30.09.2021 09:00 #1841 :: Pisania
Mikä sinua potuttaa nyt?
Hedelmäkärpäset. En tajua ollenkaan miten olen onnistunut viimeisen parin viikon aikana houkuttelemaan tänne loputtoman lauman niitä pikku pirulaisia. Kun yhden saa listittyä, on seuraava jo hetikohta naaman edessä pörräämässä. Olen tehnyt muutamia ansoja, mutta ne eivät ole niin tehokkaita kuin toivoisin. Olen asunut tässä kämpässä yli 15 vuotta eikä niistä ole koskaan aiemmin ollut sen enempää harmia. Niitä ei alkanut näkyä täällä silloinkaan kun otin käyttöön bioroskiksen eikä ne nytkään sen kimpussa pahemmin pyöri. Enimmäkseen keittiössä yleisesti ja ikkunassa etenkin, sekä tietty mun ympärilläni. Ei kyllä millään jaksais enää huitoa ja läimiä.

02.10.2021 00:48 #1842 :: kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?
Kuulostaa tutulta. Tänä syksynä niitä on tullut erityisen paljon sisälle, ainakin kaupasta ostettujen yrttien mukana. Kai ne hedelmiä tai jotain sitten syövät. Normaalistikin kämpässä pyörii muutamia pieniä kukkapurkeissa muhivia sääskiä joista en ole päässyt eroon, ja nyt niiden lisäksi tiskipöydällä on hengaillut lihavia hedelmäkärpäsiä. Pitää siivota tiskipöytä, heittää pois yrttipurkin loput ja katsoa jos ne lähtisivät vähenemään.

17.10.2021 10:51 #1843 :: kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?
Ei ole oikein mitään muutakaan paikkaa minne tästä voisi valittaa, joten valitan sitten täällä. Ylellä on taas juttu metsästyksestä ja taas siinä tuodaan esiin miten metsästäminen on tapa hankkia luonnonmukaista ruokaa. Näissä jutuissa vaan ei ikinä tuoda esiin sitä, että maapallon maaselkärankaisista suurin osa on ihmisiä ja karjaa, luonnonvaraisia eläimiä on joku alle 5%. Jos edes neljäsosa ihmisistä alkaisi hankkia ruokakaappiinsa luonnonmukaisia riistaeläimiä, joskohan niitä riittäisi edes Suomessa kaikille?

17.10.2021 23:38 #1844 :: Mustelmann
Mikä sinua potuttaa nyt?
Metsästyshän on luvanvaraista toimintaa, joten riistaeläimiä tuskin ammuttaisiin sukupuuttoon, vaikka metsästäjien määrä yhtäkkiä kasvaisikin. Itse tehty hirvipaisti itse kaadetusta hirvestä on silti luonnonmukaisempi vaihtoehto kuin kylmäaltaasta poimittu broileri. Yksikään metsämies ei tosin saalista ruokaansa metsästä vuoden ympäri, joten luonnonvaraiset eläimet saavat varmaan olla enimmäkseen aika rauhassa.

18.10.2021 23:18 #1845 :: kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?
Sehän siinä juurikin on, riista on luontoystävällistä vain niin kauan kun metsästys on tarkkaan säädeltyä ja harvojen harrastus. Suomessahan esimerkiksi oli taannoin kansalaisaloite jossa vaadittiin joidenkin uhanalaisten lintulajien metsästyksen kieltämistä, sillä jostain syystä niiden metsästäminen on ollut sallittua (ja taitaa edelleen olla, noita juttuja on vaikea saada läpi kuten myös lyijyhaulien kieltämistä).

21.10.2021 00:23 #1846 :: Mustelmann
Mikä sinua potuttaa nyt?
Laki säätelee metsästystä monin tavoin ja niinhän asian pitää ollakin, joten en näe, missä on ongelma.

27.10.2021 16:03 #1847 :: kyty
Mikä sinua potuttaa nyt?
Haluaisin uskoa että ainakin Suomessa asiat olisi hoidettu moitteetta, mutta niin monessa muussakin luontoon liittyvässä asiassa on täälläkin ongelmia ja joudutaan tekemään kompromisseja koska ihmisten intressit menevät ristiin muiden tarpeiden kanssa. Näkemyksiä asioista on toki monia, mutta nykytilanteen huomioon ottaen en millään itse kykene näkemään metsästystä yksioikoisesti ekologisena harrastuksena.

Suvussa on myös metsästäjiä joten tiedän etteivät he ole luonnosta ja eläimistä piittaamattomia hirviöitä, mutta myönnän että omiin asenteisiini vaikuttaa varmasti paljonkin kaikki se mitä olen kuullut sekä tutuilta että tuntemattomilta. Kaikissa asenteissa ja mielipiteissä ei ole ollut kyse pelkästään siitä että pitää vähentää riskiä hirvikolareihin tai huolehtia siitä että karhut säilyttävät ihmisarkuutensa, eikä eläinten kasvatusta ruuaksikaan maaseudulla pahemmin kritisoida niin että metsästys olisi sille vaihtoehto. Mutta ei niistä sen enempää, aihe on ns. tulenarka.

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

01.11.2021 21:28 #1848 :: Hiistu
Mikä sinua potuttaa nyt?
Oli homma mikä hyvänsä, on mukana varmasti ihmisiä, joiden asenteissa ja mielipiteissä on toivomisen varaa.

En ole huomannut, että riistan metsästyksestä olisi mitenkään kiivasta yhteiskunnallista keskustelua. Sudet sitten tietenkin asia erikseen. Muutoin olen kuullut lähinnä harmittelua, miten saisi nuoria ihmisiä harrastuksen pariin, jottei ole kohta harmaahapsisten ukkojen puuhaa. Esimerkiksi metsästyskoiraharrastus on yksi reitti, miten nuoria ihmisiä lähtee toimintaan mukaan. Ehkä puhe luonnonmukaisesta ruoasta oli suunnattu mainospuheena sellaiselle potentiaalisesti metsästysharrastukseen lähtevälle nuoremmalle polvelle?

Jos luonnossa liikkuminen ja eläinten tappaminen ei ole oma juttu, pystyy ekologista elämäntapaa onneksi toteuttaa lukuisilla muillakin tavoilla. Ei tarvitse kuin avata televisio ja katsella mainoskatko tai pari, niin saa jo pitkän listan ideoita, mitä kaikkia kivoja tuotteita ostamalla ja palveluja käyttämällä voi olla suuri ympäristösankari. Esimerkiksi McDonald's taistelee roskaamista vastaan . Eheh.

No joo, itsestäni ei olisi omakätisesti mitään eläintä metsästämään. Enkä Mäkkärissä juuri koskaan asioi, koska tykkään enemmän Hesen majoneesista. Mutta siis metsästyksen osalta muutoin olen tyytyväinen, kunhan sitä toteutetaan lainmukaisesti ja aseiden käsittelyssä ja säilytyksessä noudatetaan erityistä huolellisuutta.

02.11.2021 13:19 #1849 :: Piru Naiseksi
Mikä sinua potuttaa nyt?
Oma mieleni kiukuttaa - se hukkaa tarinat juuri, kun olen saamaisillani niistä otteen, jonka avuin vääntää ne kirjoitettavaan muotoon. HUPS! Ideat pilkkoutuvat kuin kuvitteellisten entsyymien hajottamina, mikä ei aina haittaa. Joskus palasista koostuu aiottua nappaavampi juoni. Silti muistiinmerkintävälineitä kaihtavat ajatukset harmittavat.

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

02.11.2021 17:41 #1850 :: Hiistu
Mikä sinua potuttaa nyt?
Auttaisiko ajatusten vangitsemiseen, jos niitä heti idean syntyessä sanelee esimerkiksi puhelimen nauhuriin? Äänitallennetta voi sitten kuunnella uudelleen ja samalla jatkotyöstää ajatuksiaan paperille.

03.11.2021 10:01 #1851 :: Morgan Blood
Mikä sinua potuttaa nyt?
Edellinen kämppäni oli vuokra-asunto. Ilmeisesti vuokraemäntä ei oikein ymmärrä takuuvuokraa, sillä hän yrittää kavaltaa sen itselleen mitä erilaisimmilla perusteilla. Olen esimerkiksi käyttänyt nyt siivoamiseen työaikaa, jonka olen ottanut vapaaksi. Mikään ei kuitenkaan riitä. Vuokraemäntä ottaa todisteeksi "vuokralaisen tekemistä tuhoista" yksittäisiä, salamalla varusteltuja lähikuvia jostain kaapin takaosasta, jääkaapin päältä löytämistään rasvatahroiksi ja yrittää kirjata ne niin että kämppää on tuhottu. Samoin 20-vuotta vanhan jääkaapin kellastuminen ja lohkeilu ja pinttyminen ovat kuulemma minun syytäni. Ärsyttävää tästä tekee se, että tähän asti vuokrasuhteeni on ollut oikein mukava. Yhtäkkiä homma täytyykin hoitaa loppuun työpaikkani lakimiehen kautta, joka veti jo työaikani torpedoinnista hernarit sieraimeen. Saa nähdä, millaisen sopan tästä vielä kontolleni saan.

• Rinja

03.11.2021 11:07 #1852 :: Rinja
Mikä sinua potuttaa nyt?
^ Huh! Kuulostaa tosiaan siltä, että vuokranantaja katsoo rahat omikseen eikä ole perehtynyt siihen, mikä kaikki lain mukaan lasketaan asunnon normaaliksi kulumiseksi (ja siihenhän lasketaan aika paljon). Ehkä hänellä ei edes ole tuollaista rahaa maksaa takaisin. Nykyisin yleistyvä käytäntö siitä, että takuuraha menee talteen jollekin ihan erilliselle tilille, joka ei välttämättä ole edes vuokranantajan hallinnassa, on kyllä siitä hyvä että se auttaa pitämään omat ja muiden rahat sekä käytännöllisellä että mielikuvallisellla tasolla erillään.

03.11.2021 13:06 #1853 :: Morgan Blood
Mikä sinua potuttaa nyt?
Joo, tässä on ikävää myös se, että minua ei informoida kunnolla. Olen yleisesti ihminen, jonka kanssa on helppo tehdä kohtuullisia sopimuksia. Jos joku ratkaisuni on vuokraemännän mielestä huono, niin olisin hyvin voinut sopia, että hoidan sen paremmalle tolalle. Jos asia taas lähtee liikkeelle siitä näkökulmasta, että olisin "tahallisesti elintavoillani tuhonnut asuntoa", niin ollaan jo niin vastahangassa, etten enää halua sopia mitään. Ja tosiaan, elämäntapoihini ei kuulu järjestää raastinrautaluistelua parvekkeella, jääkaapin nuijimista tai pyykkien kuivattamista mytyssä saunassa :D En myöskään tupakoi tai pidä bileitä, tai mitään muutakaan outoa. Asunto ei myöskään ollut mitenkään hyvässä kunnossa sinne muuttaessani, joten tämä suututtaa paljon. Vuokraemäntäni itse sanoi, ettei ole käynyt asunnossa 15:a vuoteen - ja siltä se näyttikin 7,5 vuotta sitten kun asuntoon muutin. Nyt kaikki kuluma on yhtäkkiä minun syytäni, vaikka vuosikymmenrempat on laiminlyöty täysin
Tykännyt: Rinja

• Rinja

03.11.2021 13:16 #1854 :: Rinja
Mikä sinua potuttaa nyt?
Joo, kyllä tämä kuulostaa keissiltä, jonka pitäisi kääntyä sinun eduksesi. Jos vuokranantaja ei ole käynyt asunnossa noin pitkään aikaan eikä pysty osoittamaan, missä kunnossa se oli ennen sinun sinne muuttoasi, hänellä on aika vähän vipuvartta väitteilleen.

04.11.2021 23:27 #1855 :: Mustelmann
Mikä sinua potuttaa nyt?
Se tunne, kun kirjoittaa viestiä ja sen lähettäminen aiheuttaa sen, että viesti ampaisee jonnekin helvetin vittuun päätyen jonnekin aivan muualle kuin foorumille. Se tunne on kyllä vertaansa vailla, varsinkin jos sanomista oli tuloillaan enemmänkin. No onneksi on kaljaa, niin ei tämäkään pettymys käy sentään liian raskaaksi. Katsotaan sitä alkuperäistä viestiä vaikka huomenna uudestaan.