Leikkinurkka
89 viestiä | HourglassEyes

• kyty

09.02.2021 14:26 #1821 :: kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?
Jostain syystä olen todella harmissani siitä, että Stockmannin kiinteistö myydään. Onhan se viime aikoina huonontunut, mutta sillä on silti paljon nostalgia-arvoa kun pyörin siellä takavuosina paljonkin. Muistan vielä ajat, kun Stockalta sai kaikkea, eikä se vielä ollut tympeä paikka josta ei meinaa löytyä mitään koska kaikki jäljellä olevat myyntiartikkelit ovat jotain kallista elitistitavaraa. Kun olin pieni, Stockalla oli iso leluosasto jonne halusin mennä aina katselemaan leluja, huonekaluosasto, sieltä sai patjoja, mattoja, jopa lankoja ja hevostarvikkeita. Nykyään sieltä saa... kalliita lamppuja joissa on muovisen näköisiä apinoita pitelemässä hehkulamppuja sekä desingtutteja vauvoille, jos nyt kärjistetään hieman.

Tiedän, ettei nykyaika ole enää kivijalkakauppojen puolella, mutta tuntuu vähän kohtuuttomalta kun muutamat autoilijat ovat antaneet ymmärtää, että ihmisiä suorastaan estetään tulemasta Helsingin keskustaan kun juuri he itse eivät saa omaa autoaan parkkeerattua suoraan liikkeen etuoven eteen. Vastoin yleistä väitettä Stockalle pääsee autolla, siellä on parkkihalli. Vastaavasti kuulee jatkuvasti valitusta siitä, ettei vanhoissa kaupunginosissa oteta huomioon autoilijoita. Jos on pakko pitää omaa autoa asunnon yhteydessä, kannattaisi ehkä harkita jotain sellaista asuinaluetta jota ei ole rakennettu aikana kun harva edes omisti auton. Ei sinne saa taiottua lisätilaa tuhansille autoille jos ei aleta purkaa rakennuksia.

Onneksi Akateeminen alkoi mennä taas parempaan suuntaan suvantovaiheen jälkeen, sillä Suomessa ei ole enää liikaa kirjakauppoja joissa pääsee oikeasti spottaamaan kirjoja joita ei ehkä osaisi itse etsiä netistä. Eihän se ole enää osa Stockkaa, ehkä hyvä niin. Tai sitten olen vain vanha. Sitä alkaa olla jo siinä iässä kun huomaa että suuri osa tutuista asioista vain katoaa ja että suorastaan kaipaa vanhoja aikoja vaikkei niissä ehkä olisikaan oikeasti mitään kaivattavaa.

Muoks: Niin ja lisättäköön vielä ettei Stocka ainakaan vielä lopeta, mutta tämä tuntuu jonkinlaiselta lopun alulta kun eivät enää omista omaa rakennustaan. Vaikka onhan se jo muuttunut tavallaan ostoskeskukseksi kun vuokralaisina on useita muita yrityksiä jotka hoitavat ennen tavaratalolle kuuluneita osastoja.
Muokannut 09.02.2021 14:34 kyty
Tykkännyt: KiLLPaTRiCK

24.02.2021 14:21 #1822 :: LordStenhammar
Mikä sinua potuttaa nyt?
Tuskin tässä muistisairaudesta on vielä kysymys, mutta kummallisen paljon hajamielisyyksiä on viime aikoina tapahtunut. Pari kertaa käynyt sillain, että olen ostanut jonkun levyn ja vähän ajan päästä huomannut, että mullahan on se jo kokoelmissa. Samaten kaupassa käydessä tuppaavat tuotteet jäämään kassalle. Eilen huomasin unohtaneeni sinne käsisaippuapullon, pari päivää sitten sipulin. Jollen kirjaa mieleen tulleita runonpätkiä sillä sekunnilla ylös, niin kyllä varmasti unohtuvat. Paljon lahjakasta matskua on hävinnyt jonnekin tyhjyyteen. Lääkkeiden ottokin on vaikeutunut, kun ei tahdo muistaa, mitä myrkkyjä on ottanut minäkin ajankohtana. Vanhuus ei tule yksin.
Tykkännyt: Adolfina Romanov

01.03.2021 09:12 #1823 :: Piru Naiseksi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Käyn mieluusti tansseissa - no, lähinnä kiroilemassa, sillä osanani on seinäruusustelu, jollei kukaan muutamasta vakitanssittajastani ole paikalla asettamassa varpaitaan uhanalaisiksi. (Sitä paitsi osaan kymmenkertaistaa puolisenttaalisen painoni, kun joku yrittää liikuttaa minua suuntaan, johon en juuri silloin ole menossa.)
Nyt minua enemmän kuin etoo se pessimististen kommenttien rykelmä ja niitä postaavat virustakin pahemmatn toivonriistäjät, jotka kirjoittavat sosiaalisessa mediassa, että "koronarokote ei auta rajoitusten poistamisessa", "tanssimaan ei päästä vappuna, ei juhannuksena, ei koko kesänä". Miksi he eivät anna ihmisten uskoa johonkin, jonka avulla jaksamme eteenpäin näinä hankalina aikoina! Tuonkin energian voisi käyttää suunnitellen keinoja, joiden avuin voitaisiin sekä noudattaa kokoontumisrajoituksia että saada tanssin tms. ryhmätoiminnan iloa. "Ei se tule onnistumaan",väitetään. Niin, miksi ei? Mikä estää yhdistämästä montaa rajoitusten mukaista, eri paikoissa kokoontuvaa ryhmää yhdeksi nykyteknologian avuin! Teostomaksuista kuuluvat jotain vinkuvan - turhaa vikinää, kirjoitan. Mikä estää pienimuotoisia toimijoita tilittämästä Teostolle sille ilman muuta kuuluvat maksut! Sopivista tiloista ei pulaa liene - mutta nostaisiko ahneus salien tuntivuokrat pienryhmien ulottumattomiin...Luulisi  pientekin tulojen kelpaavan tiloja tyhjillään nyt seisottaville. Kymmenen ihmistä (useallekin) sadalle tarkoitetussa salissa näyttää toki oudolta, mutta kymmenen kertaa vaikkapa 20 euroa on enemmän kuin nolla euroa. Virus ei ole matematiikkaa kääntänyt nurinniskoin!

Niin - kirjoitan tätä tänne - Naamaston tanssiryhmiin en taida viitsiä enää edes vilkaista.
Muokannut 01.03.2021 09:19 Piru Naiseksi

06.03.2021 10:35 #1824 :: Echramath
Mikä sinua potuttaa nyt?
Ostin kasan sarjakuvia ja mukana tuli sattumanvarainen klassinen Asterix, jota meinasin ruveta lukemaan, mutta voi änkyröinen, nämähän on REMASTEROITU, ensinnäkin turhaan ja toisekseen huonosti, nykyaikainen liukuväritys ja uusi, ranskalaisten kai pakottama fontti, joka esittää Marcel Uderzon tekstausta ja joka on survottu jäätävän tavuviivapelon vallassa puhekupliin ja näyttää siltä kuin nettisivun joku palsta olisi aivan liian kapea.

14.04.2021 13:49 #1825 :: LordStenhammar
Mikä sinua potuttaa nyt?
En tiedä, olenko ihan yksin vitutukseni kanssa, mutta tuolla oman paikkakunnan Facebook-seinällä KUNNON IHMISET taas valittaa, kun pieni määrä juopottelijoita pilaa heidän Prisma-kokemuksensa. Pitäisi kuulemma siirtää ukot Prisman edustan penkeiltä pois johonkin pöpelikköön, missä heidän juopotteluaan ei näe. Aina vituttanut tämä asia, että jotkut ihmiset kokevat olevansa muita parempia, kun on joku saakelin perhe, koira ja omakotitalo. Että "toisen luokan kansalaiset" pitäisi lakaista pois silmistä, ettei oma päivä mene pilalle. Tietääkseni puhuminen ja alkoholijuomien nautiskelu yleisillä paikoilla ei ole toistaiseksi vielä kiellettyä.

Itse olen tämän ringin kanssa paljon paremmissa väleissä kuin niiden kunnon ihmisten. Jos elämä joskus kunnolla selättää, niin varmaan menen itsekin niihin porukoihin vielä.
Muokannut 15.04.2021 11:01 LordStenhammar
Tykkännyt: Adolfina Romanov

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

14.04.2021 18:57 #1826 :: Hiistu
Mikä sinua potuttaa nyt?
Paha sanoa, kun ei ole omakohtaisia kokemuksia paikallisyhteisöjen Facebook-seinistä. Mutta kyllä, uskoisin sellaisten aiheuttavan vitutusta.

Mitä tulee Prisman penkeillä aikaansa viettäviin juopotteleviin ukkoihin... Ymmärrän, että päihtyneiden henkilöiden näkeminen saattaa pelottaa ohikulkijoita ja mitä muuta se nyt kenessäkin herättää. Paras tilanne omastakin mielestäni olisi, ettei kukaan käyttäisi ongelmaksi asti alkoholia tai mitään päihteitä (jos ollenkaan). Kun jotkut kuitenkin tällä hetkellä käyttävät, eivätkä ole siitä ainakaan heti luopumassa, on minusta mietittävä, miten päihteiden käytöstä ihmisille aiheutuvat haitat saa minimoitua. Ensisijaisena ovat haitat terveydelle ja turvallisuudelle. Ja kenen terveys ja turvallisuus siinä on eniten vaarassa, niin kyllä se on niiden juopottelijoiden itsensä. Väitän, että heille turvallisin paikka viettää aikaa ja vaikka sitten päihtyä on mahdollisimman näkyvällä ja julkisella paikalla, koska: "Alkoholin käyttö ja erityisesti humalahakuinen juominen lisäävät riskiä sekä syyllistyä väkivaltarikokseen että joutua sen uhriksi. Alkoholin kulutuksen ja henkirikollisuuden välillä on havaittu olevan tilastollinen yhteys." ( Rikostorjuntaneuvosto )

Minun on vaikea uskoa, että juopottelijoiden siirtäminen pöpelikköön vähentäisi alkoholin käyttöä tai humalatilaan liittyvää väkivaltaa. Kyse on siis lähinnä siitä, tapahtuuko sitä julkisella paikalla vaiko jossain pöpelikössä tai vaikka yksityisasunnossa. Minun mielestäni julkinen paikka on näistä paras, koska silloin on todennäköisempää, että joku hälyttää paikalle apua ja apu saapuu perille nopeasti, jolloin uhkaava tilanne ja jonkinlainen järjestyshäiriö ei ehkä edes ehdi kärjistyä väkivallaksi saati henkirikokseksi asti. Ja siis oma havaintoni on, että harvemmin alkoholista päihtyneen henkilön väkivallan kohteeksi siellä julkisellakaan paikalla joutuu ohikulkijoita. Jos tappeluja tulee, ovat ne päihtyneiden henkilöiden välisiä. Lisäksi saattaa olla tarvetta hälyttää apua esim. jonkun saadessa sairaskohtauksen.

Sitten kun päästään siihen, että kenenkään henki ja terveys ei ole välittömässä vaarassa, voidaan alkaa miettiä viihtymistä ja mikä kenestäkin kivaa. Ajanvietolla Prisman penkeillä saattaa olla juopottelevan ukon elämänlaadun kannalta suurempi myönteinen merkitys kuin mitä se vastaavasti kenenkään muun elämänlaatua heikentää.

Ja siis muutoin havaintoni, että päihteet tekevät rumaa jälkeä. Sukulaisen puoliso sai lopputalvesta juoppohulluuskohtauksen. Oli alasti pakkasessa ja lumessa etsinyt pihalta autonsa avaimia, jotta olisi voinut lähteä ajamaan siihen paikkaan, jossa oli, koska ei ymmärtänyt jo olevansa siellä. Ambulanssilla sitten osastolle. Itsellään ei aikomusta muutoin hakeutua hoitoon, eikä sukulaisesta ole sanomaan, että nyt jumalauta riittää. Ei sellaista soisi kellekään.

14.04.2021 19:33 #1827 :: LordStenhammar
Mikä sinua potuttaa nyt?
Pitkä postaus, mutta olen kaikesta suunnilleen samaa mieltä. Ainoat haitat, mitä noista ukoista tosiaan ohikulkijoille aiheutuu, ovat näkö- ja kuulohaitat. Iloisia herrasmiehiähän nuo melkein järjestäen ovat. Riitelevät lähinnä keskenään, ja koskaan ei ole ainakaan itselläni mitään nokkapokkaa heidän kanssaan ollut. Surullinen tosiasia vain taitaa olla, että ovat jo kaiken avun tavoittamattomissa. Kyllä ne ovat lopullisen uravalintansa jo tehneet.
Muokannut 14.04.2021 19:34 LordStenhammar

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

14.04.2021 19:57 #1828 :: Hiistu
Mikä sinua potuttaa nyt?
Tiivistämisen vaikeus...   Mutta positiivisia jos ollaan, niin apua se on poliisikin, silloin kun tarpeen.

14.04.2021 20:23 #1829 :: LordStenhammar
Mikä sinua potuttaa nyt?
Ajoittainen apu ehkä. Käyvät pariin otteeseen päivässä häätämässä, ja tunnin jälkeen taas sama kööri koossa samassa paikassa. :) Ja samaa yrittävät vissiin Prisman stevaritkin, minkä olen pari kertaa huomannut. Ei täällä tuppukylällä ole enää poliisiasemaakaan.
Muokannut 14.04.2021 20:46 LordStenhammar