoja. Mieli kyllä tekisi, kun pidän orkideoista.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

10.06.2016 10:16 #29

Diara kirjoitti: Noiden vakiokasvien lisäksi minulla on aika ajoin vierailevia tähtiä. Jokin aika sitten oli tulilatva, joka kuoli muutaman kuukauden jälkeen. Pari kertaa olen innostunut ostamaan minikokoisen orkidean ja saintpaulian, mutta niitä en osaa kastella ollenkaan ja ne kuolevat aina tosi nopeasti. Olen myös pari kertaa kokeillut kasvattaa orkideoja, saan ne pysymään hengissä, mutta uutta kukkaa en saa varteen kasvamaan. Kolme kertaa jaksoin yrittää ja sitten loppui into.

Minä en saa kanssa koskaan noita kasveja (tulilatva, saintpaulia) kukkimaan uudestaan, vaikka sen pitäisi teoriassa olla mahdollista. Mulla on ongelmana se, että kukat tarvitsisivat valoa ja meillä oikeastaan ainoa optio siihen on ikkunanlaudalla, johon myös kissat pääsevät/yltävät. Ja se tarkoittaa sitä, että on ihan sama ovatko ne kasvit valoisassa paikassa vai mun hyllyllä kohtaamassa loppunsa.

celeblith
celeblith vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
12.06.2016 22:44 #30

Oi. Ihanat kasvit. Viherkasveja on pakko olla. Ne kuuluvat sisustukseen. Ilman niitä talo näyttää tyhjältä. Äkkiä laskettuna noita erilaisia viherkasveja on joku 30kpl

Lexei
Lexei vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
19.06.2016 15:30 #31

Tästä taloudesta ei kovin paljoa eläviä kasveja löydy, kun ne aina onnistutaan tappamaan.
Tällä hetkellä elossa ovat vielä pysyneet kevään alussa ostettu Aloe Vera, joka pitäisi olla aika hankala tapettava. Sekä tällä viikolla Joensuun kansainvälisiltä markkinoilta ostetut 2kpl valkeita orkideoja.

Leikkokukkia aina maljakkoon ostellaan, kun niitä ei tarvitse muistaa kastella :)

HourglassEyes vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
06.05.2017 10:56 #32

Taas on se aika!

Eilen kävin hakemassa 8 parveketomaatin tainta puutarhalta ja istutin ne ruukkuihin ja pari amppeliin. Säätä ja lämpötilaa tarvii kyllä vielä tarkkailla, joten yöksi nostin kaikki sisälle, mutta nyt aamulla kiikutin ne taas auringonpaisteeseen. Basilika saa odotella vielä tasaisempia ilmoja ennen kuin sen parvekkeelle tyrkkään kasvamaan.

Toissapäivänä sain serkultani rahapuun. Olen yhden sellaisen tappanut aikanani, joten saa nähdä kauanko tämä elää. Edellisen taisin kyllä kastella hengiltä, täytyy yrittää tämän kanssa olla varovaisempi, mutta nähtäväksi jää... :cool:

06.05.2017 19:51 #33

Emelie kirjoitti: Mä olen ymmärtänyt, että orkidea on hankalahko kasvi. Tai ehkä lähinnä vaativa. Mäkin tykkään niistä ihan valtavasti, mutta en voi niitä meille hankkia. Olin kyllä tyytyväinen kun morsiuskimppuuni oli onnistuttu ujuttamaan pari isoa ja valkoista orkidean kukkaa. :)

Pikkuisen hitaasti kommentoin, mutta orkidea ei ole vaikea, se on vain "erilainen". Hoito on yksinkertainen: upota koko ruukku kerran viikossa veteen 15-30 minuutiksi. That's all. Tällä hoidolla mulla kukkii orkideat n. 10 kk vuodessa, vuodesta toiseen. Itä- tai länsi-ikkuna on sopiva ja joskus voi antaa orkidealannoitetta, jos viitsii. Kasvien hoitaminen on lopulta varsin yksinkertaista: lue hoito-ohjeet ja noudata niitä. Siinä on viherpeukalon salaisuus :tongue: .

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Marski
Marski vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
22.05.2017 18:54 #34

Sain tänään kasvikokoelmaani (joka tähän asti on koostunut yhdestä kasvista) uuden jäsenen, Aji cristalin. Ensimmäinen kasvini oli Kastanjasutipuu, joka on tähän mennessä ollut ainut kasvi, jota en demonikäsilläni ole onnistunut tappamaan. Saa nähdä, miten Ajin käy. Onneksi äitini luota löytyy säännöllisesti Ajin lajitovereita tai muita sen kaltaisia kasveja, joten voin hakea uuden jos tämän onnistun tappamaan.

Maybe if we started looking what's the SAME instead always looking what's DIFFERENT

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Ampiaiset, nuo pikku pirulaiset
14.05.2018 14:30 #35

Nyt kun on jälleen se aika, että minäkin sain parveketomaattini istutettua, niin mieleeni nousi eräs kysymys ampiaisista. Tai oikeastaan näistä tekopesistä.

Itselläni on parvekkeella viime kesänä askartelemani tekoampiaispesä (styroxpallo, johon liimailin kerroksittain harmaalla askartelumaalilla värjättyjä suodatinpusseja muistuttamaan pesää), joka tuntuu ainakin hieman tehoavan. Olen seurannut, kun useampikin iso amppari (liekö kuningattaria tähän aikaan) pyörähtää avoimella ikkunalla ja lentää tiehensä - mutta jos tapahtuu sama kuin viime kesänä, niin pienemmät ampparit eivät tunnu tekopesästä välittävän - ainakaan myöhemmin kesällä. Useammankin sai kämpästä listiä. Eilen eksyi ensimmäinen pirulainen jo sisällekin, mutta ilmeisesti toisen huoneen ikkunasta. Isäntä listi sen minun pakoillessani urheasti suljetun oven takana makuuhuoneessa.

Mutta siis varsinaiseen kysymykseen, onko kokemusta näiden tekopesien toimivuudesta? Näitähän voi ostaa ihan valmiinakin, mutta itse tosiaan kokeilin askartelutaitojani. Minusta ainakin tuntuu, että kyllä tuosta jotain hyötyä on, vaikkei kaikkia karkotakaan. Mietin sitäkin vaikuttaako pesä mehiläisten ja kimalaisten vierailuihin, ne ovat parvekkeellani ihan toivottuja vierailijoita pölyttäjinä, kun eivät ole niin häijyjä yksilöitä. Sisällekin eksyneet kimalaiset pyydystän yleensä purkkiin ja vapautan ulos - ampiaiset eivät samaa armoa saa.

Adolfina Romanov
Adolfina Romanov vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
14.05.2018 14:57 #36

Mökin parvekkeelle ei ainakaan meillä ole tullut pesää enää aikoihin sen jälkeen kun sinne nikkaroitiin yksi isohko tekopesä paperisesta leipäpussista. Sisällä taas on kaksi virkattua versioita yläkerrassa. Ennen ainakin mökin yläkertaan tuli usein amppareita ja kimalaisia jatkvasti, vaan ei enää.

Ostettiin Ikeasta joitakin vuosia sitten jotain mitälie heinäpalloja (olivat olevinaan joulukoristeita). Niistä askarreltiin sitten ketju joka ripustettiin terassille. Sekin on aikas tehokas karkotin! Jos joku muu omistaa sellaisia ylimääräisiä palleroita, ehkä juuri ikealaisia, ripustakaa vain sinne minne pesiä yleensä muodostuu. Toimii kyllä.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

HourglassEyes vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
14.05.2018 15:30 #37

Hyvä vinkki mökille! Oliko teillä siis useampi näitä "heinäpalloja" rivissä siinä ketjussa?

Adolfina Romanov
Adolfina Romanov vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
14.05.2018 15:41 #38

Kyllä, oli siinä varmaan 5-7. Ripustuslenkeistä vain yhteen niin hyvä tuli!

Viimeksi muokattu: 14.05.2018 15:44 : Adolfina Romanov. Syy: Tarkennus
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: HourglassEyes

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
31.05.2018 22:08 #39

Minulla on nyt ensimmäistä kertaa henkilökohtaisessa kämpässäni kasveja. Opiskeluaikana olin aina pitkät lomat poissa enkä siksi viitsinyt hankkia huonekasveja minua ikävöimään. Sen jälkeen on ollut pari osoitetta, joissa olen tiennyt viipyväni niin vähän aikaa, että on tuntunut turhalta hankkia kasveja muuttokuorman täytteeksi. Nykyinenkään asuminen ei kestä kenties kuin tämän vuoden loppuun, mutta nyt olen kaivannut edes tunnetta kodiksi asettumisesta. Kasveista tulee kodikas olo ja on mukavaa, kun on joku/jokin elävä olento asunnossa itseni lisäksi.

Huonekasveiksi olen hankkinut peikonlehden ja kliivian. Etenkin peikonlehti on mukavan eläväinen kasvi, kasvattelee jatkuvasti uusia lehtivarsia. Kliivia on enemmän nostalgiasyistä, vanhempien luona on samaa lajia yksilö, jonka sain joskus pienenä syntymäpäivälahjaksi. Hankin myös kaksi orkideaa, mutta niiden kanssa ei ole ollut onnea, kaikki kukat lakastuivat melko pian. Toisesta kuihtuivat myös kukkavarret, ne leikkasin pois. Toisessa jäivät vihreiksi, niiden annoin olla, kun en tiennyt, mitä tehdä. Uutta lehteä nyt kumpikin pukkaa, mutta kukkimisen suhteen en ole kovin toiveikas. Olisi pitänyt ehkä malttaa antaa kukkia rauhassa eikä heti lähteä siirtämään toisiin ruukkuihin. Mutta kun ostin niille innoissani lasiset orkidearuukut ja omaa orkideamultaa. Minulla on kasvinhoidossa enemmän intoa kuin taitoa...

Parvekkeelle ostin laatikkoon mansikantaimia. Sato on jo syöty, kaksi mansikkaa kypsyi. On niissä kolme muutakin pikkuruista alkua, mutta ne eivät ehkä siitä etene. Ei olisi varmaan tullut tuonkaan vertaa marjaa, jollei isoäitini olisi kysellyt, että mites se pölyttyminen, siellä lasiparvekkeella... Koetin sitten pumpulipuikolla tökkiä. Tuon tähän mennessä satoisan lajikkeen pitäisi kukkia uudemman kerran vielä myöhemmin kesällä, odotan toiveikkaana. Marjat olivat oikein makoisia. Osa taimista on toista lajiketta, jonka pitäisi kasvattaa valkoiset marjat. Kovasti toivoin edes yhtä valkeaa mansikkaa, mutta huonolta näyttää. Lehtiä hekin kovasti kasvattavat.

Mansikoiden lisäksi tahtoisin parvekkeelleni paljon ruusuja. Amppeliruusun ostaisin, kunhan löytäisin, mutta etsintä ei ole vielä tuottanut tulosta. Ostin tänään kaksi jaloruusua ja istutin suureen (vaikkei oikeasti kyllin suureen...) muoviastiaan. Ovat lajikkeiltaan Dame de Coeur (kukat syvänpunaiset) ja True Love (puhtaanvalkoinen). Herttakuningatar ja Tosirakkaus. Nimetkin jo sellaiset, että eihän heitä voi olla rakastamatta. :heart: Tahtoisin heitä hyvänä pitää, mutta osaaminen ja olosuhteet ovat kovin rajalliset. Ennen istutusta liotin juuria vedessä, mutta olen huolissani, olisiko pitänyt liottaa kauemmin. Ostin istutusmultaa, mutta jokin erityisesti ruusuille tarkoitettu multa olisi voinut olla parempaa. Ja astia tosiaan on niin pieni ainakin kahdelle taimelle, etten ehkä kyllin syvälle saanut eikä ole kylliksi tilaa kasvaa. Nuppuja on, mutta mahtavatko jaksaa aueta. Parvekkeella saavat paljon valoa (länsipuoli), mutta mahtaako olla liian kuuma. Odottelevat nyt sisällä sen aikaa, että lämpötila ulkona vähän tasaantuu, jotteivat kuole alkushokkiin. Beethovenin 5. sinfoniaa heille parhaillani stereoista soitan, koska kasvit kai tykkäävät klassisesta musiikista, mutta mahtaako olla sittenkin liian rauhaton kappalevalinta. Jne. Puutarhanhoito rauhoittaa mieltä ja silleen. :neutral: Talvehtimista en vielä murehdi, koska siihen on aikaa, enkä tiedä, missä silloin olemme. Olisin hyvin onnellinen, jos tänä kesänä kukkisivat.

Viimeksi muokattu: 31.05.2018 22:10 : Hiistu.

01.06.2018 10:04 #40

^Kiva kuulla Hiistu että olet alkanut kasvattaa kasveja. Ruusuista voisin sanoa sen verran, että rakastavat aurinkoa, lämpöä ja kakkaa. Hevosenkakkaa aivan erityisesti, mutta noin parvekeoloissa tyytynevät myös keinolannotteisiin. Pääasia, että saavat ravinteita ja valoa, eikä kuumuuskaan haittaa, kunhan saavat riittävästi vettä. Siis paljon kaikkea! Mansikoiden pölyttämisessä voi kokeilla myös hellävaraista ravistamista. Mansikoiden pölyttämisestä ei ole kokemusta, olen ulkoistanut sen pörriäisille, mutta tomaattien kanssa empiiristen kokeiden tuloksena ravistelupölytys antoi selvästi suuremman sadon kuin pumpulipuikko tai pensseli.

Nella
Uusin jäsen: ArunaK