• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 6 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 81 päivää sitten

Mitä opit tänään?

06.11.2013 16:15 #21 : Dragonil
Vastaus käyttäjältä Dragonil aiheessa Mitä opit tänään?
Opin tänään, että valtakunnalliset matikkakilpailut ovat jotain, johon en enää osallistu. Ikinä. Jos tulokset tulevat jotenkin näkyville, häpeän silmät päästäni... Hammaslääkärin takia jouduin lähtemään 20min aikaisemmin, mutta kyllä puolitoista tehtävää kahdeksasta on aika surkea saavutus.

There is no ignorance, there is knowledge.

13.11.2013 15:37 #22 : Warghast
Vastaus käyttäjältä Warghast aiheessa Mitä opit tänään?
että nyky matkustaja-aluksiin verrattuna Titanic oli melko pieni purtilo:
eandt.theiet.org/magazine/2012/03/images..._ship-comparison.jpg

eipä tuohonkaan ole tullut ennemmin kiinnitettyä mitään huomiota...

13.11.2013 17:18 #23 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Mitä opit tänään?

Warghast kirjoitti: että nyky matkustaja-aluksiin verrattuna Titanic oli melko pieni purtilo:
eandt.theiet.org/magazine/2012/03/images..._ship-comparison.jpg

eipä tuohonkaan ole tullut ennemmin kiinnitettyä mitään huomiota...

Itsetarkoituksellisen suurimmuuden tavoittelun suosion huomioiden ei liene kummallistaan. Uppoumaltaanhan Titanic oli pikkasen pienempi kuin monille tutut Siljan Europa ja Serenade. Pitempi kyllä, sen muotoinen kuin oli.

Palataan covereihin ja Mikko Alataloon.

Döf yhtyeen Codo on jo itsessään melko hassu kasaripopbiisi ( videokin edustaa ns. Aitoa Menoa), mutta Mikko Alatalo lainasi sen Känkkäränkkä ja Robotti Ruttunen -levylleen: Rakkaus on lakritsaa vaan .

• Diara
  • Diara hahmo
  • Poissa
  • 26-vuotias insinööri ja DI-opiskelija Tampereelta. Kuulema melkoisen kova puhumaan, kun sille päälle satun.
13.11.2013 22:17 #24 : Diara
Vastaus käyttäjältä Diara aiheessa Mitä opit tänään?
Opin, että kerma tarkoittaa muutakin kuin sitä ensimmäisenä mieleen tulevaa maitotaloustuotetta. Sillä se on myös lyhenne sanoista kinetic energy released per mass unit. Tämä käsite tuli ilmi tänään ydinfysiikan luennolla. Voisin vaikka vannoa, että kenelläkään luokassa ei pysynyt pokka tämän uuden käsitteen kohdalla ja viimeistään siitä kohtaa, kun kuulimme käsitteen kermanopeus, myös opettajan suunpielet nykivät aika vahvasti - ehkä meidän erittäin huvittavien ilmeiden takia.

Nyt siis tiedän, mitä tarkoittaa kerma ja kermanopeus sekä miten ne voidaan laskea. Yksikkö tälle on kuitenkin ihan vanha tuttu Gray.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

14.11.2013 12:02 #25 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Mitä opit tänään?
En oppinut uutta vaan kertasin vanhaa, valitettavaa. Hain valokuvausliikkeestä nipun LOISTO-OTOKSIANI, skannasin niistä majakimmat ... ja koetin tallentaa digimuotoiset otokset USB-muistiin. Silloinpas tuo kirjaston skannerikone alkoi oikkuilla. Koska itse skannaus sujui sukkelaan, niin luulin jo joko itse oppineeni kyseisen Piihemmon tuittuilun tai koneen laannneen oikuttelemasta. Ilahduin siis ennenaikaisesti mutta onneksi sain sentään imaistua lisää kuva-asiaa tikulle ... ja siitä sitten naamakirjasivulleni.
Opin: älä luota sähköaivoon, siinä itää juoni pääse menoksi.

15.11.2013 13:18 - 17.11.2013 01:56 #26 : Metusalem
Vastaus käyttäjältä Metusalem aiheessa Mitä opit tänään?
Jatkan "mitä opin Wikipediasta" -linjaani.

Kanadan länsirannikolla puhuttavaan nuxálkin kieleen ei välttämättä sovi perinteinen tavun käsite lainkaan. Joissakin sanoissa nimittäin ei ole yhtäkään vokaalia eikä edes soinnillista konsonanttia. Esimerkiksi [st͡sʼqʰt͡sʰtʰx] 'that's my animal fat over there'. Tässä ääninäytteenä joitakin ruumiinosia ja lukuja tarkoittavia sanoja.

Mitenhän tämmöisellä kielellä onnistuu vaikkapa laulaminen?
Viimeksi muokattu: 17.11.2013 01:56 Metusalem.

• Pimeyden peto
  • Pimeyden peto hahmo
  • Poissa
  • Asperger jostain päin suomea. Kirjoitan paljon kaikenlaista huonoa mutta vähän siitä näkee koskaan päivänvaloa. Mitä julkaisen se on automaattisesti shaibaa
15.11.2013 14:37 #27 : Pimeyden peto
Vastaus käyttäjältä Pimeyden peto aiheessa Mitä opit tänään?
opin että jos hankkii jotain sovelluksia vähän matala-tasoisemmilta sivuilta saa virusturvansa varmistaa ainakin kolmella ohjelmalla

sipulia

16.11.2013 19:06 #28 : Kirjaneito
Vastaus käyttäjältä Kirjaneito aiheessa Mitä opit tänään?
Opin, ettei kannata aloittaa Zafónin Tuulen varjoa NaNoWriMon aikaan. Aamun kirjoitussessio peruuntui kun en saanut itseäni irti kirjasta ja ylistysvuodatus blogiin vei myös oman aikansa. (Ottakaa siis opiksenne, tulevat nanoilijat.)

Mutta otinko minä opikseni?
No en todellakaan. Menin kirjastoon ja lainasin Enkelipelin JA Taivasten vangin.

Häpeäisit Kirjaneito. :wink:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

16.11.2013 19:31 #29 : Fantasyfan
Vastaus käyttäjältä Fantasyfan aiheessa Mitä opit tänään?
Opin että Korealaisessa kulttuurissa e-pillereiden käyttö on harvinaista. Naisten mielestä ehkäisy on miesten homma käyttäen kondomeja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: satunnainen

25.11.2013 13:04 #30 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Mitä opit tänään?
En tänään, mutta viikonloppuna: opin Fysikerfesteille järkätyillä luennoilla lisää Higgsin bosonista sekä Cernin CMS-havaintolaitteen toiminnasta. Oli siellä paljon muutakin, mutta nämä nyt jäivät päällimmäisenä mieleen.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

25.11.2013 16:54 #31 : satunnainen
Vastaus käyttäjältä satunnainen aiheessa Mitä opit tänään?
Opin tänään miksi teoksia suommennetaan uudelleen 8)

kunnes kuolema meidät erottaa.

29.11.2013 19:14 #32 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Mitä opit tänään?
Tajusin tuossa, että catfish on monni ja wolffish on kissakala eli merikissa. Tästä huolimatta olen aika varma, että jossain Mark Twain -suomennoksessa tai muussa etelävaltiotouhussa on pyydetty kissakaloja.

Monnin siis voi pyydystää ihan oikeasti sukeltamalla ja nappaamalla sitä suusta kiinni. Sillä on ilmeisesti niin huonot hampaat, ettei se saa sormia poikki tai mitään (mutta jos kolossa onkin näykkijäkilpikonna). Googlatkaa "catfish noodling" jos ette usko!

29.11.2013 21:29 #33 : Kirazak
Vastaus käyttäjältä Kirazak aiheessa Mitä opit tänään?
Vaiettä mitä opit tänään? No tänään opin että lockjaw ei ole suomeksi lukkoleuka (no jaa en kyllä niin ihan tosissani uskonut) vaan että se on jäukläkouristus. Sen lisäksi tajusin, tätä ei wehlä voi laskea oppimiseksi, että kirjat ovat tavallista kivempia ajanviettotapoja kaakaomukin ääressä!

Muistakaa pudonneet tähdet.

06.12.2013 02:27 #34 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Mitä opit tänään?
Tutkailin sanakirjaa ja opin, että espanjan kielen riña (= "rinja") tarkoittaa suomeksi riitaa. Mainiota on se.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

07.12.2013 21:23 #35 : Formaldehyde
Vastaus käyttäjältä Formaldehyde aiheessa Mitä opit tänään?
Olen aina ajatellut, että sillä kaikkien tuntemalla keltaisella smileyllä ei ole mitään sen erikoisempaa merkitystä. Kunhan julistaa positiivisuutta ja saa tavaraa kaupaksi.

Pidin sitä aina jotenkin ärsyttävän pirteänä ja aivan liian keltaisena, mutta pari vuotta sitten taivuin ja ostin klassisen rintamerkin. Olen kantanut sitä laukussani osittain ironisena kannanottona ja koska se muistuttaa minua Kuoleman hahmosta (The Sandman), Watchmenistä ja Nirvanasta.

Tänään opin, että kahdeksankymmentäluvun lopusta asti se on yhdistetty pitkälti acid houseen. Kaikkea sitä oppii.

08.12.2013 23:38 #36 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Mitä opit tänään?
Opin eräästä youtube videosta, että Lontoossa on paikka nimeltä Cockfosters ja sinne pääsee metrolla Piccadilly linjaa pitkin...

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

10.12.2013 22:35 - 10.12.2013 22:36 #37 : The Big Bad Wolf
Vastaus käyttäjältä The Big Bad Wolf aiheessa Mitä opit tänään?
Opin tutkimaan bloggerista millä hakusanoilla blogi on löydetty. Pääosin ihan tavan, suurin osa varmaan kavereiden ja omia hakuja, mutta. Sarvivalas. Blogi on löydetty sanalla sarvivalas. Ymmärrän syyn, joo, mutta silti. Ilme vähän daFUQ.
Viimeksi muokattu: 10.12.2013 22:36 The Big Bad Wolf.

20.12.2013 22:54 #38 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Mitä opit tänään?
Pari vuotta sitten, kun Tasmanian rannikolla tapahtui haaksirikko ja veteen pääsi paljon öljyä, paikalliset sinipingviinit (maailman pienin laji, squee!) kärsivät pahoin. Yrittäessään putsata sulkiaan öljystä ne nielivät sitä ja se on huono juttu. Avustajat pistivät nettiin pyynnön, että ihmiset tekisivät pikku pingviineille neuleita suojaamaan niitä kylmältä. Näin sydäntälämmittäviä olivat seuraukset :smile:

Don't mess with the neon love chicken.

20.12.2013 23:49 #39 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Mitä opit tänään?
Opin, että hobitti on viroksi kääbik, monikko kääbikud. "Kääbik, ehk sinna ja tagasi." Aika mennä nukkumaan, kun tämä alkaa naurattaa...
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Echramath

21.12.2013 10:41 - 18.07.2014 22:09 #40 : Ellie
Vastaus käyttäjältä Ellie aiheessa Mitä opit tänään?
Etanalla on 4 nenää.

You'll never know
if you never even try.
Viimeksi muokattu: 18.07.2014 22:09 Ellie.

Lukijatar
Uusin jäsen: Aki Määttä