Mikä sinua potuttaa nyt?

14.10.2017 17:12 #1701

Ideologisesti työtön kehui oikein sosiaalipummiudellaan ja menetti tukensa (vähäksi aikaa)

Tehdäänpä selväksi pari asiaa:

Musta on ihan ok jos on työtön. Musta on ihan ok, jos ei halua koskaan tehdä työtä. Musta on ihan ok, jos on saavuttanut olotilan jossa on onnellinen, eikä tarvitse totella kellokorttia, tai olla kenellekään hyödyksi. Tämä on itseasiassa todella tavoiteltava olotila.

Saattaisin melkein jopa hyväksyä elämään kuuluvana sen tosiasian, että tietty prosentti ihmisistä saavuttaa tämän olotilan loisimalla muiden kustannuksella antamatta mitään vastineeksi tai edes yrittämättä antaa mitään vastineeksi.

Mutta se, että menee asiasta julkisesti rehentelemään ja itkemään kun ei yhteiskunta anna ilmaista rahaa. Se, että ilmoittaa julkisesti olevansa sitä mieltä, että muilla on hänestä vastuu, mutta hänellä ei ole vastuuta mistään. Perkele... Rajansa silläkin miten pitkälle katson ihmisarvon ulottuvan.

Jos tästä pellestä tulee nyt uusi turha julkkis, joka ansaitsee elantonsa maikkarin ja 7 päivää -lehden palkkioilla, niin hyvä. Ainakin hän silloin antaa jotain vastinetta sille, että muut kannattelevat tätä tyyppiä.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Dyn vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
14.10.2017 17:16 #1702

Tällä hetkellä mediassa on esillä vain laiskoja työttömiä, tosin niistä yleensä kertovat mitätöntä palkkaa ja paskoja työehtoja tarjoavat, nimettöminä pysyttelevät työnantajat, jotka eivät ole löytäneet sopivaa orjaa itselleen. Tuo kaveri ei tehnyt tälle kuvalle mitään hyvää.

15.10.2017 14:52 #1703

Kuvauksiinpyrkyaiheinen epätoivo jatkuu jatkumistaan. Viikonlopun aikana olen vastaillut ehkä viiteen (no, ehkä vähän vajaaseen viiteen) ns. Naamakirjasta poimimaani mallihakuilmoitukseen. Ne olivat ryhmissä, joissa harrastajat hakevat toisiaan. Toki muutama FB- ryhmä on ammattimaista toimintaakin varten, mutta nyt pyrin vain harrastamaan ja hankkimaan kuvamateriaalia esitteideni uudistamiseksi. Niiden esitteiden avuin saan palkkiollisia keikkoja, ainakin joskus. Liitin sivulle taas oman esittelyni, kuten viikko, pari sittenkin.
Ilahduin, kun sain vastauksen, tutulta ja luotettavalta ihmiseltä. Kiireesti haalin kuvausvaatteet esille, silitin mekon ja jopa leikkasin otsatukkaani. Kun menin koneelle sopimaan kuvausta, niin - kyseinen henkilö olisikin halunnut kuvata sisällä, eikä minun asuntoni - pienuuttaan ja tavaraähkyyttään - käy studioksi. Hän saa ehkä hankittua studiotilaa, joskus toiste, mutta minä en nyt tiedä edes lähitulevaisuudesta, sopivatko vastaiset aikataulumme yhteen. Muutama muukin ihminen näytti olevan kuvaustuulella, ja pommittelin heitä yksityisviestein. Selvisi, että eräs heistä oli ollut juuri kuvaamassa asuinalueellani mutta lähtenyt sieltä kohti naapurikaupungin lähiötä. Sinnekin olisin ehtinyt hyvin, vaan hänelläpä oli kuulemma jo kuvattavia yllin kyllin.
Eilen lähetin liittyimispyynnön myös Naamaston tanssikyytiryhmään, mutta vastausta ei ole tullut tänäänkään saati elien, jolloin kyydistä olisi ollut minulle iso ilo.
Kuluuhan viikonloppu näinkin, ihan kuluttamatta, mutta kyllä minua suututtaa oma itseni: odottaa nyt jotain kutsua tietokoneen äärellä koko kaunis päivä ja todeta, ettei sitä kutsua tule!
Sopi vain toivoa, ettei minulle mitä sopivimpia tapahtumia tupsahda esimerkiksi ensi viikon työajoikseni - mutta turhaanpa toivoin, huomasin jo.

Viimeksi muokattu: 15.10.2017 15:55 : Piru Naiseksi. Syy: korjaus ja lisäys

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
24.10.2017 20:18 #1704

Minua potuttaa, että aina potuttaa ja olen ainaisesti valittamassa kaikesta. Mutta missä vaiheessa alkoi se, että kaikki asiat pitää tehdä aina ylirasittuneena ja mihinkään ei riitä aika? Mua pelottaa joskus se, että jonain päivänä tulee hetki, kun oikeasti en saa stressin takia jotain tärkeää asiaa tehtyä. :sad:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

18.11.2017 23:34 #1705

Ajattelin ostaa älypuhelimen länsimetroajeluni tuliaisena. Tapiolasta en löytänyt nopeasti puhelinkauppaa, vaan kirpputorin ja sieltä yhden vaatteen. Palasin kotikonnuille seikkailemaan tutuhkossa hilavitkutintuputtamomammutissa. Siellä minuun tarttui lohenpunainen älykännykkä, johon myyjä siirsi edellisestä puhelimestani muun muassa valtaisan määrän valokuvia. En ollut huomannut, että niitä kertyi niin paljon neljässä vuodessa! Käyttöohjeen luvattiin löytyvän netistä, ja muut tarpeelliset varusteet pakkauksesta.
Ohje löytyi sieltä, mistä luvattiin, mutta eihän siinä kerrottu, miten puhelimella soitetaan ja lähetetään tekstiviestejä - tai oikeastaan mitään muutakaan sellaista, jollaista tarvitsisin. Nyt en sitten osaa lähettää tekstiviestejä tai vastata puhelimeen, enkä saa muistikorttiakaan ulos luukkunsa takaa, sillä tulin ostaneeksi puhelimeen kuoret, jotka tuntuvat laitteen ylle liimatuilta. Niin tiukasti ne istuvat. Hankalaa olla sekä epäkäytännöllinen että melkoisen tietämätön siitä, miten paljon voimaa saa käyttää esimerkiksi irrottaakseen puhelimen tai tabletin varustekuoren tai avatakseen pikkuruisen luukun.
Sainpahan nyt sekä uuden lelun että taistelukaverin! Mutta harmittaa, jos en pysty vastaamaan viesteihin siksi, etten löydä tuota toimintoa - ilmeisesti omin älyin ajattelevasta - vitkuhilattimestani. Onneksi laite ei ollut kovin kallis - ehkä hermostun siihen niin, että ryhdyn opettamaan sille uimahyppyjä. (Vesilinnut jätän rauhaan.)

Viimeksi muokattu: 18.11.2017 23:35 : Piru Naiseksi. Syy: lisäys

19.11.2017 16:57 #1706

Mikä käyttis siinä puhelimessa on? Windows tuntui minusta aluksi hyvinkin hankalalta, kun taas Androidia helpompaa systeemiä ei varmaankaan ole vielä keksitty.

Piru Naiseksi
Karttaa ei voida näyttää, et ole vielä määritellyt sijaintia.
19.11.2017 20:46 #1707

Android näkyy olevan - mutta yhdelle helppo asia voi tuottaa toiselle hankaluuksia. Minua kismittää se, etten löydä puhelimesta kaikkia haluamiani toimintoja - monien monien monien tarjokkaiden valikoimasta. Kommunikoin enimmäkseen tekstiviestein, ja juuri tuo toiminto tuntuu olevan hankalammin saavutettavissa kuin vanhassa kännykässäni. Käyn huomenna ostopaikassa kysymässä, sillä minulla on muutakin asiaa tuohon puhelimeen liittyen.
Ja hassua: luvattu käyttöohje löytyi helposti netistä - mutta siinä ei ole lainkaan ohjeistettu perustoimintoihin, kuten puhelimella SOITTAMISEEN, puheluihin VASTAAMISEEN, tekstiviestin LÄHETTÄMISEEN. Mittava oheistoimintojen valikoima on toki kattavasti neuvottu. Olettavatko matkaviestingurut, että kaikki osaavat perusteet minkä tahansa kännykän käytössä...!

Viimeksi muokattu: 19.11.2017 20:47 : Piru Naiseksi. Syy: ylimääräisen kirjaimen poisto

22.11.2017 17:43 #1708

Pankki oli sulkenut luottokorttini, koska siellä epäiltiin, että kaikki ostokset eivät olleet minun tekemiäni. Soitin tänään ja tiedustelin, mistä on kysymys. Joku nilkki oli tosiaan saanut tietoni käsiinsä ja yrittänyt käyttää niitä nettikaupassa. Onneksi pankki huomasi asian ajoissa, joten ostot eivät onnistuneet. Leikkasin kortin halki ja nyt odotan uutta korttia saapuvaksi. Käytin kyseistä korttia lähinnä Netflixin maksamiseen, joten en tiedä, mistä tietoni ovat vuotaneet. Toinen korttini, jota käytän periaatteessa kaikkialla, on kuitenkin säästynyt huijareiden väärinkäytöltä. Ainakin toistaiseksi.

I'm just a normal everyday pervert.

Viimeksi muokattu: 22.11.2017 17:44 : Astorethein.

22.11.2017 19:02 #1709

Entäs jos vuoto onkin tapahtunut Netflixin kautta? Pistää miettimään, että pitäisi itsekin tarkkailla tilin saldoa jos ei pankki huomaa ensin...

24.11.2017 12:04 #1710

Hoitaako Netflix laskutuksen kokonaan itse, vai käyttääkö se kolmatta osapuolta, jonka hallussa luottokorttitiedot ja laskutus on? Nekin voivat vuotaa.

Itse en jätä korttitietojani mihinkään pysyvästi jos vain mahdollista. Jos maksua ei voi hoitaa PayPal-tilillä, mietin huolella tarvitsenko jotain palvelua. PayPal:ssakin laitan tiedot vain siksi aikaa kun on pakko (esim. jotkut Steamin pelikauppiaat haluavat nimenomaan korttimaksun), ja sitten poistan kortin. En tosin silloinkaan luota, että tiedot ovat varmasti kadonneet (databaset eivät lähtökohtaisesti toimi niin, että tietoa voidaan vain kadottaa), mutta en tiedä mitä muuta voisin tehdä. Kortin vanhenemiseenkaan ei voi luottaa, sillä joillain kauppapaikoilla on mahdollista saada suoraan Visalta uusitut korttitiedot (ainakin Jenkkilässä, en muista mikä tuon palvelun nimi oli).

Tokihan ongelmatilanteissa on korttifirma itse puskurina, mutta silti jos minut ryöstetään, haluan sen tapahtuvan fyysisesti käteisen rahan kanssa, kuin suoraan tililtä miljoonien maksupalveluiden kautta. Sääli vain, että käteisajat alkavat olla auttamattomasti ohi.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 24.11.2017 12:09 : Rasimus.

24.11.2017 12:36 #1711

Toisesta aiheesta, niin niin NIIN toivoisin, että naapuri muuttaisi pian pois jos ei osaa mennä ulos tupakalle. Tuskin maltan odottaa talvipakkasia, kun vähintään sisäikkunaa pitää pitää jatkuvasti auki ja kämpässä on jo nyt kylmä jatkuvan tuulettamisen vuoksi.

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
24.11.2017 13:33 #1712

Minun luottokorttini kopioitiin loppukesästä, rahaa ehti menemään ennen kuin itse asian huomasin. Pankki ei ollut vielä reagoinut asiaan, vaikka korttia käytettiin useasti ja yritettiin käyttää vielä senkin jälkeen, kun luottoraja oli tullut vastaan. Onneksi reklamaatio sentään toimi ja sain rahani takaisin ennen kuin korttiyhtiö ehti lähettää laskua. Tuolloin pankista sanottiin, että kortti on voitu kopioida kauankin aikaa sitten, ehkä jopa yli vuosi aikaisemmin, ja nyt vasta tietojani käytettiin. On siis mahdotonta sanoa, milloin ja missä se on kopioitu.

Tämä oli jo toinen kerta, kun korttini kopioitiin. Edellisellä kerralla olin käyttänyt korttia lähinnä HBO:n maksamiseen. Tällä kertaa olin ollut reissaamassa toisella puolella maapalloa ja tehnyt nettiostoksia. Onhan se ikävää, että vaikka kuinka yrittää olla varovainen, niin jotenkin se kortti silti kopioidaan, eikä koskaan saa edes tietää, mistä ne tiedot oli vuotanut.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
24.11.2017 20:20 #1713

kyty kirjoitti: Hmm... ehkä luottokorttitiedot olisi tosiaan syytä poistaa aina kun niitä ei käytä. Netflixiin ei voi tosiaan maksaa ilman luottokorttia, ja en ole nyt satavarma onnistuuko edes kortin poistaminen kun palvelun käytön lopettaa?

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: kyty

25.11.2017 15:14 #1714

punnort kirjoitti: Netflixiin voi maksaa ilman luotto- tai debitkorttia. R-kioskilta voi nimittäin ostaa sellaisia Netflix-lahjakortteja, joilla maksaminen onnistuu.

Aiiiivan, jotenkin tuo vaihtoehto on mennyt itseltäni kokonaan ohi.

Tosin eipä tuosta ole apua kun kortti on jo Netflixissä. :smirk: Muistelisin että kun viimeksi lopetin Netflixin käytön, olisin yrittänyt ottaa korttia sieltä pois, mutta en onnistunut. Pitää kokeilla uudestaan kun seuraavaksi lähden palvelusta. Todella harmittavaa, että korttitietojen vuotaminen on nykyään niin iso ongelma. Noita etäluettavia kortteja kun ei kuulemma kannattaisi edes pitää mukanakaan ilman, että ne ovat suojakotelossa. Itsellä on tosin vain debit-kortti, en tiedä, liittyykö siihen sama, pienempi vai isompi riski kuin perinteiseen luottokorttiin.

25.11.2017 23:21 #1715

Minä taistelen myös mm. maksutapapulmia vastaan. Ostin näet viikko sitten äly(tön)kännykän, ja olen yrittämistäni yrittänyt siirtää sen muitikortilta kuvia Google Driveen. Siirtyy vain osa. Puhelimella näkyvät kaikki kuvat siellä, missä pitääkin, mutta muutoin ohjelma urputtaa: "odotetaan Wii-Fi -yhteyttä". Lisäksi totesin Google Driven maksuttoman kuvavarastotilan aika pieneksi, ja halusin ostaa lisätilaa. Mutta maksaminenpas ei käykään normaalein pankkiyhteyksin, vaan edellytetään joko luottoakorttia, jota en omista enkä saa - enkä edes hankkisi, vaikka saisin - tai PayPal-tiliä. Yritin tässä äsken kokeilla PayPal-tilin avaamista, mutta sekin arvelutti. Osaako joku neuvoa, miten luon ja ylläpidän PayPal-tiliä turvallisesti?
Minua kummastutti se, että en voinut luoda tiliä sijoittaakseni sinne rahaa tuotteiden maksamista varten, mutta jotain ihme lahjakorttia siellö kyllä mainostettiin! Eikö isolle firmalle kelpaa pienasiakkaiden raha?

26.11.2017 00:03 #1716

PayPalin pitäisi olla yksi turvallisimmista tavoista maksaa verkossa, ja sieltä saa ainakin teoriassa myös poistettua tili- ja korttitiedot jos sitä ei käytä eikä halua tietojen lilluvan turhaan. Käytännössä ei tietenkään voi olla varma, mitä tietoja palvelut syövät. (Rekisteröityessä kannattaa tietysti varmistaa, että sivu on varmasti oikea eli www.paypal.com/ vihreän lukon kera. Uskoisin, että surffailemalla voi törmätä myös väärennettyihin PayPal-sivustoihin.)

Itsellä on siellä kytköksissä kortti, joten en osaa sanoa sen paremmin tilin liittämisestä. Mutta uskoisin että se on yhtä turvallinen ratkaisu kuin kortinkin liittäminen tai varojen siirtäminen pankkitililtä PayPaliin. Vai olisiko jollakulla infoa, että nimenomaan kannattaa siirtää rahaa PayPalin tilille eikä kytkeä suoraan korttia/tiliä?

Tietysti PayPalkin voi vuotaa - mutta sen turvallisuuteen on ymmärtääkseni satsattu paljon, ja keskitetty maksaminen lienee kuitenkin turvallisempaa kuin korttitietojen kylväminen jokaiseen kauppaan erikseen.

26.11.2017 03:01 #1717

Niin siis allekirjoitettu (eli se vihreä lukko) www.paypal.com/fi/home eikä koskaan saa painella linkkejä sähköposteista tai vaikkapa Risingshadowin keskustelualueen viesteistä, vaan nimi kirjoitetaan käsin (tai kopioidaan omasta tekstitiedostosta, johon osoite on aikoinaan kirjoitettu käsin) vaikka kuinka kirjoitusasu näyttäisi olevan kohdillaan (moni osoitehuijaus perustuu huomaamattomiin eroavaisuuksiin käytetyissä merkeissä: ú on eri kuin ù).

Tilisiirron tekeminen omalta pankilta PayPal-tilille tapahtuu "Top up":ia painamalla. "Add funds to your account instantly" -optiota EI TARVITSE käyttää, se vain lisää taas kolmannen (neljännen?) osapuolen mukaan tapahtumaan (Trustly:n). Luottokortin antaminen mahdollistaa PayPalille maksujen laskuttamisen suoraan kortilta eikä silloin tarvitse huolehtia PayPal-tilin saldosta. Kätevää, mutta ei pakollista, kuten sanoin aikaisemmin.

Hämäävästi "Top up" sanoo pankkitilin liittämistä tarvittavan vain rahojen siirtämiseksi PayPalilta omalle tilille, mutta se ei anna PayPalin omia pankkitietoja ennenkuin olet kertonut oman tilisi. Lisäksi tuo pirun PayPal ei anna mitään viitenumeroa, vaan yhdistää maksajan PayPal-tiliin vain nimen ja antamasi pankkitilinumeron perusteella. Tämän takia se pankkitili pitää olla annettuna niin kauan kunnes siirto on turvallisesti mennyt perille, sen jälkeen annetun tilinumeron voi poistaa. Ja tämän takia PayPal tili luodaan samalla nimellä millä on luotu aikoinaan pankkitili.

Tätä ohjeistustahan ei tietenkään löydä kirveelläkään PayPalin omista helpeistä, itse luin Wikihow:n ohjeet pankkisiirrosta.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 26.11.2017 03:17 : Rasimus.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
12.12.2017 10:22 #1718

Suomalainen.comin verkkokauppa on ehkä surkein tekele koskaan. Itse tekniikkahan pelaa hyvin, mutta toista luokkaa on sitten se taustatyö, jolla kirja saadaan tilaajalle ajoissa - tai edes ollenkaan. Olen tilannut firmasta hyvin harvoin tämän venkoilun takia, mutta silti joka ikinen kerta ilmenee ongelmia.

Viime keväänä "Varastotilanne hyvä" -tilannetta näyttänyt kirja ei lopulta tullut ollenkaan ja sain rahanikin takaisin. Sitä aikaisemmin toimitus on viivästynyt yli kuukauden luvatusta toimitusajasta. Tällä kertaa tilasin lahjoja (myös itselleni) hyvissä ajoin ennen joulua ja nyt tulee viesti, että tilauksessa on ongelmia, eikä tilausta voida toimittaa ajoissa. Kaikissa näissäkin romaaneissa luki, että varastotilanne hyvä. Eniten harmittaa, että näin saman kirjan naapurikirjakaupassa, ihan kivijalassa ehkä kolme euroa kalliimmalla. Olisi pitänyt ostaa sieltä, niin kuin nykyään teen lähes aina ja jättää tämä temppuilu kokematta taas kerran.

Potutuksen muikea osa on siinä, että nämä kirjat pitäisi saada käsiini ennen kuin lähden joulunviettoon Pohjanmaalle. Onneksi se hetki on vasta ihan aaton kulmilla, mutta näin joulupostien aikaan jännittää.

Ars Longa Vita Brevis

12.12.2017 10:41 #1719

Tunnen juuttuneeni samaan potutusuraan kuin soittimen neula rikkinäiseen levyyn, kun marmatan: ns. Naamakirjan ryhmissä tmv kanavilla audiovisuaalisiin tuotantoihin avustajia hakevat tai kuvausmallin etsijät eivät aina ilmoita hakijoille, milloin paikat on täytetty ja haku päättynyt.

Täksi viikoksi olin pyydystellyt kahta kuvaustilaisuutta, joiden totetumisesta ei ole hiiskuttu mitään. Niinpä vastasin varttitunti sitten ihan muulle toimijalle, joka pikahauin etsi väkeä huomiseksi. En voi mitään sille, että tietyin tavoin tunnen olevani oharien tekijä. Ja ohareita yritän välttää kuin pikajuoksija vilppilähtöjä. Olen toki kysellyt kyseisissä ryhmissä, mihin asti pitää ilmoittautuneen odottaa kutsua, varmistusta kuvausten toteutumisesta. Selkeää vastausta ei liene.:huh:
Sakeaa pyryä on ennustettu illaksi, ja jo nyt pyryttää. Illalla pitäisi lähteä harjoituksiin - saa nähdä, totetuvatko nekään.

Viimeksi muokattu: 12.12.2017 11:41 : Piru Naiseksi. Syy: liikakirjaimen eliminointi

18.12.2017 17:44 #1720

Silmälasit maksavat aina ihan perkeleesti, vaikka ne ostaisi millaisesta tarjouksesta hyvänsä. Aina sitä hintaa kertyy jotenkin, vaikka luulee, että nyt irtoaa halvalla. Omat spesiaalisilmäni vaativat lisäksi silmälääkärin, mikä maksaa tietenkin erikseen. Yleensähän optikon tarkastus sisältyy lasien hintaan. Ja vaikka kuvittelin nytkin saavani kahdet kakkulat edullisesti, niin eipä olekaan edullista, kun molempiin tarvitaan erikoishionnat sun muuta. Muuten nenällä olisi pullonpohjat. No, näenpähän kohta taas maailman tarkemmin.

Uusin jäsen: Thompson 10