Onko täällä vasenkätisiä?

27.04.2016 12:33 #1 :: LordStenhammar
Tähän topikkiin saavat toki oikeakätisetkin osallistua. Ja myös ne harvat molempikätiset.

Olen siis vasuri muutenkin kuin poliittiselta vakaumukseltani. Peruskoulun aikana en siitä asiasta mitään sen suurempia vaikeuksia kokenut, mutta ammattikouluun mennessäni huomasin olevani helvetin kömpelö kaikissa käytännön asioissa. Sama jatkui armeijassa ja myöhemmin työelämässä. Pitkään mietin, mistä tämä saattoi johtua. En keksinyt parempaa vastausta kuin sen, että olen vasuri ja tämä on lähinnä oikeakätisten maailma.

En perinyt isäni lahjakkuutta kaikenlaisen remppaamisen saralla. Se pystyy suunnilleen rakentamaan talon yhden ehtoon aikana, ja minulla on hyvä kun saan naulan naulattua kakkosneloseen. Kaikissa puutöissäkin piti kouluaikana kysellä opettajalta neuvoa jokaisessa työvaiheessa, vaikka olisi leikkuulautaa värkännyt.

Kai sekin on joku stereotypia, että vasureilla on enemmän sitä taiteellista lahjakkuutta. Näin kävi mielestäni minunkin kohdallani. Tosin ne piilevät kyvyt alkoivat tulla esiin vasta murkkuiän kynnyksellä. Taitaa olla äidin puolelta peritty.

Sellaisenkin legendan olen kuullut, että Suomen vankiloissa on suhteettoman paljon vasenkätisiä. Heillä kun käy elämässä usein "huonompi tuuri". Tiedä sitten, onko totta.

Tulkaa esiin, vääränkätiset!

27.04.2016 12:43 #2 :: Kultasuu
Minä ainakin olen vasuri (myös poliittisesti), mutta en oikein osaa sanoa tähän asiaan mitään järkevää tai tyhjentävää. Kitaraa olen kuitenkin ainakin vasurina soittanut oikeakätisten tavoin ja myös piirtäminen minulla tapahtuu vasemmalla kädellä. Ja, käsin kirjoittaminen on ainakin mulle helkatin vaikeaa ja minulla on myös todella huono ja kömpelö käsiala. Ja, suvussamme on kyllä muutenkin ihmeen paljon vasureita. Ja hulluja.

Ja, mitä tulee vasureiden "yleiseen oikeakätisiä parempaa lahjakkuuteen", niin siihen en usko oikeastana ollenkaan. Lahjakkaita ihmisiä on varmasti tasaisesti molemmissa genreissä, tai siltä se ainakin näyttää. Hyvän aiheen kyllä laitoit, MannhaiKotka!
Muokannut 27.04.2016 12:53 Kultasuu
Tykännyt: LordStenhammar

27.04.2016 12:54 #3 :: LordStenhammar
Mulla muutes ihan sama tuon kitaransoiton suhteen. Muistaakseni ensimmäisiä kertoja rämpytellessä halutti monta kertaa pitää skittaa ns. väärinpäin. Mutta sitten siihen jotenkin tottui. En mä vieläkään mikään Ynkkä tosin ole.
Tykännyt: Kultasuu

27.04.2016 13:17 #4 :: pihlajapuu
Miekin oon vasenkätinen, ja vaikka valokuvaan, kirjoitan, piirtelen ja oon muutenkin aika visuaalisesti orientoitunut tyyppi, niin en kyllä ole juurikaan pitänyt sitä kätisyydestä johtuvana. Käsitöitäkin tulee tehtyä, ja usein tuntuu, että vasenkätisyydestä on enemmän hyötyä kuin haittaa ollut siinäkin, kun on tottunut käyttämään oikeaa kättä selvästi enemmän kuin useimmat oikeakätiset vasenta. Pystyn esimerkiksi leikkaamaan saksilla myös oikealla kädellä, kun lapsuudenkodissa isot sakset olivat aina oikeakätisten mallia, joskin vasemmalla se on helpompaa. Ainut miinus tähän asti on ollut se, että ohjeet ovat oikeakätisille, jolloin uusien silmukoiden opettelu mallikuvista voi olla hankalaa. Esim. neuloessa tein pitkään nurjan silmukan väärin, kun ala-asteen opettaja ei osannut opettaa vasenkätiselle, vaan piti yrittää mallista katsoa ja miettiä peilikuvana.

Kitaraa soitin vasurikitaralla, mutta en tiedä, oliko siitä sen suurempaa hyötyä kuin se, että siitä sai aina helposti keskustelua aikaan, kun oli "outo kitara". :D

Enemmän ärsyttää se, miten kaikki työkalut ja apuvälineet on aina tehty oikeakätisille. Kokeilkaapa oikeakätiset avata tölkkiä tölkinavaajalla. Kissalle insuliinia antaessa kynässä ovat numerot väärinpäin, tehtaalla töissä ollessa kaikki käsipuristimet olivat oikealla kädellä käytettäviä, istutusputken avauspainike on oikean käden peukalon puolella, useimmat sakset leikkaavat oikeakätisellä paremmin johtuen terien kohtaamisasennosta (vaikka olisivat periaatteessa molempikätisten sakset) jne...
Tykännyt: LordStenhammar

• Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    75.94

27.04.2016 13:32 #5 :: Wind
Kuulostaa tosiaan vasurien elämä hankalalta. Itse olen oikeakätinen, mutta kirjoittamista lukuunottamatta useimmat asiat sujuvat yhtä hyvin vasemmalla kuin oikeallakin. Kai se kirjoittaminenkin sujuisi, jos olisi joskus harjoitellut. Tilanteeni on siis huomattavasti parempi kuin niillä, jolla huonompi käsi on pelkkä tarttumaraaja. Olen kiitollinen tästä. Kaikissa muissa suhteissa fysiikkani ei sitten ole ihan toivotulla tasolla.

27.04.2016 13:45 #6 :: LordStenhammar
Niin, sehän voi itsellä olla pelkästään harjoituksen puutetta. Olisi vaan pitänyt harjaantua käyttämään sitä huonompaakin kättä jossain hommissa.

Kyllähän tässä jonkun vasureiden paraatin voisi järjestää, kun on vappukin tulossa. Hyvin sovittaisiin sinne kommareiden sekaan, mikäli ne nyt enää Helsingissä marssii.

• Diara hahmo
  • Diara
    Baronetti
    Tasolla 39
    13.91

27.04.2016 16:37 #7 :: Diara
Minä olen oikeasti vasenkätinen, mutta vanhempani päättivät tehdä minusta oikeakätisen. Ainakin silloin taaperoiässä tartuin aina mielummin vasemmalla kädellä kyniin ja äiti sitten siirsi ne oikeaan käteen. Koulun alkaessa käytin jonkin aikaa kynän päällä erillistä kirjoitustukea, koska en osannut pitää kynästä oikein kiinni. Kirjoitustuki pakotti sormeni oikeaan asentoon kynän ympärille. Käsialani oli vuosia ihan kammottavaa katsottavaa, vasta yläasteelle siirryttäessä treenasin äidin kanssa (okei, äiti pakotti minut) yhden kesän ajan päivittäin kirjoittamista, jolloin käsialani parani. Nämäkin varmaan johtuivat siitä, että minulle olisi oikeasti ollut luontevampaa pitää kynästä kiinni vasemmalla kädellä.

Miksi sitten näin? Äitini lapsuudessa vasenkätisiä kiusattiin ja heitä pidettiin muita tyhmempinä. Luonnollisesti äiti sitten halusi säästää minut siltä. Itse en ole asiasta koskaan kärsinyt, tavallaan on ihan hauska sanoa, että olin oikeasti vasenkätinen. Tosin siis vanhemmat kertoivat minulle vasta aikuisiällä, että he tekivät minusta oikeakätisen. Ihan hyvää työtäkin siinä tekivät, en nimittäin ole molempikätinen, olen ihan toivoton kirjoittaja vasemmalla kädellä.

En myöskään kärsinyt "vaihtamisen" aiheuttamasta huomiosta, kirjoitustuen vanhemmat onnistuivat myymään minulle siten, etten nähnyt siinä mitään noloa tai outoa. Enemmänkin pidin siitä, että kynäni päällä oli hieno punainen kapistus, jollaista ei muilla luokassa ollut. Harrastin koko lapsuuteni ja nuoruuteni taitoluistelua. Lajissahan tehdään paljon hyppyjä, jotka pyörivät eri suuntaan vasen- ja oikeakätisillä. Muistan, että ala-asteikäisenä treenasin sekä vasen- että oikeakätisten kanssa, sillä haluttiin selvittää, kumpaan suuntaan hypyt sujuvat minulta luontevammin. Minusta tuli siinäkin kohtaa oikeakätinen, vasurisuunta tuntui täysin luonnottomalta. Olen myös koko ikäni soittanut selloa ja olen siinä aika hyvä. Näin jälkeenpäin olen miettinyt, johtuuko vasemman käteni sorminäppäryys juuri siitä, että oikeasti minun kuuluisi olla vasenkätinen. Oikeakätinen kun painaa kieliä vasemmalla kädellä ja oikeassa kädessä on jousi, vasureilla sekin on toisinpäin. Minä kuitenkin soitan selloa oikeakätisenä, eikä sorminäppäryys ole koskaan ollut ongelma. Ehkä siis tästä vaihtamisesta on ollut hyötyä siinäkin.

• Emelie hahmo
  • Emelie
    Verivelho
    Tasolla 58
    9.41

28.04.2016 13:44 #8 :: Emelie
Olen oikeakätinen, mutta minua kiehtoo erityisesti se, miten vasenkätiset kirjoittavat esim. kynällä paperille. Oikeakätisille se on helpompaa, kun ei tartte murehtia että laahaa vahingossa tekstin suttuiseksi. Varsinkin joskus koulussa, kun piti liidulla raapustaa taululle, vasurit olivat aika ongelmissa, kun he yrittivät olla pyyhkimättä aikaisempaa tekstiä pois samalla kuin kirjoittivat lisää.

pihlajapuu kirjoitti: Enemmän ärsyttää se, miten kaikki työkalut ja apuvälineet on aina tehty oikeakätisille.

Näistä olen kuullut monesti, ja vähän aikaa sitten kaverini harmitteli sitä, että älypuhelimen suojakuoret avautuvat hänelle väärinpäin, koska ne on tehty oikeakätisille.

Minulla on välillä käynyt mielessä, että pitäisi treenata itseään molempikätiseksi (koska silloin ehkä jopa penkkipunneruksessa se tanko nousisi ylös suorassa eikä vinossa kun yrittää olla suosimatta dominoivaa kättä ja vahingossa suosii heikompaa), mutta hankalalta tuntuu. Olen ihaillut snookeria katsoessa miten Ronnie O'Sullivan pystyy pelaamaan molempikätisesti. Sen voisi kuvitella olevan hyöty siinä pelissä, avaa enemmän paikkoja.

28.04.2016 15:05 #9 :: Puolikuu
Olen oikeakätinen, mutta ruokailuvälineitä olen aina halunnut pitää kuten vasenkätiset. Meillä oli ala-asteella eräs opettaja, jolla oli jokin ihmeellinen pakkomielle juurikin siitä, miten oppilaat pitävät ruokailuvälineitä. Minulle hän huomautti siitä parikin kertaa ja totesi, että ”me emme ole mitään possuja”. Ilmeisesti vasurit hänen mielestään siis porsastelivat.

Diara kirjoitti: Miksi sitten näin? Äitini lapsuudessa vasenkätisiä kiusattiin ja heitä pidettiin muita tyhmempinä.

Ehkä mainitsemani opettaja oli kokenut samaa, en ainakaan keksi mitään muuta järjellistä syytä. Hän ei siis olisi halunnut hyväksyä sitäkään, että vasenkätinen kaverini piti haarukkaa oikeassa ja veistä vasemmassa.

Emelie kirjoitti: Olen oikeakätinen, mutta minua kiehtoo erityisesti se, miten vasenkätiset kirjoittavat esim. kynällä paperille. Oikeakätisille se on helpompaa, kun ei tartte murehtia että laahaa vahingossa tekstin suttuiseksi.

Tämä on yksi syy, miksi olen mieluummin oikeakätinen. Samoin kaikki työkalut, sakset ja muut sopivat käteen.

Olen joskus yrittänyt harjoittaa vasemmalla kirjoittamista sekä piirtämistä, mutta kyllästynyt varsin nopeasti. Olisi kiinnostavaa tietää, kuinka toisen käden harjoittaminen vaikuttaa aivoihin (vai vaikuttaako edes) Olen lukenut, että joillain lapsilla vahvempi käsi voi valikoitua melko myöhään. Suomessa on myös tehty tutkimus, jonka mukaan molempikätisyys olisi yhteydessä keskittymishäiriöihin. :concentrate

Kultasuu kirjoitti: Ja, mitä tulee vasureiden "yleiseen oikeakätisiä parempaa lahjakkuuteen", niin siihen en usko oikeastana ollenkaan

Enpä usko minäkään. Ennemminkin epäilisin, että joillakin vanhemmilla uskomukset vasenkätisten lahjakkuuksista ohjaavat heitä laittamaan lapsensa johonkin taide/musiikki-harrastukseen.

• Strato hahmo
  • Strato
    Senesalkki
    Tasolla 41
    76.43

30.04.2016 13:15 #10 :: Strato
Viimeinkin sain järjestettyä aikaa tähän ketjuun kirjoittamiseen. On ollut mielenkiintoista lukea ihmisten ajatuksia vasenkätisyydestä ja toisaalta myös muiden vasenkätisten kokemuksia.

Itse olen myös vasenkätinen, mutta teen aika paljon asioita oikeakätisesti. Tämä ilmeisesti hämmentää ihmisiä aika paljon, he eivät tunnu ymmärtävän kuinka se on mahdollista :grin:

Kirjoitan vasenkätisesti, mutta haarukka ja veitsi ovat aina oikeakätisesti käytössä (äiti kerran kertoi, että päiväkodissa olivat kysyneet haluaako hän, että opettavat minua käyttämään haarukkaa ja veistä vasenkätisesti koska ilmeisesti itse rupesin matkimaan oikeakätisiä. Tähän äiti totesi, että antakaa sen syödä sillätavalla millä itse haluaa). Erikoisesti kuitenkin lusikkaa käytän vasemmalla kädellä ja myös voitelen leivät vasenkätisesti.

Kirjoittaessa pitkään oli itselläkin aina vaikeuksia, koko peruskoulun ja lukion ajan kirjoituskäsi oli mustana päivän jälkeen, koska se laahasi pitkin paperia jolloin lyijykynän lyijy tarttui ja värjäsi. Vasta nyt yliopistossa olen onnistunut kirjoittamaan niin, että se lyijy ei tartu tai suttaannu. En ole ihan varma onko lyijyn koostumus vaihtunut vai olenko alkanut pitää kättä hieman paperin yläpuolella kirjoittaessa. Postissa asioidessa olen kuitenkin huomannut, että vielä kirjoittaessakin on joitain vaikeuksia havaittavissa. Siellä on se elektroninen laite, johon pitää kirjoittaa allekirjoitus kun hakee paketin. Jos en pidä erityistä huolta siitä, että pidän kättä reilusti laitteen kosketusnäytön yläpuolella, sotkeutuu allekirjoitukseni, koska laite lukee myös kämmenen liikkeen mukaan allekirjoitukseen, jolloin mikään ei oikein toimi.

Joku aiemmin mainitsi kitaran soiton ja täytyy sanoa, että sen osalta on koulussa tullut koettua erittäin omituinen kokemus. Meillä oli 8:lla luokalla valinnainen kurssi jossa opeteltiin soittamaan kitaraa. Opettaja kysyi ensimmäisellä oppitunnilla, onko kukaan paikalla olijoista vasenkätinen. Minä tietysti nostin käteni, minkä jälkeen opettajalle selvisi, ettei koulussa ollutkaan yhtään vasenkätisten kitaraa jota olisin voinut käyttää. Itse totesin vain ettei haittaa mitään, ihan hyvin voin käyttää oikeakätisten kitaraa myös. Sitä sitten opeteltiin soittamaan kunnes puolessa välissä kurssia opettaja tuo luokkaan paketin, jonka avattuani huomaan sisältävän vasenkätisten kitaran. Ihan kiva, että sellainen hankittiin kouluun, jotta ihmiset voivat tarvittaessa käyttää sitä. Omituisuus tuli siitä, että opettajalle tuntui olevan vaikeaa hyväksyä, että soitin oikeakätisesti (ja itse koin että ihan yhtä hyvin kuin luokan oikeakätiset oppilaat), minkä seurauksena hän vaati minua soittamaan vasenkätisesti koko loppu kurssin ajan. Tämä tietenkin johti siihen, että jouduin opettelemaan aivan kaiken uudestaan, koska olin jo tottunut ja oppinut oikeakätisten tavoille. Lukiossa oikeakätisestä soittamisesta oli hyötyä, siellä oli enemmän vasenkätisiä kuin oli kitaroita, joten otin aina suosiolla oikeakätisten kitaran jota edelleen soitan paremmin kuin vasenkätisesti (omistan itsekin vain oikeakätisen kitaran).

Urheilussa olen aikamoinen sekasikiö. Jääkiekkoa, sählyä yms. pelaan vasenkätisesti, mutta pesäpalloa lyön oikeakätisesti. Oikea käteni on myös parempi heittokäsi, paljon voimakkaampi ja tarkempi kuin vasen :grin: Kamppailulajeissa teen usein asiat oikeakätisesti, sillä ne on helpompi oppia aluksi niin päin ja myöhemmin muodostaa peilikuva tarvittaessa. Tykkäänkin sillointällöin sparratessa vaihtaa puolta yhtäkkiä, mikä yleensä yllättää vastustajat aika täysin (luin kerran myös artikkelin, jossa mainittiin, että vasenkätiset ovat kamppailulajeissa parempia, koska he ovat tottuneet tappelemaan oikeakätisiä vastaan, mutta oikeakätiset eivät ole tottuneet vasenkätisiin, jolloin vasureilla on etulyöntiasema). Sulkapallossa olen myös yhtä hyvä (eli melko huono :lol: ) molemmilla käsillä. Miekkailua harrastaessa vasenkätisyys on hieman haasteellista, koska oppiminen tapahtuu hieman eri tavalla siinä lajissa. Onneksi valmentajani on vasenkätinen (heti vaikeudet huomatessaan kysyi kätisyydestäni), joten hän osasi antaa vasenkätiselle sopivia neuvoja, minkä seurauksena oppimiseni parantui huomattavasti.

Niin ja saksia käytän molempikätisesti. Kyllästyin jo päiväkodissa siihen, että siellä oli vain oikeakätisten saksia joilla en saanut aikaan kuin sutta ja sekundaa, joten opettelin käyttämään saksia myös oikeakätisesti. Taisin olla silloin 5 tai 6 vuotias.

Mitä tulee siihen, että vasenkätiset ovat taiteellisesti lahjakkaampia kuin oikeakätiset, en oikein usko, että pitää paikkaansa. Minä olen aika keskinkertainen kaikissa taideaineissa, joten voin varmuudella sanoa, että on olemassa ainakin yksi poikkeama tätä teoriaa vastaan. Toisaalta taas uskon siihen olettamukseen, että vasenkätisillä on suurempi riski sairastua mielenterveyden häiriöihin kuten skitsofreniaan.

Kaikkia tilastoja vasenkätisyydestä on mielestäni mielenkiintoista lukea ja niistä mieleeni on ainakin jäänyt, että ilmeisesti vasenkätisten eliniän odote on matalampi kuin oikeakätisten. Tähän ilmeisesti vaikuttaa se, että vasenkätisille sattuu kuolemaan johtavia tapaturmia enemmän, koska he joutuvat käyttämään oikeakätisille suunnattuja välineitä. Nämä viimeksimainitut kannattaa ottaa varauksella, koska siitä on aikaa kun luin nämä enkä nyt ehdi alkaa etsimään kyseisiä tilastoja. Jos jotain kiinnostaa, voin kyllä myöhemmin laittaa linkkiä tms. kun ehdin :smile:

30.04.2016 14:08 #11 :: LordStenhammar
Hyvä vastaus, Strato!

Tahdon tähdentää, etten itsekään usko tuohon vasureiden lahjakkuusmyyttiin. Kaveripiiristä löytyy monta sellaista oikeakätistä, jotka on esim. musiikillisesti mua paljon lahjakkaampia.
Tykännyt: Strato

01.05.2016 13:38 #12 :: pihlajapuu

Puolikuu kirjoitti: Olen oikeakätinen, mutta ruokailuvälineitä olen aina halunnut pitää kuten vasenkätiset. Meillä oli ala-asteella eräs opettaja, jolla oli jokin ihmeellinen pakkomielle juurikin siitä, miten oppilaat pitävät ruokailuvälineitä. Minulle hän huomautti siitä parikin kertaa ja totesi, että ”me emme ole mitään possuja”. Ilmeisesti vasurit hänen mielestään siis porsastelivat.

Diara kirjoitti: Miksi sitten näin? Äitini lapsuudessa vasenkätisiä kiusattiin ja heitä pidettiin muita tyhmempinä.

Ehkä mainitsemani opettaja oli kokenut samaa, en ainakaan keksi mitään muuta järjellistä syytä. Hän ei siis olisi halunnut hyväksyä sitäkään, että vasenkätinen kaverini piti haarukkaa oikeassa ja veistä vasemmassa.

Tämä on hämmentävää. :D En ole ikinä kuullut/tajunnut, että jotkut vasenkätiset pitäisivät veistä ja haarukkaa eri tavoin kuin oikeakätiset. Ite oon aina pitänyt veistä oikeassa ja haarukkaa vasemmassa kädessä - maailman kätevintä, kun ei tarvitse vaihtaa haarukkaa kädestä toiseen, jos kesken syömisen ottaa veitsen käyttöön. Pelkkää haarukkaa (tai lusikkaa) käyttäessä pidän sitä siis myös vasemmassa kädessä.
Muokannut 01.05.2016 13:39 pihlajapuu

Valvojat: SaranthaHiistu