-
- Painaja ja muita runoja
- Leirinuotio / LordStenhammar | 19.09.2023 11:29
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2023
- Lukupiiri / Pisania | 18.09.2023 22:23
-
- Lukuhaaste: Goodreads 2023
- Lukupiiri / Pisania | 18.09.2023 22:20
-
- Lukuhaaste: Helmet 2023
- Lukupiiri / Eija | 16.09.2023 14:02
Mikä sinua potuttaa nyt?
Mikä sinua potuttaa nyt?
Kait se on sitten game over. Tai ainakin taas yksi iso luku tähän kusiseen jatkumoon nämä sademetsät. Mitäpä siihen enää lisäämään.
On sellainen vahva tunne, että se puupää Trump valitaan vielä uudelleen virkaansa. Sen verran järjiltään se maa kuitennii.
On sellainen vahva tunne, että se puupää Trump valitaan vielä uudelleen virkaansa. Sen verran järjiltään se maa kuitennii.
Muokannut 23.08.2019 12:49 LordStenhammar
Mikä sinua potuttaa nyt?
Tunnusluvut loppuivat kesken, joten verkkopankkini meni ihanasti lukkoon. Paperissa lukee, että tällainen asia edellyttää fyysisesti pankkikonttorissa käymistä. Silti ajattelin koettaa, hoituisiko homma puhelimella. Tuskin se kyllä hoituu, täytyyhän niiden asiakkaan henkilöllisyys jotenkin varmentaa. Ainakaan entisen kotipitäjän pankkiin en lähde mitään nostalgiatrippiä/kotiseutumatkaa tekemään. Luulisi hoituvan kotikunnan vastaavassa konttorissa tällainen.
Muokannut 23.08.2019 15:30 LordStenhammar
Rasimus kirjoitti: Minua kiinnostaa mitä Trump ajatteli tehdä väestöllä? Automaattinen USA:n kansalaisuus? Pakkomuutto Tanskaan? Leireille?
Ei se varmaan ajatellut vielä niin pitkälle. Näen kyllä miksi Trump haikailee Grönlantia, juurikin jo mainituista syistä. Vaikka kaikki sanovat, ettei Trump usko ilmastonmuutokseen, olen lähes sataprosenttisen varma, että nämä isokenkäiset tietävät tasan tarkkaan että ilmastonmuutos on totta. Juuri siksi he odottavat sen tuomia hyötyjä kieli pitkällä samaan aikaan kun julkisesti väittävät ettei mitään tapahdu.
Ja juuri tuo turhauttaa niin vietävästi. Maailma on täynnä tyhmiä/välinpitämättömiä ja röyhkeitä tyyppejä, jotka ovat oikeasti valmiita tuhoamaan ihmisen mahdollisuudet selviytyä vain siksi, että saavat lyhyellä tähtäimellä siitä hyötyä ja valtaa. Niin, ja tietysti osa ei varmaan ihan oikeasti ymmärrä mitä tekee. En ole lainkaan varma, ymmärtääkö edes Brasilian presidentti, mitä koko Amazonin tuhoaminen merkitsisi. Mitä se tekisi esimerkiksi Brasilian paikallisilmastolle? Viljeleekö kukaan siellä sen jälkeen yhtään mitään, ainakaan samassa mittakaavassa kuin nyt? Kai sademetsä vaikuttaa todella paljon esimerkiksi alueen sateisiin?
Ja Suomessa persut myötäilevät samaa ajatusmaailmaa. Joku Huhtasaarikin vaikuttaa siltä, kuin edustaisi USA:n raamattuvyöhykettä eikä suinkaan Suomea. Kaikki ilmastonmuutosdenialistien ynnä muiden kommentit on kuullut niin monta kertaa, että tulee korvista ulos. "Ilmasto on aina muuttunut." No ihanko totta? Luulevatko oikeasti, etteivät ilmastotutkijat tiedä tätä? Tänä kesänä luin Ville Haapasalon toisen haastattelukirjan, ja jopa siinä mainittiin että joku jäätikkö kerää jäätä ja annettiin vähän ymmärtää että tutkijoidenkaan mielestä ilmastonmuutoksesta ei tiedetä totuutta. (No, tämä on tietysti osittain totta, mutta ei tarkoita sitä etteikö pahimpaan kannattaisi varautua, vaikka joku asia x ja sen aikataulu ei olisikaan täysin tiedossa.)
No, onneksi osavaltiot ja yritykset tekevät omia päätöksiään, sillä monella yrityksellä on oma toimeentulo vaarassa ilmastonmuutoksen takia.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Tarkennan vielä, että minäkin mietin tuossa Grönlannin tapauksessa nimenomaan siellä asuvia ihmisiä. Kai herra Trump tietää Grönlannissa asuvan sellaiset vajaa 60000 asukasta? Hyvien tapojen mukaista olisi kysyä varmaan heidänkin mielipidettään maa-aluevaihdosta.
Maantieteellisesti toki saari olisi USA:lle kannattava hankinta, ja eihän siitä ole kahtakaansataa vuotta kun Alaska ostettiin Venäjältä että joo, ei se periaatteessa mahdoton ajatus ole...
Maantieteellisesti toki saari olisi USA:lle kannattava hankinta, ja eihän siitä ole kahtakaansataa vuotta kun Alaska ostettiin Venäjältä että joo, ei se periaatteessa mahdoton ajatus ole...
Kaipa ihmiset ovat vain ikävästi tiellä kun maata pitäisi alkaa hyödyntää. Näin on käynyt myös Amazonin sademetsässä, jossa asuu paljonkin ihmisiä, mutta joidenkin lähteiden mukaan - ja tätä on meikäläisen paha mennä tarkistamaan kun en osaa portugalia - Brasilian presidentti on antanut ymmärtää, että alkuperäiskansat ovat lähinnä tiellä kun maata pitäisi alkaa hyödyntämään enemmän kaupallisesti, ja ettei heillä ole oikeutta olla siellä. Nämä ja luonnonsuojelijat kun kehtaavat olla sitä mieltä, ettei metsää saisi tuhota ihan miten vain!
No, kuulemma Brasilian presidentti on luvannut lähettää porukkaa sammuttamaan paloja, mutta väittää samalla että koko juttu johtuu vain kuivuudesta ja huutelee taas valeuutisista ja hysterisoinnista ja kuulemma tässä vain yritetään haitata Brasilian talouskasvua. Aika paksua, jos on totta mitä kaikkea hän on alkuperäiskansoista, ilmastonmuutoksesta ja metsästä sanonut.
No, kuulemma Brasilian presidentti on luvannut lähettää porukkaa sammuttamaan paloja, mutta väittää samalla että koko juttu johtuu vain kuivuudesta ja huutelee taas valeuutisista ja hysterisoinnista ja kuulemma tässä vain yritetään haitata Brasilian talouskasvua. Aika paksua, jos on totta mitä kaikkea hän on alkuperäiskansoista, ilmastonmuutoksesta ja metsästä sanonut.
Muokannut 24.08.2019 21:28 kyty Syy: Ei osaa enää kirjoittaa selkeästi yhdellä yrittämällä vaikka kuinka tarkistaisi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Kahden mukavan viimeksi kirjoittamani viestin perään yksi ahdistunut.
Olen vankasti päättänyt lähteä lukemaan teologiaa lukion jälkeen. Suomeksi sitä opetetaan vain Helsingissä ja Joensuussa. Helsinki on kaupunkina inhottava, yliopistoon pääseminen varmasti vaikeaa ja asunnon löytäminen taatusti lähes mahdoton tehtävä. Joensuu taas on melko kaukana, ainakin 19-vuotiaalle ensi-asuntoon muuttajalle (samalla joutuisin jättämään harrastuksenikin kotiin Hämeeseen). Mutta koska en voi kuvitellakaan asuvani pääkaupunkiseudulla, Joensuu on realistisempi vaihtoehto. En ole koskaan käynyt Joensuussa enkä tiedä paikasta mitään, lukuun ottamatta joidenkin tuttujeni kertomia epäilyttäviä faktoja. Onko täällä ketään, joka osaisi kertoa jotain paikasta?
Ajattelin vielä jutella opon kanssa asiasta. Teologia kuuluu Itä-Suomen yliopistossa humanistiseen tiedekuntaan, joten saattaa olla pieni mahdollisuus, että voisin päästä kirjoille Joensuuhun, mutta suorittaa suurimman osan kursseista jossain toisessa kaupungissa, jossa opetetaan filosofiaa. Tai sitten en. Jos täällä on joku, joka on mahdollisesti ollut samanlaisessa tilanteessa, saa kertoa, miten selvisitte!
Olen vankasti päättänyt lähteä lukemaan teologiaa lukion jälkeen. Suomeksi sitä opetetaan vain Helsingissä ja Joensuussa. Helsinki on kaupunkina inhottava, yliopistoon pääseminen varmasti vaikeaa ja asunnon löytäminen taatusti lähes mahdoton tehtävä. Joensuu taas on melko kaukana, ainakin 19-vuotiaalle ensi-asuntoon muuttajalle (samalla joutuisin jättämään harrastuksenikin kotiin Hämeeseen). Mutta koska en voi kuvitellakaan asuvani pääkaupunkiseudulla, Joensuu on realistisempi vaihtoehto. En ole koskaan käynyt Joensuussa enkä tiedä paikasta mitään, lukuun ottamatta joidenkin tuttujeni kertomia epäilyttäviä faktoja. Onko täällä ketään, joka osaisi kertoa jotain paikasta?
Ajattelin vielä jutella opon kanssa asiasta. Teologia kuuluu Itä-Suomen yliopistossa humanistiseen tiedekuntaan, joten saattaa olla pieni mahdollisuus, että voisin päästä kirjoille Joensuuhun, mutta suorittaa suurimman osan kursseista jossain toisessa kaupungissa, jossa opetetaan filosofiaa. Tai sitten en. Jos täällä on joku, joka on mahdollisesti ollut samanlaisessa tilanteessa, saa kertoa, miten selvisitte!
Harmittaa kun ostaisin mielelläni joululahjoiksi kirjoja, mutta nykyään on todella vähän ihmisiä joille niitä voi ostaa. Kyse ei edes ole siitä etteivät he lukisi kirjoja. He eivät vain erinäisistä syistä halua niitä lahjaksi.
Vaihtoehtona olisi tietenkin ostaa lahjakortti kirjakauppaan, mutta silloin lahjakortin pitäisi olla vähintään 40€ jotta lahjan saaja voisi oikeasti valikoida kirjan itse. Ja ei tässä ole ihan sellaisia rahoja käytettäväksi...
Vaihtoehtona olisi tietenkin ostaa lahjakortti kirjakauppaan, mutta silloin lahjakortin pitäisi olla vähintään 40€ jotta lahjan saaja voisi oikeasti valikoida kirjan itse. Ja ei tässä ole ihan sellaisia rahoja käytettäväksi...
Lisää vaan potuttaa kun avaa Twitterin ja siellä riidellään (taas, vähintään joka toinen päivä uusi aihe) ja levitetään eteenpäin kaikki mitä joku oikeistolainen on sanonut. Kun avaan Ylen, sieltä tulee
tämä artikkeli
. Kiinan meininki on viime aikoina ollut sellaista, että en ole ihan varma tykkäänkö siitä että sieltä levittäydytään tehokkaasti ympäri maailmaa. Sensuuria, kasvojentunnistusta, huhuja keskitysleireistä... USA on aika älytön paikka, mutta siellä on toistaiseksi sentään sananvapaus, toisin kuin näissä muissa suurvalloissa...
Lisäksi menin päivittämään puhelimen kirjastosovelluksen ja se lakkasi toimimasta. Milloinkahan opin ettei isoja päivityksiä kannata tehdä, jos on jotain tärkeää kesken? Taidan kohta sulkea koneen tältä päivältä ja mennä lukemaan toista niistä paperikirjoista jotka ovat tällä hetkellä kesken.
Muoks: Kiina-aiheeseen liittyen Ylellä on myös tämä artikkeli .
Lisäksi menin päivittämään puhelimen kirjastosovelluksen ja se lakkasi toimimasta. Milloinkahan opin ettei isoja päivityksiä kannata tehdä, jos on jotain tärkeää kesken? Taidan kohta sulkea koneen tältä päivältä ja mennä lukemaan toista niistä paperikirjoista jotka ovat tällä hetkellä kesken.
Muoks: Kiina-aiheeseen liittyen Ylellä on myös tämä artikkeli .
Muokannut 15.11.2019 19:19 kyty
Lisää potutuksen aiheita pukkaa: huomaan, että silmälasit ovat menosa rikki. Pinnoite on muutenkin huonossa kunnossa, joten lienee aika hankkia uudet. Olen aika paljon tekemisissä avotulen kanssa, liekö se rikkonut lasit jo ennen aikojaan. Kuulemma ne pitäisi muutenkin vaihtaa 3 vuoden välein, mutta kuulostaa kalliilta harrastukselta.
Mutta mistähän saa oikeasti hyvät lasit, jotka eivät kuitenkaan maksa paljoa? Ketjuliikkeiden laadusta kuulee jatkuvasti huonoa, yksityisten liikkeiden hinnat taas ovat pahimmillaan todella kalliita vaikka saisikin palvelua. Ja ketjuliikkeistä on itselläkin vähän huonoja kokemuksia, vaikka varmaan on ollut myös huono tuuri. Tuntuu että juuri minun kohdallani on aina ollut väärä linssi niin että lasien kanssa on saanut marssia takaisin.
Kai sitä pitäisi olla aurinkolasitkin olemassa, mutta kaikenlaiset kahdet lasit yhdellä hinnalla-tarjoukset eivät ainakaan ennen koskeneet minua, lähinnä lasit saa halvemmalla jos näkö ei ole huono. Mitä enemmän laseja tarvitsee, sitä enemmän pitää maksaa vaikkei olisi varaa, ja on pakko hankkia koska ilmankaan ei voi olla.
Muoks: Ja harmittavaa että kolme viimeistä viestiä ovat kaikki minulta.
Mutta mistähän saa oikeasti hyvät lasit, jotka eivät kuitenkaan maksa paljoa? Ketjuliikkeiden laadusta kuulee jatkuvasti huonoa, yksityisten liikkeiden hinnat taas ovat pahimmillaan todella kalliita vaikka saisikin palvelua. Ja ketjuliikkeistä on itselläkin vähän huonoja kokemuksia, vaikka varmaan on ollut myös huono tuuri. Tuntuu että juuri minun kohdallani on aina ollut väärä linssi niin että lasien kanssa on saanut marssia takaisin.
Kai sitä pitäisi olla aurinkolasitkin olemassa, mutta kaikenlaiset kahdet lasit yhdellä hinnalla-tarjoukset eivät ainakaan ennen koskeneet minua, lähinnä lasit saa halvemmalla jos näkö ei ole huono. Mitä enemmän laseja tarvitsee, sitä enemmän pitää maksaa vaikkei olisi varaa, ja on pakko hankkia koska ilmankaan ei voi olla.
Muoks: Ja harmittavaa että kolme viimeistä viestiä ovat kaikki minulta.
Muokannut 18.11.2019 13:45 kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?
Avotuli, vesihöyry tai vaikka uunista tulvahtava kuuma ilma eivät varmasti tee silmälasien pinnoitteelle hyvää. Viimeksi kun hankin uudet lasit, liikkeessä minua erikseen varoitettiin altistamasta niitä kuumuudelle. Ei siis kannata ainakaan saunoa kakkulat päässä, vaikka niiden kanssa löyly ehkä osuukin kiukaalle tarkemmin.
Kaikki omat lasini ovat maksaneet satoja euroja alennuksista huolimatta, mutta hintahan muodostuu enimmäkseen kehyksistä, joissa brändi vaikuttaa siinä missä muissakin tuotteissa. Specsaversin parinkympin lasit taas ovat epäilyttävän halpoja, mutta kyllä niilläkin ilmeisesti eteensä näkee.
Kaikki omat lasini ovat maksaneet satoja euroja alennuksista huolimatta, mutta hintahan muodostuu enimmäkseen kehyksistä, joissa brändi vaikuttaa siinä missä muissakin tuotteissa. Specsaversin parinkympin lasit taas ovat epäilyttävän halpoja, mutta kyllä niilläkin ilmeisesti eteensä näkee.
Astorethein kirjoitti: Ei siis kannata ainakaan saunoa kakkulat päässä, vaikka niiden kanssa löyly ehkä osuukin kiukaalle tarkemmin.
Näinhän se on. Saunaan en ole lasien kanssa koskaan mennyt, mutta kun pitäisi ilmeisesti muista varoa myös tulipesää, uunia ja kattilan höyryä. Siinä on sitten mukava puolisokeana sohia tulta... Sytyttäessä sentään ei ehdi saada aikaan niin isoa kuumuutta että linssit kärventyisivät. :/
Jotenkin hassusti on muistikuva että nimenomaan linssit maksaisivat reilusti lisää. Saatan tosin muistaa väärin, tietysti en pysty itse edes hankkimaan halvimpia linssejä, sillä niitä pitää ohentaa. Sitten kun vielä keksisi minne mennä tällä kertaa... ei kai auta muu kuin vilkaista millaisia ja minkä hintaisia on tällä hetkellä saatavilla.
Odotin kovasti, että osa kuljetuksessa olevista varauksistani saapuisi tänään kirjastoon mutta eipä saapunut.
Tämä meinaa sitä, että ne tulevat perjantaina, kuten luultavasti kaikki loputkin ja niitä ei ole ihan vähän.
Toivottavasti vanha luuriparkani selvää kaikista niistä ilmoitustekstareista...

Omissa piireissä brittien tilanne on aika lailla hukkunut Al-Holin alle, tuntuu ettei muusta juuri puhutakaan. (Tuota seuratessa on kieltämättä tullut mietittyä, olisiko keskustelu mitenkään erilaista, jos äidit olisivat lähteneet kalifaatin sijasta jonkinlaiselle natsileirille. Ehkä sympatiaa tuntevia olisi vielä vähemmän ja lasten huostaanoton vaativia enemmän.)
Maailma tuntuu taas tavallista epävakaammalta, ainakin jos somea katsoo. Taidankin laittaa sen loppupäiväksi kiinni ja toivoa että ainakin Suomessa tehdään se oikea päätös, mikä se sitten onkaan. Minä en tiedä.
Maailma tuntuu taas tavallista epävakaammalta, ainakin jos somea katsoo. Taidankin laittaa sen loppupäiväksi kiinni ja toivoa että ainakin Suomessa tehdään se oikea päätös, mikä se sitten onkaan. Minä en tiedä.
Tykännyt: Mallaspappi
Äh, osaisinpa pysyä somen lisäksi erossa uutisistakin.
Pelkästään yksi yhtiö joutui tuhoamaan puoli miljoonaa kirjaa Suomessa viime vuonna – kokonaismäärää ei tiedä kukaan
Ymmärrän ettei ole kannattavaa ja ettei kaikille kirjoille löydy ottajia vaikka kissojen ja koirien kanssa etsisi, mutta... mutta...
– Lastenkirjojen kohdalla on kysytty, miksi loppupainos tuhotaan, eikä lahjoiteta päiväkoteihin. Se olisi kuitenkin täysipäiväinen työ etsiä uusi koti muutamalle ilmaiskirjalle kerrallaan, eikä tämä ole taloudellisesti järkevää.
Ymmärrän ettei ole kannattavaa ja ettei kaikille kirjoille löydy ottajia vaikka kissojen ja koirien kanssa etsisi, mutta... mutta...
Tykännyt: Mallaspappi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Kirjojen silppuamisesta muistui mieleen erääseen disney-sarjakuvaan liittyvä tapaus alkuvuodesta. Onnellisimmat seikkailut sarjakuva-albumin oli tarkoitus tulla myyntiin kirjakauppoihin, mutta varastomokan takia suurin osa koko suomenkielisestä painoerästä joutui vahingossa tuhottavaksi ja ainoastaan ennakkotilaajat ehtivät saamaan 108 erillistä kappaletta käsiinsä.
Uutta painostakaan ei ole ilmeisesti luvassa, koska kyseessä oli yhteispainos useamman maan välillä, joten ne tuhoamatta jääneet suomiversiot ovat todellisia keräilykappaleita nykyisin.
Kvaakin foorumilla oli aiheesta pitkä keskustelu silloin tapahtumahetkellä. www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,17558.120.html Ja iltiksessäkin oli myöhemmin uutinen tapahtuneesta. www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c27ebe0b-1ff6-4c1f-b355-8ce384f21902
Uutta painostakaan ei ole ilmeisesti luvassa, koska kyseessä oli yhteispainos useamman maan välillä, joten ne tuhoamatta jääneet suomiversiot ovat todellisia keräilykappaleita nykyisin.
Kvaakin foorumilla oli aiheesta pitkä keskustelu silloin tapahtumahetkellä. www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,17558.120.html Ja iltiksessäkin oli myöhemmin uutinen tapahtuneesta. www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c27ebe0b-1ff6-4c1f-b355-8ce384f21902
Tykännyt: kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?
Ääh, luin tuon saman artikkelin kuin kyty, en olisi uskonut että luku on noin suuri. Minua jaksaa aina ahdistaa se, kun vanhoista klassikkoteoksista otetaan joka vuosi uusia painoksia, vaikka joka kirppari on niitä jo täynnä. Mikä ihmeen järki?
Ulkomaanpolitiikka-keskusteluketju olisi kyllä kamalan hyvä, olisi itsellänikin muutama sananen sanottavana brexitistä ja al-Holista. Kai sellainen ketju tänne nätisti mahtuisi, muistaakseni kotimaanpolitiikalle on jo ketju olemassa jossain Tavernan uumenissa.
Ulkomaanpolitiikka-keskusteluketju olisi kyllä kamalan hyvä, olisi itsellänikin muutama sananen sanottavana brexitistä ja al-Holista. Kai sellainen ketju tänne nätisti mahtuisi, muistaakseni kotimaanpolitiikalle on jo ketju olemassa jossain Tavernan uumenissa.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Luin kännykästäni yksityisviestin tms. Risingin kirjoituspiiristä, johon en ole kerinnyt osallistua oikeastaan koko syksynä. Muutoinkin olen käynyt Risingillä sangen harvakseltaan.
Nyt olisi taas aikaa aktivoitua - ainakin ajoittain - mutta: mihin katosi se yksityisviesti, jonka pari tuntia sitten kännykältäni luin mutta jota en nyt löydä? Aika usein käy niin, että matkapuhelimen mukaan minulle on tullut viestejä tai seuraamiini Naamasto- yms. ketjuihin uutta - ja kun koetan löytää kyseiset kohdat, niitä ei (muka?) ole.
No, saanpahan näistäkin polttoainetta uusiin tarinoihini.
Viime aikoina olen osallistunut erään fyysisen kirjoitusryhmän tapahtumiin ja koettanut väsätä tuoreita tekstejäkin. Pulmanani on, että tuotan aineistoa hitaasti. Olisiko tarpeen nopeuttaa luomisprosesseja?
Nyt olisi taas aikaa aktivoitua - ainakin ajoittain - mutta: mihin katosi se yksityisviesti, jonka pari tuntia sitten kännykältäni luin mutta jota en nyt löydä? Aika usein käy niin, että matkapuhelimen mukaan minulle on tullut viestejä tai seuraamiini Naamasto- yms. ketjuihin uutta - ja kun koetan löytää kyseiset kohdat, niitä ei (muka?) ole.
No, saanpahan näistäkin polttoainetta uusiin tarinoihini.
Viime aikoina olen osallistunut erään fyysisen kirjoitusryhmän tapahtumiin ja koettanut väsätä tuoreita tekstejäkin. Pulmanani on, että tuotan aineistoa hitaasti. Olisiko tarpeen nopeuttaa luomisprosesseja?
Alkaa korpeamaan se miten läheltä ihmiset viistävät ulkona, vaikka se turvaväli pitäisi kuulemma pitää.
Olen pystynyt välttelemään julkisia ja työpaikkoja ja olen pysynyt enimmäkseen kotona, mutta ulkoillakin kuulemma pitäisi. Mutta vaikka itse yritän pitää turvavälin muihin kanssaulkoilijoihin niin silti ajoittain joku viistää alle metrin päästä niin että suunnilleen hipoo minua. Kadulla vastaantulijat kävelevät suoraan päin yksittäin ja kaksittain, eivätkä edes yritä väistää. Välillä joku hyökkää takaa alle metrin päästä, vaikka olisi kymmenen metriä tilaa ympärillä väistettäväksi.
Toivon todella, ettei virus tartu helposti ulkoilmassa lähiohituksissa, vaikka Aalto-yliopiston tutkimus pitäisikin paikkansa. Jos siellä ollaan oikeassa, edes kahden metrin turvaväli ei välttämättä riitä. Ei millään jaksaisi istua koko kevättä sisällä. Ja mikä pahinta, edes riskiryhmään kuuluvaa äitiäni, josta jo päältäpäin näkee että hän kuuluu eläkeikäisiin, ei väistetä!
Olen pystynyt välttelemään julkisia ja työpaikkoja ja olen pysynyt enimmäkseen kotona, mutta ulkoillakin kuulemma pitäisi. Mutta vaikka itse yritän pitää turvavälin muihin kanssaulkoilijoihin niin silti ajoittain joku viistää alle metrin päästä niin että suunnilleen hipoo minua. Kadulla vastaantulijat kävelevät suoraan päin yksittäin ja kaksittain, eivätkä edes yritä väistää. Välillä joku hyökkää takaa alle metrin päästä, vaikka olisi kymmenen metriä tilaa ympärillä väistettäväksi.
Toivon todella, ettei virus tartu helposti ulkoilmassa lähiohituksissa, vaikka Aalto-yliopiston tutkimus pitäisikin paikkansa. Jos siellä ollaan oikeassa, edes kahden metrin turvaväli ei välttämättä riitä. Ei millään jaksaisi istua koko kevättä sisällä. Ja mikä pahinta, edes riskiryhmään kuuluvaa äitiäni, josta jo päältäpäin näkee että hän kuuluu eläkeikäisiin, ei väistetä!
Muokannut 28.03.2020 23:56 kyty Syy: Eksyihän se typo sinne taas oikoluvusta huolimatta
Tänään potuttaa parikin asiaa.
Sama mikä nyt varmasti potuttaa useita on korona. Nyt kolmatta viikkoa etätöissä. Sopivasti tuli erottua parisuhteesta n. kuukausi ennen kuin korona iski Suomeen joten kunnon mökkihöpöroityminen on alkanut. Satakunnan pelastuslaitos kielsi ymmärrettävästi kaikki harjoitukset sekä ylimääräiset hengailut asemilla joten sielläkään ei tapahdu mitään ellei tule hälytyksiä. Kahdet etätreenit on VPK:n osalta nyt pidetty. Salilla käymisen lopetin omatoimisesti vähän ennen kuin sitä suositeltiin. Nyt olen yli kolmen viikon ajan JOKA PÄIVÄ mennyt paikalliseen metsään lenkille. Olen sentään kerran vaihtanut juoksureittiä. Vapaa-ajallakin olen pyrkinyt noudattamaan määräyksiä ja suosituksia ja toistaiseksi olen onnistunut siinä hyvin.
Äsken rupesi potuttamaan USA:n presidentinvaalien ääntenlaskutapa. Yhdysvalloissahan liittovaltio ei vastaa äänestämisen toteutuksesta vaan osavaltiot ja piirikunnat itsekseen. Toteutustavat ovat kirjavat. Monet ovat siirtyneet sähköisiin äänestyskoneisiin vaalipaikoilla. Se mikä minua tässä ärsyttää on noiden koneiden heikko suojaus. On ilmeisesti varsin yksinkertaista manipuloida äänestyskonetta ilman että siitä jää koneeseen mitään jälkeä. Joku osavaltio on herännyt ongelmaan ja määrännyt paperiäänestyksen takaisin käyttöön mutta varsin harva on herännyt tähän ongelmaa. Äänestyskoneita valmistavat ja kauppaavat yritykset luonnollisesti kieltävät ja vähättelevät ongelmaa.
Ja yleisesti vielä koronasta. Toivon että ihmiset noudattavat ohjeita ja määräyksiä. Itse en toistaiseksi ole törmännyt selkeisiin virheisiin kun olen esim. käynyt ruokakaupassa. Itse pyrin nyt ostamaan n. viikoksi tarvitsemani kun ennen saatoin piipahtaa lähes päivittäin ruokakauppaan ostamaan pari rahkaa tai jotain muuta pientä. Sen olen huomannut että kaikki eivät edelleenkään käytä mitään käsineitä vaikka jo säänkin puolesta ne olisivat hyvät. Eli vielä kun saataisiin käsineet ihmisten käteen. Muuta isompaa en ole vielä huomannut.
Sama mikä nyt varmasti potuttaa useita on korona. Nyt kolmatta viikkoa etätöissä. Sopivasti tuli erottua parisuhteesta n. kuukausi ennen kuin korona iski Suomeen joten kunnon mökkihöpöroityminen on alkanut. Satakunnan pelastuslaitos kielsi ymmärrettävästi kaikki harjoitukset sekä ylimääräiset hengailut asemilla joten sielläkään ei tapahdu mitään ellei tule hälytyksiä. Kahdet etätreenit on VPK:n osalta nyt pidetty. Salilla käymisen lopetin omatoimisesti vähän ennen kuin sitä suositeltiin. Nyt olen yli kolmen viikon ajan JOKA PÄIVÄ mennyt paikalliseen metsään lenkille. Olen sentään kerran vaihtanut juoksureittiä. Vapaa-ajallakin olen pyrkinyt noudattamaan määräyksiä ja suosituksia ja toistaiseksi olen onnistunut siinä hyvin.
Äsken rupesi potuttamaan USA:n presidentinvaalien ääntenlaskutapa. Yhdysvalloissahan liittovaltio ei vastaa äänestämisen toteutuksesta vaan osavaltiot ja piirikunnat itsekseen. Toteutustavat ovat kirjavat. Monet ovat siirtyneet sähköisiin äänestyskoneisiin vaalipaikoilla. Se mikä minua tässä ärsyttää on noiden koneiden heikko suojaus. On ilmeisesti varsin yksinkertaista manipuloida äänestyskonetta ilman että siitä jää koneeseen mitään jälkeä. Joku osavaltio on herännyt ongelmaan ja määrännyt paperiäänestyksen takaisin käyttöön mutta varsin harva on herännyt tähän ongelmaa. Äänestyskoneita valmistavat ja kauppaavat yritykset luonnollisesti kieltävät ja vähättelevät ongelmaa.
Ja yleisesti vielä koronasta. Toivon että ihmiset noudattavat ohjeita ja määräyksiä. Itse en toistaiseksi ole törmännyt selkeisiin virheisiin kun olen esim. käynyt ruokakaupassa. Itse pyrin nyt ostamaan n. viikoksi tarvitsemani kun ennen saatoin piipahtaa lähes päivittäin ruokakauppaan ostamaan pari rahkaa tai jotain muuta pientä. Sen olen huomannut että kaikki eivät edelleenkään käytä mitään käsineitä vaikka jo säänkin puolesta ne olisivat hyvät. Eli vielä kun saataisiin käsineet ihmisten käteen. Muuta isompaa en ole vielä huomannut.