06.11.2013 16:15 #21 :: Dragonil
Mitä opit tänään?
Opin tänään, että valtakunnalliset matikkakilpailut ovat jotain, johon en enää osallistu. Ikinä. Jos tulokset tulevat jotenkin näkyville, häpeän silmät päästäni... Hammaslääkärin takia jouduin lähtemään 20min aikaisemmin, mutta kyllä puolitoista tehtävää kahdeksasta on aika surkea saavutus.

13.11.2013 15:37 #22 :: Warghast
Mitä opit tänään?
että nyky matkustaja-aluksiin verrattuna Titanic oli melko pieni purtilo:
eandt.theiet.org/magazine/2012/03/images..._ship-comparison.jpg

eipä tuohonkaan ole tullut ennemmin kiinnitettyä mitään huomiota...

13.11.2013 17:18 #23 :: Echramath
Mitä opit tänään?

Warghast kirjoitti: että nyky matkustaja-aluksiin verrattuna Titanic oli melko pieni purtilo:
eandt.theiet.org/magazine/2012/03/images..._ship-comparison.jpg

eipä tuohonkaan ole tullut ennemmin kiinnitettyä mitään huomiota...

Itsetarkoituksellisen suurimmuuden tavoittelun suosion huomioiden ei liene kummallistaan. Uppoumaltaanhan Titanic oli pikkasen pienempi kuin monille tutut Siljan Europa ja Serenade. Pitempi kyllä, sen muotoinen kuin oli.

Palataan covereihin ja Mikko Alataloon.

Döf yhtyeen Codo on jo itsessään melko hassu kasaripopbiisi ( videokin edustaa ns. Aitoa Menoa), mutta Mikko Alatalo lainasi sen Känkkäränkkä ja Robotti Ruttunen -levylleen: Rakkaus on lakritsaa vaan .

• Diara hahmo
  • Diara
    Baronetti

13.11.2013 22:17 #24 :: Diara
Mitä opit tänään?
Opin, että kerma tarkoittaa muutakin kuin sitä ensimmäisenä mieleen tulevaa maitotaloustuotetta. Sillä se on myös lyhenne sanoista kinetic energy released per mass unit. Tämä käsite tuli ilmi tänään ydinfysiikan luennolla. Voisin vaikka vannoa, että kenelläkään luokassa ei pysynyt pokka tämän uuden käsitteen kohdalla ja viimeistään siitä kohtaa, kun kuulimme käsitteen kermanopeus, myös opettajan suunpielet nykivät aika vahvasti - ehkä meidän erittäin huvittavien ilmeiden takia.

Nyt siis tiedän, mitä tarkoittaa kerma ja kermanopeus sekä miten ne voidaan laskea. Yksikkö tälle on kuitenkin ihan vanha tuttu Gray.

14.11.2013 12:02 #25 :: Piru Naiseksi
Mitä opit tänään?
En oppinut uutta vaan kertasin vanhaa, valitettavaa. Hain valokuvausliikkeestä nipun LOISTO-OTOKSIANI, skannasin niistä majakimmat ... ja koetin tallentaa digimuotoiset otokset USB-muistiin. Silloinpas tuo kirjaston skannerikone alkoi oikkuilla. Koska itse skannaus sujui sukkelaan, niin luulin jo joko itse oppineeni kyseisen Piihemmon tuittuilun tai koneen laannneen oikuttelemasta. Ilahduin siis ennenaikaisesti mutta onneksi sain sentään imaistua lisää kuva-asiaa tikulle ... ja siitä sitten naamakirjasivulleni.
Opin: älä luota sähköaivoon, siinä itää juoni pääse menoksi.

• Metusalem hahmo Kirjoittaja
  • Metusalem
    Ratsumestari

15.11.2013 13:18 #26 :: Metusalem
Mitä opit tänään?
Jatkan "mitä opin Wikipediasta" -linjaani.

Kanadan länsirannikolla puhuttavaan nuxálkin kieleen ei välttämättä sovi perinteinen tavun käsite lainkaan. Joissakin sanoissa nimittäin ei ole yhtäkään vokaalia eikä edes soinnillista konsonanttia. Esimerkiksi [st͡sʼqʰt͡sʰtʰx] 'that's my animal fat over there'. Tässä ääninäytteenä joitakin ruumiinosia ja lukuja tarkoittavia sanoja.

Mitenhän tämmöisellä kielellä onnistuu vaikkapa laulaminen?
Muokannut 17.11.2013 01:56 Metusalem

15.11.2013 14:37 #27 :: Pimeyden peto
Mitä opit tänään?
opin että jos hankkii jotain sovelluksia vähän matala-tasoisemmilta sivuilta saa virusturvansa varmistaa ainakin kolmella ohjelmalla

16.11.2013 19:06 #28 :: Kirjaneito
Mitä opit tänään?
Opin, ettei kannata aloittaa Zafónin Tuulen varjoa NaNoWriMon aikaan. Aamun kirjoitussessio peruuntui kun en saanut itseäni irti kirjasta ja ylistysvuodatus blogiin vei myös oman aikansa. (Ottakaa siis opiksenne, tulevat nanoilijat.)

Mutta otinko minä opikseni?
No en todellakaan. Menin kirjastoon ja lainasin Enkelipelin JA Taivasten vangin.

Häpeäisit Kirjaneito. :wink:

16.11.2013 19:31 #29 :: Fantasyfan
Mitä opit tänään?
Opin että Korealaisessa kulttuurissa e-pillereiden käyttö on harvinaista. Naisten mielestä ehkäisy on miesten homma käyttäen kondomeja.
Tykännyt: satunnainen

• Strato hahmo
  • Strato

25.11.2013 13:04 #30 :: Strato
Mitä opit tänään?
En tänään, mutta viikonloppuna: opin Fysikerfesteille järkätyillä luennoilla lisää Higgsin bosonista sekä Cernin CMS-havaintolaitteen toiminnasta. Oli siellä paljon muutakin, mutta nämä nyt jäivät päällimmäisenä mieleen.

25.11.2013 16:54 #31 :: satunnainen
Mitä opit tänään?
Opin tänään miksi teoksia suommennetaan uudelleen 8)

29.11.2013 19:14 #32 :: Echramath
Mitä opit tänään?
Tajusin tuossa, että catfish on monni ja wolffish on kissakala eli merikissa. Tästä huolimatta olen aika varma, että jossain Mark Twain -suomennoksessa tai muussa etelävaltiotouhussa on pyydetty kissakaloja.

Monnin siis voi pyydystää ihan oikeasti sukeltamalla ja nappaamalla sitä suusta kiinni. Sillä on ilmeisesti niin huonot hampaat, ettei se saa sormia poikki tai mitään (mutta jos kolossa onkin näykkijäkilpikonna). Googlatkaa "catfish noodling" jos ette usko!

• Kirazak hahmo
  • Kirazak
    Ratsumestari

29.11.2013 21:29 #33 :: Kirazak
Mitä opit tänään?
Vaiettä mitä opit tänään? No tänään opin että lockjaw ei ole suomeksi lukkoleuka (no jaa en kyllä niin ihan tosissani uskonut) vaan että se on jäukläkouristus. Sen lisäksi tajusin, tätä ei wehlä voi laskea oppimiseksi, että kirjat ovat tavallista kivempia ajanviettotapoja kaakaomukin ääressä!

• Rinja hahmo
  • Rinja
    Aavevelho

06.12.2013 02:27 #34 :: Rinja
Mitä opit tänään?
Tutkailin sanakirjaa ja opin, että espanjan kielen riña (= "rinja") tarkoittaa suomeksi riitaa. Mainiota on se.

07.12.2013 21:23 #35 :: Formaldehyde
Mitä opit tänään?
Olen aina ajatellut, että sillä kaikkien tuntemalla keltaisella smileyllä ei ole mitään sen erikoisempaa merkitystä. Kunhan julistaa positiivisuutta ja saa tavaraa kaupaksi.

Pidin sitä aina jotenkin ärsyttävän pirteänä ja aivan liian keltaisena, mutta pari vuotta sitten taivuin ja ostin klassisen rintamerkin. Olen kantanut sitä laukussani osittain ironisena kannanottona ja koska se muistuttaa minua Kuoleman hahmosta (The Sandman), Watchmenistä ja Nirvanasta.

Tänään opin, että kahdeksankymmentäluvun lopusta asti se on yhdistetty pitkälti acid houseen. Kaikkea sitä oppii.

• Strato hahmo
  • Strato

08.12.2013 23:38 #36 :: Strato
Mitä opit tänään?
Opin eräästä youtube videosta, että Lontoossa on paikka nimeltä Cockfosters ja sinne pääsee metrolla Piccadilly linjaa pitkin...

10.12.2013 22:35 #37 :: The Big Bad Wolf
Mitä opit tänään?
Opin tutkimaan bloggerista millä hakusanoilla blogi on löydetty. Pääosin ihan tavan, suurin osa varmaan kavereiden ja omia hakuja, mutta. Sarvivalas. Blogi on löydetty sanalla sarvivalas. Ymmärrän syyn, joo, mutta silti. Ilme vähän daFUQ.
Muokannut 10.12.2013 22:36 The Big Bad Wolf

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Hornanhenki

20.12.2013 22:54 #38 :: Pisania
Mitä opit tänään?
Pari vuotta sitten, kun Tasmanian rannikolla tapahtui haaksirikko ja veteen pääsi paljon öljyä, paikalliset sinipingviinit (maailman pienin laji, squee!) kärsivät pahoin. Yrittäessään putsata sulkiaan öljystä ne nielivät sitä ja se on huono juttu. Avustajat pistivät nettiin pyynnön, että ihmiset tekisivät pikku pingviineille neuleita suojaamaan niitä kylmältä. Näin sydäntälämmittäviä olivat seuraukset :smile:

• Hiistu hahmo
  • Hiistu

20.12.2013 23:49 #39 :: Hiistu
Mitä opit tänään?
Opin, että hobitti on viroksi kääbik, monikko kääbikud. "Kääbik, ehk sinna ja tagasi." Aika mennä nukkumaan, kun tämä alkaa naurattaa...
Tykännyt: Echramath

• Ellie hahmo