Finlandiakirjan kiskurihinnat

TP loi aiheen: Finlandiakirjan kiskurihinnat
29.10.2018 01:29 #1

Oletteko huomanneet miten hirveitä hintoja finlandiakirja pitää verrattuna muihin antikvariaatteihin, muut kaupat pyytää kirjasta vaikka noin 50-60€ niin finlandiakirjassa se maksaa 110€. Ei tee mieli kyseisestä puljusta ostaa mitään eikä myydä heille mitään.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Finlandiakirjan kiskurihinnat
02.11.2018 01:21 #2

Kai Suomessa on kuitenkin markkinatalous?
Ja jos ei tee mieli niin sano ei:grin:

Viimeksi muokattu: 02.11.2018 01:23 : KiLLPaTRiCK.

02.11.2018 02:18 #3

KiLLPaTRiCK kirjoitti: Kai Suomessa on kuitenkin markkinatalous?
Ja jos ei tee mieli niin sano ei:grin:

Tämä on kyllä totta, mutta antikvaaria ja googlea selaamalla monet kirjat ja kirjasarjat löytyvät liioittelematta lähes tai jopa puolet halvemmalla muualta.

Robin Hobb Näkijän taru 1-3 esimerkki
Antikvariaatti Oranssi Planeetta

Finlandia Kirja

Viimeksi muokattu: 02.11.2018 22:33 : TP.

Riku
Mekaanikko
Riku vastasi aiheeseen: Finlandiakirjan kiskurihinnat
02.11.2018 19:11 #4

Markkinataloudessa ja kilpailussa tieto on olennaista. On esimerkiksi kilpailua ja asiakkaiden etua edistävää saada tietoa eri paikkojen hinnoittelusta ilman, että joutuu kiertämään joka paikkaa fyysisesti. Monet saattavat ostaa kiinnostavan tuotteen löytäessään pyydetyllä hinnalla, ilman että tekevät vertailevaa tutkimusta koko markkinan hintatasoista.

"Markkinataloudesta" kommentointi ei ole vasta-argumentti jonkin paikan hinnoista valittamisesta tai oikeutus korkeisiin hintoihin, vaan hinnoittelun, samoin kuin yritysten kaikkien muidenkin toimien esiintuonti on päin vastoin juuri mitä hyvä markkinatalous tarvitsee.

02.11.2018 22:44 #5

Toisena esimerkkinä kauhun ystäville Stephen Kingin Se 1 & 2

Divari & Antikvariaatti Kummisetä

Antikvariaatti Coppola & Varpainen

Finlandia Kirja

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Finlandiakirjan kiskurihinnat
03.11.2018 00:39 #6

Ketjun paikka ei taida ihan olla oikealla osastolla, mutta en jaksa alkaa nyt säätämään.

I'm just a normal everyday pervert.

KiLLPaTRiCK
Epäkuollut
KiLLPaTRiCK vastasi aiheeseen: Finlandiakirjan kiskurihinnat
03.11.2018 01:08 #7

En minäkään ymmärrä Rikun ja Teron koko pointtia.
Jotain ihme jargonia hinnoista. Oikein otsikoksi valittu joku tietty paikka, missä mielestäsi on kallista?

Mielestäni kaikissa kivenjalkaliikkeissä on kiskurihinnat ja tästä johtuen ostan kirjani netistä ja silloinkin vain tasaiseen tahtiin tulevista kamppanjoista, joissa on vähintään 15% alennusta jo alunperinkin halvoista hinnoista.

En tee tästä otsikkoa, jossa haukun vaikka Kansallista tai Akateemista niiden hinnoista.

Koko ketjun voisi poistaa.

Viimeksi muokattu: 03.11.2018 01:09 : KiLLPaTRiCK.

03.11.2018 01:20 #8

Astorethein kirjoitti: Kiinnostaisi tietää, että miksi jonkun yksittäisen divarin hintataso on sinulle tärkeä asia. Millaista keskustelua toivot tässä ketjussa käytävän? Finlandia Kirjan hinnat eivät varmaan ihmettelemällä muuksi muutu. Jos minusta jonkin kaupan hinnat ovat liian korkeat, teen ostokseni jossain halvemmassa paikassa. Ei sen tuon mutkikkaampaa ole.

Hinnoistako sitten ei saisi keskustella, jos yksi kauppa pitää selvästi korkeampaa hintatasoa kuin mikään muu divari? Siksi että ihmiset voivat vertailla jos myyvät kirjojaan Finlandia kirjaan, että minkä verran he kirjoista tarjoavat käytettynä ja minkä verran pyrkivät saamaan sitten voittoa.

Esimerkiksi jos omistaisin nuo Hobbin kirjat ja finlandia kirja tarjoaisi niistä 40€ ja huomaisin millä hinnalla kaupittelevat eteenpäin niin en myisi heille vaan pyytäisin tarjoamaan suurempaa summaa kerta itse pyytävät 170€

Jos tämä ketju ottaa luonnon päälle tai moderaattori työskentelee finlandia kirjalla niin ketjun voi poistaa ja tehdä vaikka uuden ketjun nimeltään "10 positiivista asiaa miksi käytetyistä kirjoista kannattaa maksaa enemmän"

Viimeksi muokattu: 03.11.2018 01:21 : TP.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Finlandiakirjan kiskurihinnat
03.11.2018 13:40 #9

Paitsi että tämä ketju on jo yhdeksän viestin mittainen koska ryhdyttiin ihmettelemään "mikä on tämänkin ketjun tarkoitus". Tikusta asiaa, mutta olkoon - hiljainen foorumi muutenkin :roll:

TP kirjoitti: Ei tee mieli kyseisestä puljusta ostaa mitään eikä myydä heille mitään.

Ostamisesta noilla hinnoilla olen samaa mieltä, mutta jos maksavat käytetyistä kirjoista edes vähän enemmän kuin kilpailijat, niin sehän on taloudellisesti typerää olla myymättä vaikka pulju itse ottaisi miten ison oman katteen tahansa.

Kuten todettu, vapaa kilpailu ja markkinatalous kyllä hoitaa puljun pois kuvioista jos sen hinnoittelu on täysin pielessä. Yhden yksilön ei kannata asialla stressata, vaan vain mennä muualle. Mutta on kyllä ystävällistä jos kyseinen yksilö ainakin varoittaa muita tekemästä typeryyksiä laiskuuttaan tai tietämättään.

Itse en yleensä paina mieleeni kalliiden ostospaikkojen nimiä, koska ne karsiutuvat ensimmäisenä kun googlailen mistä saan haluamaani. Kirjoja en paljon hanki ja silloin lähin Suomalainen kelpaa mulle (hinnasta viis, kunhan välttää juoksentelun), mutta esim. kodinelektroniikkapuolella kaikista läpikäymistäni liikkeistä on mieleen jäänyt vuosien takaa vain Gigantti ja Verkkokauppa.com koska niihin olen aina lopulta päätynyt ostoksille milloin hinta-, milloin laatu-, milloin kätevyyssyistä.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 03.11.2018 13:51 : Rasimus.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: TP

03.11.2018 15:02 #10

Rasimus kirjoitti: Veikkaisin Astoretheinin pointin olleen, että tämä on niin pieni ja rajattu aihe, että se ei kerää kuin pari hassua ympäri pyöreätä kommenttia ja kuolee sitten pois omalla painollaan (kokemus puhuu). Siinä mielessä potutus-ketjukin olisi käynyt siihen vähään odotettavissa olevaan viestimäärään.

Olet ihan oikeassa. Tein uutena käyttäjä hätiköiden tämän ketjun ja tämä olisikin voinut mennä juuri jonnekkin potutus ketjuun tai tästä olisi voinut tehdä kätevän hintavertailu-ketjun. Pyydän ketjuun kirjoittaneilta anteeksi kärkkäitä mielipiteitä, meni ehkä "vähän" tunteisiin nuo hinnat :sad:

Viimeksi muokattu: 03.11.2018 15:03 : TP.

Hiistu
Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Finlandiakirjan kiskurihinnat
03.11.2018 22:22 #11

Varmaan millä hyvänsä anktikvariaatilla on kova miettiminen, kuinka liiketoiminnastaan saa kannattavaa. Kukin tavallaan, ei käy kateeksi. :neutral:

Minua harmitti kirjamessuilla antikvariaattihyllyllä hypistellä käsissäni yhtä himoitsemaani kirjaa, jolle oli laitettu hinnaksi 45 euroa. (Kyseessä ei ollut mikään täällä mainituista divareista, eikä spefi-kirja). Tarkistin, että muiden antikvariaattien nettikaupoista tilaamalla saan kirjan postikuluineen yli 20 euroa halvemmalla, eikä tässäkään yksilössä kunto mikään täydellinen, joten jätin ostamatta. En varmaan ollut sen liikkeen asiakaskohderyhmää. Mutta kyllä sillä hetkellä harmitti, koska olisi ollut paljon helpompi ostaa kirja siinä ja silloin kuin alkaa netistä tilailla. (Ja siis hei, se kirjahan oli minulla jo kädessä, melkein minun oma.) 30 euroa olisin voinut maksaa. En sellaista hintaa kuitenkaan kehdannut edes ehdottaa myyjälle (oletetulle liikkeen omistajalle), koska olisi varmaan seurannut vain molemminpuolinen mielipaha. Arvelisin, etten olisi ollut maailmanhistorian ensimmäinen asiakas, joka olisi käynyt hänelle kertomassa saavansa jonkin kirjan Jostain Muualta paljon halvemmalla. Ja lienee hänelläkin nettiyhteys.

Onkohan täällä Risingillä sellaista ketjua, jossa ihmiset voisivat suositella hyviksi kokemiaan antikvariaatteja/divareita? En nyt löytänyt. Sellainen ketju voisi kerätä useampiakin kommentteja.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Finlandiakirjan kiskurihinnat
07.11.2018 09:10 #12

Hinnoittelu kyllä yleensä tehdään niin että se on kannattavaa tavalla tai toisella. Tähdätään erilaisiin asiakasryhmiin. Jotenkin veikkaan että Hiistun kirjamessukokemuksessa kirjalle oli pistetty ihan vain messuja varten ylimääräistä hintaa kun tiedettiin, että joku ohikulkija sen kuitenkin ostaa koska kirjamessut ja messuilla kuuluu törsätä rahaa. Toisaalta alihintaiset tuotteet auttavat painamaan liikkeen mieleen ja käymään siellä useammin, vaikka eivät saisikaan samalla ostoskerralla ostamaan myös normihintaisia tuotteita (ainakaan mä en ole aikoihin tehnyt hintavertailuja, pitäisikö mun luopua Verkkokaupasta ja Gigantista... :roll: ).

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 07.11.2018 09:10 : Rasimus.