-
- Painaja ja muita runoja
- Leirinuotio / LordStenhammar | 19.09.2023 11:29
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2023
- Lukupiiri / Pisania | 18.09.2023 22:23
-
- Lukuhaaste: Goodreads 2023
- Lukupiiri / Pisania | 18.09.2023 22:20
-
- Lukuhaaste: Helmet 2023
- Lukupiiri / Eija | 16.09.2023 14:02
Mikä sinua potuttaa nyt?
Lisäksi harmittaa tietysti jatkuva koronatilanne ja oma asenne, kun kehtaan inistä siitä, että en pääse käyttämään vielä kolmea tuntia lisää elämästäni nukkuvan alastoman äijän tapittamiseen. Saattaa kuulostaa vitsiltä, mutta minä ajattelen kirjaimellisesti Afrikan nälänhätää ja Lähi-idän kriisiä aina kun itse kohtaan ongelman.
Tiedättekö sen tunteen, kun haluaa itkeä, mutta ei vaan pysty? Juuri nyt itku helpottaisi oloa aika helkkarin paljon, mutta ei tule linssiin tipan tippaa. Sama pulma on vaivannut jo varmaan puoli vuotta. Voiko itkua maanitella jotenkin esiin?
Oho, tulipa taas pitkä valitusvirsi. Pitäisi vähän karaista tätä luonnetta.
Lopputuloksena päähäni vain nousi ajatus, että en ole todellakaan valmis.
Ja kaikkein tärkeintä: omaa nenää ei pyyhkäistä käsillä, oli hanskat tai ei.Rinja kirjoitti: Käsineiden osalta kannattaa huomata, että puhtaat kädet on kuitenkin parempi kuin kaikkialla käytetyt käsineet
Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että käsineiden käyttö saattaa lisätä turvallisuudentunnetta liikaa. Niin tai näin, on huomaavaista tajuta, ettei kaikkia pintoja, joita muutkin koskettavat, lääpitä sen enempää omin käsin kuin hanskoillakaan ilman välissä tapahtuvaa puhdistautumista. Eli loppupeleissä ihan sama käyttääkö hanskoja vai ei, silti on parempi jos pesee kädet saippualla / vaihtaa hanskat / tekee molemmat säännöllisin väliajoin.
Olen sen verran moukka, että sanon juuri noin ihan vain siksi että käskit olemaan sanomatta noinAdolfina Romanov kirjoitti: (Ei, älkää sanoko tähän väliin mitään tyyliin "no eipä ole kummoinen menetys jos ei pääse tuijottamaan nukkuvaa nakupelleä", Warhol on minulle todella suuri esikuva ja tämä on oikeasti kamalaa.)

Voin lohduttaa sillä, ettei tuolla ole merkitystä kuin jatko-opiskeluiden kannalta. Ja korkean asteen koulutuksella on työn saannin kannalta kyllä merkitystä, mutta paljon vähemmän kuin sillä miten paljon työantaja voi käyttää sinua hyväkseen. Arvosanojen merkitys vähenee reippaasti jos sanot työhaastattelussa että et kuulu ammattiyhdistykseen etkä ole harkinnut edes kuulua. (Ja mun jutut, etenkin tällasilla heitoilla, kannattaa ottaa niin sanotusti "hyppysellisellä suolaa")Adolfina taas kerran kirjoitti: Lopputuloksena päähäni vain nousi ajatus, että en ole todellakaan valmis.
...
Itseäni ei potuta tällä hetkellä mikään. Mikä on todella hieno ja harvinainen asia. Näin korona-aikakautena se on luksusta.
Pitää täysin paikkansa, Warhol osasi kyllä hermostuttaa muita ammattitaiteilijoita 60-luvulla. Upeaa, että joku muukin tietää tästäMutta enemmän tekee mieli kysyä, että muistanko oikein että Warhol itse silloin tällöin parodioi taidetta omassa taiteessaan? Esim. että hän on kuvannut monta tuntia nukkuvaa nakua miestä juuri sen takia että tietää sen olevan taiteen ystävien kärsivällisyyden venyttämistä?

Onko noin? Tämä on todella poikkeuksellinen näkökulma, mielenkiintoista! Minä kun vain tuppaan olemaan tällainen hermokimppu... ei vaan minun tähtäinammattiini pääse ilman yliopistokoulutusta, joten ihmekös tämä. Mutta hei, vuoden päästä kaikki paha alkaa olla jo takanapäin.Voin lohduttaa sillä, ettei tuolla ole merkitystä kuin jatko-opiskeluiden kannalta. Ja korkean asteen koulutuksella on työn saannin kannalta kyllä merkitystä, mutta paljon vähemmän kuin sillä miten paljon työantaja voi käyttää sinua hyväkseen.
Kiva, ettei sinua potuta mikään!
Nyt jo arvellaan ettemme voi tänä kesänä tehdä perinteisiä maallemenemisiä, sillä emme voi mennä kekenkään kyydillä ja muu julkinen liikenne on pois laskuista jos mökille pitää mennä vain omalla autolla. Jos meille ei ole edes mökkeilyä tiedossa niin kesästä tulee pelkkää sisällä istumista ja ajoittaista ulkoilua jonnekin lähipuistoon, sillä joukkoliikennettäkään ei uskalla käyttää niin että pääsisi jonnekin kivempaan paikkaan.
Toivottavasti tilanne ei lopulta ole näin paha, alkaa oikeasti ottaa päähän tämä karanteeni kun se vaan jatkuu ja jatkuu.

Vaikea tässä vaiheessa maallikkona tietää, kuinka katastrofaalisia kunnostukset lopulta olisivat, mutta kuulostaa siltä että on ainakin iso vaara siitä, että paikasta tulee liian kivetty ja kliininen. Paras osa Töölönlahdessa on nimenomaan luonto, enkä näe mitään tarvetta millekään rantakiveykselle... Varsinkin jos rantaruovikon poistaminen vie linnuilta pesäpaikat. (Jos minulta kysytään, niin Hesperian puiston puoleinen kaupunkinurmikko on paikan tylsintä antia.)
Olen nähnyt ulkomailla puistoja sen verran, että olen oppinut arvostamaan enemmän sitä mitä meillä täällä on: vihreä pääkaupunki, jokamiehenoikeudet ja jonkinlaista luontoa ja metsää lähellä (paitsi korona-aikana kun joukkoliikennettä ei uskalla käyttää). Miksiköhän Töölönlahtea ei voisi markkinoida luontokeitaana ja Helsingin erikoispiirteenä, ja jos se tarvitsee kunnostusta, niin kunnostaa siltä pohjalta eikä lähteä mylläämään ja kiveämään rantapenkereitä? (Varsinkin jos se kunnostetaan samalla tavalla kuin Töölönlahden puisto. Mikä senkin idea on? Onko se keskeneräinen vai muuten tarkoituksella autio ja ankea?)
Muoks: Huoli kuultiin ja lahdesta tehdään lintu- ja luontoselvitys. Tämä kuuluisi kai ilonaiheisiin mutta mainitaan nyt tässä...
Potuttaa kun yksi minulle lähetetty kirje on ollut matkalla kohta kolme kuukautta, eikä ole mitään tietoa siitä onko se myöhässä vai kadonnut. Tilasin sitten (hölmöä, tiedän) rapakon takaa jotain, ja se lähetettiin kirjattuna. Nyt tuokin lähetys on kadonnut limboon. Kuukausi sitten se lähetettiin eteenpäin lähtömaasta, eikä lähetyksestä ole kuulunut mitään enää sen jälkeen.
Aiempien kokemusten perusteella tiedän, että postiin ihan turha ottaa yhteyttä varsinkin tällaisissa tapauksissa kun lähettäjä on jossain muussa maassa, eikä lähetystunnuksella löydy Suomen postista vielä mitään merkintää. Tosin minulla on ikävä epäilys että syy saattaisikin olla Suomen päässä.
Täytyy toivoa, että saan lähetykset joskus. Tiedän kyllä sen että lähetyksissä on nyt viiveitä, mutta moni muu on saanut postia ihan normaalisti vaikka se onkin lähetetty ulkomailta. Mistä tiedän ovatko ne kadonneet vai lojuvatko jossain laatikossa nurkassa odottamassa jatkotoimenpiteitä...
Tiedä sitten siitä minkä takia yski, mutta tietenkin muistutus siitä että kannattaa ehkä tässä taas alkaa vähitellen rajoittaa omia menoja (siis vielä enemmän kuin olen koko kesän tehnyt). Nythän vaikuttaa siltä että tartuntaluvut ovat Suomessa kääntymässä oikeasti taas kasvuun, vaikka elättelen vielä toiveita että kyseessä olisi väliaikainen hyppäys. Rajoitusten purkaminen, ihmisten liian huoleton käytös ja bilettäminen ilman turvavälejä eivät tietenkään lupaa hyvää jatkoa ajatellen.
Aina kun jossain uutisessa sanotaan että riippuu ihmisten käytöksestä että mihin suuntaan tautitilanne lähtee, niin kuulen vain että "valmistautukaa istumaan koko syksy taas kotona". Ei ihmisten käytökseen valitettavasti voi luottaa. No, olihan tässä suhteellisen huoleton kesä, pääsin jopa käymään saarilla.
Jos tämä maskipelleily jatkuu mahdollisesti vielä vuosia, niin pitää varmaan hakeutua alalle, missä ei tarvitse olla tekemisissä ihmisten kanssa tai missä voi tehdä etätöitä. Pieni pätkä lomautustakin olisi ihan jees. Rahaa tulisi vähemmän, mutta voisin hengittää vapaasti.

Ja sitten sitä toikkaroi kaupassa kuuliaisesti puolisokeana vain huomatakseen, että käytävällä kulkee joku parikymppinen, silmälasipäätön, hieman kipeän oloinen ihminen joka yskii koko ajan, ja hänellä tietenkään ei ole maskia. Jos tämä kaupassa yskiminen harmitti minua kesällä kun tautitilanne oli hyvä, niin nyt harmittaa vielä enemmän. Yskiessä kun se parin metrin turvavälikään ei välttämättä riitä.
Ylipäätään potuttaa että viime aikoina on selvästi vain potuttanut. Tässäkin ketjussa olen selvästi yliedustettuna.