Kodin kasvit ja kukkaset

Hiistu
Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
07.06.2018 17:29 #41

^ Kiitos ohjeista! :smile: Hankin ruusuille lannoitteeksi nyt tuommoisia rakeita, joiden pitäisi kai kesän mittaan liueta ja vapauttaa ravinteitaan, niin ettei olisi heppoisille juurille liian ytyä. Vielä kun kadonneet aurinko ja lämpö tulisivat takaisin... Alkuviikosta minulla oli ruusujeni kanssa kriisi, kun löysin niistä kirvoja. En käsitä, kuinka niitä heti parissa päivässä ehti tulla. :shock: Vai tulivatko ostaessa mukana, en tiedä... Tuuli on viikonlopun aikana osunut parvekkeeseen, joten voineet sen mukana tulla. Semmoisia pieniä punaisia, yhden nupun kimpussa olivat ja lisäksi löytyi muutama yhden lehden alta sekä yhden nupun juuresta semmoisia liikkumattomia pisteitä (ehkä vasta munia). Nuppuvarren leikkasin pois. Se varsi näytti muuta pensasta uudemmalta versolta, joten toivon, että se lähtisi haaroittumaan. Ruusujen leikkaaminen(kaan) ei ole minulle mitenkään tuttua asiaa. Muut näkemäni kirvat/munat pyyhein pois ja liiskasin. Ruusut ovat onneksi vielä noin pikkuruisia pehkoja, että pystyy käymään aika hyvin läpi ihan lehti kerrallaan. Eilen aamulla löytyi yksi valkoinen kirva ja yksi siivekäs yksilö, illalla ja tänään ei ole löytynyt yhtään. Laimeaa mäntysuopaliuosta olen nyt suihkutellut, jospa sekin auttaisi. Lisäksi ostin parvekkeelle pari samettikukkaa, niiden hajun pitäisi kuulemma karkottaa kirvoja. En itsekään tykkää samettikukan hajusta, mutta siedän, jos ruusuille apua.

Mansikantaimista yksi jo iloisesti kasvattelee rönsyjä, leikkasin tänään neljä pois. Saa mansikka tyytyä ihan vain suvullisesti lisääntymään eli lisää marjoja, kiitos. Pari taimea näyttääkin siltä, että alkavat pian kukkia uudelleen. Eli uusi yritys pölytyksen kanssa. :smirk:

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
08.06.2018 20:13 #42

Mäntysuopaliuosta suihkupulloon. Laita myös vähän vettä, ettei ole liian paksua suuttimelle. Sitten suihkuttelet ruusut ja muut kirvoja kiinnostavat. Joudut tekemään tämän pari kertaa, mutta tulos on taattu. Se lious on niin emäksinen, että ne kirvat sulavat.

Ageha
Ageha vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
10.11.2018 10:59 #43

Kuvittelin toissa kevääseen asti perineeni äitini olemattoman viherpeukalon, kunnes sitten sain synttärilahjaksi ruukkuruusun jonka onnistuin pitämään hengissä pidempään kuin kaksi viikkoa. :smile: Se myös teki jatkuvasti uusia kukkia, yleensä niin että joka hetki ruukusta löytyi yksi täysillä kukkiva tai kuihtumassa oleva kukka ja yksi tai kaksi kehittyvää nuppua.

Myöhemmin sain äidiltäni tuparilahjaksi köynnöskasvin, jonka luulen olleen herttalyhty, ja sekin pysyi hengissä oikein mainiosti aina viime talveen asti, jolloin sekä ruusu että köynnöskasvi joutuivat kärsimään liiasta kuivuudesta eivätkä ne oikein ikinä toipuneet siitä. Elokuussa muutossani avustanut ystäväni painosti minut sitten heittämään nämä puolikuolleet ressukat pois. :( Nyt haaveilen uusien kasvien hankkimisesta, olen harkinnut mahdollisesti jotain nättiä mehikasvia. Myös uusi köynnöskasvi houkuttaisi, samoin ehkä uusi ruusukin.

Huoneeni ikkuna on itään päin joten valoa pitäisi olla tarjolla ihan kelvollisesti, mutta olen vähän huolissani huoneeni vetoisuudesta. Onko esimerkiksi ruusu miten herkkä vedolle?

Kerran sammuvat kaikki tähdet,
mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
10.11.2018 12:39 #44

Olen itsekin täysin onneton kasvien kanssa, yleensä tapan ne kaikki, ja kerran jopa kastelin kuollutta kukkaa kun en tajunnut sen heittäneen henkensä.

Ainakin meillä ruusu on sietänyt vetoisella ikkunalla olemista, ja ymmärtääkseni ne voi kaikki viedä uloskin. Ehkä ruusulle tekisi jopa hyvää talvehtia parvekkeella? En tiedä. Ruusuista olen kuitenkin ymmärtänyt, että niiden pitäminen hengissä voi olla hiukan hankalaa. Kuten tuosta Hiistunkin kommentista näkee, lisäksi niihin tulee helposti ötököitä. Erään ikävän tapauksen jälkeen en ole uskaltanut viedä kaupasta ostettua ruusua muiden herkkien kasvien lähelle ennen kuin olen varma, ettei sen päällä ala vaellella seittiä tekeviä pieniä pisteitä. Niistä ei koskaan päästy eroon edes upottamalla ruusu ruukkuineen toistuvasti mäntysuopaliuokseen. Ehkä olisi pitänyt tehdä vielä se yksi liuos. No, myönnettäköön... se ruusu säilyi hengissä ja alkoi tehdä uusia lehtiä heti, kun punkit oli saatu hetkeksi häädettyä.

Mehikasvien lisäksi aika pomminvarmoja kasveja ovat ainakin anopinkieli ja rönsylilja, joista viimeksi mainittu tekee helposti rönsyjä, jos sen pitää tarpeeksi pienessä ruukussa. Ne näyttävät kivoilta roikkuessaan esimerkiksi hyllyn päältä tai amppelista. Rönsyistä saa myös kasvatettua kätevästi vaikka armeijan uusia rönsyliljoja. Kovin kovasta kuumuudesta kumpikaan ei pidä, mutta hengiltä niitä on vaikeaa (ellei jopa mahdotonta?) saada. Kuukaudeksi ilman vettä jättäminen ei ole tappanut omiani, ei myöskään ikkunalaudalla kärähtäminen.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Celestine
Celestine vastasi aiheeseen: Kodin kasvit ja kukkaset
17.11.2018 23:40 #45

En ole ikinä pitänyt itseäni erityisen viherkasvi-intoilijana, mutta nyt minulla on kaksi kasvia, joita kutsun lapsikseni, joten tilanne on ehkä muuttunut... Vanhempi heistä on reilun vuoden ikäinen kaktus nimeltään Lin-Manuel, jonka sain ystävältäni synttärilahjaksi. Kaktus on hujahtanut pienestä pallosta jo sormiani pidemmäksi ja joutui (/pääsi) siirtymään jo isompaan ruukkuunkin, eli jotain olen tehnyt oikein. Toinen lapseni on kotikodin pistokkaasta kasvava anopinhammas Lafayette, jonka sain mukaani muuttaessani omilleni. Sekin on toistaiseksi vielä hengissä, ja näyttäisi tekevän uutta lehteä. Vähän vaan jännittää, miten Lafayette pärjää joululoman ajan, kun en ole sitä viikottain kastelemassa.

(Miten niin minulla on pakkomielle Hamilton-musikaaliin?)

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)