-
- Painaja ja muita runoja
- Leirinuotio / LordStenhammar | 19.09.2023 11:29
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2023
- Lukupiiri / Pisania | 18.09.2023 22:23
-
- Lukuhaaste: Goodreads 2023
- Lukupiiri / Pisania | 18.09.2023 22:20
-
- Lukuhaaste: Helmet 2023
- Lukupiiri / Eija | 16.09.2023 14:02
Mikä sinua potuttaa nyt?
Mä opin opiskeluaikoina, että rahaa käytetään ennen tilin saamista, ei sen jälkeen 
Noihin Youtube-videoihin liittyen...
Olen taas yrittänyt vähän opetella asioita, mutta etenkin pelejä ja ohjelmistoja koskevissa aiheissa ei tunnu olevan mitään muuta kuin Youtube-opetusvideoita. Tekstimuotoisia tutoriaaleja ei enää yksinkertaisesti ole, vaikka niiden edut videoihin on selvät: tekstin lukeminen on nopeampaa, hyppiminen helpompaa, haluamansa tiedon löytää ihan searchilla, kaavioihin ja taulukoihin voi keskittyä rauhassa, ja aikaa ei tuhlaannu tekstin tekijän jaaritteluun (ja mainittuihin "pistä bitcoinia mulle"-ruinauksiin).
Onko tosiaan niin, että luku- ja kirjoitustaito on niin huonoissa kantimissa, että videot on ihmisille ainoa keino oppia ja välittää tietoa? (No okei, ei ole, mutta olen vähän katkera)

Noihin Youtube-videoihin liittyen...
Olen taas yrittänyt vähän opetella asioita, mutta etenkin pelejä ja ohjelmistoja koskevissa aiheissa ei tunnu olevan mitään muuta kuin Youtube-opetusvideoita. Tekstimuotoisia tutoriaaleja ei enää yksinkertaisesti ole, vaikka niiden edut videoihin on selvät: tekstin lukeminen on nopeampaa, hyppiminen helpompaa, haluamansa tiedon löytää ihan searchilla, kaavioihin ja taulukoihin voi keskittyä rauhassa, ja aikaa ei tuhlaannu tekstin tekijän jaaritteluun (ja mainittuihin "pistä bitcoinia mulle"-ruinauksiin).
Onko tosiaan niin, että luku- ja kirjoitustaito on niin huonoissa kantimissa, että videot on ihmisille ainoa keino oppia ja välittää tietoa? (No okei, ei ole, mutta olen vähän katkera)
Tekniikka. Porukoille hankittiin uusi digiboksi, eli Dna hubi. Toive olisi, että koneella voisi katsoa telkkaria ja nauhoittaa ohjelmia, vanhanaikaisia digibokseja ei Dna:lta kuulemma enää saa. Laite pyörittää Android ruutua aina välillä kun sen avaa, toisinaan se avautuu kuin "normaali" telkkari. Käyttöjärjestelmä on hieman liian sekavan oloinen.
Eilen oli ensimmäinen ajastettu tallennus kovalevylle. Tänään tallennuksen paikalla on parin sekuntin pätkä tänään(!) tullutta ohjelmaa, eikä mitään hajua miten moinen on tapahtunut. Nappeja oli kuulemma paineltu, mutta en silti ymmärrä, miten jo tallennettu tallennus olisi voinut korvautua uudella nauhoituksella... Ei kai auta kuin mennä kysymään miten tässä nyt toimitaan.
Niin, ja tarkennuksena, tallennuksissa näkyy normaalisti se eilinen ohjelma oikealla otsikolla. Mutta kun sitä yrittää katsoa, saa vain ne pari sekuntia tämänpäiväistä ohjelmaa. En usko, että kyse on myöskään mainoksesta, koska ohjelma tuli suorana...
Netistä hakemalla löytyy lähinnä kummallisia bugeja ja jopa tieto, että monilla Hubi on mennyt itsekseen päälle. Toivottavasti se ei tee sitä enää...
Eilen oli ensimmäinen ajastettu tallennus kovalevylle. Tänään tallennuksen paikalla on parin sekuntin pätkä tänään(!) tullutta ohjelmaa, eikä mitään hajua miten moinen on tapahtunut. Nappeja oli kuulemma paineltu, mutta en silti ymmärrä, miten jo tallennettu tallennus olisi voinut korvautua uudella nauhoituksella... Ei kai auta kuin mennä kysymään miten tässä nyt toimitaan.
Niin, ja tarkennuksena, tallennuksissa näkyy normaalisti se eilinen ohjelma oikealla otsikolla. Mutta kun sitä yrittää katsoa, saa vain ne pari sekuntia tämänpäiväistä ohjelmaa. En usko, että kyse on myöskään mainoksesta, koska ohjelma tuli suorana...
Netistä hakemalla löytyy lähinnä kummallisia bugeja ja jopa tieto, että monilla Hubi on mennyt itsekseen päälle. Toivottavasti se ei tee sitä enää...
Mahdottomuus löytää tiettyjä sarjoja Euroopasta käsin. Olen odotellut, milloin Netflix julkaisisi loput Adventure Timen kaudet, sillä HBO:n kautta siitä näkee Seikkailuhetki-nimisenä vain sensuroidun version, josta puuttuu todella paljon jaksoja. Ja en tiedä, ovatko saatavillakaan olevat jaksot sensuroimattomia.
Mutta nyt kävi ilmi, että myös osa Netflixin jaksoista on sensuroitu?? Ei ilmeisesti tosin kaikkia, joten toivoa on että se olisi suunnilleen alkuperäinen, vaikka jotain repliikkejä saattaakin puuttua. Levyillä julkaistujen versioiden hankkiminen ja katsominen on tehty todella vaikeaksi jos asuu Euroopassa, mutta se taitaa edelleen olla ainoa tapa nähdä sarja alkuperäisenä. (Muoks: Siis vain jos hankkii jenkkiversiot ja mahdollisesti Australialaisen julkaisun.) Ja Cartoon Networkin toiminnan huomioiden en elättele toiveita siitä, että heidän sarjoistaan tuli tulevaisuudessa uusia julkaisuja.
Mutta nyt kävi ilmi, että myös osa Netflixin jaksoista on sensuroitu?? Ei ilmeisesti tosin kaikkia, joten toivoa on että se olisi suunnilleen alkuperäinen, vaikka jotain repliikkejä saattaakin puuttua. Levyillä julkaistujen versioiden hankkiminen ja katsominen on tehty todella vaikeaksi jos asuu Euroopassa, mutta se taitaa edelleen olla ainoa tapa nähdä sarja alkuperäisenä. (Muoks: Siis vain jos hankkii jenkkiversiot ja mahdollisesti Australialaisen julkaisun.) Ja Cartoon Networkin toiminnan huomioiden en elättele toiveita siitä, että heidän sarjoistaan tuli tulevaisuudessa uusia julkaisuja.
Muokannut 07.12.2018 17:31 kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?
Oma tämänpäiväinen tohelointini suututtaa. Olin viikkoja aiemmin sopinut - Messenger-välitteisesti - kuvaustapaamisen erään puolitutun ihmisen kanssa täksi päiväksi. Tarkkaa aikaa emme olleet sopineet, ja odotin varmistusviestiä vielä ennen kuvauksia. Sitä ei näköjään tullut - tutkin saapuneet viestit, mutta juuri sitä nimenomaista sanomaa en löytänyt. Muistin, että suunnittelimme menevämme uuteen Oodi-kirjastoon. Ajattelin, että kuvaus on peruuntunut, ja lähdin itse räpsimään kännykkäotoksia lumettuneesta kaupungista maisema-aiheista kuvakisaa varten.
Sitten tuli kiukkuinen viesti kuvaajalta: missä olet, odotan sinua Oodissa. Nolona jouduin tunnustamaan erheeni. Kuvaaja ilmoitti jo lähtevänsä, ja tuskin enää minua malliksi huolii. Eli siinä mokasin yhden harvoista tilaisuuksistani! Ei siis ihme, että potuttaa.
Työasioissa tulen toisinaan tehneeksi ihan vastaavanlaisia virheitä, enkä sittenkään opi a) olemaan itselleni armollinen b) suunnittelemaan, miten voin välttää nämä mokat.
Niin, ja tutkittuani kalenteriani huomasin, että olin sittenkin riipustanut tapaamisajan ja paikan muistiin aivan oikein - mutta niin epäselvin hierolygfein, etten saanut omista merkinnöistäni selvää. Siis c) pitää oppia kirjoittamaan merkinnät niin, että ymmärtää ne vielä tarkan muistijäljen haihduttua.
Tarinaakin piti kirjoittaa - tänään ja eilen - mutta eihän sekään prosessi etene.
Sitten tuli kiukkuinen viesti kuvaajalta: missä olet, odotan sinua Oodissa. Nolona jouduin tunnustamaan erheeni. Kuvaaja ilmoitti jo lähtevänsä, ja tuskin enää minua malliksi huolii. Eli siinä mokasin yhden harvoista tilaisuuksistani! Ei siis ihme, että potuttaa.
Työasioissa tulen toisinaan tehneeksi ihan vastaavanlaisia virheitä, enkä sittenkään opi a) olemaan itselleni armollinen b) suunnittelemaan, miten voin välttää nämä mokat.
Niin, ja tutkittuani kalenteriani huomasin, että olin sittenkin riipustanut tapaamisajan ja paikan muistiin aivan oikein - mutta niin epäselvin hierolygfein, etten saanut omista merkinnöistäni selvää. Siis c) pitää oppia kirjoittamaan merkinnät niin, että ymmärtää ne vielä tarkan muistijäljen haihduttua.
Tarinaakin piti kirjoittaa - tänään ja eilen - mutta eihän sekään prosessi etene.
Muokannut 07.02.2019 11:57 Piru Naiseksi Syy: kirjoitusvirheen korjaaminen
Mikä sinua potuttaa nyt?
Aikataulut ja teknologia tuntuvat olevan sinulle loputon ongelmien aiheuttaja, varsinkin jos niitä aikatauluja yrittää saada kuntoon teknologian, eli käytännössä tietotekniikan avulla. Näistä samoista ongelmista on saatu lukea foorumilla jo vuosikausia, mutta kehitystä parempaan ei tunnu tapahtuneen. Olisiko vanha kunnon kirjeposti, ruutuvihko ja kuulakärkikynä toimiva yhdistelmä? No tuo oli huumoria, mutta toivotan kuitenkin onnea ajankäytön ja sähköisen kommunikoinnin hallintaan.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Minulla on ensi viikolla talviloma ja tarkoitukseni oli mennä silloin erään bändin keikalle. Lippua tilatessani huomasin kuitenkin, että tapahtuma on loppuunmyyty. Luulin olleeni ajoissa liikkeellä, mutta näköjään tämä bändi on suositumpi kuin uskoinkaan. Viihdyn mainiosti kotonakin, mutta lomalla olisi ollut silti mukava käydä jossain.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Kun katson peilistä sivuprofiiliani, on selvästi havaittavissa, että keskivartalon kohdalle on noussut medium-kokoinen outokumpu. Kyse on tietenkin laiskojen miesten perusongelmasta eli kaljamahasta. Huomasin sen jo vuosi sitten, kun vanhoista puvun housuista ei mennyt nappi kiinni. En tehnyt silloin asialle mitään ja yllättäen kumpu ei ole madaltunut itsestään.
Tiedän toki, mitä pitää tehdä. Minun on liikuttava enemmän ja syötävä vähemmän ja oluen tissuttelua olenkin jo vähentänyt hiljalleen. Olen ennestään lenkkeillyt silloin tällöin ja treenannut kotona käsipainoilla, mutta tuota kaikkea on tietenkin lisättävä. Kuntoilu olisi hyvä saada monipuolisemmaksi, mutta salille en kyllä kovin helposti suostu. Yritän kuitenkin keskittyä ruokavalion parantamiseen näin aluksi.
Tiedän toki, mitä pitää tehdä. Minun on liikuttava enemmän ja syötävä vähemmän ja oluen tissuttelua olenkin jo vähentänyt hiljalleen. Olen ennestään lenkkeillyt silloin tällöin ja treenannut kotona käsipainoilla, mutta tuota kaikkea on tietenkin lisättävä. Kuntoilu olisi hyvä saada monipuolisemmaksi, mutta salille en kyllä kovin helposti suostu. Yritän kuitenkin keskittyä ruokavalion parantamiseen näin aluksi.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Yritin tarkistaa nopeasti nettipankista, mikä luottokorttini luottoraja olikaan. Olisi vähän isompi ostos tehtävänä ja ajattelin maksaa sen luotolla. Mutta vartin etsimisen jälkeen totesin, ettei tietoa löydy mistään. Luultavasti luottoa piisaa ihan tarpeeksi, mutta olisin vain halunnut varmistaa. On se kyllä perkele, ettei tuollaista yksinkertaista asiaa näe suoraan oman kortin asetuksista. Ilmeisesti liian arkaluontoista infoa jaettavaksi edes kortin omistajalle itselleen.
Minulla on hieman ristiriitainen suhde valokuviin. Aloin miettiä että tässä on siunaantunut kymmenen vuoden ajalta digikuvia, joista tärkeimmät haluaisin teettää valokuvakirjoiksi tai edes fyysisiksi irtokuviksi, mutta en ole saanut aikaan vaikka olen sitä jo monena vuonna miettinyt. Nyt sitten kävin alustavasti läpi valokuvia, ja siellähän oli niitä, no, kymmenen vuoden takaa... kuvia, jotka olin mukamas ottanut "ihan äsken". Aika on mennyt kuin siivillä, ja kaikki näyttävät kuvissa niin nuorilta, minä itsekin jopa ihan parin vuoden takaisissa, ja osa kuvissa näkyvistä ystävistäkin on häipynyt elämästä jo aikaa sitten, puhumattakaan lemmikeistä. Nyt tuloksena on pikemminkin hiukan surkea olo, kun muistikuvissa otin nuo kuvat ihan hetki sitten.
Tykännyt: Rinja, Mallaspappi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Kävin pitkäperjantain tansseissa. Yritin ajatuksin ja katsein houkutella hakijoita, mutta miekkoset, mokomat, ohittivat minut pyytääkseen lattialle jonkun toisen - kerran toisensa jälkeen. Sekahakusalissa oleili vain yhden vajaasormisen käden tarttumaulokkein määrin laskettava lukema vapaita köriläitä, ja jokainen heistä kieltätyi kerran toisensa jälkeen. Kun huomautin asiasta miehelle, joka jo vaihtoi eteisessä ulkokenkiä jalkaansa, niin hän totesi nuivasti, että "ei sitä jokaista ehdi hakea". Tanssin sitten yksin, parien joukossa, ja kerran naisparissa. Tuplabugg-vaihtoehto, jolloin viejä tanssittaa kahta seuraajaa, saisi levittäytyä muihinkin tanssilajeihin! Harmittaa, sillä en kovin usein kerkiä lavatansseihin, ja noin yhdeksän kertaa kymmenestä on ainakin lähes yhtä nuivaflaksisia kuin eilinen. Olen ehdotellut mahdollisuutta vuokrata tanssipari - urheiluseuroista ehkä löytyisi tanssittajia - mutta ei ideani ole lähtenyt lentoon muualla kuin joskus tarinoissani - ainakaan toistaiseksi.
Pyydystelen myös kuvauskeikkoja - ja lähes samanlaisin vastakaiuin kuin eilen tanssituksia. Vielä vähän aikaa sitten ilmoittautumiset toivottiin sähköpostein tai Facebook-yksityisviestein, mutta nykyään jok`ikinen käyttää sitä halvatun Instarammia mikälie, enkä minä sen kautta osaa viesteillä. Viime yönä yritin, tanssiraivon tuomin voimin. Vielä en tiedä, onnistuinko - ja ehkä hiljaisuus huokuisi vastaan kuin SETIn väelle, vaikka oma viestini olisi oikein lähtenyt.
Mutta onhan kevät valoisuukseen. Se ei potuta.
Pyydystelen myös kuvauskeikkoja - ja lähes samanlaisin vastakaiuin kuin eilen tanssituksia. Vielä vähän aikaa sitten ilmoittautumiset toivottiin sähköpostein tai Facebook-yksityisviestein, mutta nykyään jok`ikinen käyttää sitä halvatun Instarammia mikälie, enkä minä sen kautta osaa viesteillä. Viime yönä yritin, tanssiraivon tuomin voimin. Vielä en tiedä, onnistuinko - ja ehkä hiljaisuus huokuisi vastaan kuin SETIn väelle, vaikka oma viestini olisi oikein lähtenyt.
Mutta onhan kevät valoisuukseen. Se ei potuta.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Tilasin sohvan erään isohkon huonekaluliikkeen nettikaupasta. Odottaessani tuotetta saapuvaksi raivomittarini on noussut maksimiin, sillä tein tilauksen jo maaliskuussa. Kommellusten ja selitysten jälkeen toimituspäiväksi on sovittu huominen, mutta en oikein vieläkään tunne voitonriemua. Sähköposteja lähetellessä ja puheluita puhuessa kärsivällisyys loppui totaalisesti ja kaupan peruminenkin kävi mielessä. Toimituksen järjetöntä viivästymistä pahoiteltiin kyllä kovasti, mutta hintaan en saanut alennusta, vaikka pyysin. Olen ollut kyseisen liikkeen kanta-asiakas vuosikausia, mutta eiköhän asiakkuuteni pääty tähän.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Alaselkä on mennyt huonoon kuntoon. Olen kärvistellyt mojovissa kivuissa yli viikon verran ja menin viimein tänään lääkärin vastaanotolle. Pikaisten testien perusteella ei pitäisi olla kyse mistään vakavasta, joten selän pitäisi parantua sairaslomalla, kipulääkkeillä ja kevyellä jumppaamisella. Tuli jotenkin mieleen, että ergonomiaan niin töissä kuin kotonakin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Selän ja muunkin lihaksiston vahvistaminen voisi olla paikallaan, jotta välttyisin uusilta vammoilta.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Paloin tänään auringossa. Näin ei pitänyt käydä enää koskaan, mutta kävi kuitenkin. Edellinen vitutus on sentään helpottanut ja selän kanssa tulee jo aika hyvin toimeen. Suunnittelin kokeilevani huomenna, miten selkä suhtautuu juoksuaskeleiden ottamiseen. Pakko yrittää kuntoilla puolikuntoisenakin.
Astorethein kirjoitti: Suunnittelin kokeilevani huomenna, miten selkä suhtautuu juoksuaskeleiden ottamiseen. Pakko yrittää kuntoilla puolikuntoisenakin.
Tää tulee vähän myöhässä, mutta en suosittelisi kuukauteen mitään tuollaista. Pikakävelyä enintään, koska juostessa kroppaan kohdistuu kuitenkin niitä iskuja joita sekaisin olevat selkälihakset, välilevyt ja mitkä lie hermoa painavatkin eivät välttämättä vielä pysty ottamaan vastaan.
En muista enää tarkasti, koska mun molemmista iskiaksista on jo useampia vuosia, mutta kyllä se useamman kuukauden vei ennenkuin äkkinäiset liikkeet ja rasitukset lopettivat "älä tee tätä" -hälytysten antamisen (kuvittelee että selkä on ihan ok, mutta kumartuessa vihlaiseekin / muljahtaa ikävästi vaikka ei menekään uudestaan paskaksi).
Mutta se on kyllä totta, että kun lopulta pystyi aloittamaan säännöllisen kuntosalin (punttisalitreeniä lähinnä) niin sen jälkeen ei ole enää selkä vihoitellut.
Eli joo... Miten kävi oikeasti? Miltä selkä tuntuu juostessa?
Muokannut 09.06.2019 22:52 Rasimus
Mikä sinua potuttaa nyt?
Tuolloin testilenkillä huomasin nopeasti, ettei selkä ollut vielä juoksukunnossa. Vauhti pitikin hidastaa pikakävelyksi, mutta jatkoin kuitenkin vakioreittini loppuun asti. Muutama päivä myöhemmin juokseminenkin onnistui ilman kohtuuttomia kipuja ja nyt viime lenkillä selkä ei vihoitellut oikeastaan lainkaan. Töissäkin olen pystynyt olemaan ihan normaalisti, eli toivottavasti tämä oli tässä.Rasimus kirjoitti: Eli joo... Miten kävi oikeasti? Miltä selkä tuntuu juostessa?
Muokannut 10.06.2019 19:27 Mustelmann
Mikä sinua potuttaa nyt?
Huomasin äsken, että ainoan vielä voimassa olevan lehtitilaukseni kustannus-hyöty -suhde on keikahtanut kustannusten suuntaan. Siispä aioin irtisanoa sen. Mutta askarpa osoittautui hankalaksi: Lehden nettisivulla ohjattiin vain soittamaan 020-alkuiseen numeroon. Soitin. Naisääninen automaatti vastasi - antoi valikon, jossa edetäkseen piti valita tietty numero. Miten minä valitsen numeroa näytöltä, jossa ei numeroita näy! (Perinteisin numeronäyttökapuloin homma olisi minultakin sujunut, tosin hankalasti - tottumatonhan olen tällaisiin yhteydenottomuotoihin.)
Kuuntelin borotilta muutaman värssykloonin, suljin puhelimen ja kirjoitin viestin sekä lehtiyhtiön palautelomakkeelle että - vaivaa nähtyäni esiin kaivamaani - sähköpostiosoitteeseen. Kumpaiseenkin kirjoitin sellaista selkosuomea, että luulisi kenen tahansa valtakielemme alkeet osaavan lukijan yskäni ymmärtävän.
Jatkuuko tarinani tieteisesti - vai sainko lehtitilaukseni peruutetuksi? Tulevaisuustieteilijät tietänevät.
Kuuntelin borotilta muutaman värssykloonin, suljin puhelimen ja kirjoitin viestin sekä lehtiyhtiön palautelomakkeelle että - vaivaa nähtyäni esiin kaivamaani - sähköpostiosoitteeseen. Kumpaiseenkin kirjoitin sellaista selkosuomea, että luulisi kenen tahansa valtakielemme alkeet osaavan lukijan yskäni ymmärtävän.
Jatkuuko tarinani tieteisesti - vai sainko lehtitilaukseni peruutetuksi? Tulevaisuustieteilijät tietänevät.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Se tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa yhden lääkereseptin uusiminen nykyään. Pari päivää sitten kävin turvakokeissa (lääkepitoisuus pitää mitata kuukausittain), ja arvasihan sen, että sinne piti taas aamutuimaan erikseen soitella, että herra lekuri joko saisi tiedon kokeissa käymisestä tai jaksaisi painaa paria nappia tietokoneellaan reseptin uusimiseksi. Neljäksi viimeistään nyt lupasivat, että voi apteekissa käydä, mutta ainakaan tuon omakannan mukaan reseptiä ei ole vieläkään uusittu.
En tiedä, onko se sitten uuden lääkärin vika, että hommat tuppaavat kusemaan. On ollut hiljattain vähän muidenkin lääkkeiden saannin kanssa vaikeuksia.
En tiedä, onko se sitten uuden lääkärin vika, että hommat tuppaavat kusemaan. On ollut hiljattain vähän muidenkin lääkkeiden saannin kanssa vaikeuksia.
Pitäisi kai olla ilonaihe että maailma alkaa viimein kiinnittämään huomiota Brasilian presidentin Trumpmaiseen pehvailuun ja hänen haluunsa saada koko Amazonin sademetsä poltettua pelloksi, mutta parin viime päivän aikana on itsellä alkanut olla aika epätoivonen olo maailman tilasta. Joka välissä pitää huutaa "fake news" aivan kuten Amerikoissa, presidentti itse väittää nyt kansalaisjärjestöjen polttavan metsää ja muutamat muut selittävät miten Brasiliassa ei oikeasti edes pala ja tämä on vain valheellista uutisointia.
Kun joka paikassa raha on aina etusijalla ja luonnonsuojelu ei saa haitata kenenkään isokenkäisen tai tämän äänestäjien tulonlähteitä, niin alan olla todella skeptinen sen suhteen että mitään positiivista kehitystä tapahtuisi.
Kun joka paikassa raha on aina etusijalla ja luonnonsuojelu ei saa haitata kenenkään isokenkäisen tai tämän äänestäjien tulonlähteitä, niin alan olla todella skeptinen sen suhteen että mitään positiivista kehitystä tapahtuisi.
Muokannut 23.08.2019 22:26 kyty Syy: tarkennus
Tykännyt: Mallaspappi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Kiitos tuosta, kyty.
Ihan käsittämätöntä millaisia pikku räkänokkia aikuisten ruumiissa pääsee vaikutusvaltaisiin tehtäviin. Amazonin sademetsäalue on yksi harvoista ihmiskunnan toivoista, mutta pian sekin entinen. Mikä siinä on kun ei edes voi myöntää omaa ryssimistään vaan pitää syyttää kaikkia muita ja heti perään ilmoittaa, ettei mitään oikeasti olekaan tapahtunut, vaan media se taas levittää valeuutisia.
Ja tuntuu siltä, että Trump on viime aikoina oikein urakalla yrittänyt aiheuttaa jos monenlaisia kiusallista hämminkiä. Esimerkiksi tämä Grönlanti-juttu. En ole mikään alan asiantuntija, muta mitä hän oikein kuvitteli?
Ihan käsittämätöntä millaisia pikku räkänokkia aikuisten ruumiissa pääsee vaikutusvaltaisiin tehtäviin. Amazonin sademetsäalue on yksi harvoista ihmiskunnan toivoista, mutta pian sekin entinen. Mikä siinä on kun ei edes voi myöntää omaa ryssimistään vaan pitää syyttää kaikkia muita ja heti perään ilmoittaa, ettei mitään oikeasti olekaan tapahtunut, vaan media se taas levittää valeuutisia.
Ja tuntuu siltä, että Trump on viime aikoina oikein urakalla yrittänyt aiheuttaa jos monenlaisia kiusallista hämminkiä. Esimerkiksi tämä Grönlanti-juttu. En ole mikään alan asiantuntija, muta mitä hän oikein kuvitteli?
Tykännyt: kyty
Mun toivoni katosi suunnilleen siinä vaiheessa kun tajusin, että Trump tosiaan on saanut istutettua kätyrinsä joka paikkaan, ne jotka eivät olleet kätyreitä ovat muuttuneet sellaisiksi koska pelkäävät omaa asemaansa, ja republikaanipuoluekin on hyväksynyt miehen ikiomaksi diktaattorikseen.
Vaikka USA:han suhtaudutaan nyt sivistysmaissa pellevaltiona, on se silti ikävä rohkaiseva esimerkki kaikille muille. Jos eivät ala harjoittamaan ihan samaa sekoilua itse, niin ainakin toteavat että uusi Neuvostoliiton hajoaminen on edessä ja on aika alkaa jakamaan maailman valtapolitiikkaa uusiksi. Etenkin tuo viimeksi mainittu on alkanut pelottamaan. Enää ei voi luottaa tiettyyn pelon tasapainoon.
Ja jatkunut "hyvä meininki" USA:n taloudessa toimii kannustavana esimerkkinä myös sivistysvaltioiden perseilijöille, jotka saavat todisteita että nuo hölmöt jutut voivat muka tosiaan toimia. Pari vuotta on ihan liian vähän aikaa antaa Trumpin politiikan näkyä siinä tärkeimmässä äänestäjiä kiinnostavassa asiassa, eli taloudessa. Jos kohta äänestetään pikkutrumppeja joka maahan, niin voi tulla pienenä yllätyksenä että kukkaro onkin ihan eri painoinen viiden vuoden päästä.
Tokihan taloussykleissä on se hassu piirre, että radikaalikaan politiikka ei pysty niitä kääntämään. Enintään vain hillitsemään tai voimistamaan, jollei sitten ihan tahallisesti yritetä pistää kaikkea paskaksi tyyliin Kiinan kulttuurivallankumous. Onneksi USA:n taloussykli oli jo valmiiksi huipussaan, ja kauppasodat yhdessä luonnollisen kehityksen kanssa alkavat pikkuhiljaa purra ja Trumpin uudelleen valinta saattaa hyvinkin osua alkavan taloustaantuman kynnykselle (enpä olisi uskonut todella toivovani globaalia taantumaa ihan vain yhden ihmisen takia). Lisäksi mies itse alkaa vaikuttamaan yhä sekavammalta ja poliittisesti pelisilmättömämmältä, ja kaikki tämä on näkynyt jo kuukauden ajan suosiossa ...
Odotan hetkeä, jona Trump sanoo suoraan että on Jumalan mahti maan päällä ja pitäisi siksi tulla tunnistetuksi maailman keisarina. Läheltä on jo alettu liipata.
Ajatus sinänsä ei ole mahdoton. Maaläntti on strategisesti loistava ja USA:n kannalta taloudellisesti hyödyntämätön. Joten jos Tanska ei tee sillä mitään, niin USA kyllä tekee.
Trumpin virhe oli ajatella asiaa kiinteistömogulina ja olettaa, että Tanska ei ajattele asiaa suvereeninä valtiona jolle kaikki kansalaiset ja maa-alueet ovat tasavertaisia, ja että Grönlannin asukkaat eivät välittäisi mihin kulttuuripiiriin kuuluvat. Toisaalta saattaa olla, että jos asiasta olisi ollut kiinnostunut joku muu kuin Trump, asiasta olisi voitu keskustellakin.
Ei siitä ole kuin vajaa satakunta vuotta kun valtioiden väliset maaomistusten vaihdot muutenkin kuin sotimalla olivat suht' normaalia. Mutta se oli silloin kun valtiot todella ajattelivat, että on herrarotuja ja sitten alusmaita joiden väestön mielipiteillä tai kansallistunnolla ei ole merkitystä...
Tosin se, että maa-alue vaihtuu ihan toisen valtion territorioksi, taisi liittyä yleensä jonkin sortin pakkosaumoihin. Esim. Venäjä katsoi Alaskan aikanaan ajautuvan USA:n haltuun muutenkin tavalla tai toisella, lisäksi Venäjä katsoi saavansa kiusattua brittejä antamalla USA:n piirittää brittien alueita Amerikassa.
Noin muuten on maa-alueita viime aikoina pikemminkin vuokrattu, tai ostettu omaan käyttöön kuitenkaan valtiorajoja tai vallitsevaa hallintoa ja lakikäytäntöä siirtämättä (esim. Kiina ostanut lisää viljelymaata omaan käyttöönsä Etelä-Amerikasta...).
Minua kiinnostaa mitä Trump ajatteli tehdä väestöllä? Automaattinen USA:n kansalaisuus? Pakkomuutto Tanskaan? Leireille?
Vaikka USA:han suhtaudutaan nyt sivistysmaissa pellevaltiona, on se silti ikävä rohkaiseva esimerkki kaikille muille. Jos eivät ala harjoittamaan ihan samaa sekoilua itse, niin ainakin toteavat että uusi Neuvostoliiton hajoaminen on edessä ja on aika alkaa jakamaan maailman valtapolitiikkaa uusiksi. Etenkin tuo viimeksi mainittu on alkanut pelottamaan. Enää ei voi luottaa tiettyyn pelon tasapainoon.
Ja jatkunut "hyvä meininki" USA:n taloudessa toimii kannustavana esimerkkinä myös sivistysvaltioiden perseilijöille, jotka saavat todisteita että nuo hölmöt jutut voivat muka tosiaan toimia. Pari vuotta on ihan liian vähän aikaa antaa Trumpin politiikan näkyä siinä tärkeimmässä äänestäjiä kiinnostavassa asiassa, eli taloudessa. Jos kohta äänestetään pikkutrumppeja joka maahan, niin voi tulla pienenä yllätyksenä että kukkaro onkin ihan eri painoinen viiden vuoden päästä.
Tokihan taloussykleissä on se hassu piirre, että radikaalikaan politiikka ei pysty niitä kääntämään. Enintään vain hillitsemään tai voimistamaan, jollei sitten ihan tahallisesti yritetä pistää kaikkea paskaksi tyyliin Kiinan kulttuurivallankumous. Onneksi USA:n taloussykli oli jo valmiiksi huipussaan, ja kauppasodat yhdessä luonnollisen kehityksen kanssa alkavat pikkuhiljaa purra ja Trumpin uudelleen valinta saattaa hyvinkin osua alkavan taloustaantuman kynnykselle (enpä olisi uskonut todella toivovani globaalia taantumaa ihan vain yhden ihmisen takia). Lisäksi mies itse alkaa vaikuttamaan yhä sekavammalta ja poliittisesti pelisilmättömämmältä, ja kaikki tämä on näkynyt jo kuukauden ajan suosiossa ...
Odotan hetkeä, jona Trump sanoo suoraan että on Jumalan mahti maan päällä ja pitäisi siksi tulla tunnistetuksi maailman keisarina. Läheltä on jo alettu liipata.
Adolfina Romanov kirjoitti: Esimerkiksi tämä Grönlanti-juttu. En ole mikään alan asiantuntija, muta mitä hän oikein kuvitteli?
Ajatus sinänsä ei ole mahdoton. Maaläntti on strategisesti loistava ja USA:n kannalta taloudellisesti hyödyntämätön. Joten jos Tanska ei tee sillä mitään, niin USA kyllä tekee.
Trumpin virhe oli ajatella asiaa kiinteistömogulina ja olettaa, että Tanska ei ajattele asiaa suvereeninä valtiona jolle kaikki kansalaiset ja maa-alueet ovat tasavertaisia, ja että Grönlannin asukkaat eivät välittäisi mihin kulttuuripiiriin kuuluvat. Toisaalta saattaa olla, että jos asiasta olisi ollut kiinnostunut joku muu kuin Trump, asiasta olisi voitu keskustellakin.
Ei siitä ole kuin vajaa satakunta vuotta kun valtioiden väliset maaomistusten vaihdot muutenkin kuin sotimalla olivat suht' normaalia. Mutta se oli silloin kun valtiot todella ajattelivat, että on herrarotuja ja sitten alusmaita joiden väestön mielipiteillä tai kansallistunnolla ei ole merkitystä...
Tosin se, että maa-alue vaihtuu ihan toisen valtion territorioksi, taisi liittyä yleensä jonkin sortin pakkosaumoihin. Esim. Venäjä katsoi Alaskan aikanaan ajautuvan USA:n haltuun muutenkin tavalla tai toisella, lisäksi Venäjä katsoi saavansa kiusattua brittejä antamalla USA:n piirittää brittien alueita Amerikassa.
Noin muuten on maa-alueita viime aikoina pikemminkin vuokrattu, tai ostettu omaan käyttöön kuitenkaan valtiorajoja tai vallitsevaa hallintoa ja lakikäytäntöä siirtämättä (esim. Kiina ostanut lisää viljelymaata omaan käyttöönsä Etelä-Amerikasta...).
Minua kiinnostaa mitä Trump ajatteli tehdä väestöllä? Automaattinen USA:n kansalaisuus? Pakkomuutto Tanskaan? Leireille?
Muokannut 23.08.2019 09:01 Rasimus