• Ansa hahmo
  • Ansa
    Tähtipilotti

26.05.2016 18:36 #1501 :: Ansa
Mikä sinua potuttaa nyt?
Itselläni on ollut Windows 10 jo jonkun aikaa, enkä ole ainakaan toistaiseksi huomannut mitään ongelmia tämän kanssa. Asentaessa olin tietenkin koneen äärellä paikalla, jotta sain tehtyä tarvittavat valinnat. Oma ei nyt hirveästi näytä puhelimen näytöltä, kuten kuvasta näkyy.

• kyty hahmo
  • kyty

26.05.2016 18:50 #1502 :: kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?
Eniten puhelimen näytöltä näyttävä osa taitaakin olla valikko, josta en vielä ymmärtänyt että miten sitä voi muokata. Candy Crushin poistin pyynnöstä. Onneksi työpöydän kuvakkeet näyttävät porukoillakin suht tutulta, niin että tuttu puttu Firefoxin kuvake löytyy samasta paikasta kuin ennen. Oman kansion löytäminen oli jo haastavampaa, koneen sulkeminen onnistui ilman apuani.

Asetukset ovat minullekin alkuun... haastavia, mutta ehkäpä niistä saa selvää... Ovatko ne jotenkin epäselviä vai olenko vain itse tyhmä?

27.05.2016 00:04 #1503 :: Morgan Blood
Mikä sinua potuttaa nyt?
Hiiren toisella painikkeella napauttamalla haluttua toimintaikonia saa auki vetovalikon, mistä voi valita pikkuohjelmien irrottamisen valikosta. Ainakaan omassa päivityksessäni ei tullut mukana asennettuja pikkupelejä, vaan ne olisivat avautuneet kauppaan.

Mukava pikkuominaisuus on windows napin painaminen, jonka jälkeen voi alkaa kirjoittaa halutun ohjelman/ kansion nimeä. Se ilmestyy sitten ruutuun.

Asensin Windows 10:n työkoneelleni kun sen varsinainen julkaisu oli tuore sillä ajattelin, että on parempi tottua heti. Kyllä ainakin minä olen ollut Windows 10:een ihan tyytyväinen. Käyttis on kuitenkin koneella, mitä käytän lähinnä työhöni (grafiikka, peliteknologia) ja jonkin verran pelaamiseen ja tavallisen Internet-surffailuun. Meiltä vanhenee kuitenkin yksi läppäri jälleen kerran ja ajan siihen Linux Mintin siltä varalta, että käyttöä tulee. Linux ei kauheasti vain houkuttele, sillä en ole kovin innokas käyttiksen kanssa pelaaja ja OS:n säätämistä täytyy edes vähän rakastaa jos aikoo Linuxin kanssa elää.

Alussa uusin Windows-käyttis oli oikeasti ongelmallinen ja sen ärsyttävin puoli oli se, että graafinen alapalkki ei herännytkään käynnistyksen yhteydessä, vaan oli kutsuttava terminal komentorivin kautta ja sitten kutsuttava Corona (vai mikä tuon nykyisen graafisen liittymän nimi onkaan :P) esille. Asetuksiin kannattaa netin kanssa tutustua ja ne kannattaa säännöllisesti tarkastaa. Jotkut päivitykset vaikuttavat asetuksiin ja palauttavat ne tehdastasolle.
Tykännyt: kyty

31.05.2016 01:30 #1504 :: Dyn
Mikä sinua potuttaa nyt?
Suomen kesä taitaa mennä multa ohi nyt. Täällä Etelä-Englannissa on niin kylmä, että mietin kaivaisinko paksumman takin huomiseksi työmatkalle niin en palellu pystyyn. :angry:

04.06.2016 18:12 #1505 :: Piru Naiseksi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Oli kesä. Oli mukavaa. Ei palellut. Mutta kesä taisi mennä...Eli miksi ihmeessä ilmastomme toimii niin, että sateen aikana lämpötila putoaa 10-15 astetta... Miksi ei ole mukavaa välitilaa helteen ja kostean koleuden välillä, rakas Tellus!

• Diara hahmo
  • Diara
    Baronetti

07.06.2016 10:18 #1506 :: Diara
Mikä sinua potuttaa nyt?
Äiti on ollut eilisestä lähtien sairaalassa, aivoverenkiertohäiriötä epäillään, mutta testit ei ole vahvistanut sitä. Viimeksi jouluna oltiin samassa tilanteessa. Äidillä on kerran ollut ihan oikea aivoverenkiertohäiriö, joten kyllä nämä oireilut säikäyttää. Pahinta tässä on tämä epätietoisuus, ei tiedetä, mikä on vikana, koska äiti pääsee kotiin ja mistä tämä johtuu.

Lisäksi tässä painaa se, että isä oli kuukausi sitten sairaalassa mysteerisairauden takia. Eipä ollut helppoa aikaa sekään, kun mitään ei meinattu löytää ja isä oli monta viikkoa kovassa kuumeessa. Vasta ollaan koko perhe toivuttu tuosta ja nyt on sitten seuraava mysteeritauti päällä.

• kyty hahmo
  • kyty

08.06.2016 18:20 #1507 :: kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?
^ Oi voi, toivottavasti selviää ja ei ole mistään vakavammasta kyse.

10.06.2016 10:06 #1508 :: Piru Naiseksi
Mikä sinua potuttaa nyt?
En edes harkinnut Windows10:n asentamista tähän kotikoneeseeni - en, koska en yksinkertaisesti osaa moista hommaa vaan kohotan virtuaalikädet antautumisen merkiksi heti, kun puuhasta puhe tulee!
Mutta äsken tulin kiireessä, 98-prosenttisesti vahingossa, komentaneeksi koneen asentamaan moisen kympin. Aikaa kului alle tunti, eikä minun tarvinnut kuin seurailla prosessia. Hupsistaheijaa, tuntuu minusta, IT-tollosta, ja hieman hurjalta myös. Mutta kriittinen kuluttaja sisälläni myös protestoi: kyllä WIN10 tuntui asentuvan koneelleni niin itsestään, että prosessi vaikutti lähes tunkeutumiselta. On sitä kymppiä joka paikassa tuputettu niin, että ähky tulee.
Se ei potuta, että minulla on tilaisuus tutkia, miten pakkopullakymppi toimii koneellani. Mutta se potuttaa, että asennusprosessi voi käynnistyä niin huomaamattomasti. Työskentelen näet toisin konein - mitäpä jos tulen vahingossa komentaneeksi sen asentamaan uutta käyttöjärjestelmää juuri, kun teen kiireistä hommaa asiakkaan kanssa!

11.06.2016 10:24 #1509 :: Emelie
Mikä sinua potuttaa nyt?

kyty kirjoitti: Itseä potuttaa lievästi se, miten kurja fiilis tuleekaan kun erehtyy lukemaan nettikommentteja lemmikeistä tai eläimistä yipäätään. Toisaalta eihän sen pitäisi tulla uutena asiana etä netti on täynnä pahansuopaa ja tietämätöntä räyhäämistä. Monella on selvästi jäänyt päivittämättä tieto 1900-luvun alun jälkeiseen aikaan...

Uuh, tämä. Mä pystyn hyväksymään tietämättömyyden, mutta se pahansuopuus on jotain en vaan kykene ymmärtämään. Saakohan ne tyypit jotain tyydytystä tai ylemmyyden tunnetta siitä, että aiheuttavat pahaa mieltä? Monesti itse törmään siihen, että keskustelupalstoilla pyörii ihmisiä, jotka eivät vaan pysty ymmärtämään eivätkä edes halua yrittää ymmärtää, että myös esim. kissa voi olla lemmikki (ihan samanlainen lemmikki kuin koirankin, joka tarvitsee huolenpitoa). Ja sitten nämä samat idiootit tulevat kommentoimaan näitä omia näkemyksiään keskusteluihin, joihin heillä ei olisi mitään asiaa osallistua.

Tämä samainen ongelmakäyttäyminen näkyy kyllä muissakin jutuissa. Minua on jo pitkään ärsyttänyt se, että julkisuuden henkilöiden ulkonäköä arvostellaan negatiivisesti (ja todella pahansuovasti). Usein mennään erikseen kyseiseen henkilöön liittyvään uutiseen ja kommentoidaan asiaa sinne. En ymmärrä. Miksi? Ja monesti samat tyypit urputtaa siitä, että olipa turha uutinen. No ei olisi tarvinnut lukea... Pitäisi etsiä, josko Firefoxiin saisi sellaisen ominaisuuden, joka muuttaa kommentit kissankuviksi. Chromeen taisi olla joidenkin sivujen kommentteihin tällainen.
Tykännyt: kyty

12.06.2016 18:38 #1510 :: Piru Naiseksi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Tänään on Helsinki-päivä ja sen kunniaksi tapahtumaähkyä kaikkialla Stadissa. Minua houkutteli niin Ursan järjestämä aurinkonäytös Kaivopuiston tähtitornissa kuin 1970-lukulaiset päivätanssit museossa. Vanhan pelastusaseman tornikin oli avoinna yleisölle. Mutta koska tapahtumat ajoittuivat päällekkäin, niin tiesin, etten kaikkialle ehdi. Valitsin aurinkonäytöksen, mutta päädyin jonoon ja siitä vajaassa tunnissa katselemaan - pilvipeitettä. Sainpahan seikkailla vaarallisenkin tuntuisissa kierreportaissa ja kummastella, miksei kumpainenkaan kiikari näytä kuin epämääräistä vaaleaa ainetta. Sainpahan myös kuvata hienoja maisemia tähtitornin ikkuna-aukoista ja kokea, miltä tuntuu, kun kupolia pyöritetään. Huvipuiston laitteet saivat vertaisensa - vaikka mitäpä minä mosista vimpstaakkeleista tiedän, sillä en uskalla niitä kokeilla...:cool: Reissailin vielä päivätansseihin. Olin itsekin yrittänyt pukeutua mahdollisimman seitkytlukulaisesti, ja niin oli tehnyt moni muukin huvihuonetta ähkyyn asti kansoittavasta joukosta. Pääsi siis aitoon tunnelmaan.
Mutta kotia kohti lähtiessäni tutkin puhelimen viestit ja totesin: minua oli odotettu ihan muualle. Olin luullut, että tuo toistuva tilaisuus peruutettiin tältä päivältä, olinhan viesteillyt tilaisuuden vetäjän kanssa nimenomaan Helsinki-päivän mainiten. Olisi tapahtuma kuitenkin ollut, mutta en sitten viitsinyt enää reilusti myöhässä siihen lähteä.

Potuttaa siis se, että joinain päivinä on tapahtumia liiaksi asti, ja sitten on liikaa ns. tyhjiä iltoja. Järjestäjillä lienee syynsä ajoittaa tilaisuudet samaan viikon- tai päivänaikaan, mutta valintojen parissa pähkäilijää, kuten minua, tämä harmittaa. Tyhjät tunnit voi toki käyttää vaikkapa kirjoittamiseen mutta ... usein juuri silloin aivo seisoo.

19.06.2016 17:58 #1511 :: Dyn
Mikä sinua potuttaa nyt?
Mummoni on joutunut sairaalaan, ja minä olen poissa Suomesta, joten en pääse edes katsomaan. Ostin tänään hienon get well soon -kortin, jos siitä olisi vähän ilahduttamaan, mutta tietenkään missään täällä landella ei myydä kansainvälisiä postimerkkejä (ja postitoimistokin on sunnuntaina kiinni) joten saan sen sitten lähetettyä vasta huomenna Lontoosta...

29.06.2016 14:11 #1512 :: Piru Naiseksi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Suututtaa saamattomuuteni. Pitäisi kirjoittaa tarinaa, on pitänyt kirjoittaa jo päivänä muutamana, mutta aina, kun avaan koneen, juutun ns.naamakirjaan arvioimaan kuvia ja höpisemään jonninjoutavia. Toki saatan löytää töitä jouduttavia tilasuuksia naamastoa lehteillen, joten siksi suon osin anteeksi itselleni tällaisen lorvailun. Ja kun todella ryhdyn kirjoittamaan, katoaa inspiraatio, haihtuvat harkitut aiheet, luikkivat luotani kuin tanssittajat karkeloissa.

08.07.2016 14:36 #1513 :: Piru Naiseksi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Penkkiurheilen innokkaasti, mutta pitäisi sitä keretä muutakin tekemään:kulttuuria harrastamaan, omaa urheilutaitamusta kohentamaan, kirjoittamaan. Nykyään TV syöttää meille arvokisatapahtumat kokonaisina, ilman mahdollisuuttakaan valita vaikkapa kunnollista koostetta. Annoin asiasta palautetta YLEn urheilutoimitukselle. Sieltä vastattiin, että nykyään "halutaan tarjota katsojille kokonaisvaltainen kokemus, lähettää kisat kotikatsomoihin suorina" tms. seliseliä, ja muistettiin mainita, että päivittäin lähetetään kooste päivän tapahtumista. Tuo kooste osoittautui venytetyn uutislähetyksen mittaiseksi, joten ei se tarpeitani tyydyttänyt.
Annan digiboksille komennon imaista urheilut kokonaisina sisäänsä, mutta sopii arvata, mistä tallenteiden katseluajan nappaan....ZZZZ krooh krooh

08.07.2016 16:48 #1514 :: Dyn
Mikä sinua potuttaa nyt?
Areenassa ei odottanutkaan uutta Outlanderin jaksoa tälle viikolle, johtuisko tuosta potkupallosta...

08.07.2016 17:28 #1515 :: Emelie
Mikä sinua potuttaa nyt?
Käytiin lyhyellä visiitillä Lontoossa ja oli sinänsä kaikinpuolin onnistunut matka, mitä nyt viimeisenä iltana unohdin takkini pubiin. Käytiin kyselemässä sitä ennen lentokentälle lähtöä, mutta sitä ei oltu tuotu tiskille. Joku siis ilmeisesti nappasi itselleen takin. Toivottavasti tulee tarpeeseen, 12-13 vuotta vanha ja minun mitoilleni kavennettu musta farkkutakki, jota ei ole pesty kertaakaan.... Eli se oli vanha ja selvästi kuluneen näköinen (selässä kangas oli kulunut kiiltäväksi laukun kannosta), mutta harmittaa silti, sillä se oli hyvä takki. :sad: Ja olin nähnyt vaivaa ja kirjaillut joskus aikoinaan sen kaulukseen vihreän lohikäärmeen.

11.07.2016 21:58 #1516 :: Emelie
Mikä sinua potuttaa nyt?
Mitä ihmettä vaatteiden koille on tapahtunut? Minä olen (ainakin tähän asti) aina ollut standardikokoinen ihminen siinä mielessä, että tiedän mikä koko minulle menee päälle. Olen voinut mennä kauppaan ja useimmiten ostaa vaatteita kokeilematta. Mutta tänään kaupassa ei ollut yhtä haluamaani vaatetta minun koossani, joten kokeilin piruuttani sitä yhtä kokoa pienempää ja se vaan hulahti päälle. Sama juttu myöhemmin takkikaupassa, kokeilin yhtä kokoa pienempää ja se oli sopiva. Minä tiedän, että en ole itse kutistunut, joten tämä muutos(?) hiukan ärsyttää. Tämä toki voi olla vaan sattumaakin, mutta nyt en kyllä viitsi ostaa vaatteita hetkeen kokeilematta niitä ensin.

11.07.2016 22:17 #1517 :: Dyn
Mikä sinua potuttaa nyt?
^ Miksi taas musta tuntuu, että ne vaatekoot ovat pienentyneet... eihän meikäläinen ole voinut suurentua. :concentrate
Muokannut 11.07.2016 22:18 Dyn

13.07.2016 22:45 #1518 :: Mustelmann
Mikä sinua potuttaa nyt?

Piru Naiseksi kirjoitti: halutaan tarjota katsojille kokonaisvaltainen kokemus, lähettää kisat kotikatsomoihin suorina" tms. seliseliä, ja muistettiin mainita, että päivittäin lähetetään kooste päivän tapahtumista. Tuo kooste osoittautui venytetyn uutislähetyksen mittaiseksi, joten ei se tarpeitani tyydyttänyt.

Suosittelen katsomaan normaalit urheilu-uutiset, jotka melkein kaikki kanavat lähettävät joka päivä. Vartin aikana tuoreet urheilutapahtumat käydään läpi sen verran nopeasti, että mukaan ei varmasti mahdu mitään ylimääräistä. Lisäksi kiireinen sporttifani selvittää otteluiden/kilpailujen numeeriset tulokset kätevästi Googlen avulla.
Muokannut 13.07.2016 22:46 Dyn Syy: quote-tagit oli rikki

13.07.2016 23:25 #1519 :: Dyn
Mikä sinua potuttaa nyt?
Työjutut potuttaa. Liikaa tekemistä, liian vähän energiaa (oi kesäloma, missä olet?) ja mysteeribugeja koodissa. Yhyy. :sad:

14.07.2016 15:02 #1520 :: Piru Naiseksi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Astrotethein: Niinpä, mutta halusin (ja haluan) vain katsoa urheilutapahtumat hieman tiivistettyinä ja katkoittuina, ei uutislähetysten mittaisiksi supistettuina. Välimuotoa siis kaipasin. Onneksi voin napsia lähetykset digiboksiin ja kelailla tallenteita mieleni mukaan.
Muokannut 14.07.2016 15:04 Piru Naiseksi Syy: Vastaus tietylle kirjoittajalle -asia, jonka halusin mainita.

Valvojat: SaranthaHiistu