• Hiistu hahmo Kirjoittaja

31.03.2021 18:05 #1 :: Hiistu
Lähtisitkö astronautiksi?
Euroopan avaruusjärjestö hakee uusia astronautteja . Myös suomalaiset voivat hakea. Tästä tuli mieleen seuraava kysymys:

Ryhtyisitkö astronautiksi, jos sinut sellaiseksi kelpuutettaisiin? Eli kuvitellaan, että meillä kaikilla olisi esimerkiksi riittävä fyysinen kunto ja pohjakoulutus, eikä avaruusjärjestö muutoinkaan näkisi estettä uralle.

Asiaa kun mietiskelin, totesin, että itse en lähtisi. Olisihan se varmasti hieno kokemus päästä katsomaan Maata avaruudesta käsin ja tiirailemaan muuallekin avaruuteen, mutta ei se minua kuitenkaan niin paljoa kiinnostaisi, eikä varsinainen työ senkään vertaa. Tieteellisten kokeiden tekemistä painottomassa tilassa tai jotain... Varmastikin tärkeää työtä, koska sellaista tehdään, mutta saattaisi minua silti aamuisin epäilyttää, kannattaako sen vuoksi avata silmiä. En ole myöskään mikään suuri teknisten laitteiden ystävä, joten hirvittäisi myös, että jokin oleellinen vekotin saattaisi hajota tai nousussa tai laskussa jokin mennä pieleen. Jos kuitenkin sanottaisiin, että se on nyt astronautiksi alettava tai oltava ilman työtä, kyllähän sitä varmaan elääkseen tekisi.
Muokannut 31.03.2021 18:06 Hiistu

31.03.2021 19:50 #2 :: Adolfina Romanov
Lähtisitkö astronautiksi?
Ajatus toisaalta houkuttaa, koska olen aina halunnut kokeilla painottomuutta. Mutta toisaalta kun vastapainoksi pitäisi jaksaa kuntoilla että lihakset eivät surkastu, syöminen, juominen ja vessareissut olisivat kauheaa kikkailua ja viihdetarjonta varsin rajattua... kaikenlaisiin pieniin arjen hankaluuksiin innostus minulta loppuu.

Toisaalta, jos ainoa vaihtoehto astronauttiudelle olisi vain kotona nököttäminen niin kai minäkin sitten lähtisin. Avaruudessa ei ainakaan tarvitsisi seurata tuttujen rähinöintiä.

31.03.2021 22:57 #3 :: Kuunliekki
Lähtisitkö astronautiksi?
Vaikka kokemus olisi varmasti jännä, en lähtisi. Olen ihan liian mukavuuden haluinen siihen ja haluan olla perheeni luona. Tuskin menisin vaikka toinen vaihtoehto olisi kotona lojuminen. Sitä kyllä teen jo muutenkin. Veikkaisin myös että painottomuuden ja avaruuden maisemien hohdokkuus karisisi aika pian rankan todellisuuden myötä.

• kyty

02.04.2021 17:58 #4 :: kyty
Lähtisitkö astronautiksi?
Käsittääkseni hohdokkuus ei juuri karise, mutta aika työntäyteistähän arki siellä avaruudessa on. Siis olettaen että sinne edes pääsee, koulutukseltaanhan voi olla astronautti, vaikkei lopulta edes kävisi avaruudessa.

Vastauksena kysymykseen, en lähtisi. Haluaisin kyllä kokea painottomuuden ja nähdä maapallon avaruudesta käsin, mutta puoli vuotta kiertoradalla siihen liittyvine riskeineen ei houkuttele. Minulta varmasti puuttuu se tietty asenne mitä hommaan vaaditaan. Enkä nyt tarkoita riskinottokykyä sun muuta sellaista, sillä olettaen että pääsisin astronautiksi niin minut olisi epäilemättä todettu myös tarpeeksi tasapainoiseksi ja kylmäpäiseksi ottamaan vastaan kaikki riskit mitä asemalla voi tulla vastaan. Mutta vaikka tiede kiinnostaakin niin luulen kiinnostuksen olevan jotain muuta kuin halua tehdä itse tiedettä. Olen esimerkiksi aina ollut kiinnostunut avaruudesta ylipäätänsä, ja uudet löydöt kiehtovat. Mutta en ole koskaan ollut itse kiinnostunut matematiikasta, enkä osaisi ajatella itseäni tutkimassa dataa tai käkkimässä observatoriokeikalla jossain toisella puolen maailmaa. Toisaalta olen epäillyt, että olisin hyvä juuri sellaiseen tarkkuutta vaativaan työhön mitä monessa tutkimuksessa tarvitaan, mutta käytännössä en tiedä olisinko siinä oikeasti yhtään parempi kuin missään muussakaan. Lisäksi avaruudessa kaipaisin liikaa niitä juttuja, jotka ottaa itsestäänselvyytenä Maassa. Toisaalta niitä kuulemma kaikki kaipailevat, ja avaruudessa olon jälkeen on mukava nauttia niinkin simppeleistä asioista kuin raikkaasta ilmasta ja sateesta.

Eli jos avaruusturismi on omana elinaikanani arkipäivää, olen sitten yksi niistä jotka harmittelevat etteivät joko varallisuutensa tai terveydentilansa/ikänsä takia pääse mukaan. Toisaalta myös avaruusturismin turvallisuus huolettaa. Ja en oikein jaksa uskoa että se omana elinaikanani on vielä muiden kuin rikkaiden huvia, jos edes toteutuu käytännössä. Hmm.
Muokannut 02.04.2021 18:02 kyty

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

03.04.2021 20:21 #5 :: Hiistu

Adolfina Romanov post=63207

Joskus koetin uteliaisuuttani googlata, mitä astronautti tekee. Tuli paljon selitystä juuri noista vessareissuista, syömisestä, juomisesta, hampaiden pesusta... Vähän sivuhuomautuksena sitten, että semmoista tutkimustyötäkin siellä.

Alkoi huvittaa, millaista sekin olisi, jos muitakin ammatteja kuvailtaisiin samalla tavalla. Tyyliin jonkun opettajan työstä selostettaisiin pelkästään, kuinka tavattoman haastavaa on ehtiä välituntisin vessaan ja miten se kahvikupillisen hörppääminen opettajanhuoneessa oikein onnistuu.
Tykännyt: Adolfina Romanov