Mitä opit tänään?

19.10.2014 12:43 #161 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Mitä opit tänään?
Aiemmin olen huomannut näin käyvän, tänään en kokeillut. Kyllästyin siihen, että naamakirjan lehteily ja kommenttien lähettelely ahmi sunnuntaiaamupäivääni. Tosin sataa, joten ulos ei tee mieli.

19.10.2014 13:41 #162 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Mitä opit tänään?
Suklaalevyssä on yllättävän paljon energiaa. Tapojeni vastaisesti ostin useamman levyn suklaata ja nyt katselin niiden sisältämää energiamäärää uteliaisuudesta. Näköjään mun tarvii syödä 2,5 levyä päivän aikana niin saan päivittäisen energiantarpeeni täyteen (oikeasti hieman vähemmän, mutten jaksa alkaa vekslata desimaalien kanssa).

19.10.2014 15:18 #163 : Louhikäärme
Vastaus käyttäjältä Louhikäärme aiheessa Mitä opit tänään?

Piru Naiseksi kirjoitti: Huomasin taas, että käyttäjä voi vikkelöittää maailmanlaajuisessa tietoverkossa takkuillen sivulta toiselle onnahtelevaa tietokonevanhusta vaihtamalla käyttämäänäsä selainta. Mutta mistä moinen johtuu ja ... onkohan niin, että selainvaihdon taikavoima haihtuu kunkin istunnon aikana?

Jotkin selaimet toimivat nopeammin kuin toiset, minkä huomaa varsinkin vanhemmilla tietokoneilla. Myös selaimessa olevat liitännäiset (laajennukset, pluginit) saattavat hidastaa sen toimintaa paljonkin.

Selaimen vaihtaminen siis auttaa, jos sattuu vaihtamaan hitaammasta selaimesta nopeampaan. Muuten siitä ei pitäisi olla sen enempää hyötyä kuin saman selaimen sulkemisesta ja uudelleen käynnistämisestä (mikä voi sinällään olla hyvästä jos selain on ollut auki pitkään ja sen varaama siivu tietokoneen muistista on paisunut isoksi).
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

25.10.2014 22:58 - 25.10.2014 23:25 #164 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Mitä opit tänään?
Että tärkeintä läppärinostossa on tietää CPU, GPU ja RAM, eli prosessori, grafiikkaprosessori ja keskusmuisti. Ja luonnollisesti olen myös oppinut mitkä lukemat kunkin kohdalla pitää olla että se on hyvä tai edes riittävä. :tongue:

Dyn ja TheShrike saavat itkeä jos erehdyin pahasti termien kohdalla.

(Age oppii Risingin chatissa part 2.)

mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.
Viimeksi muokattu: 25.10.2014 23:25 Ageha.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu

• punnort hahmo
  • punnort
26.10.2014 16:46 #165 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Mitä opit tänään?
Opin tänään, että jos kirjoittaa Lovecraft-pastissia ja on Encyclopedia Cthulhiana vieressä, kannattaa tarkistaa, mitä iä tarkoittaa _ennen_ kuin ryhtyy kirjoittamaan.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

26.10.2014 17:46 - 26.10.2014 17:48 #166 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Mitä opit tänään?

Ageha kirjoitti: (Age oppii Risingin chatissa part 2.)

Paikallahan on kansansivistävää vaikutusta, hienoa! :wink:

Minä en ole vielä oppinut mitään, mutta kohta opin, kun alan lukea tenttiin. Opinopinopinopi.... (Täytyy laittaa kännykkään herätys, jotten nuku määränpääaseman ohi.)
Viimeksi muokattu: 26.10.2014 17:48 Hiistu.

26.10.2014 22:17 #167 : Ageha

Hiistu kirjoitti:

Ageha kirjoitti: (Age oppii Risingin chatissa part 2.)

Paikallahan on kansansivistävää vaikutusta, hienoa! :wink:

Jep, etenkin tietokoneiden suhteen (mikä ei ehkä sinällään yllätä että internetistä löytää aiheesta tietäviä ihmisiä!). :cheesy:

Ehkä musta vielä tulee isona nörtti. :heart:

Itse opin tänään että jotkut käyttävät narsisteista nimitystä "narsku", mikä jotenkin särisee omaan korvaan.

27.10.2014 22:05 #168 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Mitä opit tänään?
Opin miten tehdään mitä erinomaisimpia myrkkynuolia: niihin tulee kyykäärmeen myrkkyä, mädäntynyttä verta ja paskaa. Lisäksi ikäviä väkäsiä, jotka estävät nuolen repimisen ulos. Jokin noista tappaa, ja ikävästi tappaakin.

Toisin sanoen, opin miksi skyytit herättivät pelkoa vihollisissaan.

30.10.2014 10:23 #169 : Sam Karpalosuo
Vastaus käyttäjältä Sam Karpalosuo aiheessa Mitä opit tänään?

Tämän ei olisi pitänyt olla uusi tieto mutta olen luullut käyneeni liian vanhaksi ja järkeväksi jotta äkilliset tuntemukset vaikuttaisivat kykyyni olla kävelemättä päin juttuja, mutta nyt tiedän paremmin. Hyvä oppitunti.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kuurankukka, Piru Naiseksi, HourglassEyes, Celestine, Strato, Ageha, Niittysalvia

30.10.2014 11:11 #170 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Mitä opit tänään?
Asiat, jotka ovat joskus tuntuneet vaikeilta, voivat nyt tuntua lähes helpoilta. Sitä en tiedä, aiheutuuko helpottava muutos (tietoteknisten) valmiuksieni vähittäisestä edistymisestä vai ohjelmien muuttumisesta käyttäjää suosiviksi.

• Aemilia hahmo
  • Aemilia
    Upseeri
30.10.2014 14:10 #171 : Aemilia
Vastaus käyttäjältä Aemilia aiheessa Mitä opit tänään?

Sam Karpalosuo kirjoitti: Opin ihastuvani satunnaisesti ja odottamattomasti. Hain r-kioskilta postipakettia ja syystä, jonka vain aivoni tuntevat (mutta minä itse en) hullaannuin niin etten osannut keskustella ja törmäihin tavaroihin matkalla ulos.

Jessus Karpalo, ole varovainen. Mitä jos ihastut yllättäen esimerkiksi kuumailmapallossa.

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Echramath, Celestine, Ageha

30.10.2014 15:15 #172 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Mitä opit tänään?
Opin aamurutiinien tärkeyden. Tällä viikolla olen kokeillut erilaista aamurutiinia perinteisen tilalle. Se säästäisi aikaa, mutta kun tänään kokeilin vanhaa rutiiniani, huomasin oleellisen eron siinä, miten hyvin päivä tuntui lähtevän käyntiin, sekä yleisemmin omassa mielialassa. Tarkoittaa siis sitä, että se vanha rutiini tuntuu käsittämättömän paljon paremmalta kuin uusi, vaikka viekin enemmän aikaa, minkä takia joudun myös heräämään hieman aikaisemmin.

30.10.2014 17:19 - 31.10.2014 13:24 #173 : rottapoika
Vastaus käyttäjältä rottapoika aiheessa Mitä opit tänään?
Opin, missä järjestyksessä peiliovi maalataan /m/
Viimeksi muokattu: 31.10.2014 13:24 rottapoika.

01.11.2014 23:43 - 06.11.2014 18:10 #174 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Mitä opit tänään?
Että kesto-online ircissä olevat vain huijaavat ja niillä on joku ohjelma joka pitää ne paikalla vaikka eivät oikeasti paikalla olisikaan. :tongue:

On myös kova yritys ymmärtää mikä on pääte-emulaattori. Mahdollisesti kuitenkin ymmärrän sen vielä tämän vuorokauden puolella! Age oppii chatissa part 3. Vähän hankaloittaa se että tiedän aiheesta kovin vähän, informaatioähky kaikista uusista termeistä (kiitos silti informaatiolähteelleni Echramathille!). Tavoitteena siis myös oppia mitä ovat mm. pääte ja graafinen käyttöliittymä. Jösses on tietämätön olo.

Voiton tässä lajissa kyllä vie Wikipedia, "Pääte-emulaattori (joskus myös pääteohjelma tai terminaaliohjelma) on tietokoneohjelma, joka emuloi päätettä." Kyllä, tästä lauseestahan ymmärtää kaiken. :roll: Opin siis myös että tiettyjen aihealueiden wikipedia-artikkelit on suunnattu vain aiheesta jo ennestään tietäville.

mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.
Viimeksi muokattu: 06.11.2014 18:10 Ageha.

06.11.2014 18:04 #175 : Strato

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kirjaneito, Ageha

06.11.2014 18:13 #176 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Mitä opit tänään?

Strato kirjoitti: Olen ollut vähän yli vuoden täällä (näköjään tarkalleen vuoden ja yhden kuukauden) ja nyt vasta löysin tuon tilastot osuuden. Ei vissiin ole tullut ennen selailtua noin alas aiemmin :lol: Eli opin siis kaikkia jänniä tilastoja Risingista :tongue:

Heh, ja olet vielä itse niissä tilastoissa. Miltäs nyt tuntuu? :wink:

Itse opin tänään että kaupungissani on kauppakorkea. :shock: Oli mennyt ihan ohi että semmoinenkin... :lol:

06.11.2014 18:21 #177 : Strato

Ageha kirjoitti:

Heh, ja olet vielä itse niissä tilastoissa. Miltäs nyt tuntuu? :wink:

Hyvä kun mainitsit, en itse kehdannut alkaa mainostamaan sitä :cheesy: Luonnollisesti olen erittäin otettu tästä kunniasta (ryhdynpä tästä valmistelemaan sopivaa kiitospuhetta). Vakavasti puhuen yllätyin aika paljon kun näin itseni siellä, varsinkin kun en ennen Risingia ole ollut erityisen aktiivinen millään foorumilla. Tämä tuntuu nyt jo kodilta.

07.11.2014 15:29 #178 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Mitä opit tänään?
Että epäidenttisten ja identtisten kaksosten lisäksi on olemassa puoliksi identtisiä kaksosia! (Eli kun epäidenttiset kaksoset syntyvät niin että äidiltä kaksi munasolua ja identtiset niin että hedelmöittynyt munasolu monistuu kahdeksi, niin puoli-identtisillä munasolu jakautuu mutta ennen hedelmöittymistä eli isältä tullut perimä on sitten kummallakin erilainen.) Jännää. Tuli puheeksi tänään bussissa yhden ihmisen kanssa että voikohan näin käydä ja nyt googlettelun perusteella kävi ilmi että voi. :eek:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

07.11.2014 18:51 #179 : Niittysalvia
Vastaus käyttäjältä Niittysalvia aiheessa Mitä opit tänään?
Sen, ettei miun väsyneenä kannata liikuksia kaupassa tai muuallakaan julkisilla (ja arvkasta tavaraa sisältävillä) paikoilla. Tuppaavat hyllyt kaatumaan sitä mukaa kun minä niiden ohitse laukkuineni etenen.
Perustelu: on aivan liian vaikeaa yrittää hahmottaa kuinka paljon esim. laukku vie tilaa ja kuinka paljon suojatilaa täytyy jättää, mikäli aikoo peruuttaa pois tieltä. :'DD

• Ansa hahmo
  • Ansa
11.11.2014 17:15 #180 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Mitä opit tänään?
Se oli eilen, mutta opin että klementiini on mandariinin ja pomeranssin risteytys, jonka algerialainen pappi Pierre Clementin kehitti vuonna 1902, ja että satsuma taas on mandariinin ja klementiinin välimuoto, joka on alunperin kotoisin Japanista Kiushun saarelta. Sekin vielä, että marraskuu on satsumien aikaa, joten niitä kannattaa ostaa nyt.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Bensku, Ageha

Thialfi