• Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 11 päivää sitten)
    • Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • karivaan 86 päivää sitten

Mitä opit tänään?

• HourglassEyes
  • HourglassEyes hahmo
  • Poissa
  • You know those people who get up 6 am, perky and eager to start the coming day? - I'm not one of them.
29.09.2015 22:31 #241 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Mitä opit tänään?
Olen enemmän addiktoitunut tänne risingille kuin naamakirjaan. Kiitokset Darkki, nyt näyttäisi kirjautuminen taas onnistuvan! :cheesy:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Darkki

29.09.2015 23:20 #242 : Iivari
Vastaus käyttäjältä Iivari aiheessa Mitä opit tänään?
Se on kyllä aika arvostettavaa addiktoitumista; moista ei nykypäivänä paljon näe tai usein koe. Mutta pakko kysyä: olitko sinä se, joka Twitterissä asiaa valitteli?

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

• HourglassEyes
  • HourglassEyes hahmo
30.09.2015 09:20 #243 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Mitä opit tänään?
Nope, en ollut minä. Twitter tilini taitaa itseasiassa kasvaa horsmaa tällä hetkellä... :tongue:

03.10.2015 14:21 #244 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Mitä opit tänään?
Kun Ameriikassa asuva isotätini käy kesäisin vierailulla tuo hän yleensä tuliaisiksi Hersheyn suklaapusseja (siinä on neljää erilaista makua). Ekasta kerrasta lähtien olen ihmetellyt miksi yksi niistä suklaista maistuu ja haisee erehdytävästi oksennukselta. Nyt sekin selvisi, kiitos tämän artikkelin kommenttien.

They use butyeric acid to sour it- butyeric acid is also what gives vomit it's special tang. While most Americans grew up on the stuff and have just not known any different, Europeans are very sensitive to the sour taste and will often say it tastes spoiled, burns or tastes like vomit.

Don't mess with the neon love chicken.

03.10.2015 23:56 #245 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Mitä opit tänään?

• Mirelle
  • Mirelle hahmo
  • Poissa
  • Olen 17-vuotta vanha tyttö Etelä-Suomesta ja kirjat sekä klassinen musiikki ovat iso osa elämääni. Luen kaikkea runoista dekkareihin. En ole arvioinut tänne kovinkaan montaa kirjaa, koska fantasia/scifi/kauhu ovat vain yksi osa laajaa kirjamakuani.
04.10.2015 01:59 #246 : Mirelle
Vastaus käyttäjältä Mirelle aiheessa Mitä opit tänään?
Opin tänään, että välillä oikeiden ihmisten kanssa oleminen voi olla ihan virkistävää.

04.10.2015 11:36 #247 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Mitä opit tänään?

Dyn kirjoitti: En tiedä onko tämä oppimista, mutta väritin tänään ensimmäisen värityskuvani ns. aikuisten värityskirjasta. Ihan irtolehden vain, en ole mennyt ostamaan omaa. Ihan jännää ja omalla tavallaan rentouttavaa puuhaa, mutta en minä sitä kyllä tuntikaupalla jaksaisi, sen verran yksitotista.

Itselläni on sellainen värityskirja, mutta ei sitä tosiaan montaa tuntia jaksa värittää. Sen verran nyt ainakin, että rentoutuu ja sitä voi sitten jatkaa siitä, mihin jäi. :)

08.10.2015 05:31 #248 : Skie
Vastaus käyttäjältä Skie aiheessa Mitä opit tänään?
Uzbekistanin kansallisurheilulaji on kupkari, ja siinä hevosilla ratsastavat joukkueet yrittävät saada päättömän ja jalattoman vuohen ruhon vastustajan maalilinjan ylitse. Opin myös, että Uzbekistan on Liechtensteinin ohella ainoa sisämaavaltio, jonka naapuritkin ovat sisämaavaltioita.

Always follow your doubts.

21.11.2015 21:20 #249 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Mitä opit tänään?
Opin tänään miten paljon musiikki vaikuttaa siihen, kuinka paljon minulla on energiaa ja saan asioita aikaiseksi.

Nyt viimeiset 2 viikkoa on tuntunut, että mikään ei oikein suju eikä mitään oikein myöskään jaksa tehdä. Tässä illalla sitten laitoin pitkästä aikaa kunnolla musiikkia soimaan ja melkein heti tunsin että oikein pursuan energiaa ja pääsin liikkeelle ja hoitamaan askareita jotka olisi pitänyt tehdä aikoja sitten :smile:

18.03.2016 09:41 #250 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Mitä opit tänään?
Opin jo eilen, mutta unohdin laittaa joten here goes. Opin kuinka Windowsiin lisätään uusia fontteja, sekä paljon uutta XeLateXin toiminnasta. Opin myös kuinka paljon kätevämpi Texstudio on TexWorksiin verrattuna.

25.03.2016 10:33 #251 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Mitä opit tänään?
En tänään, mutta eilen opin, mitä on halva , ainakin yksi versio siitä, sellainen joka tehty auringonkukansiemenistä. Olen ehkä joskus kuullut moisesta, mutten ole itse kohdannut. Kävin tällä viikolla Tallinnassa ja sikäläisen ruokakaupan makeishyllyllä alkoi kiinnostaa, mitä ne kaikki erilaiset halva-paketit ovat. Valitsin mukaan yhden, jossa makuna vanilja.

26.03.2016 21:14 - 26.03.2016 21:20 #252 : Vael
Vastaus käyttäjältä Vael aiheessa Mitä opit tänään?
Opin Tiede-lehden artikkelista, että joissain kulttuureissa (esim. Samoalla), on perinteisesti ollut ns. kolmas sukupuoli (naiselliset miehet, joissain toisissa samankaltaisissa kulttuureissa vaihtoehtoisesti miehekkäät naiset), jonka edustajat ovat aika arvostettuja yhteisön jäseniä. Sitten siinä esitettiin arvelu, että syy siihen, miksi homoseksuaalisuus ei ole evoluution saatossa kadonnut ominaisuus, on se, että suvun homot ovat auttaneet lastenhoidossa. Ja jopa että ne geenit, jotka miehillä johtavat homoseksuaalisuuteen, lisäävät naisilla hedelmällisyyttä. Ja sitten on suloinen symbioosi, kun joillakin suvun jäsenillä ei ole omia lapsia ja joillakin on lapsia enemmänkin kuin ehtisivät ilman näiden lapsettomien sukulaisten apua hoitaa.
Ja oltiin sitä mieltä, että ainakin poikien osalla lapsen homoseksuaalisuuden todennäköisyys kasvaa sitä mukaa, mitä enemmän poikalapsia syntyy, ts. kuopus on todennäköisimmin homo. Ja että se johtuisi jollain lailla äidin immuunipuolustuksesta.
Minusta arikkeli oli kokonaisuudessaan aika sympaattinen ja mielenkiintoinen :) en nyt tiedä välittyikö tästä millään lailla.

Lisäksi opin, että jos on yksi pari suksia, joissa ei ole ollenkaan pitoa (= tuskaisa lipsuminen joka suuntaan), ja yksi pari suksia, joissa on hyvä pito (= iloista hiihtelyä), niin paras lopputulos syntyy, kun vaihdetaan yksi suksi päittäin. Ei pelkästään tasapuolisuuden nimissä vaan myös siksi, että hiihtämisestä tulee yllättävän helppoa.
Äsken googlatessani opin, että vanhanajan eripariset sukset olivat nimeltään lyly (pitkä liukumiseen) ja kalhu (lyhyt vauhdin potkimiseen).

Viimeksi muokattu: 26.03.2016 21:20 Vael.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

27.03.2016 10:21 #253 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Mitä opit tänään?
Sain varman tiedon siitä, että pääkaupunkiseudulla toimii uusi, minulle entuudestaan vain hälväämältä tuttu uimahyppyseura. Eläköön maailmanlaajuisverkko sukkeline tiedonvälitysmahdollisuuksineen - (niin kauan kuin yhteydet toimivat ....:wink: )

27.03.2016 18:26 #254 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Mitä opit tänään?

Vael kirjoitti: Opin Tiede-lehden artikkelista, että joissain kulttuureissa (esim. Samoalla), on perinteisesti ollut ns. kolmas sukupuoli (naiselliset miehet, joissain toisissa samankaltaisissa kulttuureissa vaihtoehtoisesti miehekkäät naiset), jonka edustajat ovat aika arvostettuja yhteisön jäseniä.

Luin saman artikkelin, mutta itselle siitä jäi olo että kulttuuri oli kuitenkin käytännössä kiinni ns. "perinteisissä sukupuolirooleissa", sillä miesten piti muuttua kirjaimellisesti naisiksi, eikä miehenä eläminen toisen miehen kanssa ilmeisesti tullut kysymykseen. Muuten siinä oli mielenkiintoisia pointteja.

Uusimmasta Tiede-lehdestä opin, ettei puhdistajakaloilla ole minkäänlaista reiluuden tajua, mutta sen sijaan niillä on taju ketä kannattaa kiusata enemmän ilman että menettää (liikaa?) asiakkaita. :grin:

28.03.2016 11:40 #255 : Piru Naiseksi
Vastaus käyttäjältä Piru Naiseksi aiheessa Mitä opit tänään?
Ei kannata kuvitella, että voi mennä ns. naamakirjaan vain pistäytymään. Kun näin luulee, silloin sieltä varmasti löytää kiinnostavan ilmoituksen, johon haluaa heti vastata. Tämän koin viimeksi puolisen tuntia sitten.:roll: .

28.03.2016 15:38 #256 : Astorethein
Vastaus käyttäjältä Astorethein aiheessa Mitä opit tänään?
Satuin vilkaisemaan keittiörättipakkauksen tuoteselostetta, joka kertoi, että rätit voi pestä pesukoneessa. Aivan uusi asia minulle, olen aina ennen heittänyt liian likaiset rätit tylysti roskiin. Tulen säästämään tämän tiedon ansiosta useita euroja vuodessa.

I'm just a normal everyday pervert.

28.03.2016 19:52 - 28.03.2016 19:54 #257 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Mitä opit tänään?

Astorethein kirjoitti: Satuin vilkaisemaan keittiörättipakkauksen tuoteselostetta, joka kertoi, että rätit voi pestä pesukoneessa. Aivan uusi asia minulle, olen aina ennen heittänyt liian likaiset rätit tylysti roskiin.

Niin voi, mutta riippuu vähän rätistä, kuinka hyvin se kestää pesukerrasta toiseen. Itse en yleensä jaksa vaivautua, sillä rättejä tulee ostettua rullana, josta on helppo napata uusi puhdas vanhan tilalle aina kun edellinen on liian likainen.

Sen sijaan silmälasien liinoja tapaan kyllä pestä, sillä ne maksavat jokusen euron kappaleelta ja niidenkin pestävyys on ihan ok. Samoin kankaiset liinat joita käytän lasipintojen pesuun ja pölyjen pyyhintään yms ovat ihan monikäyttökamaa, pesee vain välissä.

Siivoustarvikkeet pitäisi muuten pestä kohtuullisen korkeassa lämpötilassa, sillä niihin kertyy bakteereja eri tavalla kuin tavallisiin vaatteisiin. Voi laittaa vaikka pyyhepyykin mukaan 60-90-asteiseen pesuun.

Viimeksi muokattu: 28.03.2016 19:54 Dyn.

21.04.2016 16:40 #258 : Strato

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Piru Naiseksi

21.04.2016 16:46 #259 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Mitä opit tänään?

Hiistu kirjoitti: Opin, etten erityisemmin pidä halvasta. :neutral: Kuivaa ja murenevaa ja maistuu... ilmeisesti auringonkukansiemeniltä. Yllätys.

Minäkään en pidä halvasta. Makuni on kallis.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

27.04.2016 21:36 - 28.04.2016 22:25 #260 : Vael
Vastaus käyttäjältä Vael aiheessa Mitä opit tänään?

Strato kirjoitti: Opin, että ydinfysiikka sopii oikeastaan aika hyvin fantasiasta kiinnostuneelle, täällä kun tulee vastaan termejä "maaginen luku" ja "kaksoismaaginen ydin". Nämä jaksavat naurattaa kyllä joka kerta kun tulevat vastaan :grin:

Aloin kaipailemaan lukioajan maolia tarkistaakseni niitä kvarkkien nimiä. :smile: Onneksi Wikipedia muistutti että top, down, strange, charm, beauty/bottom ja truth/top.

Opin tänään, että uuden kotini lähellä on ainakin kaksi aika kivaa puistoa. Vieläkin tosin tekee mieli kysyä vastaantulevalta naapurilta, että missäköhän täällä on lähin metsä. Toivottavasti se löytyy vielä ennen kuin kaupunkiympäristö alkaa hajottaa liikaa.

Lisäys:
Okei, nyt on pakko vaan pistää jatkoksi. Yksi opiskelukaveri linkkasi jutun, jossa Blake Ross (kirjailija ja ohjelmoija) kertoo, millaista on omien sanojensa mukaan olla "mielessään sokea". Kyseessä on afantasiaksi kutsuttu ilmiö eli kyvyttömyys luoda mielikuvia, visuaalisia tai auditorisia.
Hassuinta on, että hän sai vasta 30-vuotiaana tietää, että suurin osa ihmisistä pystyy jollain lailla näkemään asiat pelkästään ajattelemalla niitä, myös sen kummempaa ajattelematta. (Eron voi nähdä ihan magneettikuvauksellakin sen perusteella, aktivoituvatko tietyt visuaaliset alueet aivokuorella, kun tutkittava pelkästään ajattelee kuvaa näkemättä mitään visuaalista ärsykettä.)
Tällaisen tilan kuvitteleminen itselleen tuntuu suunnilleen samalta kuin se, että yrittää kuvitella uuden aistin tai värin, mitä itse ainakin säännöllisesti harrastan. Miten silloin ollaan olemassa, en tiedä. Vähintäänkin tässä alkaa kyseenalaistaa itseään kirjailijana, kun suuri osa kerronnasta tähtää visuaalisen mielikuvan välittämiseen ja luomiseen.

Viimeksi muokattu: 28.04.2016 22:25 Vael.

Lyyskis
Uusin jäsen: Hapanrapakko