• Hiistu hahmo Kirjoittaja

20.12.2021 20:16 #1 :: Hiistu
Joulu, mikä ihana (teko)syy...
Mitä sellaista mieluista teette joulunaikaan, mitä ette muuna aikana vuodesta kehtaisi, ehtisi, raaskisi tai viitsisi?

Kysymys tuli mieleen, kun ripustelin jouluverhoja. Tykkään punaisista samettiverhoista, mutta ei niitä oikein ympäri vuoden kehtaa käyttää. Mutta jouluun ne sopivat, kullanväristen verhojen kaveriksi. Siihen kun lisäsin vielä suuren punaisen ikkunatähden, kukkavaasin ja pöydälle led-kynttilöitä, on täällä yhden huoneen atmosfääri nyt kuin Stalinin hautajaisissa. Ööh... Joulu!

Joulumusiikkia myös saa jouluna kuunnella. Monet hengellisehköt kappaleet kuulostavat todella kauniilta, vaikken sellaista musiikkia tule muutoin kuunnelleeksi. Esimerkiksi tästä tykkään . (Gregoriania kyllä kuuntelen ympäri vuoden. Mutta heidän joululevyjään vain joulukuussa.)

Suklaakonvehteja ostan yleensä vain jouluna. No ehkä joskus muulloinkin. Mutta jouluna ne ovat joulusuklaata ja jotenkin järkevältä vaikuttava hankinta.

21.12.2021 12:18 #2 :: LordStenhammar
Joulu, mikä ihana (teko)syy...
Kyllä se mullakin tuo joulumusiikki tahtoo olla, eritoten ne surullisemmat biisit. Suosikkeja Sylvian joululaulu, Tonttu ja Sydämeeni joulun teen. Ei pelota Jeesus yhtään viimeisessä, kun Kassu ja Vexi tehneet muuten niin hienon biisin.

Pitkään oli, että ainoat siedettävät joulubiisit oli King Diamondin No Presents for Christmas ja Venomin Black X-mass. Kait sitä sitten vuosien myötä jotenkin pehmentyy...

Bad Religionin joululevyn vois kanssa tsekkailla. On kuulemma hyvä.

EDIT: Kyllä mulla tuo suklaan syöminenkin ajoittuu joulun aikoihin, vaikka joskus tulee kyllä muutoinkin sorruttua. Olen nyt paastonnut tämän kuun, niin voipi sitten mässätä kun aatto koittaa.
Muokannut 21.12.2021 15:07 LordStenhammar

21.12.2021 20:15 #3 :: HourglassEyes
Joulu, mikä ihana (teko)syy...
Ensimmäisenä asiana itselle tuli mieleen juuri kaikki herkut. Konvehtirasioita ei tule hommailtua jouluajan ulkopuolella, ja ehkä hyväkin niin, sen verran tiheään tahtiin käsi aina käy avatulla laatikolla...
Yksi asia mitä ei tule kotiin yleensä ostettua joulupöydän ulkopuolelta on mäti. Olen tykästynyt jo monena vuotena tekemään mätikuppeja, eli ostan krustadeja ja täytän ne hienoksi hakatun punassipulin, smetanan ja mädin sekoituksella. Oikein maukkaita pikkuherkkuja! Siianmätiä en sentään raaski ostaa, kirjolohenmäti pakasteesta kelpaa minulle mainiosti. Kotikaljaakaan ei yleensä tule muulloin hankittua.

Joulunpyhinä stereoista paukkaa muutaman päivää joko Raskasta Joulua tai joskus hankkimani 5 CD:n boksi "Joulun 100 suosituinta", josta löytyy monenmoista kuunneltavaa sekä suomeksi, että englanniksi. Jostain syystä Kinkun No Presents for Christmas ei ole kokoelmaan eksynyt mukaan. Sääli, LordStenhammarin viesti muistutti minua kuinka kappale on kuulunut myös omiin joulusuosikkeihin ala-asteajoista lähtien. Täytynee taas alkaa metsästämään kyseistä albumia jossain vaiheessa...

Ennen kaikkea joulu on juuri mässäilyn aikaa ja valveillaoloaika tulee vietettyä toinen käsi jääkaapissa ja toinen suklaarasiassa. Jouluna on myös täysin suotavaa suorittaa edellemainittua keskellä yötä, mikäli jostain syystä pitää nousta mahansa vierestä ylös ja kaikesta huolimatta tuntuu, että nassuun saattaisi kuitenkin upota vielä pieni siivu kinkkua - ja pari konvehtia.

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

23.12.2021 18:01 #4 :: Hiistu
Joulu, mikä ihana (teko)syy...
Joulumusiikeista perinteeseen kuuluu kuunnella Leevi and the Leavingsin Varasteleva Joulupukki. Joululaulut ovat siitäkin kivoja, että niissä kehtaa myös itse laulaa mukana, vaikkei muutoin mitään laulaa osaakaan.

23.12.2021 19:48 #5 :: Pisania
Joulu, mikä ihana (teko)syy...
Aattona nyt ainakin kuuluu katsoa Lumiukko sekä Joulupukki ja noitarumpu. Samu Sirkan joulutervehdyskin kelpaisi, mutten ole valitettavasti nähnyt sitä vuosiin. Sen aikana on nykyään aina jotain muuta tekemistä.

Ainoa mieleen tuleva ruoka, jota ei tule muulloin syötyä, on luumu. Tai siis tuoreita syön muulloinkin, mutta kuivatuista luumuista tehdyt jutut. Esim. luumukeitto/kiisseli (tai sekahedelmäsoppa), luumurahka ja joulutortut luumuhillolla. Eipä niitä kaipaa kuin joulun aikaan.

Viime vuonna ostin ekan kerran Quality Street -konvehteja ja niistä taitaa tulla uusi perinteeni. Olivat sen verran hyviä ja erilaisia kuin perinteiset kotimaiset suklaat. Söisin kyllä varmaan pitkin vuotta, mutta ei niitä taida löytyä kaupasta kuin joulun alla.