30.09.2021 09:00 #1841 :: Pisania
Mikä sinua potuttaa nyt?
Hedelmäkärpäset. En tajua ollenkaan miten olen onnistunut viimeisen parin viikon aikana houkuttelemaan tänne loputtoman lauman niitä pikku pirulaisia. Kun yhden saa listittyä, on seuraava jo hetikohta naaman edessä pörräämässä. Olen tehnyt muutamia ansoja, mutta ne eivät ole niin tehokkaita kuin toivoisin. Olen asunut tässä kämpässä yli 15 vuotta eikä niistä ole koskaan aiemmin ollut sen enempää harmia. Niitä ei alkanut näkyä täällä silloinkaan kun otin käyttöön bioroskiksen eikä ne nytkään sen kimpussa pahemmin pyöri. Enimmäkseen keittiössä yleisesti ja ikkunassa etenkin, sekä tietty mun ympärilläni. Ei kyllä millään jaksais enää huitoa ja läimiä.

02.10.2021 00:48 #1842 :: kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?
Kuulostaa tutulta. Tänä syksynä niitä on tullut erityisen paljon sisälle, ainakin kaupasta ostettujen yrttien mukana. Kai ne hedelmiä tai jotain sitten syövät. Normaalistikin kämpässä pyörii muutamia pieniä kukkapurkeissa muhivia sääskiä joista en ole päässyt eroon, ja nyt niiden lisäksi tiskipöydällä on hengaillut lihavia hedelmäkärpäsiä. Pitää siivota tiskipöytä, heittää pois yrttipurkin loput ja katsoa jos ne lähtisivät vähenemään.

17.10.2021 10:51 #1843 :: kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?
Ei ole oikein mitään muutakaan paikkaa minne tästä voisi valittaa, joten valitan sitten täällä. Ylellä on taas juttu metsästyksestä ja taas siinä tuodaan esiin miten metsästäminen on tapa hankkia luonnonmukaista ruokaa. Näissä jutuissa vaan ei ikinä tuoda esiin sitä, että maapallon maaselkärankaisista suurin osa on ihmisiä ja karjaa, luonnonvaraisia eläimiä on joku alle 5%. Jos edes neljäsosa ihmisistä alkaisi hankkia ruokakaappiinsa luonnonmukaisia riistaeläimiä, joskohan niitä riittäisi edes Suomessa kaikille?

17.10.2021 23:38 #1844 :: Mustelmann
Mikä sinua potuttaa nyt?
Metsästyshän on luvanvaraista toimintaa, joten riistaeläimiä tuskin ammuttaisiin sukupuuttoon, vaikka metsästäjien määrä yhtäkkiä kasvaisikin. Itse tehty hirvipaisti itse kaadetusta hirvestä on silti luonnonmukaisempi vaihtoehto kuin kylmäaltaasta poimittu broileri. Yksikään metsämies ei tosin saalista ruokaansa metsästä vuoden ympäri, joten luonnonvaraiset eläimet saavat varmaan olla enimmäkseen aika rauhassa.

18.10.2021 23:18 #1845 :: kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?
Sehän siinä juurikin on, riista on luontoystävällistä vain niin kauan kun metsästys on tarkkaan säädeltyä ja harvojen harrastus. Suomessahan esimerkiksi oli taannoin kansalaisaloite jossa vaadittiin joidenkin uhanalaisten lintulajien metsästyksen kieltämistä, sillä jostain syystä niiden metsästäminen on ollut sallittua (ja taitaa edelleen olla, noita juttuja on vaikea saada läpi kuten myös lyijyhaulien kieltämistä).

21.10.2021 00:23 #1846 :: Mustelmann
Mikä sinua potuttaa nyt?
Laki säätelee metsästystä monin tavoin ja niinhän asian pitää ollakin, joten en näe, missä on ongelma.