Mitä opit tänään?

• Strato hahmo
  • Strato
25.01.2015 17:28 #201 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Mitä opit tänään?
(Uudelleen)Opin jotain mikä olisi pitänyt muistaa jo yläasteen matikasta :blush:

Nimittäin kaveri joutui melkein kädestäpitäen opettamaan miten lasken mittakaavan avulla pienoismallien kokoja. Tässä tapauksessa piti hahmotella aurinkokunnan pienoismallin planeettojen etäisyyksiä ja halkaisijoita.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: LarZa

10.02.2015 22:58 - 10.02.2015 23:09 #202 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Mitä opit tänään?
Opin Wikipediasta, että: "urean vesiliuosta käytetään dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen". Luin tämän sen jälkeen, kun olin jonkin aikaa ihmetellyt lehtimainosta:

1000 l.

Dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen SCR katalysaattorilla varustetuissa ajoneuvoissa ja työkoneissa.

DIN 70070 ja ISO 22241-1-3 mukainen valmiste.

Urea n. 32,5 %
Vesi n. 67,5 %

Ensin tavasin pitkää lausetta ihmetellen, että on vähän vaikeaselkoisesti sanottu ja että mitäköhän ihmettä tässä myydään. Sitten luin lopun ja ihmettelin, että niin, sitä he siis myyvät, hyvin suurta määrää.

Ei selvästikään mennyt hukkaan taas tämäkään päivä. :roll:
Viimeksi muokattu: 10.02.2015 23:09 Hiistu.

12.02.2015 19:55 #203 : sinidean
Vastaus käyttäjältä sinidean aiheessa Mitä opit tänään?
Että pitkät tekstit kannattaa välitallentaa ettei käy vahinkoja... :cool:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi, LarZa, Kirjaneito, Strato

13.02.2015 08:15 #204 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Mitä opit tänään?
Opin sen, että arokissa eli pallaskissa eli manuli ei ole kovin suuri eläin. Pitkään kuvittelin, että se on vain hitusen pienempi kuin ilves, mutta oikeasti se on vielä pienempi, paino liikkuu 3-4kg hujakoilla (minä kuvittelin sen olevan hyvän matkaa yli 10 kilon). Eli vähän kuin pienehkö persialainen (ehkä kuitenkin hitusen lyhytkarvaisempi kuin normipersilainen, mutta pidempi turkkisempi kuin exotic shorthair eli lyhytkarvainen persialainen), mutta ei niin tylppää kuonoa. Ja korvatkin ovat isommat. Mutta on kyllä kaunis eläin.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi, kyty, sinidean, Ageha

13.02.2015 11:21 #205 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Mitä opit tänään?
Löysin vanhan USB-muistitikkuni, muistitikkupussini uumenista virumasta, pölyisenä, kuluneennäköisenä. Tökkäsin sen tähän, tikkuakin vanhempaan tietokoneeseeni ja tutkin sisällön. Vanhoja ottamiani kuviahan tikulta paljastui!
Kopioin toki otoksia hieman tikkua varmempaan talteen, ovathan ne sentään muistoja harrastelijavalokuvaajatohelon alkutaipaleeltani. Tutkin museotavaraani tyydyttyen: olen sentään kehittynyt vuosien vieriessä, kuvakokoelman karttuessa. Miten koskaan ikinä maailman alussakaan olen kuvitellut kuvaa tyylikkääksi, jos se huiskaistaan miten vain, kamera mukapersoonallisen vinossa kohteeseen tähdäten, joskus hypähdellen, joskus lipuen mutta harvoin tyynesti paikallaan!
Opin siis sen, että olen oppinut alkeishiukkasellisen kuvaamisesta - riippumatta siitä, mitä kuomaset ns. naamaston kuvasivuilla väittävät.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: LarZa, kyty

17.02.2015 16:15 #206 : Maailmanherra
Vastaus käyttäjältä Maailmanherra aiheessa Mitä opit tänään?
Design-maljakkoa ei saisi käyttää maljakkona.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean, Celestine

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
18.02.2015 22:43 #207 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Mitä opit tänään?

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kirjaneito

• LarZa hahmo
  • LarZa
    Riiviö
19.02.2015 02:50 #208 : LarZa
Vastaus käyttäjältä LarZa aiheessa Mitä opit tänään?
Opin lisää toimintoja ylipäänsä risingshadowissa. Esim. Kirjan lisääminen. :tongue:

19.02.2015 19:03 #209 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Mitä opit tänään?
Että maailmassa on yllättävän vähän metsää. :shock:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

• Skie hahmo
  • Skie
19.02.2015 19:37 #210 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Mitä opit tänään?
Että turvallisuusselvitykset voidaan tehdä suppeana, perusmuotoisena tai laajana.

Always follow your doubts.

• Ansa hahmo
  • Ansa
20.02.2015 11:54 #211 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Mitä opit tänään?
Että kolibritkin kuorsaavat... mutta suloisesti. :heart:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu, Kuura, kyty, sinidean, Celestine, Strato, Ageha

20.02.2015 15:26 - 20.02.2015 15:27 #212 : Ageha
Opin, että merenneidot ovat rantautuneet Suomeenkin. :heart:

mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.
Viimeksi muokattu: 20.02.2015 15:27 Ageha.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

20.02.2015 16:06 #213 : Maailmanherra
Vastaus käyttäjältä Maailmanherra aiheessa Mitä opit tänään?

Puolikuu kirjoitti: Opin, että Kotipizzan pizzan voi maksaa osamaksulla! Hyvä juttu, voi tilata pizzan silloinkin, kun palkkapäivä vielä häämöttää kaukana. :wink:

Vuosikorko yli 38 %.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
22.02.2015 17:49 #214 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Mitä opit tänään?

Maailmanherra kirjoitti:

Vuosikorko yli 38 %.

Nojoo, onhan se paljon, mutta jos on niin pakko saada pizza, että ostaa sen vaikka osamaksulla, niin ei kai se paljoa haittaa? :wink:

Opin tänään että Poen Arhur Gordon Pymin selonteosta on julkaistu vuonna 1915 suomennos nimeltä "Valtameren salaisuus: Kertomus oudoista seikkailuista ja kolkoista kohtaloista kahdella purjelaivalla sekä kuvaus ihmeellisestä lämpimästä merestä, villistä raakalaiskansasta ja saaristosta etelänavan ympärillä."

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

• kyty
22.02.2015 18:00 #215 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Mitä opit tänään?
Opin ettei kaikki puusta roikkuva naava olekaan naavaa, vaan osa on luppoa. Naavan pitäisi ilmeisesti joustaa hieman jos sitä venyttää, mitä luppo ei tee.

Pitää testata heti kun näen seuraavan kerran "naavaa". Mutta varovasti, ettei se vahingoitu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

20.03.2015 00:59 #216 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Mitä opit tänään?
Että kadonneiden esineiden kanssa "katso varmimmasta paikasta yhä uudelleen" on sääntönä aika pätevä. :tongue: Löysin siis loppukesästä asti kadoksissa olleen takkini tänä aamuna - roikkumasta henkarissa muiden takkien keskellä...

(Selvennykseksi tosin että talossamme on useita vaatteidenripustuspaikkoja ja kyseisessä paikassa on yleensä vain äidin ja isän takkeja.)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

21.03.2015 21:26 #217 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Mitä opit tänään?
Opin, että ns. Naamakirjan tiettyjen kuvaketjujen ´max 3 kuvaa/vrk` -sääntö ei ole kierrettävissä, vaan ylläpidon kerbedos huomaa, jos käyttäjä ujuttaa tätä enemmän kuvia yhteen, koosteeksi muokkaamaansa lähetykseen. Tänään, sääntöä enimmäkseen vain väärin tulkiten enkä suoranaisesti rikkoen, postasin ketjuun 3+2 mestarillista kännyräpsyäni. Halusin esittää eilisen auringonpimennyksen tapahtumasarjasena. Mutta ylläpidolta virtuaalikopsahti oitis nootti sähköpostiini: "Poista ylimääräiset kuvat".
Pitänee ruveta tutkimaan säännöt ja ohjeet nykyistä tarkemmin!

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
22.03.2015 00:18 #218 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Mitä opit tänään?
Opin että puhtaiden tyynyliinojen puuttuessa t-paita tyynyn ympärillä ajaa saman asian :D
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rinja

06.04.2015 03:18 #219 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Mitä opit tänään?
Että meidän lähikaupasta saa tosi hyvää omenaviiniä. :shock: :heart: Tosin oikeasti opin tämän viime vuorokauden puolella.

• Jupe hahmo
  • Jupe
06.04.2015 12:52 #220 : Jupe
Vastaus käyttäjältä Jupe aiheessa Mitä opit tänään?
Lauantaina "opin" asiakkaalta että mulla on "outo" ote kynästä kun kirjoitan. Itseäni hämmensi koko asia, eniten sanan outo ja muutenkin kukaan ei ole ikinä kommentoinut tapaani pitää kynää. Löysin netistä tämmöinen kuvan: columbiaspectator.com/spectrum/2014/12/0...e-ivy-league-student (alaspäin löytyy kuva).

Pidän kynää tavalla I mutta pikkurilli ja oikeankäden nimetön jää kynän alle. En tiedä onko se tosiaan "outoa" mutta en kärsi ergonomisista kivuista kun kirjoitan ja piirtelen.

KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Ninni Steier