Kodin kasvit ja kukkaset

Hiistu
Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
07.06.2018 17:29 #41

^ Kiitos ohjeista! :smile: Hankin ruusuille lannoitteeksi nyt tuommoisia rakeita, joiden pitäisi kai kesän mittaan liueta ja vapauttaa ravinteitaan, niin ettei olisi heppoisille juurille liian ytyä. Vielä kun kadonneet aurinko ja lämpö tulisivat takaisin... Alkuviikosta minulla oli ruusujeni kanssa kriisi, kun löysin niistä kirvoja. En käsitä, kuinka niitä heti parissa päivässä ehti tulla. :shock: Vai tulivatko ostaessa mukana, en tiedä... Tuuli on viikonlopun aikana osunut parvekkeeseen, joten voineet sen mukana tulla. Semmoisia pieniä punaisia, yhden nupun kimpussa olivat ja lisäksi löytyi muutama yhden lehden alta sekä yhden nupun juuresta semmoisia liikkumattomia pisteitä (ehkä vasta munia). Nuppuvarren leikkasin pois. Se varsi näytti muuta pensasta uudemmalta versolta, joten toivon, että se lähtisi haaroittumaan. Ruusujen leikkaaminen(kaan) ei ole minulle mitenkään tuttua asiaa. Muut näkemäni kirvat/munat pyyhein pois ja liiskasin. Ruusut ovat onneksi vielä noin pikkuruisia pehkoja, että pystyy käymään aika hyvin läpi ihan lehti kerrallaan. Eilen aamulla löytyi yksi valkoinen kirva ja yksi siivekäs yksilö, illalla ja tänään ei ole löytynyt yhtään. Laimeaa mäntysuopaliuosta olen nyt suihkutellut, jospa sekin auttaisi. Lisäksi ostin parvekkeelle pari samettikukkaa, niiden hajun pitäisi kuulemma karkottaa kirvoja. En itsekään tykkää samettikukan hajusta, mutta siedän, jos ruusuille apua.

Mansikantaimista yksi jo iloisesti kasvattelee rönsyjä, leikkasin tänään neljä pois. Saa mansikka tyytyä ihan vain suvullisesti lisääntymään eli lisää marjoja, kiitos. Pari taimea näyttääkin siltä, että alkavat pian kukkia uudelleen. Eli uusi yritys pölytyksen kanssa. :smirk:

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
08.06.2018 20:13 #42

Mäntysuopaliuosta suihkupulloon. Laita myös vähän vettä, ettei ole liian paksua suuttimelle. Sitten suihkuttelet ruusut ja muut kirvoja kiinnostavat. Joudut tekemään tämän pari kertaa, mutta tulos on taattu. Se lious on niin emäksinen, että ne kirvat sulavat.

Hiistu, Thialfi
Uusin jäsen: lassi miettinen