-
- Lukuhaaste: Helmet 2023
- Lukupiiri / HourglassEyes | Eilen 21:53
-
- Lukuhaaste: Popsugar 2023
- Lukupiiri / HourglassEyes | Eilen 21:41
-
- Lukuhaaste: Goodreads 2023
- Lukupiiri / HourglassEyes | 01.10.2023 19:22
-
- Turun kaupunginteatteri: Solaris (2023)
- Teatteri / aituriar | 01.10.2023 11:45
-
- Kasaripopin helmet ja timantit
- Konserttisali / Fiktiivi | 30.09.2023 01:29
Mikä sinua potuttaa nyt?
Ehkä kategoriaan "potutus" minulla sopii yleinen huoli ja spekulointi siitä, mahtaako se hullu seuraavaksi hyökätä Suomeen. Kun joku jossain iltapäivälehtien uutisoimassa twitterpäivityksessäkin sanoi, että kyllä se Suomi on seuraava, jne. Ymmärrän kyllä huolen. Itse olen ihminen, joka on koko ikänsä lähes minkä hyvänsä maailmantapahtuman kohdalla miettinyt, tarkoittaako se kenties sitä, että Venäjä on hyökkäämässä Suomeen. Esimerkiksi koronapandemian alussa suurin huoleni oli, katsooko Venäjä nyt muun maailman olevan niin heikossa asemassa, että olisi otollinen aika hyökätä... jos siis sattuisi hyökkäyshaluja olemaan. Mutta siis käsitän myös, että on olemassa ihmisiä, joilla on ihan oikeasti koulutusta ja heille maksetaan palkkaa siitä, että aamuisin menevät jonnekin toimistolle ja pohdiskelevat, miten varautua Venäjän hyökkäykseen ja miten silloin toimia. Sitä kutsutaan Puolustusvoimiksi. No kyllähän siellä varmaan joskus pohditaan muitakin mahdollisia uhkia, hollantilaisten maihinnousua ja silleen. Mutta ei oikeasti ole kellekään, jolle asia varsinaisesti kuuluu (toisin kuin esim. itselleni, joka olen vain tällainen elämäntapahuolestuja), voinut tulla yllätyksenä, että meillä on itärajan takana sotia käyvä valtio. Eikä sota Ukrainassa alkanut kuin tyhjästä. Mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö sota Suomea vastaan voisi alkaa kuin tyhjästä, jos sellainen suunnitelma idässä olisi. Mutta siis, joku tolkku ja työnjako murehtimisessakin.
Viikonloppuna sain kuusikymppisen äitini lopulta pois vahtaamasta Flightradaria ("Täällä näkyy U.S. Army kone, nyt se menee tuohon suuntaan, no nyt se tulee taas toiseen suuntaan, nyt se lentää ympyrää...") kun kehotin googlaamaan kivoja videoita hakusanalla "porisuhdeneuvoja".
Asia, josta olen akuutisti huolissani, on mahdollinen vihamielinen suhtautuminen venäläistaustaisiin tai venäjää muutoin puhuviin henkilöihin länsimaissa. Etenkin lapsia ja nuoria täytyisi kyetä suojelemaan, ettei tulisi mitään kiusaamista tai muuta syrjintää.
Olen itsekin pitänyt aina mahdollisena että Venäjä hyökkää Suomeen, senhän takia meillä on varuiksi Puolustusvoimat, mutta en silti ajatellut että se olisi ihan oikeasti oikeasti mahdollista, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Sitä on jo ehkä liikaakin tottunut ajattelemaan että sotatoimia käydään lähinnä ns. kehittymättömämmissä maissa joissa rauhan ajat ovat vasta edessä. Kai ajattelin että Venäjä koettaa Ukrainassa taas pelotella ja yrittää lähinnä kapinallisalueita, mutta nyt siellä pommitetaankin Kiovassa siviilikohteita. Onhan Venäjän kehitys ollut pitkään huolestuttavaa sen jälkeen kun ysärillä hetken vaikutti siltä että se on menossa turvallisempaan suuntaan, ja se on toki hyökkäillyt muuallekin ja aiemminkin myös Ukrainaan. Mutta torstain massiivisten tapahtumien jälkeen tuli itsellekin väkisinkin mieleen että mihin tässä vielä joudutaan ja ketkä ovat seuraavia. Olihan Ukrainan sota odotettavissa, mutta... silti yllätti. Ikävää kun kotiporukatkin nyt selvästi pelkäävät, korona-aika oli vanhuksille aika raskasta ja nyt sitten tämä. Itse kunkin olisi hyvä muistaa katsoa muutakin kuin loputonta uutisvirtaa ja erikoislähetyksiä tai doomscrollata somessa. Pitää muistaa sekin että suurin osa ihmisistä vain spekuloi kun ei muutakaan voi, ja tiedotusvälineet ottavat tästä kaiken irti, mikä johtaa myös klikkiotsikoihin ja lisäahdistukseen niitä seuraavissa ihmisissä.
Pitää kuitenkin toivoa ettei Putin ole niin vainoharhainen ja pihalla ulkomaailmasta kuin miltä nyt vaikuttaa, tai että hänet ainakin pysäytetään sisältä päin. En pysty uskomaan että Venäjällä löytyisi edes valtaeliitistä laajamittaista kannatusta tällaiselle. Eihän se kiva ajatus ole että nyt kun pitäisi oikeasti tehdä jotain muille ongelmille kuten luontokadolle, yhtäkkiä ollaankin siinä tilanteessa että yksi naapurimaista kääntää kelloa vuosikymmeniä taaksepäin, muuttuu akuutiksi uhaksi numero 1 ja alkaa järjettömän sodan "koska ei halua sotaa" ja uhkailla kaikkia koska "heitä uhkaillaan", ja kaikki huomio ja energia menee sitten siihen.
Ydinaseilla uhkailu on toki vanhaa kauraa, senhän takia mekin pelkäsimme ala-aste-ikäisinä ydinsotaa. Aika monessa ystäväkirjassa taisi lukea että "Mitä pelkäät? Vastaus: Hämähäkkejä, pimeää, ydinsotaa..." Täytyy tosin todeta että omalla kohdallani hissikuilun mörkö tai leikkipuiston lasinsiruissa 100% vasrmasti vaaniva verenmyrkytys olivat isompia pelon aiheita kuin ydinsota. Aikuisilla taas varmaan oli kylmän sodan akuuteimmassa vaiheessa vähän samanlainen olo kuin minulla nyt.
Olen itse pelännyt Ukraina-Venäjä-hässäkän puolesta jo varmaan kuukauden, nyt tilanne alkaa olla epätoivoinen kun aihetta ei voi mihinkään paeta. En lue enää sanomalehtiä, olen poistanut uutissovellukset ja välttelen radion kuuntelua ja isoja keskustelupalstoja koska en halua kuulla yhtään enempää vaikeaselkoista informaatiota siitä miten tilanne kehittyy tai ei kehity. Nyt Netflix-tilaukseni todennäköisesti irtisanotaan kun ei viitsi rahoitaa enempää firmaa joka levittää naapurin propagandaa. Tällaiselle kotihiirelle kuin minä uutisista, keskustelupalstoista ja Netflixistä luopuminen on aika halvatun iso osa sitä mitä ylipäätään teen elämälläni.
Viime viikkoihin asti olen aina pitänyt ajatusta sodasta hyvin etäisenä ajatuksena. Tuntuu väärältä inistäkään, kun tietää että minun kiukkuni ei ole mitään verrattuna kenen tahansa ukrainalaisen läpikäymiin asioihin, mutta kyllä tämä vain nakertaa pahasti omaa, muutenkin vähäistä motivaatiota tehdä asioita. Kun kaikki voi romahtaa ympäriltä näin yllättäen, miksi vaivautua rakentamaan mitään vain hajotettavaksi?
Nyt jos koskaan olen iloinen kirkon olemassaolosta. Käyn nykyään lähes joka päivä kirkossa, sillä saa aina edes sen puoli tuntia rauhan tunnetta päivään. Kohta alkavat varmaan lähikirkon vakiokävijät ja henkilökunta miettiä että kukahan tuo lyhyt hattupäinen nirppanokka oikein on.
Sen verran hyviä uutisia, että Netflix on ilmoittanut, ettei aio lähettää niiden valtiollisten tv-kanavien ohjelmaa, joiden esittämistä Venäjä siltä vaati. Eli Netflix-tilauksen jatkaminen on suorastaan solidaarinen teko.Adolfina Romanov post=65170 kirjoitti: Nyt Netflix-tilaukseni todennäköisesti irtisanotaan kun ei viitsi rahoitaa enempää firmaa joka levittää naapurin propagandaa. Tällaiselle kotihiirelle kuin minä uutisista, keskustelupalstoista ja Netflixistä luopuminen on aika halvatun iso osa sitä mitä ylipäätään teen elämälläni.
Tavallaan kyllä toivon, että henkilökunta vaikka tulisikin joskus juttelemaan teikäläiselle ja kenties antaisi vinkkiä jostain seurakunnan toiminnasta, johon saattaisi olla mukava osallistua. Yhteisöllisyys voi antaa paljon voimia ja mielekästä sisältöä viikkoihin. Itse en harrasta seurakuntia enkä pahemmin muutakaan yhteisötoimintaa, joten ymmärrän kyllä hyvin senkin, jos kaipaa ihan vain omaa rauhaa ja hiljentymistä. Minulla samaa asiaa ajaa luonnossa lenkkeily. (Lenkkipolun varrella tosin on vanhoja juoksuhautoja, joten kovin etäälle historiasta siellä ei pääse. Mutta siellä on kaunista ja rauhallista ja paljon oravia, ne ovat hauskoja otuksia.)Nyt jos koskaan olen iloinen kirkon olemassaolosta. Käyn nykyään lähes joka päivä kirkossa, sillä saa aina edes sen puoli tuntia rauhan tunnetta päivään. Kohta alkavat varmaan lähikirkon vakiokävijät ja henkilökunta miettiä että kukahan tuo lyhyt hattupäinen nirppanokka oikein on.
Täytyisi aloittaa Tavernaan oma ketju Ukrainan sodalle, jotta on helpompi niin halutessaan jättää sitä aihetta koskeva keskustelu lukematta, vaikka foorumia muutoin selailisi. Itsensä suojeleminen ahdistavilta uutisilta ja spekuloinneilta on ihan viisasta.
Menee huomio ja menee rahat, kun puolustusbudjettikin tulee nyt joka tapauksessa kasvamaan. Toisaalta jos maanpuolustus toimii kuten kuuluu eli onnistutaan välttämään aseelliset konfliktit näillä raukoilla rajoilla, auttaa se ehkä tässä kohdin jarruttamaan tuomiopäivän kellon viisareita enemmän kuin monet Suomen ilmastotoimet. Mutta synkähköä tulee varmaan olemaan talouden suhteen, kun talouspakotteidenkin vaikutukset iskevät nyt pakollisena pahana. Moneen paikkaan olisi ollut rahalla käyttöä. Kunta-alan neuvottelut ovat kesken, palkankorostustoiveet olisivat ilmeisesti olleet kovat. Vuodenvaihteessa siirtyvät sote-palvelut ja pelastustoimi pääosin valtion rahoittamille hyvinvointialueille, jotka sitä ennen pitäisi saada toimintakuntoon, rahaa palaa ihan jo siihenkin että saavat tietokoneisiin asennettua jotain muutakin kuin pasianssin. Ja maantiessäkin on varmaan talven jäljiltä monttu. Ei voi muuta sanoa kuin lykkyä tykö sille porukalle, joka valtion rahoja laskeskelee. Täytyy koettaa ylläpitää omaa veronmaksukykyänsä käymällä nukkumaan...Eihän se kiva ajatus ole että nyt kun pitäisi oikeasti tehdä jotain muille ongelmille kuten luontokadolle, yhtäkkiä ollaankin siinä tilanteessa että yksi naapurimaista kääntää kelloa vuosikymmeniä taaksepäin, muuttuu akuutiksi uhaksi numero 1 ja alkaa järjettömän sodan "koska ei halua sotaa" ja uhkailla kaikkia koska "heitä uhkaillaan", ja kaikki huomio ja energia menee sitten siihen.
yle.fi/uutiset/3-12361105
Olen saman nähnyt DVD, blu-ray ja UHD-levyjen kanssa. Eli uskon, että kirjakaupat katoavat muutamassa vuodessa tai vain tiimari tyyppisenä jäävät.
Edit. Nyt rupesi vielä mietityttämään koko kirjallisuuden tulevaisuus. Saavatko tulevat kirjailijat ammatistaan rahaa? Tienaako digikirjoilla ja äänikirjoilla tarpeeksi? Muusikotkin joutuvat nykyisin tekemään live-keikkoja, kun menneisyydessä saattoi pärjätä levymyynnillä. Mutta miten kirjailija tienaa, jos saa sentin Storytelliltä joka luku kerrasta?
(saa siirtää, jos löytyy parempi ketju)
Kirjakaupoista sen verran, että selviytyjiä ovat isot ketjut, kuten Suomalainen ja Akateeminen, kun taas pienemmät kaupat häviävät, elleivät ole jo hävinneet. Omassakin kotikunnassani oli joskus pieni ja viehättävä kirjakauppa, joka lopetti toimintansa jo vuosia sitten. Paperikirjoilla ei tietysti ole hätää verkkokauppojen ansiosta, mutta saapa nähdä, mikä on kivijalkaliikkeiden tulevaisuus.
Mutta kirjailijoiden toimeentulo on tietysti ongelma. Myynnistä en ole varma mutta ainakaan lainauskorvauksia ei edelleenkään saa digi- tai äänikirjoista, vaikka Suomeen puuhataan isoa e-kirjastoa ja niiden kysyntä on kasvussa. Vanhakaan kirjamyynti ei ollut tekijöilleen mikään iso tulonlähde, mutta nyt se uhkaa kutistua olemattomiin jos ei korvauksia saada reiluiksi. Mutta niinhän se menee että harvemmin rahat tekijöille päätyvät.
Jos niiden myynti sakkaa noin pahasti joka vuosi, niin kovat ajat ovat kirjailijoilla edessä.
Ja miten käy kirjojen arvolle? Esim antikka toiminta? Itselläni on kattava kokoelma SciFi ja Fantasia kirjallisuutta. Ovatko ne minkään arvoisia tulevaisuudessa, jos kaikki rupeavat kantamaan kirjoja pois hyllystä? Arvo on tietysti minulle akateeminen, kun varmaan jäävät perikunnan myytäväksi, mutta toivoisi etteivät kaikki rahat olisivat menneet aikoinaan hukkaan.
Vappuna Mantalla juhlitaan ja se lakitetaan nosturilla, kukaan ei valita että "hauskapito on kielletty", mutta kiekkofanien riehuminen saataisiin loppumaan ilmeisesti vain käyttämällä mellakkapoliisia.
Saatana saisivat nuo johtajat jo vähitellen tehdä ilmastonmuutokselle jotakin.
Ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin: Kremlin tarina menestyksekkäästä operaatiosta Ukrainassa mureneekyty post=66129 kirjoitti: Maailman tilanne alkaa painaa taas erityisen raskaasti.