Mitä opit tänään?

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
25.01.2015 17:28 #201

(Uudelleen)Opin jotain mikä olisi pitänyt muistaa jo yläasteen matikasta :blush:

Nimittäin kaveri joutui melkein kädestäpitäen opettamaan miten lasken mittakaavan avulla pienoismallien kokoja. Tässä tapauksessa piti hahmotella aurinkokunnan pienoismallin planeettojen etäisyyksiä ja halkaisijoita.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: LarZa

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
10.02.2015 22:58 #202

Opin Wikipediasta, että: "urean vesiliuosta käytetään dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen". Luin tämän sen jälkeen, kun olin jonkin aikaa ihmetellyt lehtimainosta:

1000 l.

Dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen SCR katalysaattorilla varustetuissa ajoneuvoissa ja työkoneissa.

DIN 70070 ja ISO 22241-1-3 mukainen valmiste.

Urea n. 32,5 %
Vesi n. 67,5 %

Ensin tavasin pitkää lausetta ihmetellen, että on vähän vaikeaselkoisesti sanottu ja että mitäköhän ihmettä tässä myydään. Sitten luin lopun ja ihmettelin, että niin, sitä he siis myyvät, hyvin suurta määrää.

Ei selvästikään mennyt hukkaan taas tämäkään päivä. :roll:

Viimeksi muokattu: 10.02.2015 23:09 : Hiistu.

sinidean
sinidean vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
12.02.2015 19:55 #203

Että pitkät tekstit kannattaa välitallentaa ettei käy vahinkoja... :cool:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi, LarZa, Kirjaneito, Strato

Emelie vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
13.02.2015 08:15 #204

Opin sen, että arokissa eli pallaskissa eli manuli ei ole kovin suuri eläin. Pitkään kuvittelin, että se on vain hitusen pienempi kuin ilves, mutta oikeasti se on vielä pienempi, paino liikkuu 3-4kg hujakoilla (minä kuvittelin sen olevan hyvän matkaa yli 10 kilon). Eli vähän kuin pienehkö persialainen (ehkä kuitenkin hitusen lyhytkarvaisempi kuin normipersilainen, mutta pidempi turkkisempi kuin exotic shorthair eli lyhytkarvainen persialainen), mutta ei niin tylppää kuonoa. Ja korvatkin ovat isommat. Mutta on kyllä kaunis eläin.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi, kyty, sinidean, Ageha

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
13.02.2015 11:21 #205

Löysin vanhan USB-muistitikkuni, muistitikkupussini uumenista virumasta, pölyisenä, kuluneennäköisenä. Tökkäsin sen tähän, tikkuakin vanhempaan tietokoneeseeni ja tutkin sisällön. Vanhoja ottamiani kuviahan tikulta paljastui!
Kopioin toki otoksia hieman tikkua varmempaan talteen, ovathan ne sentään muistoja harrastelijavalokuvaajatohelon alkutaipaleeltani. Tutkin museotavaraani tyydyttyen: olen sentään kehittynyt vuosien vieriessä, kuvakokoelman karttuessa. Miten koskaan ikinä maailman alussakaan olen kuvitellut kuvaa tyylikkääksi, jos se huiskaistaan miten vain, kamera mukapersoonallisen vinossa kohteeseen tähdäten, joskus hypähdellen, joskus lipuen mutta harvoin tyynesti paikallaan!
Opin siis sen, että olen oppinut alkeishiukkasellisen kuvaamisesta - riippumatta siitä, mitä kuomaset ns. naamaston kuvasivuilla väittävät.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: LarZa, kyty

Maailmanherra
Maailmanherra vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
17.02.2015 16:15 #206

Design-maljakkoa ei saisi käyttää maljakkona.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean, Celestine

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
18.02.2015 22:43 #207

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kirjaneito

LarZa
Riiviö
LarZa vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
19.02.2015 02:50 #208

Opin lisää toimintoja ylipäänsä risingshadowissa. Esim. Kirjan lisääminen. :tongue:

19.02.2015 19:03 #209

Että maailmassa on yllättävän vähän metsää. :shock:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
19.02.2015 19:37 #210

Että turvallisuusselvitykset voidaan tehdä suppeana, perusmuotoisena tai laajana.

Always follow your doubts.

Ansa
Ansa vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
20.02.2015 11:54 #211

Että kolibritkin kuorsaavat... mutta suloisesti. :heart:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu, Kuura, kyty, sinidean, Celestine, Strato, Ageha

20.02.2015 15:26 #212

Opin, että merenneidot ovat rantautuneet Suomeenkin. :heart:

mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.

Viimeksi muokattu: 20.02.2015 15:27 : Ageha.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

Maailmanherra
Maailmanherra vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
20.02.2015 16:06 #213

Puolikuu kirjoitti: Opin, että Kotipizzan pizzan voi maksaa osamaksulla! Hyvä juttu, voi tilata pizzan silloinkin, kun palkkapäivä vielä häämöttää kaukana. :wink:

Vuosikorko yli 38 %.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
22.02.2015 17:49 #214

Maailmanherra kirjoitti:

Vuosikorko yli 38 %.

Nojoo, onhan se paljon, mutta jos on niin pakko saada pizza, että ostaa sen vaikka osamaksulla, niin ei kai se paljoa haittaa? :wink:

Opin tänään että Poen Arhur Gordon Pymin selonteosta on julkaistu vuonna 1915 suomennos nimeltä "Valtameren salaisuus: Kertomus oudoista seikkailuista ja kolkoista kohtaloista kahdella purjelaivalla sekä kuvaus ihmeellisestä lämpimästä merestä, villistä raakalaiskansasta ja saaristosta etelänavan ympärillä."

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
22.02.2015 18:00 #215

Opin ettei kaikki puusta roikkuva naava olekaan naavaa, vaan osa on luppoa. Naavan pitäisi ilmeisesti joustaa hieman jos sitä venyttää, mitä luppo ei tee.

Pitää testata heti kun näen seuraavan kerran "naavaa". Mutta varovasti, ettei se vahingoitu.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

20.03.2015 00:59 #216

Että kadonneiden esineiden kanssa "katso varmimmasta paikasta yhä uudelleen" on sääntönä aika pätevä. :tongue: Löysin siis loppukesästä asti kadoksissa olleen takkini tänä aamuna - roikkumasta henkarissa muiden takkien keskellä...

(Selvennykseksi tosin että talossamme on useita vaatteidenripustuspaikkoja ja kyseisessä paikassa on yleensä vain äidin ja isän takkeja.)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
21.03.2015 21:26 #217

Opin, että ns. Naamakirjan tiettyjen kuvaketjujen ´max 3 kuvaa/vrk` -sääntö ei ole kierrettävissä, vaan ylläpidon kerbedos huomaa, jos käyttäjä ujuttaa tätä enemmän kuvia yhteen, koosteeksi muokkaamaansa lähetykseen. Tänään, sääntöä enimmäkseen vain väärin tulkiten enkä suoranaisesti rikkoen, postasin ketjuun 3+2 mestarillista kännyräpsyäni. Halusin esittää eilisen auringonpimennyksen tapahtumasarjasena. Mutta ylläpidolta virtuaalikopsahti oitis nootti sähköpostiini: "Poista ylimääräiset kuvat".
Pitänee ruveta tutkimaan säännöt ja ohjeet nykyistä tarkemmin!

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
22.03.2015 00:18 #218

Opin että puhtaiden tyynyliinojen puuttuessa t-paita tyynyn ympärillä ajaa saman asian :D

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

06.04.2015 03:18 #219

Että meidän lähikaupasta saa tosi hyvää omenaviiniä. :shock: :heart: Tosin oikeasti opin tämän viime vuorokauden puolella.

Jupe
Jupe vastasi aiheeseen: Mitä opit tänään?
06.04.2015 12:52 #220

Lauantaina "opin" asiakkaalta että mulla on "outo" ote kynästä kun kirjoitan. Itseäni hämmensi koko asia, eniten sanan outo ja muutenkin kukaan ei ole ikinä kommentoinut tapaani pitää kynää. Löysin netistä tämmöinen kuvan: columbiaspectator.com/spectrum/2014/12/0...e-ivy-league-student (alaspäin löytyy kuva).

Pidän kynää tavalla I mutta pikkurilli ja oikeankäden nimetön jää kynän alle. En tiedä onko se tosiaan "outoa" mutta en kärsi ergonomisista kivuista kun kirjoitan ja piirtelen.

Uusin jäsen: Ira Saxholm