-
- Lukuhaaste: Popsugar 2023
- Lukupiiri / Eija | Tänään 23:09
-
- Lukuhaaste: Goodreads 2023
- Lukupiiri / Eija | Tänään 23:06
-
- Lukuhaaste: Helmet 2023
- Lukupiiri / Pisania | Eilen 19:36
-
- Painaja ja muita runoja
- Leirinuotio / LordStenhammar | 19.09.2023 11:29
Mikä sinua potuttaa nyt?
Hedelmäkärpäset. En tajua ollenkaan miten olen onnistunut viimeisen parin viikon aikana houkuttelemaan tänne loputtoman lauman niitä pikku pirulaisia. Kun yhden saa listittyä, on seuraava jo hetikohta naaman edessä pörräämässä. Olen tehnyt muutamia ansoja, mutta ne eivät ole niin tehokkaita kuin toivoisin. Olen asunut tässä kämpässä yli 15 vuotta eikä niistä ole koskaan aiemmin ollut sen enempää harmia. Niitä ei alkanut näkyä täällä silloinkaan kun otin käyttöön bioroskiksen eikä ne nytkään sen kimpussa pahemmin pyöri. Enimmäkseen keittiössä yleisesti ja ikkunassa etenkin, sekä tietty mun ympärilläni. Ei kyllä millään jaksais enää huitoa ja läimiä.
Kuulostaa tutulta. Tänä syksynä niitä on tullut erityisen paljon sisälle, ainakin kaupasta ostettujen yrttien mukana. Kai ne hedelmiä tai jotain sitten syövät. Normaalistikin kämpässä pyörii muutamia pieniä kukkapurkeissa muhivia sääskiä joista en ole päässyt eroon, ja nyt niiden lisäksi tiskipöydällä on hengaillut lihavia hedelmäkärpäsiä. Pitää siivota tiskipöytä, heittää pois yrttipurkin loput ja katsoa jos ne lähtisivät vähenemään.
Ei ole oikein mitään muutakaan paikkaa minne tästä voisi valittaa, joten valitan sitten täällä. Ylellä on taas juttu metsästyksestä ja taas siinä tuodaan esiin miten metsästäminen on tapa hankkia luonnonmukaista ruokaa. Näissä jutuissa vaan ei ikinä tuoda esiin sitä, että maapallon maaselkärankaisista suurin osa on ihmisiä ja karjaa, luonnonvaraisia eläimiä on joku alle 5%. Jos edes neljäsosa ihmisistä alkaisi hankkia ruokakaappiinsa luonnonmukaisia riistaeläimiä, joskohan niitä riittäisi edes Suomessa kaikille?
Mikä sinua potuttaa nyt?
Metsästyshän on luvanvaraista toimintaa, joten riistaeläimiä tuskin ammuttaisiin sukupuuttoon, vaikka metsästäjien määrä yhtäkkiä kasvaisikin. Itse tehty hirvipaisti itse kaadetusta hirvestä on silti luonnonmukaisempi vaihtoehto kuin kylmäaltaasta poimittu broileri. Yksikään metsämies ei tosin saalista ruokaansa metsästä vuoden ympäri, joten luonnonvaraiset eläimet saavat varmaan olla enimmäkseen aika rauhassa.
Sehän siinä juurikin on, riista on luontoystävällistä vain niin kauan kun metsästys on tarkkaan säädeltyä ja harvojen harrastus. Suomessahan esimerkiksi oli taannoin kansalaisaloite jossa vaadittiin joidenkin uhanalaisten lintulajien metsästyksen kieltämistä, sillä jostain syystä niiden metsästäminen on ollut sallittua (ja taitaa edelleen olla, noita juttuja on vaikea saada läpi kuten myös lyijyhaulien kieltämistä).
Mikä sinua potuttaa nyt?
Laki säätelee metsästystä monin tavoin ja niinhän asian pitää ollakin, joten en näe, missä on ongelma.
Haluaisin uskoa että ainakin Suomessa asiat olisi hoidettu moitteetta, mutta niin monessa muussakin luontoon liittyvässä asiassa on täälläkin ongelmia ja joudutaan tekemään kompromisseja koska ihmisten intressit menevät ristiin muiden tarpeiden kanssa. Näkemyksiä asioista on toki monia, mutta nykytilanteen huomioon ottaen en millään itse kykene näkemään metsästystä yksioikoisesti ekologisena harrastuksena.
Suvussa on myös metsästäjiä joten tiedän etteivät he ole luonnosta ja eläimistä piittaamattomia hirviöitä, mutta myönnän että omiin asenteisiini vaikuttaa varmasti paljonkin kaikki se mitä olen kuullut sekä tutuilta että tuntemattomilta. Kaikissa asenteissa ja mielipiteissä ei ole ollut kyse pelkästään siitä että pitää vähentää riskiä hirvikolareihin tai huolehtia siitä että karhut säilyttävät ihmisarkuutensa, eikä eläinten kasvatusta ruuaksikaan maaseudulla pahemmin kritisoida niin että metsästys olisi sille vaihtoehto. Mutta ei niistä sen enempää, aihe on ns. tulenarka.
Suvussa on myös metsästäjiä joten tiedän etteivät he ole luonnosta ja eläimistä piittaamattomia hirviöitä, mutta myönnän että omiin asenteisiini vaikuttaa varmasti paljonkin kaikki se mitä olen kuullut sekä tutuilta että tuntemattomilta. Kaikissa asenteissa ja mielipiteissä ei ole ollut kyse pelkästään siitä että pitää vähentää riskiä hirvikolareihin tai huolehtia siitä että karhut säilyttävät ihmisarkuutensa, eikä eläinten kasvatusta ruuaksikaan maaseudulla pahemmin kritisoida niin että metsästys olisi sille vaihtoehto. Mutta ei niistä sen enempää, aihe on ns. tulenarka.
Oli homma mikä hyvänsä, on mukana varmasti ihmisiä, joiden asenteissa ja mielipiteissä on toivomisen varaa.
En ole huomannut, että riistan metsästyksestä olisi mitenkään kiivasta yhteiskunnallista keskustelua. Sudet sitten tietenkin asia erikseen. Muutoin olen kuullut lähinnä harmittelua, miten saisi nuoria ihmisiä harrastuksen pariin, jottei ole kohta harmaahapsisten ukkojen puuhaa. Esimerkiksi metsästyskoiraharrastus on yksi reitti, miten nuoria ihmisiä lähtee toimintaan mukaan. Ehkä puhe luonnonmukaisesta ruoasta oli suunnattu mainospuheena sellaiselle potentiaalisesti metsästysharrastukseen lähtevälle nuoremmalle polvelle?
Jos luonnossa liikkuminen ja eläinten tappaminen ei ole oma juttu, pystyy ekologista elämäntapaa onneksi toteuttaa lukuisilla muillakin tavoilla. Ei tarvitse kuin avata televisio ja katsella mainoskatko tai pari, niin saa jo pitkän listan ideoita, mitä kaikkia kivoja tuotteita ostamalla ja palveluja käyttämällä voi olla suuri ympäristösankari. Esimerkiksi McDonald's taistelee roskaamista vastaan . Eheh.
No joo, itsestäni ei olisi omakätisesti mitään eläintä metsästämään. Enkä Mäkkärissä juuri koskaan asioi, koska tykkään enemmän Hesen majoneesista. Mutta siis metsästyksen osalta muutoin olen tyytyväinen, kunhan sitä toteutetaan lainmukaisesti ja aseiden käsittelyssä ja säilytyksessä noudatetaan erityistä huolellisuutta.
En ole huomannut, että riistan metsästyksestä olisi mitenkään kiivasta yhteiskunnallista keskustelua. Sudet sitten tietenkin asia erikseen. Muutoin olen kuullut lähinnä harmittelua, miten saisi nuoria ihmisiä harrastuksen pariin, jottei ole kohta harmaahapsisten ukkojen puuhaa. Esimerkiksi metsästyskoiraharrastus on yksi reitti, miten nuoria ihmisiä lähtee toimintaan mukaan. Ehkä puhe luonnonmukaisesta ruoasta oli suunnattu mainospuheena sellaiselle potentiaalisesti metsästysharrastukseen lähtevälle nuoremmalle polvelle?
Jos luonnossa liikkuminen ja eläinten tappaminen ei ole oma juttu, pystyy ekologista elämäntapaa onneksi toteuttaa lukuisilla muillakin tavoilla. Ei tarvitse kuin avata televisio ja katsella mainoskatko tai pari, niin saa jo pitkän listan ideoita, mitä kaikkia kivoja tuotteita ostamalla ja palveluja käyttämällä voi olla suuri ympäristösankari. Esimerkiksi McDonald's taistelee roskaamista vastaan . Eheh.
No joo, itsestäni ei olisi omakätisesti mitään eläintä metsästämään. Enkä Mäkkärissä juuri koskaan asioi, koska tykkään enemmän Hesen majoneesista. Mutta siis metsästyksen osalta muutoin olen tyytyväinen, kunhan sitä toteutetaan lainmukaisesti ja aseiden käsittelyssä ja säilytyksessä noudatetaan erityistä huolellisuutta.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Oma mieleni kiukuttaa - se hukkaa tarinat juuri, kun olen saamaisillani niistä otteen, jonka avuin vääntää ne kirjoitettavaan muotoon. HUPS! Ideat pilkkoutuvat kuin kuvitteellisten entsyymien hajottamina, mikä ei aina haittaa. Joskus palasista koostuu aiottua nappaavampi juoni. Silti muistiinmerkintävälineitä kaihtavat ajatukset harmittavat.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Edellinen kämppäni oli vuokra-asunto. Ilmeisesti vuokraemäntä ei oikein ymmärrä takuuvuokraa, sillä hän yrittää kavaltaa sen itselleen mitä erilaisimmilla perusteilla. Olen esimerkiksi käyttänyt nyt siivoamiseen työaikaa, jonka olen ottanut vapaaksi. Mikään ei kuitenkaan riitä. Vuokraemäntä ottaa todisteeksi "vuokralaisen tekemistä tuhoista" yksittäisiä, salamalla varusteltuja lähikuvia jostain kaapin takaosasta, jääkaapin päältä löytämistään rasvatahroiksi ja yrittää kirjata ne niin että kämppää on tuhottu. Samoin 20-vuotta vanhan jääkaapin kellastuminen ja lohkeilu ja pinttyminen ovat kuulemma minun syytäni. Ärsyttävää tästä tekee se, että tähän asti vuokrasuhteeni on ollut oikein mukava. Yhtäkkiä homma täytyykin hoitaa loppuun työpaikkani lakimiehen kautta, joka veti jo työaikani torpedoinnista hernarit sieraimeen. Saa nähdä, millaisen sopan tästä vielä kontolleni saan.
^ Huh! Kuulostaa tosiaan siltä, että vuokranantaja katsoo rahat omikseen eikä ole perehtynyt siihen, mikä kaikki lain mukaan lasketaan asunnon normaaliksi kulumiseksi (ja siihenhän lasketaan aika paljon). Ehkä hänellä ei edes ole tuollaista rahaa maksaa takaisin. Nykyisin yleistyvä käytäntö siitä, että takuuraha menee talteen jollekin ihan erilliselle tilille, joka ei välttämättä ole edes vuokranantajan hallinnassa, on kyllä siitä hyvä että se auttaa pitämään omat ja muiden rahat sekä käytännöllisellä että mielikuvallisellla tasolla erillään.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Joo, tässä on ikävää myös se, että minua ei informoida kunnolla. Olen yleisesti ihminen, jonka kanssa on helppo tehdä kohtuullisia sopimuksia. Jos joku ratkaisuni on vuokraemännän mielestä huono, niin olisin hyvin voinut sopia, että hoidan sen paremmalle tolalle. Jos asia taas lähtee liikkeelle siitä näkökulmasta, että olisin "tahallisesti elintavoillani tuhonnut asuntoa", niin ollaan jo niin vastahangassa, etten enää halua sopia mitään. Ja tosiaan, elämäntapoihini ei kuulu järjestää raastinrautaluistelua parvekkeella, jääkaapin nuijimista tai pyykkien kuivattamista mytyssä saunassa :D En myöskään tupakoi tai pidä bileitä, tai mitään muutakaan outoa. Asunto ei myöskään ollut mitenkään hyvässä kunnossa sinne muuttaessani, joten tämä suututtaa paljon. Vuokraemäntäni itse sanoi, ettei ole käynyt asunnossa 15:a vuoteen - ja siltä se näyttikin 7,5 vuotta sitten kun asuntoon muutin. Nyt kaikki kuluma on yhtäkkiä minun syytäni, vaikka vuosikymmenrempat on laiminlyöty täysin
Tykännyt: Rinja
Joo, kyllä tämä kuulostaa keissiltä, jonka pitäisi kääntyä sinun eduksesi. Jos vuokranantaja ei ole käynyt asunnossa noin pitkään aikaan eikä pysty osoittamaan, missä kunnossa se oli ennen sinun sinne muuttoasi, hänellä on aika vähän vipuvartta väitteilleen.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Se tunne, kun kirjoittaa viestiä ja sen lähettäminen aiheuttaa sen, että viesti ampaisee jonnekin helvetin vittuun päätyen jonnekin aivan muualle kuin foorumille. Se tunne on kyllä vertaansa vailla, varsinkin jos sanomista oli tuloillaan enemmänkin. No onneksi on kaljaa, niin ei tämäkään pettymys käy sentään liian raskaaksi. Katsotaan sitä alkuperäistä viestiä vaikka huomenna uudestaan.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Kaaduin tänään jäisellä kävelytiellä palatessani kaupasta takaisin kotiin. Ei sattunut pahasti, mutta yksi repussani olleista kaljatölkeistä hajosi ja kasteli sekä repun että vaatteeni. Kaatuessani sain pehmennettyä maakosketusta toisella kädellä, minkä seurauksena hanska repesi keskeltä kämmentä. Kotona ajattelin, että hajonneen kaljan tilalle on pakko saada uusi, joten painelin takaisin kauppaan ja ostin kolme. Enää tämä epäonninen kauppareissu ei harmita, vaan huvittaa, mutta tilanteen ollessa päällä vitutti kyllä jonkin verran.
Mikä sinua potuttaa nyt?
Nyt on niin saakelin luikas. Olen vetänyt tuolla kaduilla ihan veitsenterällä panssarivaunujen (maiharien) kanssa. En ole kyllä vielä mennyt kokonaan perseelleen, pelkästään horjahdellut kauppakassien kanssa. Tässä pitäjässä on ihanasti jäisiä tai huonosti hiekoitettuja mäkiä.
Mainitsit kyllä Musteli sen ikiaikaisesti ultimaattisimman widutuksen aiheen: Jos häntäluu menee vähän epäkuntoon, niin sen kyllä kestää, mutta rikkoutunutta kaljatölkkiä ei millään! Miten tuppaavatkin välillä rikkoutumaan. Kiva ylläri sellainen kaljankatkuinen, vuotava reppu tai kassi.
Mainitsit kyllä Musteli sen ikiaikaisesti ultimaattisimman widutuksen aiheen: Jos häntäluu menee vähän epäkuntoon, niin sen kyllä kestää, mutta rikkoutunutta kaljatölkkiä ei millään! Miten tuppaavatkin välillä rikkoutumaan. Kiva ylläri sellainen kaljankatkuinen, vuotava reppu tai kassi.
Muokannut 15.01.2022 14:42 LordStenhammar
Koronastressistä pääsikin sitten sujuvasti pelkäämään sotaa. Olen tietysti pitänyt Venäjän hallitusta aina jonkinmoisena uhkana, mutta tuli silti yllätyksenä että miten hullu se oikeasti on. Nyt tuntuu siltä että voi tapahtua ihan mitä tahansa. Ainoa hyvä puoli tässä on se, että nykyisessä maailmassa asiat eivät voi enää pysyä salassa, eli Kreml ei voi salata kansalaisiltaan kaikkea vaikka blokkaisi pääsyn Twitteriin ja valehtelisi siitä mitä Ukrainassa tapahtuu.
Tykännyt: Mallaspappi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Saatanan Putin pilasi hyvin alkaneen lomaviikkoni. Minun ei tosin tarvitse pelätä henkeni puolesta, toisin kuin monen ukrainalaisen. Onneksi näyttää siltä, ettei Putinin sotaretki suju aivan suunnitelmien mukaan vastarinnan ollessa odotettua kovempaa. Toivottavasti puolustus kestää, lännen pakotteet purevat ja hullu diktaattori syöstään lopulta vallasta.
Tykännyt: Mallaspappi
Mikä sinua potuttaa nyt?
En ole oikeastaan koskaan pelännyt tulevaisuuden suhteen. Maapallo ja Suomi ovat olleet oman maallisen vaellukseni aikana turvallisia paikkoja asua.
Nyt pisti oikeasti miettimään, mitä ihmettä Putin tekee? Hyökkäysota Euroopassa länsimaisen valtion aloittamana toista itsenäistä valtiota vastaan? Ydinaseita kalistellaan?
Ihmisiä kuolee puolustaessaan kotejaan samalla, kun kirjoitan tätä. Ehkä sana potuttaa ei riitä kuvaamaan tämän hetkisiä tunteita.
Nyt pisti oikeasti miettimään, mitä ihmettä Putin tekee? Hyökkäysota Euroopassa länsimaisen valtion aloittamana toista itsenäistä valtiota vastaan? Ydinaseita kalistellaan?
Ihmisiä kuolee puolustaessaan kotejaan samalla, kun kirjoitan tätä. Ehkä sana potuttaa ei riitä kuvaamaan tämän hetkisiä tunteita.