Joulukorttien lähettäminen/antaminen

Kysely: Montako joulukorttia lähetät/ojennat?

En yhtään.
3 18.8%
No ehkä yhden.
1 6.3%
2 - 5
5 31.3%
6 - 10
2 12.5%
11 - 20
3 18.8%
Yli 20 korttia.
2 12.5%
Äänestäjiä yhteensä: 16
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
  • Hiistu hahmo Kirjoittaja
  • Hiistu
    Varjovelho
    Tasolla 62
    23.52

12.12.2017 14:25 #1 :: Hiistu
Tänään eli 12.12.2017 on viimeinen päivä lähettää edullisemmalla joulumerkillä varustettuja kotimaan kortteja. Tavallisemmalla postimerkillä varustettu joulutervehdys ehtii perille vielä myöhemminkin (tai niin ainakin Posti lupailee).

Postitatteko te tänä jouluna kortteja, siis semmoisia paperisia/kartonkisia? Tai ojennatteko suoraan vastaanottajalle? Vai ovatko kenties virtuaaliset tervehdykset korvanneet paperikortit?

• Strato hahmo
  • Strato
    Senesalkki
    Tasolla 41
    76.43

12.12.2017 15:56 #2 :: Strato
Tarkoitus olisi lähettää ihan postikortteja ihmisille, tosin jotenkin tänä vuonna olen unohtanut ostaa hyvissä ajoin, joten viime hädässä saattaa mennä elektronisenakin.

Meidän suvussa kuitenkin on perinteisesti lähetetty toisillemme kortteja, joten onhan siitä perinteestä mukavaa pitää kiinni :smirk:

12.12.2017 21:53 #3 :: HourglassEyes
Lähetän joka joulu hieman päälle parikymmentä korttia. Yleensä olen ajoissa näidenkin kanssa, mutta jokin tässä vuodessa on pistänyt aikatauluni aivan sekaisin ja kiikutin postituspussit vasta tänään postille... *huokaus*

Minä pidän konkreettisesta kortista ja lähetän niitä mieluusti sekä arvostan suuresti niitä muutamaa korttia jotka itse vastineeksi saan. Toivotukset sosiaalisen median kautta ovat toki tätä päivää, mutta itseäni lämmittää aina eniten oikea postitettu kortti.

12.01.2022 16:50 #4 :: Mallaspappi
Nostellaan nyt sitten huvikseen vanhoja ketjuja, ja tässä tapauksessa myös vanhoja aiheita. Omat vanhempani eivät minun aikanani lähettäneet joulu- tai muitakaan kortteja kai kenellekään, enkä siis itsekään ajatellut lähettää nyt kun muutin omaan kotiin ja asiasta tuli ajankohtainen. Toisin kuitenkin kävi, koska naapurit kauppasivat joulukortteja hyväntekeväisyyden hengessä. Tässä kulman takana meiltä pyörii usein pari katulehtikauppiasta, jotka ovat talossa kauemmin asuneille tulleet jo melko tutuiksi, ja yksi näistä myyjistä oli joskus jakanut näitä mainittuja joulukortteja naapureilleni. Naapurit olivat tienneet myös, että kyseiset lehtimyyjät haaveilevat matkasta entiselle kotiseudulleen (en tiedä/muista mikä maa), ja keksivät myydä nyt eteenpäin joulukortit, jotta voisivat antaa niistä saadut rahat näille myyjille matkarahastoon. Minusta idea oli erittäin hyvä, joten ostin kortit isovanhemmilleni. En ole koskaan ennen elämässäni postittanut mitään
Tykännyt: sansa

• Ageha hahmo
  • Ageha
    Senesalkki
    Tasolla 40
    99.71

24.11.2023 15:59 #5 :: Ageha
Se aikahan on ihan kohta jälleen täällä!

Yksi lukuisista ilahduttavista asioista, joita parisuhde on elämääni tuonut, on ollut fyysisten joulukorttien lähettäminen. Olen itse aivan liian hajamielinen pitämään päässäni mitään päivämääriä joita ennen kortit pitäisi postittaa (hankkimisesta puhumattakaan!), mutta kumppani kokoaa joka talvi listan ihmisistä, joille hän haluaa kortin lähettää, ja samalla tiedustelee minulta oman lähipiirini kortitettavat ja huolehtii siitä, että ollaan laitettu kortit liikkeelle ajoissa. Sitten pitkin marras-joulukuuta bongailemme kojuista ja kaupoista lähipiirillemme sopivia joulukortteja - tai tutkimme viime vuodelta ylijääneitä josko sieltä löytyisi mukavia. Tänä vuonna innostuin hommaamaan kummitätini joulukortin jo syyskuussa, kun eräästä tapahtumasta tarttui mukaan aivan TÄYDELLINEN suomalaisen taiteilijan tekemä kortti. Yhteensä meiltä lähtee vuosittain ehkä kymmenisen joulukorttia tuttavapiiriä ilahduttamaan.

Uskoisin isovanhempien, kummien sun muiden kyllä ilahtuvan korteistaan, tiedän että ainakin omia vanhempiani on hirveästi harmittanut joulukorttien väheneminen. Lapsuudessani lapsuudenkotini olkkarin kaksoisoviin kiinnitettiin osana joulukoristelua riveissä kaikki meille saapuneet joulukortit, ja kortteja riitti molempiin oviin rivistöiksi. Nykyään hyvä jos vanhemmilleni saapuu 5-6 korttia... Äitiäni tämä selkeästi harmittaa, vaikka itse olen kyllä myös ihan onnellinen ettei nykyaikana tarvitse kokea sosiaalista velvoitetta postittaa 30+ joulukorttia, vaan voi keskittyä ilahduttamaan sitä oikeasti lähintä lähipiiriä, ja sitäkin vain jos itsestä siltä tuntuu.

• sansa hahmo
  • sansa
    Teknikko
    Tasolla 17
    95.94

28.11.2023 19:40 #6 :: sansa
Joulukortin lähettäminen/antaminen on se kerta vuodessa, kun muistaa läheisiä ja ystäviä kortilla - niitäkin joiden syntymäpäiviä ei tiedä. 

Itse tehty kortti on minun juttuni. Silloin voi tehdä kortista juuri sopivan sille henkilölle, jolle sen annan. 

Muutamana jouluna olen tehnyt myös digitaalisia joulukortteja. Kuvanmuokkausohjelmilla voi tehdä tunnelmallisia kuvia tai videoita, jotka voi lähettää tutuille vaikka watsappiin. Ja vaikka jouluaattona :) Ei tarvitse maksaa postituksesta eikä huolehtia, kerkisikö kortti postiin ajoissa. 
Tykännyt: Ageha

• kyty hahmo
  • kyty
    Senesalkki
    Tasolla 44
    11.03

29.11.2023 14:56 #7 :: kyty
Joskus maailmassa lähetin ja sain paljon kortteja, mutta kieltämättä nykyään ne ovat katoavat luonnonvara. Yksi syy on se että postimaksut ovat nousseet niin paljon, aika nopeasti kortteihin ja postimerkkeihin saa kulutettua sata euroa jos korttilista on vähänkään pidempi. Lisäjännää tuo se ettei kalliista hinnasta huolimatta voi enää täysin luottaa siihen että ne menisivät perille. Luulen että suuri osa satsaa rahat mieluummin johonkin hienompaan joulukalenteriin.

Itsekin lähettelen kortit nykyään vain tärkeimmille sukulaisille ja ystäville, parilta heistä saan itsekin joka joulu kortin. (Pitää muuten toivoa etteivät omat korttini ole mikään häiriötekijä, kun aika harva lähettelee niitä itse...! En tosin jaksa uskoa että kukaan voisi kokea joulukorttia rasitteena. Voihan ne joulun jälkeen heittää vaikka pois jos ei halua säilytellä.)

29.11.2023 21:40 #8 :: Mustelmann
Olisin voinut vannoa, että olen jonain vuonna vastannut ketjuun, mutta en kai sitten ole. No, en ole koskaan lähettänyt joulukortteja, enkä kovin usein myöskään saa niitä. Kummitätini taitaa olla ainoa, jolta olen kortteja saanut, mutta ainakin viime jouluna hän taisi lähettää minulle kortin sijaan Whatsapp-viestin.

• Ageha hahmo
  • Ageha
    Senesalkki
    Tasolla 40
    99.71

13.12.2023 18:10 #9 :: Ageha
Noniin ja vaikka sitä kuinka lähti ajoissa valmistautumaan korttishow'hun niin viime tinkaanhan se jälleen jäi. Tänään lähti valtaosa korteista, mutta kaksi lähtee vasta sitten huomenissa, eli eivät ehtineet halvempana joulupostina. Kahdesta viimeisestä kortista kuumottelen, että toivottavasti en lähettänyt täsmälleen samoja kortteja ystävilleni viime vuonna...! Melkein tekisi mieli laittaa viestiä ja suoraan vain kysyä että öö minkäslaisen kortin te viimeksi meiltä saitte.

Valvojat: SaranthaHiistu