Leikkinurkka

• punnort hahmo Kirjoittaja
  • punnort

25.11.2017 22:49 #1 :: punnort
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
Eli tähän threadiin voi kertoa, millaisen hilavitkuttimen toivoisi jonkun keksivän. Yritetään pitää toiveet jotakuinkin nykyisen teknologisen osaamisen tasolla. Myös keskustelu siitä, kuinka jonkun esitetyn toiveen voisi toteuttaa on sallittua.

Omia toiveitani:

Ohjelmoitava elektroninen darts-taulu. On olemassa elektronisia darts-tauluja, jotka automaattisesti rekisteröivät osumat ja pitävän kirjaa pelin pisteistä. Tämä kuitenkin rajoittuu niihin tikkapeleihin, jotka taulun valmistaja on ohjelmoinut tauluun, eikä taulu varmasti sisällä omaa kotikutoista peliviritystäsi. Toivomani taulu sallisi pelaajan kirjoittaa ohjelmakoodia uusien pelien pistekirjanpitoa varten jollain yksinkertaisella ohjelmointikielellä.

Go-lauta, joka laskee pisteet. Go-pelin lopussa lasketaan pisteet, ja tämä on täysin mekaaninen toimenpide. Toivomani lauta tunnistaisi pelinappulat laudalla ja laskisi automaattisesti pisteet. Gossa on pelinappuloita kahta lajia. Ei voi olla ylivoimainen tehtävä tunnistaa, onko pelipisteessä nappula ja kumpaa lajia. Toimisikohan samanlainen tekniikka kuin elektronisissa bussikorteissa?
Muokannut 25.11.2017 22:50 punnort

26.11.2017 09:56 #2 :: LordStenhammar
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
Onkos olemassa sellaista konetta, joka siirtäisi paperimuodossa olevan tekstin digitaaliseksi tiedostoksi? Jota voi siis muokata. Olis vähän käyttöä.
Muokannut 26.11.2017 10:00 LordStenhammar

26.11.2017 10:56 #3 :: Hiistu
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
^ Kyllä on. (Minulla oli kirjoitettuna pidempikin viesti, kahteen kertaan, mutta istunto/kännykän netti hävitti kummatkin, en tajunnut kopsata...)

Lyhyesti:

Tekniikan nimi OCR: fi.m.wikipedia.org/wiki/Tekstintunnistus

Muuntaa skannatun tekstin muokattavaksi tiedostoksi. Olemassa ohjelmia/sovelluksia, varmaan myös online-versioita. Joku ehkä osaa suositella? Oleellista että suomi tuettuna kielenä, jos ääkkösiä.

Kännykkään saa OCR-sovelluksia. Muuntaa (selkeässä) valokuvassa näkyvää tekstiä muokattavaksi.

Erillisiä laitteitakin on, ns. kynäskannereita. Esim. tuollainen Windows-järjestelmän vaativa: www.verkkokauppa.com/fi/product/27320/gs...utive-7-kynaskanneri . Youtubesta löytyy hakemalla esittelyvideo kynän toiminnasta.
Muokannut 26.11.2017 11:00 Hiistu
Tykkännyt: Ansa, LordStenhammar

26.11.2017 11:02 #4 :: LordStenhammar
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
Kiitti paljon! Olin pimennossa tässäkin asiassa. Täytyy ruveta tutkinaan. On se hienoa tämä nykyaika - kaiken turhuuden keskellä jotain käyttökelpoistakin.
Tykkännyt: Hiistu

• HVM hahmo
  • HVM
    Upseeri

26.11.2017 22:37 #5 :: HVM
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
Kaupallisesti kannattava fuusiovoimala tai/ja pääverkkotason akustot + tarpeeksi halvat aurinkopanelit, jotka voittavat fossiiliset polttoaineet. Tesla (inc) on aika lähellä jälkimmäisissä.

CRISPR /Cas9 tai jotain muuta geenimuuntelu tekniikkaa käyttäen kehitetyt virus joka käynnistää syöpäsoluissa solunjakautumista säätelevät itsetuhomekanismit.
Muokannut 27.11.2017 15:51 HVM Syy: Aurinkokanelipulla nam.

27.11.2017 12:17 #6 :: Wind
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
Tämä on jo keksitty, mutta kärsimättömänä odottelen että tulee yleiseen käyttöön: robottitaksi. Kuskiton minikokoinen sähköauto, jonka voi kutsua kännyllä luokse. Kyydin hinnan voisi kuvitella olevan ihan eri luokkaa kuin ihmisen ajaman mersutaksin. Oman auton omistaminen ei olisi enää niin tarpeellista, jos satunnaiset reissut voisi suorittaa laina-autoilla.

27.11.2017 18:13 #7 :: Mustelmann

• kyty

27.11.2017 19:12 #8 :: kyty
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
Robottitaksia olen kaipaillut itsekin. Autottomana on välillä vaikea liikkua varsinkin jos joutuu liikkumaan alueilla, joissa julkista liikennettä ei ole. Toisaalta tällaisiahan onkin tulossa. Sitten taas toisaalta taas niiden turvallisuus huolettaa hieman, sekä hakkereiden että tekniikan toimimattomuuden osalta.

Tietysti minun tuurillani robottitaksit toimisivat vain isoissa asutuskeskuksissa, eikä sellaista olisi mahdollista tilata syrjäkylille vaikka koko pitäjästä ei enää löytyisi ihmistaksia.

27.11.2017 19:51 #9 :: Hiistu
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
Minä toivoisin autoihin jonkinlaista hätä-hätävilkkua. Erottaisi, milloin auto on jouduttu muutoin vain pysäyttämään tien sivuun ja kuljettaja vain toivoo, ettei kukaan kolaroi siihen. Ja milloin sitten kuljettajalla itsellään on hätä, on saanut sairaskohtauksen tai muutoin ensiavun/ambulanssin tarpeessa.

En usko, että sellaista vilkkuvaloa koskaan tulee. Tuommoisia robottiautoja vain suunnitellaan. Jokin iMicra sitten kuljettaa kurkkupastilliin tukehtuneen kalmon turvallisesti kotipihaan saakka. Jollei se sitä ennen lagaa. En tykkää.

28.11.2017 10:04 #10 :: Wind
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän

Astorethein kirjoitti: Voin kuvitella tilanteen, jossa kiireinen asiakas on matkalla vaikka lentokentälle, mutta robokuski ei suostu liikkumaan, koska ensin pitää ladata kymmenen gigan järjestelmäpäivitys. Toisaalta teoreettinen robotaksi käyttäisi varmaan jotain helppohoitoisempaa systeemiä kuin Windowsia.

:grin::grin::grin:

28.11.2017 10:07 #11 :: Wind
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän

Hiistu kirjoitti: ... Tuommoisia robottiautoja vain suunnitellaan. Jokin iMicra sitten kuljettaa kurkkupastilliin tukehtuneen kalmon turvallisesti kotipihaan saakka. Jollei se sitä ennen lagaa. En tykkää.

Tulipa tästä elävä (?) mielikuva, kiitos nauruista :grin:

• punnort hahmo Kirjoittaja
  • punnort

02.12.2017 01:31 #12 :: punnort
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
Minä toivoin pisteet laskevaa go-lautaa. Joku näköjään kehittää tekniikkaa, joka olisi pienin viilauksin venytettävissä tähänkin.

www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/uudenlainen-p...tionpoydalla-6690452

02.12.2017 19:09 #13 :: FreakyMike
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
Tästä saattaa olla jo jonkinlaisia prototyyppejä olemassa, mutta olen itse haaveillut 3D virtuaalilasien ja 3D-printtauksen yhdistämisestä taidekäsitöissä.
Käyttäjällä olisi siis virtuaalilasit ja sekalaisia hanskoja ja muita työkaluja joilla pystyisi muotoilemaan veistoksia ja käyttöesineitä virtuaalitodellisuudessa ihan vain pyörittämällä jotakin objektia käsissään tai liikkumalla itse sen ympärillä ja työntämällä jotain yksityiskohtia sisään tai vetämällä jotain kohtia ulos hieman kuten Zbrush ohjelmassa. Myös digitaaliset taltat ja muut kaiverrustyökalut olisivat apuna tarkempien yksityiskohtien muotoilussa.
Kun semmoinen virtuaaliveistos olisi veistetty lopulta juuri semmoiseksi kuin haluan, niin sitten 3D-printteri vain tulostaisi sen kiinteäksi esineeksi.

Vaikka alussa olikin maininta, että pitäisi pysyä nykyisen tegnologisen kehityksen rajoissa, niin en malta kuitenkaan olla sanomatta paria ideaa joita olen miettinyt varmaan ihan teini-ikäisestä saakka. Ne ovat jo ilmiselvää scifiä, eli haluaisin muun muassa jonkun valomiekan kaltaisen lapiomaisen työkalun millä pystyisi leikkaamaan kalliota yhtä helposti kuin vaikka lumivallia. Olisi tosi kätevää kun kallioihin pystyisi kaivamaan helposti tunneleita tai vaikka raput jonkun vinon luiskan pintaan. Helpottaisi huomattavasti myös kiviaitojen rakentelua, kun isot tai liian pyöreät kivet pystyisi leikkaamaan sopivan muotoisiksi kappaleiksi ilman kiviporia, talttoja, kiiloja ja räjähteitä jne.

Toinen futuristinen idea olisi oma suojakenttä, eli vaikka vyöhän kiinnitettävä pieni laite, joka muodostaa napista painamalla ympärilleen noin 3-4 metrisen kupumaisen suojakentän mikä estäisi esim. sadepisaroiden, kohti lentävien luotien, autojen ja muiden nopeasti liikkuvien kohteiden pääsyn sisäänsä, mutta hengitysilma pääsisi aina läpi ja pystyisin itse kävelemään normaalia vauhtia ja ottamaan kiinni eri esineistä ja suojakenttä ei törmäisi heti rakennuksiin tai estäisi muutenkaan liikaa omaa liikkumistani.

Myös kannettava teleportaatioväline olisi ihan mahtava, eli vaikka noin A3-kokoinen tablettitietokonetta muistuttava levy jota voisi kantaa mukana repussa. Siitä avautuisi salasanalla suojattu suora yhteys toiseen samanlaiseen portaalilaitteeseen mikä olisi kiinteästi asennettuna kotona varaston seinässä. Seinän edessä olisi iso pystyakselin varassa pyöritettävä hyllykaruselli missä säilyttäisin kaikkia hyödyllisiä tavaroita, vaihtovaatteita ja työkaluja jne. Kun tarvitsisin vaikka kameraa, niin avaisin aina yhteyden kotiin ja pyörittäisin hyllykön juuri sen kohtaan ja ottaisin kameran ulos kannettavasta portaaliyksiköstä jne.
Helpottaisi valtavasti myös divarikierroksiakin, kun lastia voisi välillä aina vähentää teleporttaamalla ostokset kotiin ja mukana olisi vain pelkkä kevyt portaalilevy. :grin:
Muokannut 02.12.2017 19:23 FreakyMike

03.12.2017 09:46 #14 :: Wind
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
^ Hauskoja ideoita, varsinkin tuo virtuaalinen 3D-muotoilu. Uskon että se on käytössä lähitulevaisuudessa.

16.04.2021 19:34 #15 :: Hiistu
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän

Wind post=55202 kirjoitti: Tämä on jo keksitty, mutta kärsimättömänä odottelen että tulee yleiseen käyttöön: robottitaksi. Kuskiton minikokoinen sähköauto, jonka voi kutsua kännyllä luokse.

Eipä taida vuonna 2017 tilattu robottitaksikyyti olla vieläkään saapunut...

Minä tarvitsisin laitteen, joka kaupan kassalla alkaisi vonkua ja vilkuttaa punaista merkkivaloa, jos olen vahingossa ostamassa väärää laatua maitotölkin.   Tutussa kaupassa tiedän, mitä olen ostamassa, mutta jos on suppeampi tai erilainen valikoima, saatan epähuomiossa napata jonkin vähän samalta näyttävän hyla/laktoosittoman/maitojuoman. Kyllähän minä senkin juon, mutta vähäsen silti ärsyttää.

Käytännössä voisi olla kanta-asiakasetukorttiin liitettynä jokin kassalle näkyvä huomautus, että kysykää nyt vielä, tahtooko tämä henkilö ihan oikeasti ostaa tämän tuotteen...  Todennäköisesti tosin vastaisin siihen, että joo, tahdon, koska nolottaisi sen verran.

18.04.2021 23:49 #16 :: Mustelmann
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
Joku puhelinsovellus, joka muistuttaisi unohtuneista ostoksista, voisi olla ihan jees. Se voisi myös kyseenalaistaa väärät ja huonot ostokset, jollaisia saattaa tulla epähuomiossa tehneeksi. Sovellus voisi hälyttää äänekkäästi vaikka silloin, jos on poiminut hyllystä ykkösolutta keskivahvuisen sijaan tai on aikeissa kantaa kassalle kondomipaketin, vaikka edellistä ei ole vielä edes avattu. No vakavasti puhuen en kaipaa puhelimeeni yhtään lisää sovelluksia ja kauppareissutkin ovat sujuneet tähän mennessä ihan hyvin, vaikka ostokset joutuu valitsemaan pelkästään omaa harkintaa käyttäen.

• kyty

19.04.2021 11:52 #17 :: kyty
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
Eipä ole tullut robottitaksia, ei. Toive on edelleen sama kuin vuonna 2017, mutta sekä ihmistaksitilanne että julkinen liikenne on niistä ajoista heikentynyt entisestään. Tätä menoa joudun oikeasti hankkimaan ajokortin, jos mielin vielä matkailla kotimaassa kuten aiemmin. Kansallispuistoihin tai ns. nähtävyyksiin en ole aiemminkaan päässyt, vaikka ovatkin teoriassa lähempänä kuin Helsingistä käsin. Toisaalta suhtaudun robottitakseihin edelleen epäilyksellä, on niin monta asiaa mikä voi mennä pieleen. (No, ainakaan ne eivät oletettavasti tee vaarallisia ohituksia vastaantulevien kaistalle tai muuta sellaista, mitä on ikävä kyllä tullut nähtyä.)

19.04.2021 21:52 #18 :: Hiistu
Laitteita, joita toivoisit jonkun keksivän
Minä suhtaudun epäilyksellä kaikkiin liikenteeseen ja kulkuneuvoihin liittyviin uudistuksiin ynnä keksintöihin, koska kehiteltiin sillä saralla mitä hyvänsä, se todennäköisesti tarkoittaa sitä, että minun (ja rahoituslaitoksen) rakkaalla polttomoottoriautolla liikkuminen muuttuu entistä kalliimmaksi. Toisaalta niin se muuttuu joka tapauksessa, joten väliäkös sillä.

Kauppaostoksista tuli vielä mieleen, että onhan niitä nykyäänkin jo olemassa sellaisia pieniä kaupassa mukana kannettavia skannereita, joilla asiakas itse tavaroita hyllystä noukkiessaan skannaa ne, ei tarvitse kassalla enää piippailla. Sellaiseen vehkeeseen kun liittäisi tunnistautumisen ja henkilökohtaisia asetuksia, niin äkkiäkös se alkaa muistutella ja huomautella ja ehdotella. Sitten kun siihen systeemiin vielä liittäisi tiedot kodin älyjääkaapista sekä vaikkapa sporttikellosta ja joku pölynimurikin vähän sivukorvalla kuulostelisi, saisi jo aika tarkan kuvan, mitä sieltä kotoa oikeasti puuttuu ja mitä ei. Ja sitten kun nämä systeemit alkavat keskustella keskenään, osaavat ne jo lisätä ostoslistaan seuralaisen suosikkisuklaatakin. Kyllä sitten kelpaa, iloisen kuluttajan. Ei tarvitse kuin maksaa.

muoks. Mistä kaikesta tuli mieleen, että puhuvaa autoa minä kaipaan. Ei mitään navigointiohjeita tai sellaista, vaan tyyliin "Huomenta", "Oliko rankka päivä?" tai "Aika kylmä/lämmin tuolla ulkona, eikö vain?". Se olisi kiva. Ei sen tarvitsisi kuunnella tai keskustella sen enempää.
Muokannut 19.04.2021 22:32 Hiistu