• Diara hahmo
  • Diara
    Baronetti

09.05.2016 14:28 #1481 :: Diara
Mikä sinua potuttaa nyt?
Yritä tässä nyt nauttia lämpimästä säästä, kun huomenna on viimeinen tentti. Koko viime viikon kököttänyt sisällä lukemassa tentteihin. Ja tietysti sääennuste lupaa +10 astetta keskiviikolle, kun minulla alkaisi loppuviikon kestävä loma ja ehtisin olla ulkona. Tietysti ne helteet tulee varmaan ensi viikolla heti takaisin kun aloitan kesätyöt.

• Rinja

09.05.2016 19:21 #1482 :: Rinja
Mikä sinua potuttaa nyt?
Minäkin haluan valittaa säästä: Tämä kummallinen varhaishelle oli vielä viime viikolla ihan kiva (vaikka niska paloikin heti), mutta nyt alkaisi jo riittää. Tänään jouduin kaivamaan kuoppia suorassa paahteessa koko työpäivän, ja koska kroppa ei ole vielä tottunut lämpöön, raajoja kuumottaa ja päähän sattuu ihan kammottavasti. Aurinkovoidetta on toki lutrattu ja päässä oli iso hellehattu, mutta eivät ne riitä. Toisaalta, jos tottuu lämpöön jo nyt niin ehkä oireet eivät ole myöhemmin kesällä enää näin pahoja?

Keskiviikolle näytti tosiaan viittätoista astetta, mikä on oikein kiva (ainakin jos joutuu kaivamaan suorassa auringonpaisteessa kuoppia päivät pitkät, siis :P). Harmillista on se, että huominen on vielä kuuma ja joudun viettämään sen työmaani kaikkein paahteisimmassa ja tuulettomimmassa paikassa. Odotan lisäksi, että vanhaa kaavaa noudattaen minulla on tämä sama päänsärky vielä aamulla herätessänikin.

• Strato hahmo
  • Strato

10.05.2016 12:04 #1483 :: Strato
Mikä sinua potuttaa nyt?
Se on kumma kun joinain päivinä tuntuu kaikki olevan nukkumista vastaan. Ensin on sellaisia unia, jotka herättävät tehokkaasti aikaisin. Sitten juuri kun olen nukahtamaisillani uudelleen, alkavat mopopojat ajamaan ympäri pihaa, joten pitää nousta sulkemaan tuuletusikkuna. Tämän jälkeen yläkerran naapuri alkaa poraamaan betoniseinää. Kun hän lopettaa, alkaa jonkinlainen remontti rappukäytävässä. Tähän kuuluu tietysti myös poraamista ja tavaroiden erittäin äänekästä kolauttelua metallikaiteisiin, mikä varmasti kaikuu koko rakennuksessa. Se siitä nukkumisesta. Ei voi oikeasti olla näin huonoa tuuria :grin:

Lisäksi harmittaa se, että helteet ovat ohi ainakin joksikin aikaa. Ihan hyvin olisi voinut pysyä siinä +19 tai nousta sinne 20 paremmalle puolen. Nyt en päässyt juurikaan nauttimaan lämmöstä opiskelujen takia, ja nyt kun alkaa vähitellen sitä aikaa löytymään, niin tottakai sen pitää mennä sinne 8-10 asteen paikkeille...

10.05.2016 12:51 #1484 :: Moonlord
Mikä sinua potuttaa nyt?
Minulla oli viikonloppuna vähän samaa. Silloin kun olisi ehtinyt nukkua, unta ei tullut, ja sitten kun alkoi nukuttamaan piti olla hommissa. Pe-la yö jäi 2 tuntiin ja la-su yö 4 tuntiin. Ja piti jaksaa autoilla molempina päivinä. Onneksi olen kohtalaisen hyvä valvomaan niin että pärjään välillä vähilläkin yöunilla enkä tarvitsekaan unta yleensä kuin 6,5 tuntia/yö. Maanantaina tuli sitten otettua univelkoja takaisin ja tuntui että menikin kaunis päivä melkein nukkuessa.

10.05.2016 15:16 #1485 :: Puolikuu
Mikä sinua potuttaa nyt?
Paikkojen varaaminen on ikuinen ärsytyksen aihe. Opiskelijakirjastossa on usein erittäin täyttä ja vapaata lukupaikkaa tai tietokonetta on vaikea löytää. Siksi onkin annettu ohjeet siitä, että lukupaikan saa varata itsellensä 30 minuutiksi ja paikalle on jätettävä lappu lähtöajasta. Jos lähtöaikaa ei ole, toinen henkilö saa ottaa paikan. Taidan olla ainoa kirjastonkäyttäjä, joka noudattaa tätä käytäntöä, koskaan en ainakaan ole nähnyt muiden niin tekevän. En voi ymmärtää, miksi on niin vaikeaa noudattaa yhteisiä sääntöjä. Muutamia kertoja olen kysynyt onko jonkun tietokoneen käyttäjää hetkeen näkynyt, ja kun ei ole, niin olen vain käynnistänyt tietokoneen itselleni uudelleen. Koska olen nössö, en ole vielä viitsinyt alkaa siirtää kenenkään kamoja, mutta odottelen sitä päivää kun hermot tähän touhuun menevät lopullisesti. :angry:

Myös ruokalassa paikkojen varaaminen ottaa päähän suunnattomasti. Sillä aikaa kun joku lepuuttaa kamojaan ja on itse kilometrin mittaisen jonon häntäpäässä odottamassa, joku muu olisi jo ehtinyt siinä ajassa syödä oman ateriansa. Näyttää melko absurdilta, kun puolet paikoista on varattu ihmisten tavaroille ja muut etsivät sitten tarjottimet kädessä istumapaikkaa.

• Vael hahmo
  • Vael
    Kadetti

14.05.2016 17:00 #1486 :: Vael
Mikä sinua potuttaa nyt?
Pakkaukset. Ostin Ikeasta (kuukausi sitten...) ison leipäveitsen keittiöön, mutta se jäi sillon aikanaan siihen pakkaukseen kun oli vähän kiire enkä saanut helposti avattua kiinninidottua koteloa.
Kiva juttu, että sellainen uudenkarhea murhaväline pakataan niin huolellisesti, että se on täysin vaaraton ympäristölleen KUNNES viet sen kotiin ja yrität saada ulos pakkauksesta käyttöön. Siinä sitten on samanlainen fiilis kun pomminpurkajalla, kun sulla on käsissä a) sakset, b) se jäätävän terävä, iso veitsi c) märkä muovipakkaus, jossa on terävät reunat. Mä valitsin leikata itseni siihen muovipakkauksen reunaan, mikä oli varmaan järkevin valinta, ja paikkauksen jälkeen sain veitsenkin ulos. Viiltävintä oli ehkä lopulta kuitenkin se tilanteen ironia.
Muokannut 14.05.2016 17:03 Vael

14.05.2016 18:10 #1487 :: Piru Naiseksi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Etsiydyin tänään naapurikaupunkiini, isoon kirjastoon, jossa pidettiin helluntaitanssit opetuksineen - maksuttomat. Niinpä niin, lattialla pyöri pariskuntia, eikä minua haettu. Ei mitään uutta. Onneksi rahaa kului vain edestakaisen seutulipun verran.
Sääkin lakkasi hellimästä.

• Freyja hahmo
  • Freyja
    Pilotti

16.05.2016 17:49 #1488 :: Freyja
Mikä sinua potuttaa nyt?
Taas on se viikon päivä, jolloin somessa voi vierailla vain silmät puoliksi suljettuna. Game of Thrones -kuvia, -otsikoita ja vieläpä sellaisia otsikoita, joista voi päätellä tapahtumia. Kaiken lisäksi mikä tahansa sivusto saattaa yhtäkkiä vetaista jonkin hahmon esille ja voivotella millaisen kohun mikäkin aiheutti. Argh. Joidenkin mielestä ei tarvi edes spoilervaroituksia, kun kaikkihan sarjaa katsoo kuitenkin ja tietää missä mennään. Onneksi huomiseksi taas hieman rauhoittuu.

• Jussi hahmo
  • Jussi

16.05.2016 18:35 #1489 :: Jussi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Freyja: ymmärrän tuskasi. Jos itse olisin sosiaalisen median aktiivinen käyttäjä, en tiedä, miten välttyisin spoilereilta. Tai jos ylipäätään selailisin Entertainment Weeklyn tapaisia sivustoja maanantaisin. Mutta koska olen mukana vain Facebookissa, jonne kukaan pienestä määrästä kavereistani ei varmasti laita mitään GoT:iin liittyvää, olen välttynyt täysin spoilereilta (en ole kertaakaan edes meinannut spoilaantua). En tiedä kuutoskauden jaksojen nimiäkään.

Mutta onhan tämä vaatinut aktiivista varovaisuutta nettiä selaillessa. Esimerkiksi Tor.comissa tai EW.comissa en ole uskaltanut käydä kauden alkamisen jälkeen. Ja sitten jos luen jotain viihdealan uutista Deadline.comista tai vastaavasta, täytyy olla varovainen, ettei vilkuile reunassa tarjottavia muita otsikoita, jotka saattavat liittyä Game of Thronesiin.

Minä tykkään tv-sarjasta kovasti (olen nähnyt neljä ensimmäistä kautta), mutta se on kuitenkin vain kirjasarjan oheistuote. Kirjojen suurin vahvuus saattaa olla yllätyksellinen juoni, joten en halua missään nimessä kokea tapahtumia ensin tv-sarjan muodossa.

• Freyja hahmo
  • Freyja
    Pilotti

18.05.2016 21:29 #1490 :: Freyja
Mikä sinua potuttaa nyt?

Jussi kirjoitti: Kirjojen suurin vahvuus saattaa olla yllätyksellinen juoni, joten en halua missään nimessä kokea tapahtumia ensin tv-sarjan muodossa.

Tämän liittyy muuten ilmiö, mitä en ole vielä muutamia vuosia sitten huomannut. Tv-sarjan katsojat ovat alkaneet vähätellä ja pitää hölmönä spoilaantumisen välttelyä. Olen törmännyt yllättävän paljon irl kommentteihin, että mitä se nyt haittaa, eihän se maailmaa kaada jne. Kun kirjat ilmestyivät ensin, kukaan kirjan lukija ei tuollaisia minulle sanonut. Tv-katsojat on isompi joukko, joten siitä löytyy sitten toisella lailla suhtautuvaa porukkaa enemmän. Osa ei ole edes tietoinen tai kiinnostunut, että sarja pohjautuu kirjoihin. Heille tv-sarja on kaanonia ja se paljastuu nyt, ei vuosien odottelun kuluttua.

19.05.2016 08:31 #1491 :: Rasimus
Mikä sinua potuttaa nyt?

Freyja kirjoitti: Tämän liittyy muuten ilmiö, mitä en ole vielä muutamia vuosia sitten huomannut. Tv-sarjan katsojat ovat alkaneet vähätellä ja pitää hölmönä spoilaantumisen välttelyä.

Mä lienen sitten jonkin sortin edelläkävijä. Olen jo vuosia ärsyyntynyt spoiler-tagien viljelystä joka helvetin henkilön etunimen paljastuksen kohdalla. Olen myös aina jaksanut toitottaa, että miten helvetin paska jokin tarina on, jos sen käänteiden etukäteen tietäminen pilaa sen. Eikö sillä ole mitään merkitystä, miten tunnettuun lopputulokseen päästään? Tai miten hienosti se kerrotaan ja toteutetaan?

Toki jos spoileri on jotain Sixth Sensen "se oli kuollut koko ajan" tai Epäiltyjen "Verbal on Keyser Soze" -luokkaa juuri ilmestyneestä elokuvasta tai kirjasta, niin ymmärrän. Mutta sehän tarkoittaa vain sitä, että tarinan koukku on silti huono, kun sen erinomaisuus ei kestä kuin sen yhden kerran.

(Niin, ja mähän olen melko vähän lukeva, mutta sitäkin enemmän töllöä tuijottava harrastava. Oireellista? Onko lukijat ja katsojat tosiaan näin erilaista sakkia? Mistäköhän johtuu? Lyhytjänteisyys sopisi selitykseksi elokuviin, mutta ei jatkuvajuonisiin tv-sarjoihin. Ehkä se, että tv-sarjojen jatkuvat juonet ovat harvoin suunniteltuja kokonaisuuksia, kirjat taas [käsittääkseni] ovat, joten niihin suhtautumisen vakavuus on siksi ihan eri luokkaa)
Muokannut 19.05.2016 08:38 Rasimus

• Diara hahmo
  • Diara
    Baronetti

19.05.2016 18:45 #1492 :: Diara
Mikä sinua potuttaa nyt?
Yliopisto julkaisi tänään ensi lukuvuoden opinto-oppaan. Minun pääaineeni on pudotettu kokonaan tarjonnasta pois. Ei ole ensimmäistäkään kurssia tulossa. Täytyy ottaa opintosihteeriin yhteyttä ja kysyä, että tarkoittaako tämä sitä, että vaihdan nyt pääainetta, minkä seurauksena opintoni pitkittyvät ainakin vuodella.:angry:

20.05.2016 08:18 #1493 :: Emelie
Mikä sinua potuttaa nyt?
Menin lääkäriin huimauksen ja niskajumin takia, sain ohjeet ottaa yhteyttä työfysioterapeuttiin ja lähetteen verikokeeseen. Kävin verikokeessa, josta paljastui, että minulla on alhainen hemoglobiini (muutos 1,5 vuoden takaiseen noin -20 yksikköä). Lähete uuteen verikokeeseen, josta paljastui puolestaan, että kropan rautavarastot ovat melkein tyhjät. Lääkäri määräsi rautakuurille. Aloitin rautakuurin ja olenpa sitten näemmä allerginen jollekin kyseisen rautatabletin ainesosalle, koska sain allergisen reaktion (verenpaine, joka ei nyt muutenkaan ole korkea, humahti vielä alemmas, josta seurauksena pahempi huimaus ja päänsärky, ja lisäoireena lievä vaikeus hengittää). En edes aluksi tajunnut, että sain allergisen reaktion, koska mulla ei koskaan ole ollut tuollaista. Antihistamiini auttoi siihen, että sain taas hengitettyä normaalisti, mutta verenpaine ei ole vuorokaudessa noussut mainittavasti. Kävin vaihtamassa rautatabletit toiseen merkkiin, nyt pitäisi vaan uskaltautua kokeilemaan niitä, jotta saisin rautaa elimistöön ja verenpainettakin nousemaan....

20.05.2016 15:52 #1494 :: Moonlord
Microsoft...

Nyt se on siirtynyt entistä agressiivisempaan tyyliin. Aikaisemmin piti sietää joka käynnistyksessä ikkunaa missä mainostettiin Windows 10:tä. Mutta tänään Windows heitti minut kesken pelin asennusikkunaan missä luki että älä sammuta konetta, Windows 10 päivitys on käynnissä. Täysin ilman minun lupaani. Hetken odoteltuani (nopea koska ilmeisesti koneelle oli jo etukäteen ladattu muutama giga Windows 10 tiedostoja salahakemistoon) eteeni tuli EULA missä vaadittiin hyväksymään uudet ehdot. Kieltäydyin ja kone palautti itsensä takaisin entiseen kuntoon. Mutta tätä pakkotuputusta sa ilmeisesti kestää jatkossa päivittäin.

Mutta apuakin kaiketi löytyy. Latasin koneelleni juuri GWX control Panel ohjelman jonka pitäisi estää Windows 10:n pakkosyöttö. Miksi en päivitä Windows 10:iin? Olen kuullut huhuja kuinka se on hävittänyt tiedostoja ja ajureita ei välttämättä ole kaikkia valmiina. Ja ennen kaikkea isoveli valvoo systeemi, jota vastustan jo periaatteesta. EULAssa oli kohta jossa olisi pitänyt hyväksyä se, että Microsoft kerää koneelta tietoja ja voi myydä niitä eteenpäin. Miksi Micro$oft antaisi uusimman käyttöjärjestelmänsä ilmaiseksi, jopa väkipakolla, kun se on aiemmin repinyt niistä kovan hinnan. Joko yritykset ja/tai vakoiluorganisaatiot ostavat ihmisten tiedot niin hyvällä hinnalla, että se kannattaa tai sitten Microsoft aikoo siirtyä kuukausittaiseen käyttömaksuun kuten joku spekuloi.

Alkaa vahvasti tuntua siltä että tässä on joku päivä edessä siirtyminen Linuxiin (nettisurffailu yms.) ja sen rinnalle pelikonsoli (mikäli Linuxin pelituki on edelleen yhtä heikko kuten se joskus oli).

20.05.2016 19:47 #1495 :: Mustelmann
Muokannut 20.05.2016 19:48 Mustelmann

21.05.2016 21:35 #1496 :: Piru Naiseksi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Ihmiset hakevat Facebookin ryhmissä yhteistyökumppaneita projekteihinsa. Ilmoittautuelen kiinnostaviin ja sopiviksi kokemiini tilasuuksiin, ja monia hyödyllisiä kokemuksia olenkin näin kerännyt - ja uusia tuttavuuksia. Mutta minua riepoo se, että läheskään kaikki eivät ilmoita siitä, jos jotakuta pyrkijää ei valita mukaan.
Olen jo pari viikkoa sitten ilmoittautunut huomiseksi erääseen tilaisuuteen. Vastausta ei ole kuulunut. Muutakin menemistä minulla olisi, ja tuon tilaisuuden vetäjä haluaa tietää, moniko on varmasti tulossa... Kaiken kukkuraksi huomasin, että mainitsemani huomistilaisuuden järjestäjä kyseli uusia halukkaita lähiaikojen projekteihinsa - ilmoituksessa, jonka postasi noin tunti sitten! :sad:Onko niin suurensuuri vaiva vastata tarjokkaalle, ettei hän ole nyt oikea henkilö projektiin! Toisaalta mieleeni hiipi epäilys siitä, menikö yksityisviestini lainkaan perille. En ihan sataprosenttisen varmasti tiedä, kertooko ns. naamaston viestitoiminto sen, että viesti on nähty...
Eli mitä puuta nyt haukkuisin, jos koira oisin: ilmoittelijaa vai naamakirjan viestijärjestelmää, joka ei varoita viestin perillemenemättömyydestä ... siinäpä pulma.

24.05.2016 16:38 #1497 :: Rasimus
Mikä sinua potuttaa nyt?

Astorethein kirjoitti: Nykyään ei uskalla käydä edes jääkaapilla kesken tietokoneistunnon, koska takaisin palatessa saattaa olla Win 10-asennus käynnissä. Ja vaikka nuo tyrkytykset sinnikkäästi klikkaisikin pois, niin eiköhän kone ole ladannut tiedostoja salaa jo pitkän aikaa jonnekin kiintolevyn kätköihin (kuten Moonlord tuossa vihjasikin). Jonain päivänä tapahtuu lopulta niin, että Win 10 tunkeutuu koneeseen väkisin ja kaikki rakas ja tärkeä on menetetty ikuisiksi ajoiksi.

Pistäkää nyt ihmeessä automaattiset päivitykset pois päältä, poistakaa MbNetin artikkelissa mainitut päivitykset, ja katsokaa käsin viikon välein onko tullut mitään uusia päivityksiä jotka eivät liity Windows 10:iin (ainakaan 7:lle ei tule mitään niin usein, että noiden päivityskoodien googlailu olisi turhan työlästä).

Kohta tuon lystin pitäisi olla ohi kun ilmaistarjousaika päättyy ja Microsoft ajaa läpi kansainvälisen lakiehdotuksen, joka tekee muiden käyttisten kuin Windows 10:n käyttämisestä laitonta 10 vuoden vankilarangaistuksen uhalla.

Sääli ettei minulle ole selvinnyt miksi Windows 10:iin vaihtaminen on niin elintärkeää, että Mikkisofta ottaa riskin valtavasta käyttäjien vihanpuuskasta. Mistä tällainen strategian muutos? Rahan lypsämisestä tulevilla päivityksillä ja entistäkin kontrolloidummalla sovellusympäristöllä (lue: jos haluat tehdä yhtikäs mitään windowsille, maksa pätäkkää firmalle) on puhuttu kolmansien osapuolien toimesta, mutta lähinnä juoruilutyylillä. Tuollainen ohjelmien sertifikaattipolemiikki oli pöydällä jo Windows 7:n / 8:n aikoihin (en muista kumman, vai oliko peräti Vistan tullessa?), ja se osoittautui uutisankaksi / suunnitelmat vedettiin vaivihkaa takaisin ja nyt yritetään uudestaan.
Muokannut 24.05.2016 16:40 Rasimus

25.05.2016 19:01 #1498 :: Emelie
Mikä sinua potuttaa nyt?
Taas yksi näitä päiviä, joiden joko toivoisi olevan nopeasti ohi tai että ne voisi kelata alkuun ja yrittää uudestaan...

Stressi puskee uniin, sillä näin unessa unta, joka oli ihan mielettömän ahdistava painajainen, joka jätti ikävän kauin mieleen koko päiväksi. Aamulla ei salilla painot nousseet, enkä tuntunut saavan mitään töissäkään aikaiseksi. Kotoa päin tuli taas huonoja uutisia, ja kaupassa käydessä unohdin ostaa puolet asioista. Kotona sitten tiputin sekä mukin että peilin lattialle, jotka molemmat hajosivat. Tämä onneksi tapahtui sellaisessa paikassa, että oven sai kiinni, jotta kissat eivät menneet sirujen sekaan ennen kuin sain haettua imurin avuksi. Huoh.

25.05.2016 19:11 #1499 :: Dyn
Mikä sinua potuttaa nyt?
Mua on nyt koko viikon väsyttänyt aivan hirvittävästi, minkä takia oikein mikään ei myöskään luista... Eilen nukahdin junaan ja se oli lähteä St. Pancrasilta takaisin etelään, mikä olisi ollut snadisti ikävää. Viime yönä sain jo paremmin unta, mutta tänään väsyttää yhä vain.

• kyty

26.05.2016 18:25 #1500 :: kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?

Rasimus kirjoitti: Sääli ettei minulle ole selvinnyt miksi Windows 10:iin vaihtaminen on niin elintärkeää, että Mikkisofta ottaa riskin valtavasta käyttäjien vihanpuuskasta. Mistä tällainen strategian muutos?

Liittyisikö jotenkin siihen, että Microsoft sanoi juuri irti ison joukon porukkaa ja Windows 10 tulee kuulemma olemaan viimeinen Windows? Se on oletettavasti rakennettu niin, että tulevat päivitykset voi rakentaa samalle pohjalle...?

Porukoilla ja parilla tutulla kävi juurikin niin, että kymppi oli asentanut itsensä pyytämättä. :angry:Nyt tietokone näyttää isokokoiselta Windows-puhelimelta, jopa Candy Crush oli valmiina. Harmi, etten ole itse selvillä kuvioista, joten en ole varma pitäisikö nyt käydä pika pikaa asentamassa seiska takaisin. Koko homma on tehty luvattoman hankalaksi, varsinkin ns. "tavallisia" käyttäjiä ajatellen. Onneksi tiedostoja ei näytä kadonneen ja kone tuntuu toimivan hyvin eikä jumita, vaikka mistäs minä tiedän jos joku valokuva sieltä olisikin kadonnut.

Kuinka kauan Windows 7:n tuki ylipäätään kestää? Ja voiko kympin päivityksen estää ilman, että joutuu estämään automaattiset päivitykset kokonaan? (Eläkeläisten koneilla tämä ei oikein ole vaihtoehto.)